کاندیدای ریاست جمهوری در آخرین رویارویی با یکدیگر چه گفتند؟

هورنیوز – سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امروز شنبه ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد.

 

همتی: مردم! نگذارید ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد تبدیل شود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه FATF برای جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های تروریستی است، گفت: چرا کاری می‌کنید که تاجرهای ما را در دنیا به عنوان تروریسم و پولشو معرفی کنند. خواهش می کنم از این موضع پایین بیاید و اجازه بدهید کشور نفس بکشد.

 

«عبدالناصر همتی» عصر شنبه در بخش اول از نیمه نخست سومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد ۵ درصد نمی شود مشکل بیکاری را حل کرد و شاهد رشد اقتصادی باشیم و بدون سرمایه گذاری رشد اقتصادی امکان پذیر نیست.

 

وی با بیان اینکه علم اقتصاد می گوید باید محیط سرمایه گذاری امن باشد، اظهار داشت: گرانی وجود ندارد و تورم عامل گرانی است . تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا بر هم زده است و شما یک کشور نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی با جهان رشد داشته است.

 

همتی تصریح کرد: بدون رشد اقتصادی کشور نمی‌توان بیکاری را حل کرد اما ظرف چند دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ما نیم درصد بیشتر نبود در طول یک دهه گذشته تقریبا می توان گفت سرمایه گذاری شیب منفی نزولی داشته و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنا ندارد.

 

وی ادامه داد: دوستان راجع به یکسری روبنا ها صحبت می کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خود را دارد علم اقتصاد به ما می‌گوید باید محیط سرمایه گذاری امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه گذاری بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را می توان در بین مردم عادلانه تقسیم کرد.

 

همتی عنوان کرد: آقای رئیسی می گویند گرانی سازی، باید جلو گرانی سازی را بگیریم تورم عامل گرانی است که در دنیایی که تورم شده است نگرانی وجود ندارد شما در اروپا دیدید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ خود را به راه دیگری نزنیم جناب آقای رئیسی.

 

وی ادامه داد: توجه کنید تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را بر هم زده است چرا این اتفاق افتاده است شما یک کشور در دنیا نشان بده که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتوانند پیشرفت کرده باشند و رشد کرده باشند. جناب آقای جلیلی می‌فرماید اگر این هفت مشکل است چرا راجع به موضوعات دیگر حرف می‌زنیم چیزهای دیگر بسیار مهم است، تحریم بسیار مهم است.

 

هزینه ۱۶ میلیارد دلاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران

همتی عنوان کرد: من برنامه خاص برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم اعاده رشد حداقل ۵ درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲ درصد دارم. اما در این هفت دقیقه فرصت نمی شود. باید چند نکته را عرض کنم همین جریانی که دوستان بیاید چرا از علت دیگری صحبت نمی‌کنید من می‌گویم این جریان می‌خواهد بدون دنیا زندگی کنیم.

 

وی تصریح کرد: بدون دنیا زندگی یعنی چه شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و اگر بلد باشید نتیجه آن رشد ۸ درصدی تبدیل به رشد ۰ درصدی یا منفی می‌شود. من می‌گویم هزینه آن را چه کسی می دهد از جیب مردم برمی‌دارند این هزینه ها را مردم می دهند.

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: به مردم بگویید؛ یک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی نمی‌تواند روی دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال نمی تواند پول خود را از AFC بگیرند برنده می شوند و نمی توانند پول خود را بگیرند.

 

همتی عنوان کرد: در مورد تجارت کشور بگویید که به خاطر معادلات محدود کشور سالی ۲۰ درصد هزینه می دهیم و ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد میکنیم چرا می‌گویید راجع به عوامل دیگر صحبت نکنید جناب آقای رئیسی سوال من این است که حضرتعالی که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستند که در مقابل من ایستاده اند بفرماییداگر قدرت دست تندروها بیافتد چه اتفاقی می‌افتد و خیلی راحت می گویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

وی ادامه داد: برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری پیش روی کشور گذاشت اما شما به مردم بگویید چرا برای مردم نفعی نداشت من می‌گویم به این دلیل که اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور از کنار آن راحت نگذریم.

 

همتی در ادامه گفت: فکر می‌کنید به همین راحتی وضع مملکت خراب شده و تورم ایجاد شده است به دلیل اینکه دولت کسری بودجه پیدا کرده است. چرا دولت کسری بودجه پیدا کرد برای اینکه سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار درآمد کشور به خاطر تحریم کم شده است چرا باید بگویییم نه اینها نیست خواهش می کنم به این نکات توجه کنید. اینها این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود اجازه نمی دهند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بشود.

 

وی تصریح کرد: ترامپ و کاسبان تحریم با همدیگر زیر میز مذاکرات زدند من مطمئنم یک دولت عاقل با حمایت و پشتیبانی رهبری به زودی می تواند تحریم ها را بردارد.

 

خاکریز این جنگ تحمیلی در خانه مردم است

همتی تصریح کرد: آیا می‌خواهید پس از برداشتن تحریم‌ها ایران از منفعت اقتصادی بهره ببرد؟ من فکر می‌کنم شما نمی‌خواهید اصلاً سرمایه وارد کشور شود. الان چند سال است که ما نتوانستیم سرمایه جذب کنیم. شما نمی‌خواهید شغلی برای جوانان ایجاد شود اما مردم می خواهند اما فکر می‌کنم جناب آقای رئیسی و آنهایی که در ستاد شما شبانه روز فعالیت می‌کنند اینها نشستند و مخالف برجام هستند آنها مخالف تصویب اف ای تی اف هستند.

