ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ایران و روسیه/دعوت از شرکت های روسی برای سرمایه گذاری در ایران/تسهیل خرید و ساخت مشترک واگن برای مترو کلانشهرها/لزوم بازتوانی نیروگاه رامین اهواز و توسعه سد و نیروگاه گتوند

هورنیوز – عضو هیات رییسه مجلس گفت: توسعه همکاری های اقتصادی دو جانبه ضرورت دارد و از شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف در ایران دعوت می‌کنیم و آمادگی همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی، شیلات، بهداشت محصولات گیاهی و دامی، سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه های دامی و صادرات گوشت به ایران را داریم.

 

مجتبی یوسفی نایب رئیس اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی عصر (پنجشنبه ۱۹ شهریورماه) در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس رؤسای پارلمان های جهان اتحادیه بین المجالس در دیدار با رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای فدراتیو روسیه، گفت: طی سال‌های اخیر سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی ایران روسیه وضعیت خوبی داشته و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید رابطه دو کشور در ابعاد مختلف تحول و توسعه بیشتری پیدا کند.

 

وی با تشکر از کشور روسیه در حمایت از تبدیل عضویت ایران از ناظر به دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای، ادامه داد: باید از حداکثر ظرفیت های سازمان همکاری‌های شانگهای برای رشد و توسعه اعضا بهره گیری حداکثری صورت بگیرد.

 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در همکاری های دو کشور در زمینه مقابله با کرونا، ادامه داد: انتظار داریم روسیه به تعهدات خود در زمینه صادرات و تولید مشترک واکسن در ایران عمل کند همچنین باید تلاش کنیم موانع پیش آمده ناشی از همه گیری کرونا بر تعاملات اقتصادی و مردمی رفع شود و تردد اتباع دو کشور به ویژه فعالان اقتصادی و دانشجویان با رعایت پروتکل های بهداشتی تسهیل گردد.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه در بخش های سیاسی و منطقه‌ای در سطح مناسبی قرار دارد و باید تلاش کنیم همکاری های اقتصادی نیز هم پای آنها به ویژه در شرایط تحریمی علیه دو کشور توسعه پیدا کند، گفت: توسعه همکاری های اقتصادی دو جانبه ضرورت دارد و از شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف در ایران دعوت می‌کنیم و آمادگی همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی، شیلات، بهداشت محصولات گیاهی و دامی، سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه های دامی و صادرات گوشت به ایران را داریم.

 

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و دعوت از شرکت‌های روسی برای سرمایه گذاری در ایران تاکید کرد و خواستار تسهیل خرید و ساخت مشترک واگن برای مترو کلانشهرها و بازتوانی نیروگاه رامین و توسعه سد و نیروگاه گتوند شد.

 

لازم به ذکر است در این دیدار مباحثی در خصوص تحولات منطقه خصوصاً در کشور افغانستان مطرح شد.

 

آقای گریگوری کاراسین رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای فدراتیو روسیه در این دیدار، گفت: نمای کاملی را از شرایط منطقه ارائه کردید و باید اذعان کنم رابطه دو کشور بر اساس قرن ها رابطه است و هر دو کشور رابطه تاریخی، قدیمی و دوستانه‌ای دارند و در حال حاضر نیز ایران و روسیه در حال گذراندن دوران پر چالشی هستند.

 

وی افزود: ایران و روسیه در گذشته نیز با چالش های زیادی از جمله جنگ و صلح درگیر بودند و اکنون نیز شرایط سختی دارند، دو کشور با تحریم ها و تبعیض های یکجانبه از سوی آمریکا مقابله می‌کنند که اصلا عادلانه نیست. بلوک غرب به ریاست آمریکا برای منطقه بحران جدی به وجود آورده است و تحولات اخیر در افغانستان نشان داد استفاده از ظلم باعث خلق تراژدی می‌شود و دخالت آمریکا در افغانستان، عراق و منطقه‌ای که به آن تعلق ندارد نه تنها هیچ کمکی به حل معضلات نکرده بلکه آنها را افزایش داده است.

 

رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای فدراتیو روسیه با اشاره به اینکه به عنوان دیپلمات با بسیاری از مسئولان وزارت خارجه ایران دیدار داشته‌ام و همواره صحبت‌های خوبی بین ما تبادل شده که نتیجه موثری نیز داشته است، ادامه داد: مواضع ما در بسیاری از مسائل هماهنگ است و معتقدیم پنج کشور ساحلی دریای خزر باید عاری از نیروهای غیر خودی و نظامی باشد. در خصوص قفقاز جنوبی و مناقشات آذربایجان و ارمنستان ایران روسیه و ترکیه در یک طرف و موضع مشترک قرار دارند.

 

کاراسین با بیان اینکه اعتقاد داریم که دیپلماسی عمومی باید گسترش پیدا کند و روابط دوجانبه ای که منتج به نتایج خوب و تاثیرگذار باشد باید تداوم داشته باشد، گفت: در سطوح بالا ملاقات‌های بسیارخوبی داشته‌ایم و طی ماه‌های اخیر لاوروف با مقامات ایرانی دیدار کرده و آقای قالیباف نیز دیدار‌های خوبی در سفر خود به روسیه داشته است. اما باید توجه کنیم که گسترش روابط در یک بعد و حوزه محدود نمی‌شود و ما هر کدام به صورت خاص کارشناس حوزه ای هستیم و در یک کمیته فعالیت داریم. باید ارتباطات را در حوزه‌های مختلف گردشگری، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی گسترش دهیم تا هرکسی با همتای خود دیدار کند و ملاقات ها اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

 

وی در پایان، خاطرنشان کرد: از هیئت ایرانی دعوت می کنم برای ایجاد رابطه بهتر و جدی تر در نزدیک ترین زمان ممکن به روسیه سفر کنند.

https://hoorkhabar.ir/697708کپی شد!
74
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.