قطعات کوچک فضای سبز در شهر تصرف می‌شوند

هورنیوز – علیرضا عالی پور سرپرست شهرداری اهواز روز یکشنبه صیح در آیین آغاز احداث پارک محله‌ای برهان در کوی بهارستان اهواز بیان کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی مراکز ما برای تعیین اولویت‌ها، پس از موضوع فاضلاب و آسفالت معابر، ۲ موضوع توسعه مراکز تفریحی و تغییر پوشش گیاهی و زیست محیطی در رتبه‌های بعدی درخواست‌های مردمی بود.

 

وی در خصوص تغییر پوشش گیاهی در اهواز افزود: درخت کونوکارپوس که مدت ها در اهواز تکثیر شد بسیار مفید است چراکه هرچه درخت بیشتر رشد کند یعنی فتوسنتز بیشتری دارد و گازهای آلاینده را بیشتر جذب و اکسیژن بیشتری را تولید می‌کند اما باید نهال این درخت در محلی کاشته شود که ریشه آن وارد شبکه تاسیسات شهری مانند فاضلاب نشود.

 

وی ادامه داد: با این وجود وظیفه ما تنوع در پوشش گیاهی است که این کار از زمان آقای کتانباف شهردار اسبق آغاز شد. کاشت نهال برهان گلی نیز در اهواز انجام شده و پوشش گیاهی ما را تغییر داد.

 

درخت کونوکارپوس در اهواز و برخی شهرهای خوزستان، عامل مشکلات تنفسی در پاییز و همزمان با آغاز بارش بیان شده که در سال‌های گذشته دهها نفر را مجبور به مراجعه به بیمارستان کرد.

 

خطوط فاضلاب اهواز فرسوده است

وی با بیان اینکه شهرداری در دوره جدید محور اصلی فعالیت خود را به حداقل رساندن مشکلات دفع آب های سطحی و فاضلاب قرار داده است، افزود: شهرداری جدای از ماموریت سازمانی خود وارد ماموریت آب و فاضلاب شد و یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال در اصلاح شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ کمک کرد.

 

او با بیان اینکه در تابستان امسال تاکنون بالغ بر یک هزار مورد بالازدگی فاضلاب در سطح معابر اهواز گزارش شد، بیان کرد: تخلیه آب باران در اهواز به دلیل اینکه شبکه دفع آب‌های سطحی ندارد بر شبکه فاضلاب مبتنی است؛ امسال نیز با حدود ۵۰ میلیارد ریال کار لایروبی خطوط فاضلاب را آغاز کردیم و درصدد تامین ماشین آلات برای رسوب زدایی و لایروبی این خطوط هستیم.

 

عالی پور خطوط فاضلاب در اهواز را ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن تخریبی و فرسوده است که امیدوارم دولت کمک کند در ۲ ماه باقیمانده به آغاز فصل بارندگی، اتفاق سال‌های گذشته تکرار نشود و مشکلات به حداقل برسد.

 

وی با اشاره به موضوع آسفالت معابر اهواز، افزود: لکه گیری آسفالت‌ را در اهواز به صورت شبانه روز آغاز کردیم اما شرکت آبفا برای حل مشکل فاضلاب اهواز قصد شکاف ۱۰۴ کیلومتر از معابر شهری را دارد که اگر بخواهیم روکش را آغاز کنیم، هدر رفت منابع خواهد بود به این دلیل نیاز است با تحمل مشکلات پس از اتمام پروژه آبفا، روکش آسفالت را آغاز کنیم.

 

سرپرست شهرداری اهواز به دغدغه افزایش سرانه تفریحی این شهر اشاره کرد و گفت: در اهواز آن چیزی که به عنوان سرانه فضای سبز اعلام می‌شود عدد تخصصی نیست چراکه این عدد در سه بخش سرانه فضای سبز عمومی، زیست محیطی و تفریحی تقسیم می‌شود.

 

وی اضافه کرد: آن چیزی که در جهان به عنوان فضای شهری یاد می شود یعنی به ازای هر یک نفر ۲۵ متر، که این عدد در اهواز ۶ متر است زیرا تنها پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و آن چیزی که مردم می توانند در آن تفریح کنند، معیار سنجش هستند پس مردم در اهواز مکان تفریحی مناسب ندارند.

 

عالی پور یکی از مشکلات اصلی فضای سبز را تصرفات دانست و گفت: متاسفانه قطعات کوچک فضای سبز در اهواز تصرف می‌شوند و این موضوع آن قدر شایع شده که می‌توان گفت برخی از کارگزاران نیز در این خطا نقش داریم؛ احتمالا برخی از افراد شهرداری مقصر هستند که باید دستگاه‌های نظارتی در این موضوع وارد شوند تا فضای سوءمدیریت در شهر حل شود.

 

سرپرست شهرداری اهواز افزود: الگوی احداث پارک ها در شهر اهواز این است که در مرکز محله مجموعه سرانه‌های مختلف را در مکانی متمرکز ببینیم که احداث پارک برهان نیز به همین شکل است که علاوه بر پارک، فضای آموزشی، زمین ورزشی و فرهنگی دارد و به زودی در مهرشهر اهواز نیز این مجموعه کلنگ زنی خواهد شد.

 

وی ادامه داد :علاوه بر تعرض به زمین‌های شهری، مشکل آب خام را داریم که برای شهرداری هزینه زیادی دارد چراکه آمار سرقت شبکه آب خام بسیار بالا است و آسیب جدی وارد کرده است.

 

بنابراین گزارش کار احداث پارک محله‌ای برهان در منطقه بهارستان اهواز در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع با کاربری آموزشی، فرهنگی و تجاری آغاز شد. اعتبار احداث این پروژه بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 

 

پیام شهروندی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اهواز

شهر خوب یافتنی نیست٬ بلکه ساختنی است٬ شهر خوب را شهروندان خوب می سازند

 

 

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/697303کپی شد!
104
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.