نرخ بیکاری خوزستانی ‏ها‏ بیش از اعداد اعلامی است!

هورنیوز – در بهار سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری کل کشور ۹٫۸ درصد اعلام شده است. گزارش مرکز آمار نشان می‏دهد نرخ بیکاری در استان خوزستان در بهار سال جاری ۱۲٫۴ درصد بوده و به این ترتیب خوزستان در جمع ۱۵ استانی در کشور قرار دارد که نرخ بیکاری دورقمی را تجربه می‏کنند. در ۱۶ سال گذشته، تنها در سال ۹۳، نرخ بیکاری در خوزستان تک‏ رقمی شده است. از سال ۸۴ تا ۱۴۰۰، بیشترین نرخ بیکاری در سال ۹۷ در این استان ثبت شده است. بیکاری در سال ۹۷ با رسیدن به رقم ۱۵٫۷ درصد رکورد زد و پس از این، در سال‏ ۹۸ به ۱۴٫۵ درصد و در سال ۹۹ به ۱۳٫۹ درصد و در بهار سال ۱۴۰۰ به ۱۲٫۴ درصد رسیده است. همچنین در سال ۸۹، نرخ بیکاری در استان خوزستان ۱۴٫۹ درصد گزارش شده است.

 

براساس گزارشی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۹ از وضعیت شاخص‏ها‏ی اقتصادی استان‏ها‏ منتشر کرده، نرخ مشارکت اقتصادی استان خوزستان در سال ۹۸، ۳۹٫۳ درصد بوده است. این استان از نظر مشارکت اقتصادی، هجدهمین استان کشور در سال ۹۸ بوده و در فاصله سال‏ها‏ی ۹۵ تا ۹۸، بیستمین استان کشور از نظر مشارکت اقتصادی است. محاسبات نشان می‏دهد نسبت اشتغال در استان خوزستان در سال ۹۸، ۳۳٫۶ درصد بوده و این استان در این سال، رتبه ۲۱ کشور را در نسبت اشتغال کسب کرده است. همچنین در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۸ نسبت اشتغال در استان خوزستان به ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۳۳٫۵۵ درصد رسیده و جایگاه این استان در بین استان‏ها‏ی کشور ۲۲ بوده است. این گزارش می‏گوید ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از سال‏ها‏ی ۹۵ تا ۹۸، استان خوزستان، شانزدهمین استانی است که بیشترین نرخ اشتغال ناقص را ثبت کرده است. نرخی که در این دوره ۴٫۵۵ درصد گزارش شده است. همچنین نرخ اشتغال ناقص در این استان در سال ۹۸، ۴٫۶ درصد بوده است.

 

گزارش‏ ها‏ نشان می‏دهد در سال ۱۳۹۸ براساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار ۴۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان خوزستان ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از نظر اقتصادی فعال محسوب شده و نسبت اشتغال یعنی تعداد شاغلان در هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۳۷.۴ درصد بوده که ۳۰.۳ درصد شاغلان در بخش صنعت، ۱۶.۷ درصد در بخش کشاورزی و ۵۳ درصد هم در بخش خدمات فعالیت داشته و تعداد فرصت‌های شغلی ایجادشده در سال ۹۸ هم ۶ هزار و ۲۲۷ نفر بوده که نسبت به سال قبل آن ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین متوسط نرخ بیکاری در استان خوزستان از سال‏ها‏ی ۹۵ تا ۹۸، ۱۴٫۴ درصد بوده است.

 

بنا بر اعلام استاندار سابق خوزستان، نرخ بیکاری برخی مناطق این استان در سال جاری به بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده است. سلیمانی دشتکی در این زمینه گفت: «معمولا نرخ بیکاری که اعلام می‌شود، نرخ بیکاری واقعی نیست. نرخ بیکاری خوزستان ۱۴.۵ درصد اعلام می‌شود اما اگر در استان بگردید می‌بینید که قطعا این نرخ بالاتر است. بر اساس معیارها اگر کسی در هفته دو ساعت شاغل باشد، جزو آمار نرخ بیکاری حساب نمی‌شود اما این اصلا معنادار نیست و در بسیاری از مناطق استان خوزستان نرخ بیکاری بالاتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد است. آمار نرخ بیکاری بسیاری از واقعیت‌های خوزستان را در بحث اشتغال نشان نمی‌دهد.» به گفته استاندار سابق خوزستان بسیاری از واحدهای کارگاهی در این استان تعطیل و راکد است و با ظرفیت کمی فعالیت می‏کند. همچنین بسیاری از این واحدها به تملک بانک‏ها‏ درآمده و بازگشت آن به چرخه تولید به طی فرایند اداری و تصمیم سیاست‏ گذاران پولی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏وابسته است.

 

غیر از این، حضور ۹۴ هزار فارغ‏ التحصیل بیکار در خوزستان زنگ‏ها‏ی خطر را بلندتر از همیشه برای مسئولان در این استان به صدا درآورده است. به گفته مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی خوزستان، ۹۴ هزار فارغ‌التحصیل بیکار در خوزستان نشان‌ دهنده لشکر بیکاران در استان است که باید برای ایجاد اشتغال در این بخش تمرکز کرد. او  همچنین گفت:بر اساس آخرین آمار، نرخ بیکاری در خوزستان ۱۴.۵ درصد است که معادل ۲۱۹ هزار نفر جمعیت بیکار است. برابر آخرین آمار مرکز آمار ایران، در خوزستان ۲۱۹ هزار نفر جمعیت بیکار داریم که ۸۵ درصد از این جمعیت در نقاط شهری و ۱۴.۹ درصد در مناطق روستایی قرار دارند.

 

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی خوزستان، «۶۸ درصد از جمعیت بیکاران در خوزستان معادل ۱۴۹ هزار نفر، مرد و ۳۲ درصد یعنی جمعیتی معادل حدود ۷۰ هزار نفر زن هستند. بر اساس آمار، یک میلیون و ۸۵ هزار مرد و ۲۳۰ هزار زن در خوزستان شاغل هستند. نرخ بیکاری جوانان در خوزستان ۳۳.۲ درصد و معادل ۷۲ هزار نفر است. نرخ بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی و باسواد استان خوزستان نیز ۴۳.۶ درصد و معادل ۹۴ هزار نفر است.» همچنین هفت شهرستان آغاجاری، اندیکا، مسجدسلیمان، آبادان، ایذه، اندیمشک و هفتکل در خوزستان بالاترین نرخ بیکاری را دارند.

 

با توجه به نرخ تورمی که در روستاهای استان خوزستان در بهار سال جاری گزارش شده، یعنی تورم ۴۲٫۹ درصدی در بهار سال ۱۴۰۰، پیش‏بینی می‏شود ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نرخ فلاکت که مجموع نرخ بیکاری و تورم است، در پایان بهار سال جاری به ۵۶٫۷ درصد در این استان رسیده باشد.

 

بررسی‏ ها‏ نشان می‏دهد از سال ۸۰ تا ۹۰ خط فقر در مناطق شهری و روستایی خوزستان روند افزایشی داشته است. به طوری که در مناطق شهری استان در سال ۱۳۸۰، خط فقر به میزان ۷۶۰۸۳ ریال و در سال ۸۵، به ۹۱۶۷۱۴ ریال رسیده و این یعنی خط فقر در این مدت، ۱۲ برابر شده است. در مناطق روستایی استان خوزستان هم خط فقر در سال ۸۰، ۸۳۱۱۶ ریال بوده که در سال ۸۹، به ۳۸۷۶۹۶ ریال رسیده است؛ یعنی در ۱۰ سال، خط فقر مناطق روستایی این استان، ۴٫۷ برابر شده است. در این سال‏ها‏ بیشترین میزان رشد خط فقر در مناطق شهری در استان خوزستان در سال ۸۰ نسبت به سال ۷۹ گزارش شده که رشد ۷۴ درصدی را نشان می ‏دهد و کمترین میزان رشد خط فقر هم مربوط به سال ۸۲ بوده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد کرده است. علاوه بر این در سال ۸۹، یعنی سال پایانی این دوره، خط فقر ۴۱ درصد رشد کرده است. در مناطق روستایی استان خوزستان در سال‏ها‏ی ۸۲، ۸۷ و ۸۸، خط فقر به طور منفی تغییر کرده است. همچنین بیشترین میزان نوسان خط فقر در مناطق روستایی این استان در سال ۸۳ ثبت شده که بالغ بر ۷۹ درصد بوده است.

https://hoorkhabar.ir/698160کپی شد!
32
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.