 

وی ادامه داد: الان این ۵ نفر که در مقابل من نشسته اند جناب آقای رییسی، جلیلی، زاکانی، رضایی و جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی اینها نگذاشتند دوسال اف ای تی اف را معطل کردند. می گویند رابطه با خارج نمی‌خواهیم ، بانک ها ارتباط با خارج را نمی خواهند. خب معلوم است وضع کشور این می شود و نرخ ارز بالا میرود.

 

همتی ادامه داد: می گویند نرخ ارز بالا رود گرانی سازی کالاها اتفاق می‌افتد؛ من هم اقتصاد خوانده ام و هم در سه دهه گذشته مسوولیت اقتصادی داشته ام. من برنامه دارم حتی برای کشورهای همسایه ای حاج قاسم عزیز توانست امنیت آنها را فراهم کند من می‌خواهم روابط اقتصادی گسترش پیدا کند. در سیاست خارجی من عربستان دشمن نیست و امارات دشمن نیست. خودروساز داخلی می‌تواند پیشرفت کند اما باید با خودروساز خارجی رقابت کند این نیست که پراید را به قیمت فورد آمریکایی به مردم بدهند و تحمیل کنند. خاکریز این جنگ تحمیلی در خانه مردم است الان روزی چند نفر به بخاطر داروهای خاص از بین می روند.

 

همتی تصریح کرد: آقای رئیسی و همه دوستانی که با اف ای تی اف مخالفت کردید گل به خودی زدید شما با تندروی در زمین ترامپ در این مدت بازی کردید. من خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید تعامل با خارج و دفاع از منافع ملی اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

 

شما یک دهه کشور را با یک بیانیه‌خوانی در مذاکرات معطل کردید

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم از نیمه اول سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جلیلی گفت: شما می‌گویید چرا ما با دو سه کشور مذاکره می‌کنیم؟ شما یک دهه کشور را با یک بیانیه خوانی در مذاکرات معطل کردید و از آن زمان تاکنون ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور عقب مانده است.

 

وی افزود: من فکر می‌کنم شما اطلاعی از مسائل بین المللی اطلاع ندارید و می‌گویید بدون توجه به آنها فعالیت کنیم؛ بهترین دوستان ما عراق و چین هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند پس چگونه خودمان حل کنیم؟ پول نمی‌دهند و می‌گویند تا مذاکرات به نتیجه نرسد با شما ارتباط برقرار نمی‌کنیم.

 

همتی گفت: می‌گویید با افتخار می‌توانیم تحریم را دور بزنیم؛ بله این بیکاری‌ها، تورم و معیشت مردم نتیجه کار شماست. شما مدام می‌گویید تعامل خوب است، تعامل با چه کسی؟ دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند و الان هم کار نمی‌کند و ۲۰ درصد هزینه‌ای هم که صرف می‌کنیم مربوط به این موضوع است.

 

وی خطاب به زاکانی گفت: ایشان به عنوان پلیس بد پوششی می‌خواهند چند جمله را بگویند، بخشی تحریف شده مطالب را بیان می‌کنند همانطور که قبلا گفتم به ایشان پاسخ نمی‌دهم.

 

نامزد انتخابات اظهارداشت: به من می‌گویند شما نماینده دولت هستید، با توجه به اینکه رییس کل بانک مرکزی در هیات دولت رای ندارد و دولت من را از برکنار کرده است برای رد گم کنی می‌گویند نقش بانک مرکزی در بورس که لازم است توضیح دهم.تا کنون این مطالب را نگفتم تنها به این دلیل که وزیر اقتصاد و برخی رقبا در جامعه بی‌اخلاقی کردند باید پاسخ دهم.

 

در مورد بورس به رهبری نامه نوشتم

همتی با بیان اینکه برای اولین بار می‌خواهم واقعیت‌هایی در مورد بورس بگویم، افزود: من مدت‌ها قبل از این به رییس جمهوری و رهبر معظم انقلاب نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم که مردم را دعوت نکنید.

 

وی ضمن اینکه نامه را در مقابل دوربین‌های حاضر در استودیو گرفت، گفت: در نامه به رهبر معظم انقلاب مدت‌ها پیش از ریزش بورس هشدار دادم و ایشان فرمودند که جناب آقای رییس جمهور این هشدار رییس کل مهم است و افراد دیگری نیز آن را مطرح کردند، مقتضی است فکر جدی در این مورد اتخاذ شود. اما بعد از آن همه دوباره شروع کردند به دعوت مردم به بورس؛ وزیر اقتصاد گفت مشکلی نیست و حبابی وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: عده‌ای چند هزار میلیارد ریال سود بردند، اینها چه کسانی هستند؟ در طول یک سال سه بار رییس بورس تغییر کرد، مقررات تغییر کرد، نوسان را بالا و پایین کردند، حجم مبنا را تغییر دادید، معاملات روزانه را تغییر کرد.

 

همتی با اشاره به اینکه افراد سیاسی در بورس دخالت کردند، افزود: نائب رییس وقت مجلس در بورس دخالت کرد و لیست به قوه قضائیه ارسال کرد و بعد هم اعلام کرد که ظرف مدت سه روز مسائل را حل می‌کند، اما چه اتفاقی افتاد چرا مسائل را حل نکردید؟

 

وی گفت: مشکل بورس ربطی به بانک مرکزی ندارد. بالا و پایین رفتن نرخ بهره بین بانکی نیز تنها به دلیل تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود.

