اعتصاب کارگران صنایع نفت و گاز سراسر کشور

هورنیوز – هم‌زمان با روزهای پایانی دولت حسن روحانی، گزارش‌ها حاکی از آن است کارگران صنایع نفت و گاز ایران در تهران و جنوب کشور با پیوستن به کارزاری سراسری برای مطالبات معیشتی دست به اعتصاب زده‌ و اعلام کرده‌اند «از حق خود نخواهیم گذشت».

 

این کارگران بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با راه‌اندازی «کمپین اعتصاب ۱۴۰۰»، برای پیگیری مطالبات معیشتی و صنفی خود در شهرهای جنوبی کشور دست از کار کشیده‌اند.

 

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز سه‌شنبه اول تیرماه، کارگران در مجتمع‌های صنعتی از جمله در تهران، کنگان، بهبهان،‌ گچساران،‌ بوشهر،‌ آبادان و اصفهان فعالیت خود را متوقف کردند تا مطالباتشان را بیان کنند.

 

برخی از این مجتمع‌ها که ویدیوهای اعتصاب و حضور کارگرانش منتشر شده است عبارت‌اند از شرکت جهان‌پارس،‌ پتروشیمی گچساران،‌ فاز ۱۳ عسلویه،‌ پالایشگاه نفت تهران،‌ پالایشگاه بیدبلند، پالایشگاه آدیش جنوبی و‌ پالایشگاه آبادان.

 

افزایش سطح دستمزد، پرداخت حقوق معوق و تغییر نوبت مرخصی از جمله خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان است. این اعتصاب‌ها از روزهای گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

 

کارگران این صنایع پلاکاردهایی در دست داشته‌اند که شعارهایی از قبیل «معنای عدالت مساوات نیست» و «سوگ نفت» را نشان می‌دهد.

 

اعتراض‌های صنفی،‌ قانونی و معیشتی در شهرها و صنایع گوناگون کشور در ماه‌های گذشته و با تشدید وخامت اوضاع اقتصادی با شیوع کرونا در ایران، ادامه یافت.

 

بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران صنایع مخابراتی، برق و گاز هم از دیگر بخش‌هایی‌اند که پیش‌تر گزارش‌هایی از اعتصاب و اعتراض در آن‌ها منتشر شده بود.

 

لازم به ذکر است بسیاری از کارگران در دوره شیوع کرونا یا شغل خود را از دست داده‌اند یا به‌ دلیل افزایش قیمت‌ها قادر به تامین معاش خود و خانواده نیستند.

 

مقام‌های دولت از جمله علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، نیز نارضایتی از اوضاع اقتصادی را تایید کرده‌ و گفته‌اند که یکی از دلایل استقبال نکردن مردم از انتخابات همین موضوع بوده است.

https://hoorkhabar.ir/695879کپی شد!
79
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.