روز خبرنگار، بر تلاشگران وادی خطر و خبر در ساحت کشف حقایق و گزارش وقایع، مبارک باد

هفدهم مرداد، روز خبرنگار است. نامی آشنا و ارزشمند در عرصه رسانه و خبر. ضرورت توجه به نقش، اهمیت، جایگاه و خدمات موثر و بی شائبه خبرنگاران، از اصول پذیرفته شده در جهان رسانه و در قوانین کشورهای مختلف می باشد.

 

۱۷مردادماه سالروز شهادت خبر نگار شهید محمود صارمی د ر سال۱۳۷۷ که به عنوان روز خبرنگار نامیده شده فرصتی است که یادی از این عزیزان عرصه خطر و خبر بنمائیم و البته نامگذاری روزها نباید این ظن غلط را بوجود آورد که تعظیم و تکریم هر قشری محدود به همان روز و ایام گردد.

 

امروزه خبرنگاری یکی از حساس ترین و پرخطرترین حرفه هاست. خطراتی که فعالان این عرصه را تهدید می کند فقط درگیریهای جبهه های جنگ در سراسر جهان نیست بلکه تهدید های اربابان زر و زور و مخالفان آگاهی بخشی نیز خطرات دائمی هستند که این قشر روشنگر با آن مواجه هستند.

 

کشورهای مختلف جهان از نظر جایگاه خبرنگاران یکسان نیستند و هرچه فرهنگ و حقوق شهروندی توسعه یافته تر باشد منزلت خبرنگاران والاتر است.

 

خبرنگار با جوشش و پویش اخبار و اطلاعات و تلاش برای اطلاع رسانی و آگاهی زنده است و با فرهنگ سازی و خبر رسانی در عرصۀ رسانه و تحول در افکار عمومی، حیاتی دوباره می یابد. خبرنگار در گرما و سرما و در آرامش و شورش و در هر جا و هر مکانی در راستای تکالیف حرفه ای خویش حضور یافته و نقش آفرین است.

 

باید سلامت و کرامت اخلاقی، انسانی و حرفه ای خبرنگاران در همه کشورها تامین و مورد احترام قرار گرفته و نظام حقوقی و قانونی حمایت از آنها مورد ارزیابی، به روز رسانی و جامعیت موثر قرار گرفته و از تضمیمات حقوقی و سیاسی لازم برای تامین آرامش و امنیت مورد نیاز این شغل شریف و پُر خطر قرار گیرد.

 

خبرنگار، فقط یک واژه نیست

بلکه یک راه است و شخصیت واقعی او، حقوقی است نه حقیقی و خبرنگاری نیز تنها یک شغل نبوده، بلکه شخصیتی است جریان‌ساز که ریشه در تاریخ و جریان های تاریخ ساز بشری دارد.

 

زبان و قلمش، گویای وجدان عمومی بشریت و بیانش، روشنی بخشِ هر واقعیت و حقیقت بوده و نگاهش، چون آفتاب، روشنگر و هستی بخش در امر رسانه و خبرآفرینی است.

 

خبرنگار، شریانهای حیاتی خبرها، احساسات و انتظارات مردمی است که با چشم حرفه ای به واقعیات جاری نگریسته و زمینۀ اطلاع رسانی و آگاهی جامعه و فرهنگ سازی عمومی را فراهم می سازد.

 

خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگرِ روایات زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نقش موثر و مناسب آن در هر زمانی، غیرقابل انکار است.

 

خبرنگار، جستجوگر، پژوهش گر، خطریاب، هدفمند، قانونمند و پُر سرعت و نکته بین است و همسو با فوریت و ضرورت، می اندیشد و همگام با ضرورت ها و فوریت های حرفه ای می نگارد و فرهنگ می سازد.

 

ضرورت برخورداری از مهارتهای مختلف نویسندگی، پژوهشی، تخصصی، هنری و نوآوری های حرفه ای و بهره مندی از دانش حقوقی، فرهنگی، رسانه ای و تخصصی، از ملزومات اجتباب ناپذیر یک خبرنگار موفق و موثر می باشد.

 

خبرنگاری از مشاغل خاص و سخت و دارای پیامدهای زیان بار برای خبرنگاران بوده و همواره، در طول تاریخ در معرض انواع مخاطرات پیدا و پنهان سیاسی، حقوقی و اجتماعی قرار داشته و خواهد داشت.

 

خبرنگار با راستی و درستی، در مقام روشنگری و فرهنگ سازی در حوزه رسانه و جامعه بوده و در جهت استیفای حقوق مردم و لزوم آگاه سازی آنها تلاش می کند.

 

نیل به واقعیت و بیان حقیقت، هدف اصلی یک خبرنگار متعهد و حرفه ای است. خبرنگار از هنر شنیدن و هنر انتقاد کردنِ درست و مناسب برخوردار بوده و عواطف و احساساتِ غیر کارشناسی خویش را در تبیین وقایع و اطلاع رسانی خویش دخالت نمی دهد.

 

خبرنگاران منادیان و اذان گویان آگاهی بخشی جامعه اند.

 

پیمان نجف پور

https://hoorkhabar.ir/696788کپی شد!
15