 

لیست ۱۱ ابربدهکار بانکی روی میز رئیس قوه قضاییه

نامزد انتخابات اظهارداشت: می‌گویند ۱۱ نفری که منابع بانک‌ها را بردند اعلام کنید. اولا این افراد بیش از ۱۰ سال پیش این منابع را اخذ کرد و من در دو سال گذشته محکم ایستادم و ۲۵ هزار میلیارد را از این ۹۰ هزار میلیارد کم کردم. چون آقای رئیسی اعلام کردند که من این مبلغ را داده‌ام من لیست افراد را به ایشان می‌دهم اگر صلاح دانستند خودشان به مردم اعلام کنند.

 

همتی سپس برگه‌ای را بر روی میز آقای رئیسی دیگر نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قرار داد.

 

وی در بخش اول از نیمه دوم سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در موضوع تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش های خانواده در پاسخ به این سوال که چگونه و با چه روش هایی می خواهید تعادل را به ویژه برای زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار به هم خورده است برقرار کنید، تصریح کرد: بخش زنان و فعالیت های شان بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم ۵۰ درصد زنان هستند به آن اندازه ای که باید به آن ها توجه نمی‌شود.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خیلی از زنان تحصیلکرده هستند و خیلی ها نیاز به کار دارند، من فکر می‌کنم دولت باید زمینه محیط اجتماعی و امنیت اجتماعی لازم را فراهم کند و دوم فرصت برابر به آنها بدهد تا در اجتماع مشارکت داشته باشند چه شغل بدست بیاورند چه فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی کنند. مشکل ما در این زمینه این است که تعداد اشتغال و فرصت شغلی که برای آنها ایجاد می‌کنیم و شغلی برابر نیست و حتی فرصت شغلی ۳۰ درصد نیز نیست و یکی از سیاست های مهم این است که این کار را بکنم.

 

همتی تصریح کرد: یکی از سیاست های من همین است که زنان تحصیل کرده که می‌خواهند کار آفرینی کنند و مشکل جدی آنها همین است حتماً مایکروفاینانس و وام‌هایی راه‌اندازی می‌کنیم تا زنان به خود اشتغالی برسند و بانوان کارآفرین از آن استفاده کنند. زنان سرپرست خانوار خیلی مشکل دارند و بخش بزرگی از آنها از دهک های پایین هستند. این طرح که من دارم که به سه دهک پایین به یک میلیون تومان به هر خانوار داده شود و از طریق هدفمند کردن یارانه ها اضافه شود. زنان باید خط مقدم برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور باشند.

 

اجازه بدهید کشور نفس بکشد

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی اینکه جناب آقای رئیسی فرمودند این را چرا الان به من می دهید، جناب آقای رئیسی قبلاً این را داده ام و در قوه قضایی پرونده آنها هستند و برخی پرونده‌های آنها به دلایلی که خود اطلاع دارید پیش نمی‌رود زیرا آن روز فرمودید چرا اینها را اعلام نمی کنید و گفتید آنها در زمان شما بودند باید می گفتم که اینها در زمان من نبوده و برای گذشته است.

 

وی ادامه داد: الان اگر صلاح می دانید اسامی آنها را اعلام کنید زیرا از من توقع دارند تا اسامی را اعلام کنم.جناب آقای جلیلی واقعاً شوخی می‌کنند می‌گویند ۲۰۰ کشور نمی‌دانند و فقط من می‌دانم اف‌ای‌تی‌اف این که شما می‌گویید نیست. جناب آقای جلیلی من خواهش می کنم فقط شما با کره شمالی می گویید که اف ای تی اف به درد نمی‌خورد، یعنی ۲۰۰ کشور نمی فهمند و شما فکر می کنید ۲۰۰ کشور عقل ندارند.

 

همتی عنوان کرد: اف ای تی اف برای جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های تروریسمی است. چرا کاری می‌کنید که تاجر های ما را در دنیا به عنوان تروریسم و پولشو معرفی کنند. خواهش می کنم از این موضع پایین بیاید و اجازه بدهید کشور نفس بکشد.

 

وی تصریح کرد: چند نکته وجود دارد واقعا فرصت تبلیغات نداشتم زیرا همین یک هفته کار تبلیغاتی را شروع کردیم. جناب آقای رئیسی دو سال است که در حال تبلیغ هستند . چند نکته است که از ایشان سوال می‌کنم آقای رئیسی در جلسات قبل یک حرف رمزی زدید از اینترنت امن صحبت کردید. من از مردم سوال دارم شما می‌دانید اینترنت امن یعنی چه ؟ یعنی برای استفاده از اینستاگرام بسته شود و شما برای فعالیت در اینستاگرام و برای هر نوع کسب و کاری دنبال مجوز از آقایون باشید یعنی چند میلیون شغل از بین برود و تعارف را کنار گذاشتند و می‌گویند اینترنت را باید طبقه بندی کنیم یعنی چه طبقه بندی؟

 

وی ادامه داد: شما در مورد طبقه بندی اینترنت صحبت کردید که این یعنی اینترنت را جیره‌بندی کنید و به یک عده بیشتر بدهید و به یک عده کمتر بدهید. ما نباید مردم را صغیر فرض کنیم. اینجا کره شمالی نیست آقای رئیسی.

