اهواز بر موج خون!

هورنیوز – امسال چهل و یکمین سالگرد شروع دفاع مقدس در حالی آغاز می شود که سه سال از حمله تروریستی به مراسم رژه در منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز سپری شده است. حادثه ای که در آن ۲۴ نفر از شهروندان غیرنظامی و نیروهای نظامی و از جمله چهار کودک، شهید و ۶۸ نفر زخمی شدند. همچنین پنج نفر از تروریست های این حادثه که گروه تجزیه طلب «الاحوازیه» با ارسال پیامی در فضای مجازی مسئولیت آن را برعهده گرفته بود، کشته شدند.

 

ایسنا در این رابطه گزارش داده بود که مهاجمان لباس نظامی بر تن داشتند و تیراندازی از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و چند دقیقه ادامه داشت. البته سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرده بود به دلیل دوربودن فاصله مهاجمان تا جایگاه سخنرانی و همچنین واکنش سریع نیروهای امنیتی در آن حادثه به هیچ یک از مقامات آسیبی وارد نشد. او همان روز اعلام کرده بود: «تروریست ها از چند روز قبل از برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز در نزدیکی محل برگزاری رژه سلاح هایی مخفی کرده بودند و در پوشش مردمی خود را نزدیک به محل برگزاری رژه (پارکی در نزدیکی جایگاه رژه) کردند. سلاح این تروریست ها کلاشنیکف بود. آنها به سمت جایگاه رژه تیراندازی کردند و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت و مجروح شدن عده ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده شد».

 

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) استان خوزستان، حادثه را این گونه تعریف کرده بود: «برابر روالی که برای رژه پیش بینی می کنیم، نیروهای مسلح در میدان اصلی و مسیری که به بلوار قدس در اهواز معروف است، مشغول رژه بودند که یک تیم چهارنفره تروریستی از فاصله نزدیک و مخفیگاهشان که یک پارک جنگلی است، با لباس مبدل به ستون رژه رونده حمله کردند». استاندار خوزستان هم گفته بود: «در حین اجرای رژه، افرادی با لباس مبدل سپاه و بسیج از پشت جایگاه مسئولان به سمت مسئولان و مردم حاضر در محل تیراندازی کردند. به رغم شدت حادثه به سمت جایگاه مسئولان، به دلیل واکنش سریع نیروهای امنیتی، هیچ یک از مسئولان حاضر در جایگاه، از جمله آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، آسیب ندیدند». مقام معظم رهبری نیز در پیامی با تسلیت این حادثه، از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی خواسته شد تا عاملان دیگر این حادثه را شناسایی و به دست عدالت بسپارند. هم زمان با تشییع شهدای این حادثه در اهواز عزای عمومی اعلام شد و رئیس جمهور وقت، حسن روحانی نیز دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه ها و نهادهای امنیتی و نظامی برای شناسایی سریع تروریست ها و سرشاخه های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت آموز با مرتبطان این جنایت صادر کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز در توییتی نوشت: «تروریست هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه ای و اربابان آمریکایی شان را برای چنین حملاتی مسئول می داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد». ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه از مقامات خارجی بودند که این حادثه تروریستی را محکوم کردند. یک روز بعد از واقعه، وزارت اطلاعات در بیانیه ای اعلام کرد در آغازین دقایق حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز، هویت تیم پنج نفره تروریستی وابسته به گروه های تجزیه طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی، شناسایی و خانه تیمی این تروریست ها کشف شد و ۲۲ نفر از عوامل پشتیبانی کننده و دخیل در این حادثه دستگیر شدند و از خانه تیمی این تروریست ها مواد منفجره، وسایل نظامی و امکانات ارتباطی کشف و ضبط شد.

 

پیام مقام معظم رهبری

درپی حادثه تروریستی در اهواز حضرت آیت ا… خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه تلخ و تاسفبار تاکید کردند: دستگاه های مسوول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله های جنایتکاران را تعقیب و آنان را به سرپنجه مقتدر قضایی کشور بسپارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت ا… خامنه ای به شرح زیر است:

بسمه تعالی

حادثه تلخ و تاسفبار شهادت جمعی از مردم عزیزمان در اهواز به دست تروریست های مزدور، یک بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران را آشکار ساخت. این مزدوران قسی القلب که به روی زن و کودک و مردم بیگناه آتش می گشایند وابسته به همان مدعیان دروغگو و ریاکارند که پیوسته دم از حقوق بشر می زنند. دل های پرکینه آنان نمی تواند تجلی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه توطئه دولت های دست نشانده آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده اند. به کوری چشم آنان ملت ایران راه شرافتمندانه و افتخارآمیز خود را ادامه خواهد داد و مانند گذشته بر همه دشمنی ها فائق خواهد آمد.

 

اینجانب تسلا و همدردی خود را به خانواده های این شهیدان عزیز عرض می کنم و صبر و سکینه الهی را برای آنان و علو درجات برای شهیدان مسالت می نمایم. دستگاه های مسوول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت دنباله های این جنایتکاران را تعقیب کنند و آنان را به سرپنجه مقتدر قضایی کشور بسپارند.

