۹۶ پروژه طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی به اتمام رسید

هورنیوز – علیرضا عالیپور در هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۱۵ شهریورماه) برگزار شد، با بیان اینکه مشکل آب‌های سطحی یک مشکل بین دستگاهی است، اظهار کرد: پس از بارندگی و آبگرفتگی آذرماه سال ۹۸، موضوع جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی اهواز مورد توجه جدی قرار گرفت و در نتیجه، اجرای طرح ضربتی اصلاح شبکه موجود و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ برای ۵۶ نقطه بحرانی در قالب ۱۴۲ پروژه در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با اشاره به عملکرد خود در مدت یک ماه تصدی سرپرستی شهرداری اهواز، افزود: تکمیل اقدامات باقیمانده طرح ضربتی، برنامه‌ریزی عملیاتی طرح علاج‌بخشی، عقد قراردادهای ترک تشریفات، لایروبی و رفع انسداد خطوط و برخی دیگر اقدامات کوتاه مدت از جمله اهم اقدامات انجام‌شده هستند.

 

سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به تکمیل ۹۶ پروژه، گفت: از مجموع پروژه‌های طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی ۷۴ پروژه از این تعداد سهم شهرداری، ۵۳ نقطه مربوط به آبفا و ۱۵ پروژه نیز مشترک هستند. تاکنون ۶۲ پروژه شهرداری به صورت صددرصد اجرا شده است اما آبفا تنها ۲۶ پروژه از مجموع پروژه‌های خود را تکمیل کرده است. هشت پروژه از مجموع پروژه‌های مشترک این دو سازمان نیز تکمیل شده است.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ پروژه شهرداری اهواز، ۱۰ پروژه آبفا و شش پروژه مشترک در حال اجرا هستند و شرکت آبفا هنوز کار اجرای ۱۷ پروژه را آغاز نکرده است.

 

عالیپور افزود: اگر طرح جامع ساماندهی آب‌های سطحی به صورت صحیح اجرا شود، در زمان بارندگی‌های با دوره بازگشت پنج ساله که در هر نیم ساعت ۲۵ میلیمتر بارندگی رخ می‌دهد، هیچ لکه آبگرفتگی در شهر وجود نخواهد داشت هر چند بر اساس طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی و علاج‌بخشی، حداکثر مدت زمان آبگرفتگی باید شش تا هشت ساعت باشد و آب وارد منازل نشود.

 

وی با تاکید بر لزوم تامین منابع مالی اجرای طرح علاج‌بخشی آب‌های سطحی، گفت: مسائل مالی و معارض یعنی اشخاص حقیقی یا عوارض زیرساختی (تداخل با خطوط تاسیسات) دو مانع اصلی هستند که موجب می‌شوند زمان‌بندی اجرای پروژه از حالت عادی خارج شود. در حالت عادی، پروژه‌های این طرح در مدت سه تا چهار ماه اجرا می‌شوند.

 

سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به انجام لایروبی کانال‌ها به صورت سنتی و تخصصی و لزوم کمک سایر دستگاه‌ها در این خصوص، عنوان کرد: وجود رسوبات در مجاری فاضلاب موجب می‌شود سیستم فاضلاب موجود هم کار نکند. اگر بتوان از شبکه فاضلاب موجود اهواز با تمام راندمان بهره‌بردای کرد، در صورت بارندگی ۳۰ میلیمتری در یک شبانه‌روز، باید هیچ مشکلی در اهواز رخ ندهد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی نقاط اهواز با بارندگی معمولی به مدت ۷۲ ساعت دچار آبگرفتگی می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر در فصل تابستان در یک هزار نقطه در شهر اهواز فوران فاضلاب داریم که لایروبی نشدن و ریزش خطوط، علل اصلی این وضعیت هستند. اگر آبفا شبکه فاضلاب بی نقصی داشت، این همه بحران در اهواز نداشتیم.