 

دوستان آقای طبری کجا هستند

همتی تصریح کرد: چرا هر روز آقای آذری جهرمی این وزیر شجاع ما را به دادگاه احضار می‌کنند چرا نماینده های شما در کمیته فیلترینگ رای به بسته شدن اینستاگرام دادند وقتی شما می‌گوییدبا فیلترینگ مخالفید به معنای آن است که طبری بگوید آن زمین‌ها و ویلاها در لواسان دوستان او به او داده اند. آقای رییسی دوستان آقای طبری کجا هستند و چرا هنوز آزاد هستند.

 

وی ادامه داد: جوری از زنان و حقوق شان می گوید که انگار مردم نمی دانند و بالاخره سوابق شما چیست. در کمیسیون انتصابات قضات به ترفیع قضات زن ترتیب اثر داده نشد. شما بگویید نسبت شما با افکار جناب آقای علم الهدی امام جمعه مشهد چیست دقیق بفرمایید مخالف افکار ایشان در حوزه زنان هستید یا خیر؟ الان زنان در دادگاه ها چه مقدار زیر فشار هستند؟ شما حتی در مناظره قبلا نگفتید مخالف گشت ارشاد هستید الان صریحا بگویید موافق یا مخالف گشت ارشاد هستید.

 

اجازه ندهید نگاه ارباب رعیتی در کشور حاکم شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم از نیمه دوم سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این مناظرات جای روستائیان بی‌صدا خالی است. البته زمانی که مشاور آقای رئیسی که شهر به شهر برایشان تبلیغ می‌کند و آقای جلیلی ترک موتورشان می‌نشیند به روستائیان توهین می‌کند، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.

 

وی افزود: نگاه مشاور آقای رئیسی به روستائیان، نگاهی بود که اقای رئیسی جلسه پیش به کارمندان داشتند. گویی روستائی و کارمندان واژه تحقیرآمیز است.

 

همتی تاکید کرد: مردم اجازه ندهید نگاه ارباب رعیتی در کشور حاکم شود، ملت ما انقلاب کرد که این نگاه‌ها نباشد.

 

وی گفت: مردم روستا از شما گندم را به قیمت مناسب نمی‌خرند چون بودجه آن را تیم دوستان مجلسی به رانت‌خوارها دارند.

 

این نامزد انتخابات ادامه داد: من برنامه جامعی برای روستا و اقتصاد روستا دارم. در این برنامه تضمین می‌کنم گندم شما و محصول کشاورزی شما را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که رایج است.

 

وی افزود: انبارهای گسترده در سراسر کشور برای نگهداری محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا راه می‌اندازم تا مجبور نشوید محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشید.

 

اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست

همتی خطاب به رئیسی گفت: ایشان چند روز پیش گفتند که بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ سود را پایین بیاورد ولی من ابزار قوه قضائیه می‌توانم، باید پرسید چرا تا کنون کاهش ندادید؟ دیگر اینکه اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست، چنانچه سود بانکی را در شرایط تورم کم کنیم پیرزن و پیرمرد بازنشسته که سرمایه خود را در بانک گذاشته‌اند و از سود آن امورات خود را سپری می‌کنند چگونه باید زندگی کنند؟ راجع به این مسائل باید فکر اساسی کرد و ریشه آن تورم است که باید آن را بخشکانیم.

 

وی افزود: حکمرانی اقتصادی نامناسب است، اینگونه اقتصاد و کشور را مثل زندان نمی‌توان اداره کرد، کشور پیچیدگی‌های زیادی دارد.

 

این نامزد انتخابات خطاب به قاضی زاده هاشمی گفت: شما جلسه پیش گفتید که به زنان بیشتر احترام می‌گذارم و رئیس ستادم یک خانم است، باید بگویم خانمی که در ستاد شما است همان فردی است که گفته بود بیل گیتس با واکسن کرونا می‌خواهد ۱۵ درصد جمعیت جهان را از بین ببرد؟ آیا با این تفکر می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

 

وی ادامه داد: من از بهترین متخصصان و مدیران کشور و تجربه‌های موفق جهان برای اداره و حل مساله کرونا دعوت خواهم کرد و واکسیناسیون همگانی و رایگان را در سراسر کشور تا پایان امسال انجام خواهم داد. سامانه شفاف کرونا در ماه اول آغاز به کار دولت راه‌اندازی می‌شود.

 

نامزد انتخابات گفت: من با دست خالی با ترامپ جنگیدم، اما به روی خود نمی‌آورند چون باید تخریب کنند.

 

وی افزود: من می‌دانستم اگر وارد صحنه انتخابات شوم تخریب‌ها صد برابر می‌شود؛ اما با خود گفتم ممکن است هیچ وقت نتوانم خود را ببخشم بنابراین دو ساعت مانده به پایان ثبت‌نام در صحنه حاضر شدم.

 

همتی گفت: آقای روحانی رییس جمهور خوبی بود در دوران تعامل، آن سال‌ها را به خاطر بیاورید. اما هیچ‌کس نمی‌دانست که ایشان در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد؟ هیچ کس ترامپ و کارهایش را پیش‌بینی نمی‌کرد.

 

وی افزود: روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی آن طور که باید عمل کند. تیم ناهماهنگ اقتصادی،‌اعتماد به افرادی که صلاح ایشان را نمی‌خواستند در کنار همین گروه آقایانی که اینجا نشستند، تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌هایشان.

