سهم خواهی اعضای شورای شهر، اهواز را به ویرانه تبدیل می کند

علی اکبر جمالپور کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی شهری: عمده دلایل ناکارآمدی مدیریت شهری دخالت های فراقانونی(سهم خواهی) اعضای شورای شهر در تصمیم گیری های شهرداریست. در واقع اعضای شورای شهر خواسته یا ناخواسته با این کار خود عملا شورای شهر را ایزوله کرده و شان نظارتی شورا را از بین می برند.

طی سالهای گذشته ساکنان بی نوای کلانشهر اهواز به کرات چوب بی تدبیری مدیریت شهری را خورده اند، که نمونه بارز آن آبگرفتگی خیابانها و سرریز فاضلاب به منازل ساکنان شهر، پس از هر بارش ساده، میباشد و نکته دردآور این است که هر ساله این موضوع تکرار میشود و هیچ اقدام سازنده و اساسی در جهت حل این گونه مشکلات صورت نگرفته است. در واقع به استناد همین موضوع میتوان گفت مدیریت شهری ناکارآمدی خود را برای همه نمایان ساخته است.

عمده دلایل ناکارآمدی مدیریت شهری دخالت های فراقانونی(سهم خواهی) اعضای شورای شهر در تصمیم گیری های شهرداریست. در واقع اعضای شورای شهر خواسته یا ناخواسته با این کار خود عملا شورای شهر را ایزوله کرده و شان نظارتی شورا را از بین می برند.

دو عامل که زمینه ساز پدیده شوم سهم خواهی اعضای شورای شهر از شهرداری میشود عبارتند ار؛
۱- ضعف ساختار اداری شهرداری و عدم رعایت سلسله مراتب اداری(عدم رعایت شایسته سالاری)
۲- عدم شناخت اعضای شورای شهر نسبت به وظایف شغلی

در مورد اول، یکی از عوامل زمینه ساز انواع فساد در شهرداری منجمله موضوع سهم خواهی اعضای شوراها عدم رعایت سلسله مراتب اداری در این سازمان عریض و طویل است اگر مانند سایر ادارات در این سازمان هم سلسله مراتب شغلی رعایت شود منجربه شایسته سالاری میشود در این صورت اعضاء شورای شهر موظف میشوند از بین افراد شایسته و امتحان پس داده، شهرداری توانا و مسلط به امور را انتخاب نمایند.

همچنین عدم تخصص لازم اعضای شورای شهر نسبت به امور شهری یکی دیگر از مواردیست که منجر به پدیده مصیبت بار سهم خواهی میشود!! نظارت بر سازمان عریض و طویل شهرداری مستلزم داشتن تخصص و آشنایی کامل با مقوله مدیریت شهری است. چگونه فردی که با امور شهری و قوانین شهرداری آشنایی ندارد میتواند در زمینه انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد؟

امید است با اصلاح بعضی از قوانین و تشکیل شورایی مقتدر و کاردان بتوانیم مشکلات را ریشه کن کنیم و کلانشهر اهواز را روی ریل توسعه قرار دهیم.

علی اکبر جمالپور کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز

https://hoorkhabar.ir/695680کپی شد!
7452
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.