قلم آینه تمام نمای فرهنگ و فرهیختگی تفکر و اندیشه است به سمت توسعه جامعه بشریت

مأموریت یک خبرنگار احترام به باورها و منافع ملی در مقابل زورمندان و زرمندان کژاندیش است؛ چرا که اصالت یک خبرنگار احترام به باورها و منافع ملی است. بهمین رو نقش آفرینی قلمش با بذرافشانی امانت، مسوولیت، تعهد، دلسوزی در کویر وجدان های خاموش می‌کشاند دل هر اندیشه را تا قاف حقیقت.

 

فی الواقع یک خبرنگار باید تجلی گاه قداست، شرافت، انسانیت و جسارت قلم دارانی باشد که برای توسعه جامعه و حفظ منافع ملی پرچم دار آزادی و امید اندیشه بشری هستند و با افروختن فانوس اطلاعات صحیح در رهکوره های نادانی عموم با جهد و جهاد قلم شان همچون امین، پاسدار حقوق ملت و آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی باشند تا که بتوانند با کاهش سودپرستی های دستگاه های مسوؤل بر پایه اخلاق حرفه ای و بر اساس منشور اخلاقی با جذب اعتماد ملی، تریبون چالش ها و حقوق مردم باشند و در رهکوره های سلب آزادی و نقض دانایی، آفرینشگرمنفعت عمومی و توسعه بخش نهضت شفافیت باشند.

 

اصالت و رسالت یک خبرنگار

شاخصه های تعیین یک خبرنگار متعهد و متبحر، آشنایی عمیق با آداب و رسوم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و قوانین حقوقی است تا که با گام های قانونی فعالیت رسانه ای خود را بدون نقض مالکیت فکری-معنوی همکاران رسانه ای پیش گیرد. یک خبرنگار باید کوشش مجاهدانه داشته باشد برای تحقق رسالت در مسیر حق. همچنین، همانگونه که خبرنگاران حقوقی دارند متقابلا تکالیفی هم دارند که باید منافع ملی و آرمان های انقلاب را مخاطب خود قرار دهند؛ بعبارتی فعالان عرصه رسانه و قلم باید پردازش گرانی باشند که با در نظر گرفتن تحکیم بنیان امنیت اجتماعی،ترسیم گر درد جامعه و مطالبه گر حقوق ملت باشند.

 

در یک نگاه تحلیلی، اصالت یک خبرنگار شخصیتی حقوقی است چرا که نگاه زایش و منش پویش او آفرینشگر وقایع اجتماعی و صدای وجدان بشر است. بهمین رو یک خبرنگار علاوه بر تحصیلات آکادمیک در حوزه خبری، باید اشراف کامل به قوانین حقوقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… و همچنین آگاهی کامل نسبت به تکالیف خود در قبال صیانت از حقوق افکار عموم و آرمان های اسلامی داشته باشد چون او با جوهر قلم و بیان اندیشه‌اش، جریان ساز فرهنگی و آگاهی یک جامعه می باشد. بنابراین، خبرنگاران نباید با خودستایی وخودمحوری و با نگرش حذفی و اندیشه تهاجمی با استبداد رسانه ای خویش و سیاست های غلط رسانه ای باعث تحریف و تخریب اطلاعات صحیح و شأنیت همکاران خود شوند و باید جهت توسعه بخشی و تحول سازی جایگاه رسانه ای با تقویت هم اندیشی و هم افزایی رسانه ای، تبلور توسعه و تعامل بین رسانه ها را با پرهیز از تخریب اذهان و تکریم اعتماد وجدان عمومی به دور از مصلحت اندیشی های انتفاعی و با حفظ حریم شخصی حقوق شهروندان به ارمغان آورند. برهمین مبنا، اصالت واقعی یک خبرنگار در یک شخصیت حقوقی تعریف میشود نه شخصیت حقیقی خود رسانه ای های پر مدعایی که صرف تحصیلات تئوری خورا بیداربخش جامعه میداننددر حالیکه بدون بلوغ فکری و بالندگی اندیشه باعث افول جایگاه رفیع رسانه ای و انحراف افکار عمومی و انزجار اعتماد ملی می‌شوند.

 

حقوق مطبوعات

از آنجاییکه نقش آفرینی خبرنگاران و مطبوعات در تحکیم امنیت اجتماعی و احترام اعتماد عموم و بیداری جامعه و دفاع از آرمان های انقلاب در بیان مشکلات مردم موثر است. لذا این جایگاه و شخصیت انسانی اجتماعی این صنف باید توسط دولت ها و جوامع مورد تکریم قرار گیرد که با به روز رسانی حرفه آنها و تأمین آرامش،امنیت و خواسته های مشروع و قانونی این تلاشگران عرصه ی مدنیت در جهت تقویت و توسعه نظام رسانه ای مورد توجه قرار گیرد‌.

 

رابطه حقوق و رسانه

توسعه و نیازهای حیاتی جوامع بشری نیازمند اطلاعات دقیق و کافی از وقایع جامعه جهت برون رفت از وضعیت های سکون و سکوت اجتماعی به سمت تحول آینده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حقوقی است و این اهم با تعامل ظرفیت های انسانی که همواره عنصر سازنده توسعه به شمار میروند، میتوان چالش های نقض توسعه یافتگی و تخریب حقوق بشر را درمان نمود؛ چرا که علت اصلی توسعه نیافتگی نقض حقوق بشر و عدم امنیت انسانی در سلب اعتماد اجتماعی است. بنابراین برای توسعه اجتماعی،اقتصادی، سیاسی، حقوقی و انسانی اگر قلم داران و خبرنگاران عرصه قلم و اندیشه با ذکر وقایع و اخبار مستدل در راستای دفاع از حقوق بشر گام بردارند قطعا توسعه صلح امنیت و اتحاد بنام امنیت انسانی شکل میگیرد چون رسانه بعنوان یک نهاد مدنی در توسعه جامعه مدنی و حفظ حقوق مدنی افراد نقش بسزایی دارد.

 

در پایان امید آن داریم که امروز سرآغازی باشد از تحول قلم داران صاحب اندیشه در قاموس یک خبرنگار که با راه و روش صداقت، شرافت، انسانیت، جسارت، شجاعت و قداست همچون فانوسی در رهکوره های نادانی و خموشی افکار عمومی و جامعه، روشنی بخش حقیقت و توسعه بخش حقوق یک ملت باشند. سخن خود را با کلام خدای فهم و خرد به پایان می‌رسانم که در کلام زیبا و بی مانند خویش ما را از اینکه کردار بر خلاف گفتارمان هست مورد عتاب و سرزنش قرار میدهد و می‌فرمایید: چرا آنچه را که میگویید و ادعا دارید به مرحله اجرا و عمل نمیرسانید. امید آنکه با پرتوافشانی کلام خدا بر ژرفای قلب اندیشه هایمان جهت اعتلای روح و صفای باطنی اعتماد بشر باشیم و مسیر قلم را با تلولو درست اندیشیدن و اکناف با چشم بصیرت در رستی حق بنویسیم و هدایتگر باشیم.

 

دنیا قابضی

https://hoorkhabar.ir/696906کپی شد!
57