تنش آبی خوزستان دستپخت وزارت نیرو

هورنیوز – خوزستان صبور و مقاوم این روزها تشنه است، علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در زمینه تامین آب برای بخش‌های کشاورزی و صنعتی، اینک تنش آبی بسیاری از روستاها و شهرهای استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

بی‌آبی‌هایی که بخش عمده‌ای از آن محصول چند دهه سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسانه مسوولان وزارت نیرو در هدایت آب از سرشاخه‌های اصلی خوزستان به منازق کم آب و کویری کشور است، امروز آثار و عواقب آن مانند دُملی چرکین سر باز کرده و تشنگی برای خوزستانی‌ها به ارمغان آورده است.

 

در هُرم تابستان تنش آبی روزگار را بر خوزستانی‌ها سخت‌تر کرد و داد همه را درآورد، اگرچه برخی معاندان و خودفروخته‌های داخلی می‌خواستند به اعتراض مردم نسبت به قطعی‌های مکرر برق و بی‌آبی سمت و سو داده و آن را به گونه‌ای هداست کنند که خود می‌خواستند، اما مردمان سال‌های خون و حماسه اجازه موج‌سواری به هیچ مغرض و معاندی را نداده و راه را بر سوءاستفاده‌گران بستند.

 

از تاثیر خشکسالی و کم آبی ناشی از آن که بگذریم، مهمترین انتقا مردم از سیاست‌های نادرستی است که از ۲۰ سال پیش تاکنون به هدایت و انتقال به مناطق مرکزی کشور به مرور زمان منابع آبی خوزستانی‌ها را با تهدید مواجه کرده است.

 

بنابراین توقف انتقال آب از حوزه جغرافیایی خوزستان به دیگر استان‌ها و تجدیدنظر وزارت نیرو در اعمال این سیاست مهمتر مطالبه‌ای بود که مردم و نمایندگان استان خوزستان از دولت دارند، چرا که معتقدند انتقال آب آن هم در صورت تداوم خشکسالی‌ها در آینده تنش آبی را به بحرانی برای این استان تبدیل می‌کند.

 

اهمال در رفع تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان

رئیس مجلس شورای اسلامی که سرکش بودن نظام اداری و اجرایی را مشکل اصلی کشور می‌داند، در این باره گفته در موضوع رفع تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان دو مجموعه در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

 

محمدباقر قالیباف با انتقاد از اهمال وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبار هزار میلیارد تومانی برای حل بخشی از مشکلات تنش آبی خوزستان، معتقد است با برنامه‌ریزی و درست و کمترین هزینه این امکان وجود داشت تا تابستان امسال بسیاری از این مشکلات برطرف شوند.

 

وی از افزایش بودجه استانی و ملی استان خوزستان در قانون بودجه ۱۴۰۰ خبر داده و بر ضرورت تداوم پیگیری‌ها برای تحقق این بودجه تاکید کرده است.

 

رئیس مجلس همچنین با تاکید بر ضرورت پرداخت حق‌آبه‌های مربوط به پروژه‌های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، تاکید کرده است که موضوعات استان خوزستان باید به صورت ریشه‌ای و اساسی در برنامه هفتم توسعه دیده شوند.

 

تنش آبی محصول سیاست وزارت نیرو است

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در این باره گفت: تنش آبی که امروز در خوزستان نمایان شده محصول سیاست نادرستی است که از ۲۰ سال پیش تاکنون توسط وزارت نیرو اعمال می‌شود.

 

علیرضا ورناصری اظهار کرد: در حالی از دو دهه گذشته تاکنون آب از سرشاخه‌های کارون، مارون و کرخه به استان‌های مرکزی کشور مانند قم، اصفهان و یزد انتقال می‌یابد که تداوم این سیاست نادرست امروز خوزستان را با تنش جدی بی‌آبی مواجه کرده به طوریکه علاوه بر ۷۰۰ روستا، بسیاری از شهرهای استان با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب از خوزستان نه تنها کشاورزی و صنعت که امروز آب شرب این استان را با تهدید جدی مواجه کرده، آن هم در شرایطی که مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری از محل منابع آب رودخانه‌ها زندگی کرده و روزگار می‌گذرانند.

 

حیات خوزستان در گرو کارون است

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس با تاکید بر این‌که حیات خوزستان در گرو منابع آب کارون است، تصریح کرد: اگر کارون را بگیرند، به مانند آن است که خوزستان را به سمت مرگ سوق و حرکت داده‌اند.

 

ورناصری بیان کرد: در حالی وزارت نیرو سال‌ها است کار انتقال آبق از سرشخاه‌های خوزستان به استان‌های دیگر را انجام می‌دهد که اکنون نیز به اشتباه طرح‌هایی را برای انتقال آب آن هم بدون تائیدیه محیط زیست و توجه به مسائل اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

 

وی ادامه داد: در حالی نیاز آبی استان خوزستان ۱۷ میلیارد مترمرکعب آب است که اکنون آن هم با وجود نیاز مبرم استان به منابع آبی پایدار این میزان به ۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

 

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس افزود: امروز بروز مشکلاتی مانند تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی کشور، ریزگردها، آلایندگی صنعتی، نوسان و تنش آبی عمدتا ناشی از کسری و کمبود آبی است که در سال‌های اخیر و به واسطه انتقال آب از سرشاخه‌های خوزستان به سمت مناطق کویری کشور رخ داده و نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است.

 

ورناصری اظهار کرد: علاوه بر تنش آبی در خوزستان، متاسفانه مشکل دفع فاضلاب در اکثر قریب به اتفاق شهرهای استان وجود داشته و ورود پساب‌ها به رودخانه‌ها مشکلات زیست محیطی را رقم زده است.

 

طرح‌های انتقال آب را متوقف کنید

مجمع نمایندگان استان خوزستان در بیانیه‌ای خواستار توقف کامل همه طرح‌های انتقال آب و رسیدگی به سایر مشکلات خوزستان شده‌اند.

 

در این بیانیه آمده است: در حالی مردم خوزستان با مشکلات عدیده ای مانند بی‌آبی، نبود اشتغال، گرانی و تورم دست و پنجه نرم می‌کنند که اکنون تنش آبی در این استان به اوج خود رسیده است.

 

لازم به ذکر است، در حالی هشدارهای نمایندگان مجلس در خصوص تنش آبی جدی گرفته نشده که اکنون شاهد صدمات جبران‌ناپذیر آن در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، محیط زیست و از همه مهم تر آسیب به اعتماد مردم هستیم.

 

براین اساس مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن هشدار جدی به مسئولان دولتی در رسیدگی فوری به مشکلات استان به ویژه در حوزه آب شرب، کشاورزی و نیاز حوزه دامپروری و محیط زیست و تالاب هورالعظیم، به طراحان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، مارون و کرخه درباره عواقب تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسانه هشدار داده‌اند.

https://hoorkhabar.ir/696743کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.