افزایش ۱۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرامام خمینی(ره)

هورنیوز – عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی(ره) ادامه دارد افزود: کمبود کامیون برای حمل کالاهای اساسی به نقاط مختلف کشور همچنان مهمترین چالش در این مجتمع بندری است.

 

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع چهار میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، برنج، شکر خام، روغن خوراکی، سویا، کنجاله، ذرت و جو در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: افزایش واردات کالاهای اساسی (غلات و نهاده‌های دامی) به معنای اطمینان از ذخایر مطمئن کشور در این زمینه است.

 

دریس، موجودی فعلی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) را ۳.۵میلیون تن بیان کرد و افزود: با احتساب کالاهای افزون بر ۱۰ فروند کشتی که در لنگرگاه‌ها و اسکله‌های این بندر در انتظار تخلیه محموله خود هستند، مجموع کالاهای اساسی در این بندر به پنج میلیون تن می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه روند و سرعت حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به سایر نقاط کشور از هفته گذشته شتاب گرفته بیان کرد: برای ایجاد توازن در تخلیه بار از کشتی و حمل کالا به مناطق مختلف کشور، روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون نیاز داریم.

 

گفته‌ می‌شود برای حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) از کامیون‌های حمل مصالح ساختمانی و نیز ظرفیت‌های سپاه، ارتش جمهوری اسلامی ایران و دیگر نیروهای مسلح کشور استفاده می‌شود.

 

حدود ۸۵ درصد حجم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود. ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی(ره) حدود ۵۰میلیون تن است.

 

بالا بودن حجم کالاهای اساسی تخلیه شده در انبارها و فضاهای روباز بندر امام خمینی(ره) به چالشی مهم در این بندر تبدیل شده است.

 

در ماه‌های اخیر هیات‌هایی از سازمان بازرسی کشور، معاون وزیر کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، استاندارد، شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای بررسی و حل چالش حمل کالاهای اساسی از بندرامام خمینی (ره) به این بندر سفر کرده‌اند.

 

چندی پیش غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات خوزستان با رد شایعه فاسد شدن بخشی از کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند گفت: هم اکنون همه تشریفات اداری و گمرکی ۱.۴میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) انجام شده و آماده حمل از این بندر است ولی حمل کالاهایی که در فضای غیرمسقف و باز نگهداری می‌شونددر اولویت هستند.

 

پارسال حدود ۱۳.۷میلیون تن غلات و نهاده های دامی وارد کشور شد.

https://hoorkhabar.ir/696266کپی شد!
112
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.