 

وقتی مردم خشمگین هستند رییس جمهور نباید بخندد

نامزد انتخابات گفت: باید قبول کنیم وقتی مردم خشمگین هستند رییس جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه خبردار شدم.

 

وی اظهارداشت: مردم سه سال است که آقایان بذر یاس و ناامیدی در جامعه می‌کارند، به شما القا می‌کنند که رای شما اهمیتی ندارد. دشمن خارجی و تندروهای داخلی از رای شما می‌ترسند چون بازی آنها خراب می‌شود.

 

همتی افزود: شما مردم برای این صندوق رای، خون دادید. با جوانان ما چه کار کردند که در ۱۲ سال شعارشان از «رای من کو» تبدیل شد به «رای بی رای».

 

وی تصریح کرد: ما در انتخابات خود اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود وقتی زمین خوردیم دیگر بلند نشویم.

 

نامزد انتخابات گفت: بیایید دوباره با هم یار دبستانی را بخوانیم. خوشحال باشید. من قول می‌دهم کشور را از این پیچ خطرناک رد کنم و کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم. نمی‌گذارم کسی به خاطر معیشت شرمنده خانواده خود شود این کاری است که من بلدم.

 

وی افزود: از تاج زاده و جنیدی تا صفایی و فراهانی، از فردوسی پور و دایی تا آذری جهرمی، از طیب نیا و پزشکیان تا کرباسچی و فرجی دانا، از مسجد جامعی و ظفرقندی تا محمد جواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند. ما ایرانی بهتر داشته باشیم.

 

همتی گفت: من هیچ ترسی ندارم، نه برادرانم فاسد هستند، نه همسر و نه دخترانم، من به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد. به من اعتماد کنید.

 

وی اظهارداشت: روز رای گیری بزنید زیر میز، نگذارید ۲۸ خرداد تبدیل به ۲۸ مرداد شود. قدرت خود را به همه کسانی که نمی‌خواهند خوشحالی شما را ببینند نشان دهید. به همه کسانی که می‌گویند اگر مشکل دارید جمع کنید بروید. ایران وطن ماست اینجا ایران ماست.

 

رییسی: نمی توانید در این انتخابات دو قطبی ایجاد کنید
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ فیلتری در قوه قضاییه در زمان من انجام نشده است،گفت: من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه حتی فقرا آزاد بشود چرا فضاسازی می‌کنید اگر تصمیم گرفتید دو قطبی ایجاد کنید که با شماها این قضیه راه نمی‌افتد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم» ضمن گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت افزود: دغدغه های مردم بسیار است و ما در نشست‌های کارشناسی و نشست‌هایی که با مردم داشتیم به ویژه در دستگاه قضا و دورانی که در آستان مقدس رضوی بودم، از نزدیک در جریان خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار دارم.

 

وی ادامه داد:‌ به دلیل ارتباط با مردم برای مهمترین دغدغه‌ها، راهکار داریم و اگر رأی مردم به بنده تعلق بگیرد، برنامه اقتصادی را در سه بخش در نظر گرفته‌ایم.

 

رئیسی توضیح داد: اصلاح دولت، مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم، جهش تولید و تقویت کسب و کارسه بخش اصلی است که به آنها پرداخته خواهد شد.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یکی از مشکلات مردم، مساله فساد است. ما در دستگاه قضایی با مفسدان برخورد کردیم اما برخورد با فساد و بسترهای فسادزا در دولت باید باشد.

 

وی اضافه کرد:‌ حتما افرادی که آلوده باشند یا کسانی که زمینه رانت و فساد داشته باشند، جایی در دولت ندارند و حتما باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد که همه داده‌های اقتصادی را بتواند رصد کند.

 

اصلاح در نظام بانکی یکی از ضرورت های کشور است

رئیسی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر، سامانه شفافیت است که همه قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی را در سامانه ای‌ پشت ویترین قرار دهد.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در آستان قدس رضوی، ۳۵ تا۴۰ شرکت را پشت ویترین قرار دادیم؛ این موضوع باعث جلب اعتماد مردم می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی می شود، افزود:‌در ابتدای ورود به قوه قضاییه یکی از مسائلی که مردم و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح کردند، موضوع حساب در اختیار رئیس قوه قضاییه بود.

 

رئیسی گفت: تمام تلاشمان را کردیم تا به مردم گزارش بدهیم تا مردم بدانند منبع درآمد و هزینه این حساب کجاست؟ ما به مردم گزارش دادیم و این مساله باعث شد تا بگو مگوها تمام شود.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر موضوع شفافیت افزود: اگر شفافیت اجرا شود، یقین داشته باشید که زمین خواری، قاچاق کالا و مساله فرارهای مالیاتی و بسیاری از این فسادها کنترل می‌شود.

 

وی اظهارداشت: موضوع دیگر تحول ساختاری و در تحول در نظام بانکی است. متاسفانه امروز بانک‌ها یکی از موانع تولید هستند و این موضوع باید با قدرت حل شود.

 

رئیسی اضافه کرد: معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و بخش مهمی از معوقات بانکی را دنبال کردیم ولی اصلاح در نظام بانکی یکی از ضرورت‌های کشور است.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ اصلاح نظام مالیاتی باید اصلاح شود. بروکراسی زاید و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود.

 

وی با تاکید بر واقعی شدن مالیات افزود: واحدهای تولیدی باید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد داشته باشند البته این میزان کاهش باید با شیب ملایم انجام شود.