سیدعلی خامنه ای/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

 

گروهک تروریستی الاحوازیه را بشناسیم

جنبش الاحوازیه، آن طور که دیده بان مبارزه با تروریسم می گوید، در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار اعلام موجودیت کرده است. این گروه که مدعی استقلال خوزستان از ایران و تعلق جزایر سه گانه خلیج فارس به «خوزستان» و همچنین «عربی»بودن «خلیج فارس» است، در سایتی خبری به نام «احوازنا» به تبلیغات ضد ایرانی و تجزیه طلبانه می پردازد و در چند سال گذشته بارها مسئولیت حملات تروریستی را که در استان خوزستان رخ داده پذیرفته است.

 

بمب گذاری در مکان هایی چون ساختمان اداره منابع طبیعی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان مسکن و شهرسازی، فرمانداری اهواز ، شرکت طرح توسعه نیشکر خوزستان، چاه شماره ۱۷۹ نفت، دو محل از خطوط لوله ورودی و خروجی منتهی به چاه ۱۷۹، خطوط لوله نفت آبادان به ترتیب در دهم شهریور ۱۳۸۴ و ۷ آبان ۱۳۸۴، انفجار دو بمب در روز بیست و سوم مهر ماه سال ۱۳۸۳ در خیابان نادری و کیانپارس و کشته شدن ۶ شهروند اهوازی و حمله به یک کلانتری در اهواز در اردیبهشت ۱۳۹۶ و کشته شدن ۲ نفر از کارکنان کلانتری، بانک سامان در اهواز، دو انفجار در آبادان و دزفول که حداقل منجر به کشته شدن ۴۵۰ نفر از جمله بخش هایی از کارنامه ی سیاه این گروه تروریستی تا قبل از کشتار روز ۳۱ شهریور سال ۹۷ اهواز است.

 

گروهک الاحوازیه، آنطور که دیده بان مبارزه با تروریسم می گوید، در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار اعلام موجودیت کرده. ادعا و مبنای اصلی کار این گروه تجزیه خوزستان از ایران، تعلق جزایر سه گانه خلیج فارس به «خوزستان» و همچنین «عربی» بودن «خلیج فارس» است.

 

حمله تروریستی این گروهک جدایی طلب در ۳۱ شهریور خونین ۹۷ اهواز، بار دیگر باعث طرح مجدد این موضوع، یعنی «تجزیه کشور» شد. اتفاقی که یک شوک و تلنگر اساسی به همه مردم کشور وارد آورد. مردمی که در آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله نیز با همین تفکر و در واقع نگرانی، با حداقل امکانات به مصاف بعثیونی رفتند که توسط آمریکا و شوروی و تمامی کشورهای استعمارگر و مخالف ایران عزیز، تا بن دندان مسلح شده بود.

 

در نتیجه ی این واقعه ی تلخ، یک وفاق و اتحاد و انسجام عمومی و فراگیر در سراسر کشور میان آحاد مردم و تمامی مسئولان به وجود آمد.

 

جزئیات دستگیری حبیب فرج الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال»
با عینک بزرگی بر چشم و کت سرمه ای و پیراهن سفیدی بر تن، خود را «حبیب فرج الله کعب»، مسوول گروه تروریستی «حرکت النضال» معرفی می کند. شاید هرگز گمان نمی برد روزی مقابل دوربین صدا و سیمای نظامی بنشیند که کینه و خصومتش را آزادانه در اروپا و مهد دموکراسی علیه آن ابراز می داشت!

 

«حبیب فرج الله کعب» معروف به «حبیب اسیود»، شهروند پیش تر ساکن خوزستان و تبعه سوئد است. او رییس پیشین گروه تروریستی «جنبش آزادی بخش الاحواز» (الاحوازیه) است که به نام گروه «حرکت النضال» هم شناخته می شود. گروهکی که فعالیت آشکار خود را از سال ۸۴ آغاز و هدف خود را استقلال خوزستان و جدایی آن از ایران عنوان کرد.

 

شامگاه ۲۱ آبان ماه ۹۹ اما حبیب اسیود در یکی از برنامه های صدا و سیما ظاهر شد و اعترافاتی را مطرح کرد. این اعترافات با صحنه هایی از حمله به رژه نظامی اهواز در سی ویکم شهریور ۹۷ شروع می شود. ویدیویی ۲ دقیقه و ۳۹ ثانیه ای که به گفته راوی آن، قرار است جزییات جدیدی از حمله تروریستی ۳۱ شهریورماه ۹۷ اهواز از زبان سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکت النضال بیان کند.

 

پس از واقعه تروریستی روز ۳۱ شهریور ۹۷ ، گروهکی موسوم به الاحوازیه در گفت وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال، مسوولیت این حمله را برعهده گرفت؛ اما ساعاتی بعد داعش هم به طور جداگانه خود را مسوول حمله معرفی کرد و با انتشار عکسی، اسنادی را منتشر کرد و مدعی شد که مسوول این حمله است. کمی بعد هم با انتشار چند فرد با پوشش و لباس نظامی بر این ادعا تاکید و اعلام کرد که برنامه ریزی و انجام این حمله از سوی این گروه تروریستی صورت گرفته است. همان زمان نماینده وقت مردم شهرستان اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفت در خانه تیمی که از این گروه تروریستی کشف شده، مستنداتی همچون پرچم داعش پیدا شده است. از این دست بیانیه ها و تحلیل ها متاسفانه در فضای رسانه ای خوزستان و توسط برخی از مسوولین محلی منتشر و شنیده شد. تا جایی که شبهه ها و تردیدی هایی را نیز به وجود آورد.