 

عالیپور افزود: در بالغ بر ۳ هزار نقطه مشکل نبود درب منهول وجود دارد که تاکنون اقدام چشمگیری در خصوص تامین درب این منهول‌ها انجام نشده است در حالی که مسئولیت تامین، حفاظت و نگهداری تاسیسات آبفا بر عهده این شرکت است.

 

وی با بیان اینکه اهواز دارای طرح جامع دفع آب‌های سطحی است، گفت: پایگاه پشتیبانی تاسیسات و آب‌های سطحی در اهواز برای مدیریت بحران تاسیس شده و مجهز به ۱۲ پمپ سیار است و تجهیزات دیگر در این مکان مستقر خواهند شد تا به نوعی واحد واکنش سریع در خصوص بحران آبگرفتگی در شهرداری اهواز راه‌اندازی شود.

 

سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده در مدت یک ماهه تصدی سرپرستی عنوان کرد: لکه‌گیری آسفالت و رفع چاله‌ها در حال انجام است و در این یک ماه، به میزان ۱۰ هزار و ۸۱۴ تن آسفالت لکه‌گیری انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه هر شرکتی که شکافی در خیابان‌ها ایجاد می‌کند باید نسبت به ترمیم آسفالت آن نیز اقدام کند، گفت: در حال حاضر به دلیل این مساله، شهرداری اهواز بعضا جلوی اجرای کار پروژه‌های جدید آبفا را می‌گیرد. شرکت آبفا در طرحی که با ۵۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی اجرا خواهد کرد، مجددا ۱۰۴ کیلومتر از معابر اهواز را می‌شکافد و بیش از پیش شاهد شکاف شهر خواهیم بود. در این خصوص پیشنهاد دادیم پس از اجرای کار در ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، پروژه متوقف شود و به تعهدات خود عمل کنند و مجددا مجوز ادامه کار را دریافت کنند تا شاهد این همه شکاف و به هم ریختن فضای شهر نباشیم.

 

عالیپور در خصوص انتقاد یکی از شهروندان از عدم تکریم ارباب رجوع در شهرداری اهواز، تصریح کرد: برخی کارکنان به دلیل ذات و مسائل شخصی شاید به خوبی به این وظیفه خود عمل نکنند اما برای تکریم ارباب رجوع باید شبکه مکانیزم، نظارت و زمان‌بندی داشته باشیم و کارها به صورت هوشمند انجام شوند. برخی کارها نیز مانند راه‌اندازی سامانه پرداخت عوارض خودرویی یا عوارض ملکی انجام شده که با چنین اقداماتی نیز ارباب رجوع تکریم می‌شود اما اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است.

 

وی با اشاره به مشکلات زیاد منطقه ۶ شهرداری اهواز گفت: در این راستا باید مجددا طرح پنجشنبه‌های جهادی در دستور کار قرار بگیرد.

 

سرپرست شهرداری اهواز با بیان اینکه مجددا و به صورت موقت سایت جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در صفیره راه‌اندازی می‌شود، افزود: در پارک شهروند سالنی با وسعت حدود چهار هکتار در این خصوص در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به مشاهده حیوانات اهلی از جمله گاومیش در شهر، بیان کرد: برای سامان‌دهی این وضعیت باید روستای دامپروری در مجاورت رودخانه احداث شود که در دزفول این کار به خوبی انجام شده است. طرح دیگری نیز به نام اکوتوریست وجود دارد. این موارد باید بررسی شوند تا در صورت تامین منابع مالی یکی از این طرح‌ها اجرا شوند.

 

عالیپور با بیان اینکه تاکنون چنین شورای با انضباطی در اهواز نداشته‌ایم، گفت: شش نفر از اعضای شورای شهر اهواز شماره تماس من را ندارند و من هم شماره تماس آن‌ها را ندارم و تنها از طریق هیات رئیسه همه کارها را پیگیری می‌کنند. خدا را شکر می‌کنیم که پس از مدت‌ها چنین شورایی در اهواز تشکیل شده است.

 

پیام شهروندی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اهواز

شهر خوب یافتنی نیست٬ بلکه ساختنی است٬ شهر خوب را شهروندان خوب می سازند

https://hoorkhabar.ir/697565کپی شد!
37