 

رئیسی اظهارداشت: فساد اداری قابل قبول نیست؛ بسیاری از ادارات ما در تراز نظام اسلامی نیستند و باید بسترهای فساد حل و فسادزدایی شود.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به همه کارکنان دولت در همه بخش‌ها احترام می گذارم اما نظام اداری باید اصلاح شود.

 

وی ادامه داد: ضابطه‌های دست و پا گیر باید حذف شود همچنین بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شود.بسیاری از مجوزها کار تولید را با مشکل مواجه می کند؛ مجوز لازم است اما در یک حدی باید باشد.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره حمایت از خانواده ها و اقشار محروم گفت: اولین موضوع، کنترل گرانی و گران‌سازی است.

 

رئیسی گفت:‌ تورم قابل قبول نیست؛ قیمت گوشت پنج برابر، قیمت خودرو هشت برابر، مسکن هفت برابر است؛ این وضعیت را مردم چطور تحمل کنند؟ حتما باید اقدامات دولت منجر به تورم نیم و تک رقمی حرکت کند.

 

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود، مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است. واقعا رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز ضروری است و در واقع باید نوعی خودکفایی در سفره مردم انجام شود و این موضوع کاملا قابل انجام است و امکانات و زمینه‌های آن نیز موجود است.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار باید انجام شود البته این به معنای دخالت در بازار نیست ولی نظارت‌ها باید افزایش یابد.

 

رئیسی با تاکید بر تامین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف اظهارداشت: ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین جامعه اقدامی است که می تواند صورت گیرد.

 

وی اقدام دیگر جهش تولید و تقویت کسب و کار اعلام کرد و افزود: اکنون بیش از پنج میلیون بیکار و شبه بیکار داریم یعنی کسانی که از کار ناامید شده‌اند و ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال، دست یافتنی است و در این راه باید برای فعالیت‌های غیرمولد جذابیت‌زدایی و برای فعالیت‌های مولد و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید جذابیت ایجاد کرد.

 

برای سفر به خوزستان اجازه ستاد مبارزه با کرونا را داشتیم

رییسی اظهار داشت: در مورد سفر به خوزستان اشاراتی شد، مرجع قانونی در ارتباط با سفر ستاد ملی مبارزه با کروناست از این ستاد اجازه گرفته شد تا وقتی اجازه ندادند انجام نشد، از ستاد مبارزه با کرونا استان هم اجازه گرفته شد، دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم پروتکلی برای این اجتماع نوشت و همه مقدمات لازم انجام شد.

 

وی گفت: ما که به حرف کارشناسی گوش کردیم من چند ماه که می خواستم به اهواز برم، اهواز از استان هایی بود که من به این استان بدهکار بودم من استان های کشور را در دوره قوه قضاییه رفتم این استان را نرفتم ما که به حرف گوش کردیم شما چرا اینقدر ناراحت هستید ،آن کسانی که به حرف کارشناسی وزارت بهداشت گوش ندادند حساس نشدید در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی آقایان مسوول بهداشت و درمان گفتند باید محدودیت اجرا شود آقای روحانی توجه نکرد و باعث خسارت به کشور شد، این کار در عید ۱۴۰۰ هم انجام شد صدای کارشناسان بلند شد، باعث خسارت به کشور شد و کار به رسانه ها کشید.

 

وی تاکید کرد: من هر استانی خواستم برم به نظرات وزارت بهداشت توجه کردم می توانید از وزارت بهداشت بپرسید بخشی که بیشترین همکاری را داشت با آنان ما هستیم در مجموعه خودمان.

 

رییسی در مورد اسامی که همتی در این مناظره در اختیارش گذاشت گفت: بروید و بررسی کنید ما نسبت به این اسامی که ایشان اسم بردند نسبت به متهم ما رسیدگی کردیم یا خیر، این اسم هایی که ایشان گفتند یک به یک در رسانه ها نیست به ایشان بگویید رسانه ها را نگاه کنند.

 

وی در مورد مساله اف ای تی اف اظهار داشت: این ذهن خوانی را از کجا کردند که نظر من در این مورد چیست؟ اف ای تی اف قرارداد یا موضوعی است که در موارد عدیده اجرا شده است، اگر منافع ملت در این قرارداد یا هر قراردادی تامین شد ما نظرمان موافق است اگر تامین نشد ما نمی توانیم از منافع ملت بگذریم، نسبت به رفع تحریم ها چرا تبلیغ می کنید قرار بود این قضایا مشکلات مردم را حل کند حداقل به حرف های رییس قبل خود در بانک نگاه کنید که نتیجه این قضیه چه شد گفت هیچ.

 

وی افزود: ما به برجام به عنوان یک قراردادی که با ۹ بند رهبری تایید کردند مثل همه پایبندیم اما شما نمی توانید برجام را اجرا کنید برجام را یک دولت مقتدر می خواهد اجرا کند اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است، شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده است.

 

کرونا در کشور معضل ایجاد کرده است

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای دوران پسا کرونا گفت: علی رغم اینکه زحمات بسیاری در نظام سلامت کشده شده است، دو مشکل وجود دارد.

 

وی ادامه داد:‌ البته ابتدا باید خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران و کادر درمانی همچنین وزارتخانه را به عنوان خط مقدم ارج نهاد ولی مردم بسیاری در دوران کرونا دچار آسیب شده اند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ‌کسب و کارهای بسیاری در دوران کرونا آسیب شده و مشکلات جدی اقتصادی در این رابطه پیش آمده است.

