منابع آب در خوزستان به درستی مدیریت نمی‌شوند

هورنیوز – محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش و کرخه افزود: مدیریت منابع آب در استان خوزستان با وجود بخش زیادی اراضی کشاورزی، نخیلات و هورالعظیم و همچنین تالاب‌ها باید به افراد بومی و آشنا به جغرافیای خوزستان سپرده شود تا نقاط آسیب پذیر استان از جمله هورها و تالاب‌ها به درستی شناخته و برای تامین آب آنها به درستی برنامه ریزی شود.

 

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب دراستان خوزستان برنامه ریزی خاصی می‌طلبد، اظهارداشت: وضعیت کم آبی و خشکسالی پیش آمده در خوزستان از یک سو و بهره نبردن از فرصت‌های پیش آمده در سال‌های پرباران و ترسالی مشکلاتی را برای مردم این استان ایجاد کرده است.

 

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است دستگاه‌های مربوطه در استان خوزستان در سال‌های پرباران و ترسالی ذخیره سازی لازم را برای سال‌های خشک و کم بارش انجام دهند تا استان مانند امسال با چالش جدی کمبود آب مواجه نشود.

 

وی به مشکلات کم آبی برای کشاورزان خوزستان اشاره و بیان کرد: در حوضه رودخانه کرخه علاوه بر مشکل پیش آمده برای اراضی کشاورزی پایین دست، محیط زیست از جمله تالاب هورالعظیم و دام و آبزیان این تالاب به شدت آسیب دیده‌اند که باید با برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، حقابه محیط زیست نیز در نظر گرفته شود تا دام و آبزیان در تالاب‌ها تلف نشوند.

 

کعب عمیر با تاکید بر لزوم توضیح درست و شفاف مشکلات ناشی از خشکسالی به کشاورزان و مردم افزود: با افزایش دبی سدهای کرخه و دز در شرایط سخت خشکسالی می‌توان با همدلی و همراهی کشاورزان از این شرایط عبور کرد اما از هم اکنون باید مدیریت منابع آب در خوزستان به گونه‌ای باشد که در سال‌های ترسالی و پربارش ذخیره سازی لازم برای سال‌های خشکسالی صورت گیرد.

 

به دلیل کاهش آورد رودخانه‌های خوزستان و کاهش چشمگیر حجم ذخیره آب پشت سدها اغلب شهرها و روستاهای استان به ویژه در پایین دست با مشکل و تنش آبی مواجه شده‌اند.

https://hoorkhabar.ir/696010کپی شد!
65
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.