پایان شهریور تصفیه‌ خانه شرق اهواز وارد مدار می‌شود

هورنیوز – محمدرضا کرمی‌نژاد با اشاره به مشکلات فاضلاب در شهر اهواز از دهه‌های گذشته و بالازدگی فاضلاب در سال ۵۲ در منطقه باغ شیخ، اظهار کرد: شبکه فاضلاب اهواز از ابتدا درست طراحی و اجرا نشده است و مشکل دارد. بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، نوع خاک و مسطح بودن اهواز، شرایط این شهر را متفاوت کرده است.

 

وی افزود: همه کارها، وصله پینه‌ای انجام شده یا در حال انجام است تا شبکه فاضلاب سر پا نگه داشته شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به سیل سال ۹۸، گفت: پس از این سیل، حدود ۷۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب ریزش و مشکلاتی ایجاد کرد که مشکل بخش عمده‌ای از این نقاط حل شد.

 

وی بیان کرد: در شرایط فعلی شاهد پس‌زدگی فاضلاب هستیم که مشکلات این نقاط رفع می‌شوند. اکنون روزانه ۶۰ تا ۷۰ تماس با مرکز ۱۲۲ گرفته می‌شود که اگر مشکل در نقطه ریزشی خط فاضلاب نباشد، با یک مقدار کم و زیاد حل می‌شود اما کار در نقاط ریزشی زمان‌بر است.

 

کرمی‌نژاد افزود: در حال حاضر چهار پیمانکار با ۳۲۰ نیرو در حال کار هستند اما واقعیت این است که شبکه فاضلاب اهواز پیر، فرسوده و در واقع مرده است و باید زنده شود.

 

وی گفت: تاکنون برای شبکه فاضلاب اهواز تنها ۵۰ میلیون یورو با پیگیری مسئولان و عنایت مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است که چیزی دستگیر ما نشده است. قرارداد منعقد شده و پیمانکار پروژه نیز قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است و کار در مرحله تجهیز کارگاه است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شرکت آب و فاضلاب خوزستان، ۴۶ پیمان با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۹۰ کیلومتر لوله‌گذاری در ۱۵۵ نقطه ریزشی داشته است که این کارها انجام شد.

 

وی افزود: این شرکت امسال نیز ۳۴ پیمان با ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۲۳ کیلومتر برای اصلاح نقاط ریزشی دارد. هفته گذشته نیز ۱۱ پروژه مهم نقاط ریزشی را در دستور کار قرار دادیم.

 

کرمی‌نژاد گفت: در همه کشور شبکه فاضلاب و شبکه دفع آب‌های سطحی از هم جدا هستند. اگر این اتفاق در اهواز نیز می‌افتاد، در زمان بارندگی تنها پس‌زدگی فاضلاب رخ می داد و مشکل رفع می‌شد اما اکنون حجم زیادی آب می‌آید که مشخص است آب باران است و این شبکه کشش جمع‌آوری این حجم آب را ندارد.

 

وی افزود: بیش از ۳۰ سال است که شبکه فاضلاب اهواز تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشته است؛ تا سال ۹۹ تنها حدود یک هزار میلیارد تومان برای این پروژه در دست بود که اکنون با پیگیری‌های مسئولان و عنایت رهبری اعتباراتی در نظر گرفته شده و پروژه در حال حرکت است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به شناسایی ۵۶ نقطه فوق بحرانی در قالب ۱۴۳ پروژه گفت: بر این اساس، ۵۵ پروژه سهم شرکت آبفا بوده که کار در ۴۷ پروژه تمام شده است. کار در ۱۵ پروژه نیز با شهرداری مشترک بوده که کار در سه نقطه تمام شده است. پروژه‌های باقیمانده نیز در حال اجرا هستند. ۱۰ روز پیش نیز ۸۰ نقطه بحرانی برای فاز دوم این طرح شناسایی شد که ۳۳ پروژه از این تعداد سهم شرکت آبفا و تعدادی نیز با شهرداری اهواز مشترک است.

 

وی افزود: اجرای کار در این پروژه‌ها از اول شهریورماه آغاز می‌شود. پروژه‌ها بین پیمانکاران تقسیم شده است و کار باید تا پایان مهرماه تکمیل شود.

 

کرمی‌نژاد گفت: در حال آماده‌سازی خود و مهیا کردن شرایط برای عبور از بارندگی‌ها هستیم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با ابراز نارضایتی از وضعیت امکانات فاضلاب اهواز، بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ پمپ و تعدادی پمپ ویژه پمپاژ آب باران خریداری شده است و در حال خریداری ۱۰۰ پمپ دیگر هستیم. ۱۵۰ پمپ نیز در حال تعمیر هستند. لایروبی خطوط و منهول‌ها نیز در حال انجام است. این کارها نباید بی‌اثر باشد و قطعا اثرگذار خواهد بود.

 

وی افزود: تا پایان شهریورماه تصفیه‌خانه شرق اهواز وارد مدار می‌شود و کار در خصوص تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز با فاینانس خارجی آغاز شده است.

 

کرمی‌نژاد تصریح کرد: اولین بارش، بطری‌ها و زباله‌ها و اجسام دیگر را را با خود وارد شبکه فاضلاب می‌کند بنابراین مهم‌ترین مساله، عبور از اولین باران است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در حال حاضر شرکت کیسون آمادگی پذیرش پروژه فاضلاب را دارد و در حال پایان کار است اما ما گیر عبور یک خط ۱۶۰۰ از زیر ریل صنایع فولاد هستیم که با پیگیری‌های انجام شده، توافقات گرفته شده و کار در حدود ۱۷ متر از ۴۸ متر انجام شده است که اگر این خط متصل شود، خط فاضلاب به تصفیه‌خانه باز می‌شود.

 

وی افزود: دو ماه دیگر فاضلاب از منطقه قلعه چنعان به سمت تصفیه‌خانه می‌رود و تاکنون سه مشتری برای خرید پساب آن مراجعه کرده‌اند.

 

کرمی‌نژاد در خصوص پرداخت حقوق کارکنان آبفای روستایی نیز گفت: در پی ادغام دو شرکت زیان‌ده آبفای روستایی و شهری، دولت دیگر حقوق کارکنان آبفای روستایی را پرداخت نکرد. درآمد از محل آب و فاضلاب روستایی ۲ میلیارد تومان است در حالی که باید ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان حقوق پرداخت کنیم. امسال تاکنون کمک زیان به ما پرداخت نشده است بنابراین استاندار خوزستان اجازه داد از محل طرح‌های عمرانی ۱۰ میلیارد تومان برداشت و در این زمینه پرداخت کنیم.

 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: استاندار خوزستان ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای ما دریافت کرده است تا همه حقوق‌های معوق این کارکنان را تسویه کنیم که این رقم در یکی دو هفته آینده به حساب ما واریز می‌شود. از استاندار بابت این پیگیری‌ها تشکر می‌کنم.

https://hoorkhabar.ir/697112کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.