 

رئیسی با بیان اینکه تعارض منافع را باید به حداقل برسانیم یا منتفی کنیم، گفت: در نظام سلامت دچار تعارض منافع هستیم البته تعارض منافع فقط در این زمینه نیست و در بسیاری سطوح وجود دارد؛ مثلا فردی مسئول مسکن می شود و خودش هم جزو پیمانکاران است بنابرایین نمی تواند تصمیم درستی برای مردم بگیرد یا فردی در مورد مدارس می خواهدد تصمیم بگیرد و خود او صاحب مدرسه یا موسسه غیرانتفاعی است.

 

وی با اشاره به موضوع رفع مساله انحصار و دسترسی به متخصصان افزود: برخی مردم برای دسترسی به متخصصان از شهرستان‌ها به تهران می آیند، باید دسترسی به پزشکان متخصص را آسان کنیم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ۱۶ ماه درگیری کشور با کرونا گفت: کسب و کارهای بسیاری در قضیه کرونا آسیب دیده‌اند؛ حوزه گردشگری آسیب است همچنین مستاجران و کاسبان دچار خسارت و آسیب شده‌اند.

 

رئیسی اظهارداشت: ‌کرونا در کشور معضل ایجاد کرده و مردم را نگران کرده است. مردم باید احساس کنند که فکر اساسی از جانب دولت برای حل این معضلات وجود دارد که این اقدامات مقطعی نیست.

 

وی با اشاره اقدامات سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در حوزه جلوگیری از خسارت و زیان مردم همچنین در زمینه اقدامات درمان درمانی سازمان بازرسی بررسی‌های جدی انجام داده است.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌بررسی‌ها حاکی است در برخی موارد با بی‌تدبیری‌ها مواجه هستیم که اگر این بی‌تدبیری‌ها نبود خسارات مردم هم در حوزه درمان و هم در زمینه کسب و کار کمتر می‌شد.

 

رئیسی با اشاره به لیست بدهکاران بانکی که همتی در بخش قبلی در اختیار وی قرار داد، گفت:‌ مردمی که اکنون این برنامه را می بینند سوال نمیکنند که اگر ایشان مسئولیت داشت این لیست را ارائه بدهد چرا قبل از این نداده و الان در این مناظره این لیست را می‌دهد و اگر نباید ارائه می داد چرا اینجا این کار را انجام می دهد؟

 

وی ادامه داد:‌مانند لیستی که در رابطه با ارزهای ناشی از صادرات بود و گفتند مقدار آن ۲۷ میلیارد دلار است. هفت میلیارد دلار را اعلام کردند و بقیه را اعلام نمی‌کردند؛ در مصاحبه ای گفتیم چرا بقیه را اعلام نمی‌کنید که در یک جلسه مجمع، بقیه را اعلام کردند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ‌این لیست جالب است؛ از بدهی‌های ۱۰۰دلار و ۵۰۰ دلاری تا بقیه را در لیستی ارائه دادند در حالی که قرار بود کسانی که بیشترین سهم از صادرات را داشته‌اند معرفی شوند.

 

رئیسی گفت:‌بسیاری از این موارد را نباید قضایی کرد بلکه دولت باید با تهاتر مسائل را حل کند که اینها نوعی بی تدبیری و اذیت کردن مردم و مساله را قضایی کردن است. اینها اقدامات نادرستی است و آقایان هم رأی از مردم می‌خواهند و هم می‌خواهند مردم به آنها اعتماد کنند؛ چطور مردم می‌توانند اعتماد کنند؟

 

در زمان من در قوه قضاییه هیچ فیلتری انجام نشده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: خوب شد که من اینجا هستم که انتقاد کنید. آقایان چیزی در این جلسه نگفتند کلا من را خطاب قرار دادند که البته برای من چیز بدی نشد ، در جلسه مناظره باید بیایید و برنامه بگویید از اول تا آخر این حرف‌ها را می زنید، مردم من و شما را می شناسند، مردم به شما اقبال ندارند چه کار می کنید به عملکردتان نگاه کنید به داخل مردم بروید و ببینید مردم از عملکرد چه کسانی ناراضی هستند مساله پیچیده ای نیست، همان عده ای که می‌گویند پای صندوق نمیایند از آنان هم سوال کردم آنان از دولت ناراحت هستند، این دولت با مردم، جوانان و تولیدکنندگان چه کرده است؟

 

رییسی افزود: در ارتباط با فضای مجازی مردم می‌دانند من قول صادق دارم نگاهشان به من این است که صادقانه حرف می‌زنم، هیچ فیلتری در قوه قضاییه در زمان من انجام نشده است من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه حتی فقرا آزاد بشود چرا فضاسازی می‌کنید اگر تصمیم گرفتید دو قطبی ایجاد کنید که با شماها این قضیه راه نمی‌افتد. این یک مقداری دور از انصاف است.

 

وی تاکید کرد: هیچ روزنامه ای در زمان من بسته نشد و هیچ رسانه ای زمان من محدود نشد.

 

رئیسی در بخش پایانی مناظره امروز درباره قیمت بنزین گفت:‌ در اجرای افزایش قیمت بنزین بسیار بی‌تدبیری شد؛ در مورد اینکه مقصر و مسئول کیست، گزارش دبیرخانه شورا و گزارش عالی رتبه قضایی در این خصوص وجود دارد و در نهایت اولین پاسخگو در این قضیه باید آقای روحانی باشد.

