اجرای سه طرح عظیم توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان عملیاتی شد

هورنیوز – امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان از زمان تاسیس همواره در مسیر افزایش تولید و تنوع‌ بخشی گام برداشته است. تا به امروز توانسته‌ایم با برنامه‌ریزی و ارتقای تولید، به عنوان دومین تولیدکننده فولاد کشور و بزرگ‌ ترین عرضه‌کننده‌ی شمش فولادی در کشور شناخته شویم و از ابتدای راه‌اندازی و شروع فعالیت مجموعه، ظرفیت تولید شمش فولاد را از ۱/۵ میلیون تن، با انجام پروژه‌های مختلف و فعالیت‌های مستمر با هدف بهبود تولید و افزایش بهره‌وری، تا حدود ۴ میلیون تن افزایش دهد.

 

ابراهیمی آغاز به کار طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض را نقطه‌ی عطف توسعه فولاد خوزستان دانست و افزود: تامین شمش شرکت‌های نوردی یکی از اهداف اصلی فولاد خوزستان است. مجاورت شرکت فولاد اکسین و لزوم تامین اسلب مورد نیاز این شرکت، باعث شد طرح احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض در دستور کار قرار گیرد. پس از اجرای کامل طرح علاوه بر میزان تولید فعلی شمش،‌ سالانه یک میلیون و ۲۰۰‌ هزار تن شمش اسلب عریض با گریدهای فولاد آلیاژی و ساختمانی در شرکت فولاد خوزستان تولید می‌شود.

 

وی افزود: سرمایه‌گذاری این طرح، ۱۲۸ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه برآورد شده است. با اجرایی شدن این طرح مزایایی همچون: حفظ جایگاه فولاد خوزستان در بازار داخل و بین‌المللی با توجه توان تامین تولید شمش اسلب با تنوع ابعاد و گریدهای فولاد آلیاژی، ارزش افزوده بیشتر، حفظ سقف ظرفیت تولید کنونی در صورت توقف سایر ماشین های ریخته گری به منظور بهینه‌سازی تجهیزات برای فولاد خوزستان به وجود خواهد آمد.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان اشاره‌ای به طرح اکسیژن ۴ کرد و افزود: تزریق اکسیژن کیفیت و کمیت آهن اسفنجی را افزایش می‌دهد. به منظور تامین گازهای صنعتی مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای، احداث کارخانه اکسیژن ۴ در اولویت قرار گرفته و به زودی شاهد آغاز این طرح هستیم. هزینه اجرای طرح ۲۶ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه پیش‌بینی شده است. هدف از اجرای کارخانه اکسیژن ۴ بهینه سازی کیفیت، پایداری سیستم و افزایش ظرفیت تولید است.

 

وی افزود: با راه‌اندازی این طرح، ظرفیت تولید ۱۶۰۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت گاز اکسیژن با درجه خلوص نود و نه و نیم درصد، ۱۰۰۰ مترمکعب در ساعت اکسیژن مایع، ۸۰۰۰ نرمال متر مکعب گاز نیتروژن، ۵۰۰ متر مکعب نیتروژن مایع و همچنین ۵۶۰ مترمکعب بر ساعت آرگون مایع ایجاد می‌شود. این میزان تولید علاوه بر تامین گازهای صنعتی مورد نیاز خطوط جدید ریخته‌گری و مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳)، فرصت و بستر لازم جهت توسعه‌های آینده در شرکت فولاد خوزستان را نیز فراهم خواهد کرد.

 

ابراهیمی اشاره ای به احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی کرد و افزود: با اجرای طرح احداث نیروگاه و در مدار قرار گرفتن آن علاوه بر برداشته شدن محدودیت‌های برقی، پایداری تولید تضمین می‌شود. در حال حاضر با توجه به کاهش تولید فولاد ناشی از محدودیت‌های برقی، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی با امکان توسعه تا ۱۰۰۰ مگاوات در دستور کار قرار گرفت.

 

ابراهیمی در پایان درباره مهم‌ترین برنامه های عملیاتی و اهداف فولاد خوزستان اظهار داشت: اجرای طرح های توسعه و متوازن سازی ظرفیت خطوط تولیدی، به ظرفیت رساندن و احیای کامل کارخانه فولاد شادگان، تکمیل پروژه های فولادسازی، تکمیل زیر ساخت های لازم برای تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد و تکمیل پروژه گندله سازی سناباد، تکمیل پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) و اتمام عملیات اجرایی بهره‌برداری پروژه پست برق ۴۰۰ بخشی از طرح‌های توسعه در دست اقدام شرکت است و امیدواریم با تملک شرکت‌های نوردی، گامی بلندی در تکمیل زنجیره تولید خود برداریم.

https://hoorkhabar.ir/697427کپی شد!
25
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.