 

۲ سال و یک ماه و ۲۱ روز از آن اتفاق گذشت تا با چهره ی خونسرد «حبیب اسیود» در اعتراف تلویزیونی مواجه شدیم و وی این بار به صراحت و روشنی، مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است. همان اعترافی که در بدو واقعه ی تروریستی از زبان سخنگوی این گروه شنیده بودیم. شاید یک روزی لازم باشد که علت همسویی و شاید تمایل برخی از مسوولان در واگذاری مسوولیت حمله تروریستی ۳۱ اهواز به داعش بیشتر واکاوی شود و این گروه از افراد برای افکار عمومی کشور پاسخ مناسبی ارائه دهند!

 

فرج الله کعب در صحنه ای از این اعتراف تلویزیونی پشت به پرده ای مثل پرده های سالن پذیرایی قرار گرفته و می گوید که «حبیب نبگان»، «یعقوب نیسی» و «عیسی سواری» در عملیات تروریستی ۳۱ شهریورماه ۹۷ اهواز دست داشتند. ۳ نفری که اسیود از آنها نام می برد، اکنون در زندان های دانمارک و هلند به سر می برند. بهمن ماه ۹۸ بود که خبر آمد ۴ نفر از اعضای این گروه تروریستی در دانمارک و هلند به جرم جاسوسی برای عربستان و برنامه ریزی برای یک یا چند حمله تروریستی در ایران دستگیر شده اند.

 

حبیب اسیود چه گفت؟

در بخش دیگری از این ویدیو درحالی که تصاویری از حبیب اسود با چشم بند و دستبند نمایش داده می شود، او از «سرقت یک شرکت پیمانکاری» و «سرقت مسلحانه بانک صادرات در اهواز» به عنوان اقدامات دیگرشان یاد می کند. در بخش دیگری از این ویدیو نیز در حالی که اسیود مشغول برداشتن چشم بند از چشمانش و آه کشیدن است، صدای راوی را می شنویم که می گوید این گروهک که تحت حمایت مستقیم سرویس های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد، با وجود صدور حکم جلب بین المللی برای سرکردگان آن، از اروپا عملیات تروریستی در ایران را مدیریت می کرد. حبیب اسیود می گوید: «در همان زمان با سرویس اطلاعاتی عربستان، اقدامات مان را آغاز کردیم و جلسات متعددی با آنان داشتیم.» او مسوولیت عملیات تروریستی که در «شهرستان اهواز» انجام شده را برعهده می گیرد. ۳۰ ثانیه آخر این ویدیو، اظهارات اسیود درباره تلویزیون ایران اینترنشنال است؛ او این رسانه فارسی زبان را که در ۲۴ ساعت شبانه روز پخش می شود، «تاثیرگذار» می خواند و مدعی است که این رسانه با پول های عربستان کار می کند و فقط برای تاسیس این تلویزیون «۳۰ میلیون یورو» صرف شده است. بنابر گفته راوی این ویدیو، گروهک حرکت النضال قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشته که با تسلط اطلاعاتی کشور ناکام ماند. این اعتراف تلویزیونی که گفته می شود با پخش مستندی از اعترافات اسیود در آینده ادامه پیدا خواهد کرد، با این جمله رییس سابق «جنبش آزادی بخش الاحواز» پایان می یابد: «توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدم.»

 

