توقف پروژه‌های انتقال آب اولین خواسته خوزستانی‌هاست

هورنیوز – نشست فوق العاده ستاد بحران استان خوزستان با حضور هیات عالی رتبه کشوری متشکل از رئیس ستاد بحران کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون وزیر نیرو، معاون وزیر جهاد کشاورزی، خشنود معاون دادستان کشور و رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده ریاست مجلس شورای اسلامی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد.

 

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان هدف از این نشست را تامین آب شرب با کیفیت برای مردم خوزستان، فراهم نمودن حقابه کشاورزی و تامین حقابه تالاب‌ها عنوان کرد و گفت: تقاضای خوزستان ایجاد یک کمیته برای حل این بحران است و مردم استان حق رسیدگی فوری به مشکلاتشان را دارند.

 

او در ادامه با بیان اینکه تصمیمات این نشست به هیئت دولت ارسال می‌شود، افزود: امیدواریم مصوبه ایی راهگشا برای حل مشکل ایجاد شده به تصویب برسد.

 

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز بیان داشت: میزان بارش باران در حوزه کارون ۱۰۱ میلی متر کمتر از پارسال است و رتبه کرخه در میزان دارایی آب از آخر دوم است و با تنش آبی رو به رو هستیم.

 

او وضعیت حوزه آبریز جراحی و زهره ودر نمودار را بهتر از حوزه ها‌ی دیگر استان عنوان و اظهار کرد: بارش‌ها در جراحی و زهره ۱۵ درصد نسبت به پارسال کمتر بوده است.

 

سبزه زاری گفت: تنش‌های آبی در حوزه کارون و کرخه حکم فرما ا ست و بارش در حوزه کرخه ۴۴ درصد نسبت به پارسال کمتر بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به این که بهار امسال ۱.۵ میلیمتر باران در حوزه‌های آبریز خوزستان آمده، افزود: شرایط تنش آبی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

به گفته این مقام مسئول شاخص خشکسالی در جنوب خوزستان نشان می‌دهد که حوزه کارون و جراحی وضعیت نگران کننده ایی دارند و شرایط کارون از ۱۰ سال گذشته هم پیچیده‌تر شده است و مدل‌های پیش بینی شرایط بارشی مطلوبی را برای ۱۴۰۱ نشان نمی‌دهند و پاییز پر بارشی نخواهیم داشت.

 

تنها شهر استان فقط گتوند وضعیت عادی دارد و وضع آب در خوزستان شرایط خوبی ندارد و تنش‌های آبی به وجود آمده در خوزستان در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است.

 

در ادامه ایزدجو رئیس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه مصرف آب برای کشت شلتوک باعث شده مناطق پایین دست کرخه با مشکل رو به رو شوند، تصریح کرد: اگر کشت شلتوک ادامه پیدا کند و زهاب‌ها مدیریت نشود وضعیت خوبی برای آبرسانی به خرمشهر متصور نیستیم.

 

او با اشاره به این نکته که با افزایش دبی خروجی سد‌های دز و کرخه، آب به نیسان و بستان رسید، بیان داشت: با وجود افزایش خروجی سد دز و کرخه با مشکل جدی تامین آب برای دام‌های سنگین روبه رو هستیم و باید حوضچه‌هایی برای آبرسانی دام‌های سنگین طراحی شود.

 

ایزدجو اظهار کرد: اگر رهاسازی از خروجی سد‌ها را ادامه دهیم، ممکن است برای کشت پاییزه به مشکل برخورد کنیم، بنابراین الویت با مدیریت بهینه منابع آب باید صورت پذیرد.

 

عبدالله ایزد پناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در این نشست گفت: گزارش‌های مسئولین خوزستانی، غیر واقعی نباید باشد، خواسته ما توقف پروژه‌های انتقال آب است و همچنین تبدیل سد‌های بالا دستی کرخه کشاورزی به سد‌های برقابی است.

 

او با بیان اینکه خوزستان تاوان بی تدبیری و تصمیمات اشتباه را پس می‌دهد، افزود: اگر از منع کشت شلتوک می‌گوید، چه برنامه و آموزشی برای تامین معیشت کشاورزان دارید.

 

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مشکل امروز خوزستان تنش‌های آبی است، بیان کرد: استان خوزستان با موضوعاتی، چون تامین آب شرب و تامین آب کشاورزی و حقابه تالاب‌ها روبه رو است که باید سریعا تصمیمات ویژه ایی گرفته و حل شود.

 

او با بیان اینکه قالیباف ریاست مجلس گفت جلساتی با کمیسیون‌های مختلف در رابطه با مشکلات خوزستان در هفته پیش رو گرفته خواهد شد و در جهت بهبود شرایط و رسیدگی به مشکلات قدم‌های مثبتی برداشته خواهد شد، گفت: باید برای رفع بحران تابستان ۱۴۰۰ ابتدا با پروژه ه‌های کوتاه مدت را مد نظر قرار دهیم، مثل حمل آب با تانکر‌ها که تا کنون اعتباری برای آن پیش بینی نشده است.

 

حسنوند با اشاره به اینکه منابع پرداختی خسارات کشاورزان با میزان پرداخت خسارات به کشاورزان تطابق ندارد و برخی‌ها هنوز دریافت نکردند، تصریح کرد: همان طور که تولید برق در استان خوزستان مهم است، تامین نیاز آبی هم به همان اندازه مهم است.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس میزان اظهار داشت: خروجی سد کرخه ۷۵ متر مکعب بر ثانیه بود که در روز‌های اخیر دبی خروجی کرخه به ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است. برای بیشتر شدن این میزان خروجی و حل مشکلات ناشی از تنش‌های آبی پیشنهاداتی به ریاست جمهور داده شود تا تصمیمات ویژه ایی گرفته شود.

https://hoorkhabar.ir/696339کپی شد!
35
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.