دستگیری در استانبول ابری و بازگشت به تهران دود زده

اما ماجرای دستگیری حبیب اسیود چه بود؟ دستگیری و استرداد فرج الله کعب به ایران اولین بار از سوی همسرش مطرح شده بود. همسر او در گفت وگو با یکی از رسانه های فارسی زبان ساکن لندن، مدعی شده بود که حبیب اسیود، از ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه) در استانبول ناپدید شده است. خبر ناپدید شدن او اما به مدت دو هفته منتشر نشد. در ظاهر وکیل او مشغول نامه نگاری با مقامات ترکیه تا سوئد بوده تا بتواند در مذاکره با ترکیه، از برگرداندن او به ایران جلوگیری کند. اتفاقی که البته به نظر می رسد وکیل اسیود در انجامش ناموفق بوده و درنهایت او به ایران بازگردانده شد. بر همین اساس هم بازداشت اسیود اولین بار نهم آبان ماه ۹۹ با بیانیه گروهک موسوم به «جنبش آزادی بخش الاحواز» رسانه ای شد. این گروهک در بیانیه خود مدعی شد که ایران با همکاری کشوری دیگر، حبیب اسیود را در ترکیه ربوده است! پس از آن بود که هدی هواشمی، همسر فرج الله کعب در گفت وگو با شبکه های خبری ادعای، ربوده شدن همسرش را اعلام و جزییاتی درباره آن ارایه داد. او مدعی شد که «وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد ماموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان غربی همسرش را به ایران برده اند.» موضوعی که هیچ مسوولی نه در ترکیه و نه در ایران به آن واکنشی نشان ندادند. درنهایت صدا و سیما با انتشار خبر دستگیری حبیب اسیود، این غائله را تایید کرد. هر چند این خبر دوازدهم آبان از سوی ۲ نماینده مجلس هم تایید شد. مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم بازداشت او را «هوشیاری شاخه های امنیتی و اطلاعاتی کشورمان در خارج از کشور» و نتیجه همکاری «اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» عنوان کرده و گفتند که او تحت بازجویی نیروهای امنیتی است. هر چه بود حدود ۱۱ روز پس از اعلام خبر بازداشت سرکرده گروه «حرکت النضال» و یک روز بعد از پخش اعترافات تلویزیونی فرج الله کعب، بالاخره وزارت اطلاعات در ۲۲ آبان ماه با انتشار بیانه ای این دستگیری را تایید کرد. وزارت اطلاعات در بیانیه ای که البته حاوی نکته ای تازه بیش از آنچه پیش تر در رسانه ها منتشر شده بود، نیست، تاکید کرد که دستگیری سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکت النضال، نتیجه «اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان (عج)» بوده است. همچنین چنانچه راوی ویدیوی اعتراف تلویزیونی اسیود هم گفته، سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکت النضال در سال های اخیر قصد چندین عملیات بزرگ دیگر را در تهران و خوزستان داشت و حتی به تازگی در حال برنامه ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی بود که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.

 

کشتار مردم خوزستان با پول عربستان و پشتیبانی انگلستان

تجزیه طلبان وهابی الاحوازیه در انگلستان و در شهر لندن دفتر دارند و در تشکیلات رهبری کننده آنها انجمن دوستی ایران و انگلیس وجود دارد و با سناریوی طراحی شده انگلیسی درصدد هستند که بخش هایی از خوزستان را تجزیه کنند و در همین رابطه، تحرکاتی را در جنوب ایران آغاز و درگیری های مسلحانه ای را ایجاد کرده اند.

 

این تجزیه طلبان که خود را بنام «الاحوازیه» معرفی کرده اند با تمسک به قوم گرایی عربی که امروزه توسط انگلستان و آمریکا برای ایجاد تفرقه در کشورهای جبهه مقاومت رواج داده شده است اعتقاد دارند که از سال ۱۹۲۵ میلادی، فارس ها منطقه الاحواز را اشغال کرده و اکنون فارس ها باید به اشغال اهواز پایان دهند.

 

این گروه تروریستی، در بیانیه های خود شهرهای خوزستان را به نام اختصاری جدایی طلبانه مانند شهر آبادان را «عبادان» و خرمشهر را «محمره» و شهر شادگان را «فلاحیه» نامیده اند. نام های قدیمی و غیررسمی که استفاده از آنها تنها در راستای فریب افکار عمومی شهروندان این مناطق به کار می رود، و نه به دلیل قرابت فکری و اعتقادی و یا دلسوزی برای آنها.

 

«منصور عبدویس» معروف به «منصور سیلاوی» مسئولیت این گروهک را در بدو تاسیس برعهده می گیرد و فردی به نام «دانیل برت» عضو حزب کارگر انگلستان را نیز با عنوان مسئول انجمن دوستی عرب های ایران و انگلیس در کنار «الاحوازیه» قرار می دهد. هم اکنون اما به جز لندن، کشورهایی نظیر دانمارک و هلند هم از مراکز اقامت اعضا و وابستگان این گروه هستند. سرویس امنیتی دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن سال ۹۸ اعلام کرد که سه ایرانی عضو این گروه تروریستی را پس مدتی تحت نظر داشتن به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی دستگیر کرده است. در همان روز نیز دادستانی هلند طی بیانیه ای اعلام کرد یکی از اعضای این گروه را به اتهام برنامه ریزی برای عملیات مسلحانه در ایران و عضویت در گروه تروریستی بازداشت کرده. چندی بعد در تحقیقات قضایی درباره این پرونده ثابت شد که این فرد همراه افراد دیگری در حال برنامه ریزی یک یا چند حمله تروریستی در ایران بوده اند.

 

رهبر معنوی و نظامی این گروهک در حال حاضر «حبیب نبگان» است که در دانمارک سکونت دارد. براساس اسناد منتشره ویکی لیکس حبیب نبگان و احمد نیسی در سال ۱۳۸۴ بعد از فرار از کشور به اتفاق فردی به نام «فرید» مقیم امارات متحده عربی با سفیر امریکا ملاقات داشته اند و ضمن توضیح در مورد چگونگی بمب گذاری های خود در اهواز از وی درخواست پناهندگی و ملاقات با اعضای سازمان سیا را کرده اند.

 

تشکیلات تروریستی گروهک حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز در سال ۷۶ با پوشش فعالیت های سیاسی، فرهنگی و در قالب یک حزب غیرقانونی و فاقد مجوز در ایران آغاز به کار کرد.

 

حبیب جبر نبگان، سرکرده این گروهک تروریستی با همکاری سایر اعضای متواری به اروپا و آمریکا اعضای این گروهک را تشکیل می دادند. هرچند اقدامات این گروهک از همان ابتدا بر پایه مقابله با جمهوری اسلامی ایران با هدف تحریک قومیت عرب و در نهایت تجزیه طلبی خوزستان برنامه ریزی شده بود، اما کمتر از هشت سال به تشکیل شاخه نظامی به نام کتائب محی الدین آل ناصر و انجام اقدامات تروریستی انجامید. بمبگذاری سال ۸۴ در اهواز حاصل تصمیم اعضای شورای مرکزی این گروهک در جلسات سری آنها بود. شورای مرکزی این حزب با تولید و پخش سی دی و بیانیه های رسمی در استان خوزستان مسوولیت همه ترورها و اقدامات مسلحانه خود را پذیرفت و حتا برای تکرار اقدامات تروریستی تهدید کرد.

 

حبیب فرج الله چعب در بخشی از اعترافاتش با اشاره به عملیات تروریستی حرکه النضال در شهرستان اهواز و حمایت برخی رسانه ها از جمله تلویزیون ایران اینترنشنال از این گروهک گفت: تلویزیون ایران اینترنشنال با پول های عربستان اداره می شود و فقط برای تاسیس آن ۳۰میلیون یورو صرف شد.

 

ادعای پوشالی حمایت از حقوق اعراب خوزستان

گروهک تروریستی حرکه النضال، مدعی احقاق حقوق اعراب جنوب کشور آن هم با انجام اقدامات تروریستی است و ادعا دارد به دنبال باز پس گیری حقوق از دست رفته اعراب است. این در حالی است که عمده حرکت های این گروهک تروریستی از بدو تاسیس تاکنون ضربه زدن به منافع هموطنان مان در جنوب کشور بوده و با آسیب به اموال عمومی و جان مردم، زندگی را بر ساکنان جنوب کشور و اعراب آن منطقه سخت، تلخ و سیاه کرده اند تا جایی که در سال های گذشته هرگاه خبری مبنی بر عملیاتی تروریستی، کشتار و بمبگذاری در جنوب کشور و استان خوزستان به گوش می رسد، این حوادث با نام گروهک تروریستی حرکه النضال گره خورده است و بیشترین افرادی هم که توسط این گروهک تبهکار به شهادت رسیده اند، از قضا از همین قومیت شریف عرب ایرانی است.

 

از سوابق دیگر این گروهک تروریستی در دوران هشت سال دفاع مقدس در رکاب صدام و رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات مختلفی در استان خوزستان انجام داد و پس از آن نیز تا به امروز با ارتکاب جنایات متعدد در قالب عملیات های تروریستی، صدها نفر از شهروندان بی گناه عرب زبان ایران را به خاک و خون کشیده است.

 

اما چرا داعش ماجرای اهواز را گردن گرفت؟!

گماشته های سیاسی جریان های تجزیه طلب خارج نشین و مزدور از اولین ساعات این حادثه خونین به گمان این که با به خاک و خون کشیدن پیر و جوان و زن و کودک فتح درخشانی انجام دادند با انتشار بیانیه و شرکت در مراکز سخن پراکنی غربی، خود را به عنوان عاملان اصلی این اقدام تروریستی معرفی کردند. گروهک بدنام الاحوازیه که از مدت ها پیش با هدف ایجاد ناامنی در خارج از کشور تشکیل شد و کشورهای غربی مثل دانمارک و هلند و انگلیس را به عنوان پایگاهی برای فعالیت های خود انتخاب کرد، بلافاصله بعد از حمله صبح ۳۱ شهریور با نشر پوستری در فضای مجازی مسوولیت حمله به مردم را به عهده گرفت. کمی بعد یعقوب تستری، سخنگوی این گروه تجزیه طلب با عنوان جعلی «الاحواز» به دعوت رسمی تلویزیون ضد انقلاب اینترنشنال – که منابع مالی آن از سوی حاکمان سعودی تامین می شود-در قاب تصویر ظاهر شد و مسوولیت حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح را به عهده گرفت.

 

وی با ادعای این که در این عملیات هیچ شهروند عادی مورد هدف قرار نگرفته است گفت: «این عملیات جزئی از مقاومت مشروع ماست.»

 

او در پاسخ به این سوال که زنان، کودکان و خبرنگاران نیز در این مراسم حضور داشتند، با تاکید بر این که به هیچ شهروندی حمله نشده است، در گفت وگو با بی. بی. سی فارسی در واکنشی منفعلانه عنوان کرد: جایگاه مهمانان ویژه هدف قرار گرفت. که با محل افراد عادی فاصله داشت. جزئی از استرتژی ماست که شهروندان عادی هیچ وقت هدف قرار نمی گیرند.

 

شادمانی تجزیه طلب ها اما، البته به فاصله اندکی رنگ باخت و حتا آنان را به یک گردش ۱۸۰درجه ای واداشت؛ چراکه حمایت های مالی و سیاسی برخی کشورها از این گروهک، کاملن آشکار است و بر عهده گرفتن مسوولیت یک اقدام تروریستی توسط الاحوازیه می تواند کشورهای اروپایی و عربی را در ادامه حمایت از این گروهک دچار مشکل کند. با توجه به کشته و زخمی شدن مردم بی دفاع اهواز اعم از پیر و جوان و زن و کودک و رفع هر گونه ابهامی درباره تروریستی بودن این اقدام طبیعی بود که بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه ای که اخبار و تحولات جاری را رصد می کنند، ماهیت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر را به چالش بکشند. بویژه آن که در چنین شرایطی بحث پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز مطرح است و کشورهای غربی مثل ماجرای فعالیت های هسته ای ایران اصرار دارند جمهوری اسلامی به این کنوانسیون بپیوندد. داعیه داران غربی مبارزه با تروریسم در این روزها حتما در مواجهه با این پرسش منطقی از سوی افکار عمومی قرار دارند که چرا با وجود داشتن ادعای مبارزه با تروریست ها، جریان های تجزیه طلب ستیزه جوی تروریستی در کشورهایی مثل دانمارک، هلند، کانادا، انگلیس و… فعالیت می کنند و از حمایت های مالی آنان برخوردارند.

 

طبیعی است در چنین شرایطی این داعیه داران دروغین باید برای رهایی از این چالش دست و پایی بزنند و راه فراری برای خود پیدا کنند. بویژه آن که پای عربستان و امارات نیز در میان است و اظهارنظرهای صریح و حمایت گرانه چهره های شاخص آنان نیز راه را برای توجیه، مشکل کرده است. نکته قابل تامل این که رسانه های اپوزیسیونی مثل اینترنشنال و بی. بی. سی فارسی که همچنان منابع مالی غیرشفافی دارند، همواره در گزارش های خود درباره اقدامات خرابکارانه منجر به فوت در کشورهای غربی همواره از تعبیر تحرکات تروریستی یاد می کنند اما در یک اقدام هماهنگ و با دعوت از تروریست ها به تبیین و تشریح این ماجرا پرداختند و حتا یک بار هم از واژه ترور استفاده نکردند و آن را تا حد یک حمله مسلحانه تنزل دادند!

 

عقب نشینی الاحوازیه از مواضع قبلی

بر همین اساس بود که گروهک الاحوازیه پس از مطمئن شدن از این که هیچ یک از عواملش در این حادثه تروریستی دستگیر نشده اند و هر چهار عامل کشته شده اند، یک گام از موضع ابتدایی خود عقب کشید و از اینجا بود که یک بازی برد- برد میان گروهک الاحوازیه و گروه رو به اضمحلال داعش آغاز شد. بازی ای که از یک سو گروهک الاحوازیه و حامیان اروپایی اش را از فشار افکار عمومی می رهاند و از یک سو گروه تروریستی داعش را که نفس های آخر خود را می کشد همچنان در صدر اخبار رسانه ها نگه می دارد.

 

در همین چارچوب سخنگوی جنبش الاحوازیه با وجود اظهار نظر سابق خود مبنی بر به عهده گرفتن مسوولیت اقدام تروریستی اهواز، در گفت وگوی اختصاصی با آواتودی عنوان کرد الاحواز عامل این حمله نیست. در چنین شرایطی در ظاهر دیواری کوتاه تر از جریان روبه اضمحلال داعش پیدا نشد و عناصری بی نام و نشان در فضای مجازی با انتشار فیلمی لاف زدند که حمله تروریستی اهواز کار آنها بوده است. جالب اینجا است که بی نام و نشان های مجازی داعش خوانده آن چنان در انتشار مطلب و طرح این ادعای گزاف عجله کردند که حتا مدعی شدند حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور در جایگاه ویژه مراسم حضور داشته است! گذشته از طرح این ادعا و بدون در نظر گرفتن جغرافیای زمانی و مکانی به نظر می رسد جریان تروریستی داعش که شکست های سهمگینی را از مدافعان حرم و نیروهای مقاومت متحمل شد، برای این که نشان بدهد همچنان نیمه جانی برای دست و پا زدن دارد، بعد از حادثه تروریستی بهانه ای برای ابراز وجود پیدا کرده بود. از این رو، این گروه مضمحل در تلاش بود با گردن گرفتن این حرکت تروریستی بار دیگر خود را در اذهان عمومی و رسانه ای زنده نگه دارد که در نهایت موفق نشد.

 

ریشه یابی مشی تروریستی الااحوازیه

حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ در اهواز منتسب به جنبش الاحوازیه، در واقع مربوط به بزرگ ترین و خشن ترین گروهک آنها یعنی «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» بوده است.

 

شاخه تروریستی این گروهک گردان های محی الدین آل ناصر نام دارد. نام رهبر این گروه «حبیب نبگان» ساکن دانمارک است. بیشتر اعضای این گروهک که از دو خانواده نیسی و نبگان هستند در هلند، دانمارک و سوئد ساکن هستند. تشکیلات نظامی و تروریستی حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز و شاخه نظامی آن موسوم به محی الدین آل ناصر، از اواسط سال۱۳۷۶ با هدف مقابله با جمهوری اسلامی و تجزیه خوزستان فعالیت خود را آغاز نمود. این گروه که بازوی نظامی جبهه التحریر، جنبشی نظامی که در عراق مستقر بود، است که آشکارا شیوه مسلحانه و تروریستی را برگزید. افراد این گروه نژادپرست اعتقاد دارند که باید مبارزه مسلحانه تا نابودی فارس ها (غیرعرب ها) و آزادی عربستان (استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایرخلیج فارس!) بی رحمانه ادامه داشته باشد. جزایر سه گانه ابوموسی و تنب را نیز بخشی از خاک اعراب می دانند و علاوه بر آن در نقشه های خود عنوان خلیج عربی را به جای خلیج فارس برگزیده اند.

 

این گروه تروریستی به مشی مسلحانه اعتقاد دارند. به شدت ضدایران و ضدغیرعرب هستند در حالی که دیگران را نژادپرست و فاشیست می دانند، خود نژادپرست بوده و به شدت روشی فاشیستی دارند. برای نمونه با افتخار ویدیویی از درگیری یک عرب و فارس، به گفته خودشان اشغالگر، را در تارنمای خود گذاشته اند. بمب گذاری های سال ۱۳۸۴ در اهواز نیز از اقدامات خشن این گروه است. این گروه با بی رحمی تمام، از این جنایات با افتخار یاد می کنند ، از این وقایع

 

روزنامه جوان در همین رابطه می نویسد: شاخه تروریستی این گروهک گردان های محی الدین آل ناصر نام دارد. نام سرکرده این گروه «حبیب نبگان» ساکن دانمارک است. بیشتر اعضای این گروهک که از دو خانواده نیسی و نبگان هستند، در هلند، دانمارک و سوئد ساکن هستند. حبیب اسیود، سعید حمیدان و ناصر جبر، از مسئولان این گروهک مسلح تجزیه طلب هستند. محمود مشاوی (محمود حسین مشاوی) سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جبهه العربیه لتحریر الاحواز نیز با این گروهک در ارتباط تنگاتنگ است و به صورت مشترک در خوزستان دست به عملیات تروریستی می زنند.

 

سوال اینجاست پشت حوادث ناآرامی های اخیر در جنوب عراق و ایران کیست؟ آیا با رصد ملاقات و دیدارهای مقامات آمریکایی و انگلیسی و رد و بدل پول های کثیفی که از سعودی در بین تروریست ها و حتا اغتشاش گران وقایع اخیر در اهواز در آن طرف مرز یعنی بصره عراق توزیع می شود، به مثلث شوم توطئه غربی- صهیونیستی- سعودی نمی رسیم؟

 

نکته مهم این است که سر نخ اصلی گروهک تروریستی تجزیه طلب وهابی الاحوازیه که مسئولیت حمله تروریستی روز رژه ۳۱ شهریور را پذیرفته، کجاست؟ چرا این گروهک در انگلستان و در شهر لندن دفتر داشته و بصورت رسمی فعالیت می کند و چرا در تشکیلات رهبری کننده آنها انجمن دوستی ایران و انگلیس وجود دارد؟

 

واقعیت این است که فعالیت های آشکار گروه تروریستی الحوازیه در شهر لندن، پایتخت انگلیس، نشانه ای روشن برحمایت بی پرده استعمار پیر از این گروه تروریستی است که نه تنها زمینه فعالیت برای سرکرده گان آن مثل محمود احمل الاحوازیه، حسن راضی، خالد عبدیان، علی قاطع الاحوازی و همین التسطری را در این شهر فراهم کرده بلکه با به راه انداختن انجمنی به نام انجمن دوستی عرب های ایران و انگلیس، در عمل این گروه تروریستی را زیر چتر حمایتی خود قرار داده و شخصی به نام دانیل برت، عضو حزب کارگر انگلیس مدیریت فعالیت این گروه در بریتانیا را به عهده دارد. این جدای از فعالیت هایی مثل نشست این گروه در لندن با سخنرانی فردی مرتبط به این جریان تروریستی به نام شیخ محمدالکاظم الخاقانی در مجلس اعیان بریتانیا در ماه مارس ۲۰۰۷ یا سخنرانی امیر ساعدی در مجلس عوام بریتانیا برای طرح ادعاهای قومیتی با مضمون تجزیه طلبانه و این دست فعالیت هاست!

 

تحلیل لوموند از مثلث ترامپ – نتانیاهو – بن سلمان

نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی درباره حمله تروریستی اهواز نوشته بود: مردم ایران از هر گرایش سیاسی این حمله را محکوم کرده و در برابر آن متحد شدند. «لوموند» فرانسه در گزارشی نوشت:«از دید بسیاری از ایرانیان، این توطئه ای است که توسط «مثلث» متشکل از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، طراحی شده و هدفش هم «تجزیه ایران» است.» این گزارش در ادامه به خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران، به حمایت ریاض و تل آویو از این تصمیم اشاره کرده و در پایان نوشته است که برخی از گروه های برانداز خارج از ایران از حمله تروریستی اهواز حمایت کرده اند، اما بقیه ایرانی ها این موضع آنها را «خیانت» توصیف کرده اند.

 

راهبرد دولت آمریکا علیه ایران

برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدامات را باید در یک چارچوب گسترده تر مورد ارزیابی قرار داد و این چارچوب، استراتژی جدید دولت آمریکا علیه ایران است. در همین خصوص کاخ سفید ۲۱ مهر ۱۳۹۶، متن کلیات استراتژی جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. این استراتژی که حاصل ۹ ماه بررسی و مذاکره با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا است، بر اصول بنیادی ادعایی ذیل تاکید می کند: «خنثی سازی نفوذ بی ثبات کننده ایران و مهار رویکرد تهاجمی آن به ویژه حمایت این کشور از تروریسم و گروه های شبه نظامی، ایجاد سد در برابر اقدامات خرابکارانه ایران و احیای یک موازنه قوای استوار در منطقه با احیای ائتلاف های سنتی و شراکت های منطقه ای، قطع منابع مالی حکومت ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مقابله با تهدیدهای ناشی از موشک های بالستیک و سایر سلاح های نامتقارن علیه ایالات متحده و متحدان آمریکا، همراه کردن جامعه بین المللی برای محکوم کردن نقض حقوق بشر از سوی ایران، قطع تمامی مسیرهای دسترسی ایران به سلاح های هسته ای.»

 

ردپای عربستان و امارات متحده عربی

برخی دیگر از تحلیلگران نیز بر این باورند که اگر حمله تروریستی اهواز بخشی از نقشه افزایش تنش های عربستان و امارات با ایران باشد، هدف اصلی آنها این است که ایران را برای یک تلافی جویی تحریک کنند و سپس از فرصت واکنش ایران برای ایجاد یک جنگ بزرگ تر استفاده کرده و ایالات متحده را وادار به ورود به آن کنند، چون خود این دو کشور، به تنهایی از پس توانایی نظامی ایران برنخواهند آمد.

 

ایجاد درگیری منطقه ای

ولی رضا نصر، استاد دانشگاه و رئیس مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز نیز بر این باور است که هدف این حمله ایجاد یک درگیری منطقه ای است. نصر ساعاتی پس از حمله تروریستی گروه تجزیه طلب «الاحوازیه» در توییتی نوشت: «حمله امروز در اهواز دقیقا از آن نوع حرکات تحریک آمیزی است که می تواند به درگیری منطقه ای و برخورد میان ایران و آمریکا بینجامد.»

 

سرنخ مشاور ولیعهد امارات؛ و آن چه در توییتر گذشت

در بحبوحه حملات تروریستی شهریور ۹۷ و محکومیت آن از سوی کشورها و شخصیت های جهانی، عبدالخالق بن عبدالله، مشاور سابق محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، اما از حمله خونین اهواز استقبال کرد. مشاور ولیعهد در توییتر نوشت: «۱۰ نظامی در حین حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غرب ایران کشته شدند. حمله به یک هدف نظامی، اقدام تروریستی نیست. انتقال نزاع به عمق ایران یک گزینه علنی است و در مرحله آینده تشدید خواهد شد.»

 

به گزارش «فرارو» این توییت، در رسانه های عربی و ایرانی واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. رسانه های عربی این اظهارات عبدالله را اشاره ای به مسوولیت عربستان در حمله اهواز دانستند. تحلیلگران عرب در توییتر، اظهارات عبدالله را تلاشی برای اتهام زنی به عربستان دانستند و از آن ابراز تعجب کردند. زیرا عربستان هم پیمان امارات است.

 

محسن رضایی، دبیر وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به توییت مشاور اماراتی، در همان روز تهدید تندی علیه او بیان کرد و نوشت: «مشاور بی خرد و خود فروخته ولیعهد ابوظبی با نقض آشکار قوانین بین الملل بر دخالت بیگانگان در حادثه تروریستی اهواز صحه گذاشت. پشیمانی سختی در انتظار اوست.»

 

در پی توییت تند محسن رضایی خطاب به عبدالخالق عبدالله لحظاتی بعد مشاور ولیعهد به آن واکنش نشان داد. عبدالله مدعی شد هرگونه اتفاق ناگواری که برای او بیفتد مسوولیت آن برعهده نظام ایران خواهد بود.

 

برخی از چهره های سیاسی و رسانه ای جهان عرب هم موضع گیری عبدالله را محکوم کردند. ناصرالدوله، عضو سابق پارلمان کویت درخصوص اظهارات عبدالله نوشت: «معنای سخنان دکتر عبدالخالق این است که خلیج (فارس) مسوول حمله است و (این حمله) یک اقدام نظامی موجه برعلیه ارتش ایران است. پس عقل کجا رفت؟» روزنامه رای الیوم، اظهارات این مشاور را پذیرش مسوولیت حمله اهواز دانست و آن را جدید و غافلگیرانه توصیف کرد. رای الیوم نوشت: «کاربران دیگری از عبدالخالق پرسیدند آیا این (اظهارات) به معنی پذیرش رسمی مسوولیت حمله اهواز از سوی امارات است؟ یکی از کاربران گفت: آیا معنای سخنان تو این است که هر حمله به رژه نظامی در امارات، مشروع است و تروریستی نیست؟ یکی دیگر افزود فکر می کنم این توییت باقی نخواهد ماند و پس از دریافت دستورات، حذف خواهد شد.»

 

 

۳۰ شهریور ۱۴۰۰/نویسنده: شهرام گراوندی منبع: پیوند ایرانیان

https://hoorkhabar.ir/698165کپی شد!
96
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.