 

مدت ها قبل عفو متهمان آبان ماه را دادیم

وی درباره عفو متهمان آبان ماه گفت:‌ ما مدت‌ها قبل عفو دادیم و همه کسانی که در این رابطه بودند خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد و غیر از کسانی که موضوع خاص داشتند یا با خارج در ارتباط بودند، ایشان عفو فرمودند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت:‌ اولین نکته درباره موفقیت ریاست جمهوری موضوع جهت گیری است و باید دید دولت جدید چه جهت‌گیری دارد.

 

رئیسی تصریح کرد:‌جهت گیری ما عدالت است و دولت باید بتواند از همه ظرفیت های کشور و نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند و قدرت اجماع‌سازی داشته باشد همچنین یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برنامه‌های توسعه بسیار است اما دولت به این برنامه‌ها عمل نکرده است؛ برنامه برای دولت و رئیس جمهور بسیار مهم است همچنین کارنامه هم موید برنامه است والا برنامه بدون کارنامه امری شعاری است.

 

وی با تاکید بر داشتن سابقه و کارنامه اضافه کرد:‌ وقتی گفته می‌شود کاری باید انجام شود باید نشانه‌هایی داشته باشد که قبلا کارهایی انجام شده است.

 

رئیسی افزود: مردم بدانند رئیس جمهور، رئیس همه مردم است و نگاه یکسان دارد. هر ایرانی حقوق تضمین شده دارد؛ اهل سنت، شیعه، معلم، بازنشسته، کارگر، کشاورز، زن، مرد در هر اقلیم ها با هر گویش فرقی ندارند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ دولت وظیفه دارد در مقابل مردم مکلف است و مردم حق به گردن دولت دارند در واقع ما خود را نسبت به مردم مکلف می‌دانیم.

 

ضرورت انجام دو جراحی بزرگ در حکمرانی و اقتصاد ایران
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما به دو جراحی بزرگ، یکی اصلاح از درون قدرت و معماری نوین اقتصاد ایران نیاز داریم و اصلاح از درون قدرت یعنی در حکمرانی، قوانین ساختار و رفتارها باید اصلاح و کنار آن اقتصاد ایران معماری شود.

 

محسن رضایی امروز (شنبه، ۲۲ خرداد) در سومین و آخرین دوره مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد دغدغه‌های مردم گفت: دغدغه‌های مردم بیشتر از ۷ دغدغه‌ای است که صداوسیما مطرح کرد. همچنین این دغدغه‌ها منظومه‌ای است که کنار هم شکل گرفته است.

 

وی با طرح این پرسش که چرا این دغدغه هاحل نشده است، ادامه داد: ۵۰ سال است گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی و معیوب بودن رشد اقتصادی ‌را می بینیم. ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده و در برخی زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده داشته است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی مردم این دو را کنار هم می بینند احساس می‌کنند یک مشکلی وجود دارد. خود مقام معظم رهبری فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است اما چرا مشکلات حل نمی شود که من در این جلسه رونمایی می کنم چرا نمی شود.

 

وی ادامه داد: وقتی نگاه می کنیم می بینیم چادر مشکی، گوشت، ذرت و اینها هر کدام در اختیار یک عده است. آن طرف تر که می‌رویم آقازاده‌ها و جلوتر که می‌رویم دانه درشت ها را می‌بینیم دولت‌ها و و مدیران کشور در این میان چه می‌کنند؟

 

رضایی با بیان اینکه مدیران در جای دیگر درگیر جنگ زرگری بین جناح‌های سیاسی هستند، گفت: ناگهان بحث حجاب مطرح می‌شود، یا اینکه بعضی می‌گویند چرا ایران در سوریه است، یک بار بحث موشک، دیوارکشی و کنسرت مطرح و هر بار یک موضوع درست می شود که عده‌ای مخالف و عده ای موافق هستند جنگ زرگری درست می‌شود و همه در آن سمت هستند امام جامعه می آید آن را پایان می دهد و بعد از مدتی دوباره غائله راه می افتد.

 

وی اضافه کرد: تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده و انحراف میدانی که ایجاد شده اجازه نمی‌دهد انرژی ایران روی عدالت اقتصادی و یارانه های پنهان مصرف شود. باید مسئله را حل کرد.

 

جراحی در اقتصاد و در حکمرانی

در رضایی با طرح این پرسش که آیا رئیس‌جمهور بعدی مانند روسای جمهور گذشته شود و تکرار دولت‌های گذشته را شاهد خواهیم بود، گفت: باید این موضوع را پایان دهیم. برای تحقق این امر به دو جراحی بزرگ یکی اصلاح از درون قدرت و معماری نوین اقتصاد ایران نیاز داریم. اصلاح از درون قدرت یعنی در حکمرانی، قوانین ساختار و رفتارها باید اصلاح انجام شود و در کنار آن اقتصاد ایران باید معماری شود.

 

رضایی با بیان این که مسئله دوم معماری نوین و اقتصاد ایران است، گفت: اگر این اصلاحات انجام نگیرد، شرایط بهبود پیدا نمی کند. زیرا در غیر این صورت گرانی و تورم ادامه پیدا می کنند. مانند بارش برف روی زمین گرم است، هرچقدر برف باریده شود چون زمین گرم است، زود آب می شود.

 

وی گفت: برنامه دولت ما این است که با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان از اصولگرایان، اصلاح‌طلب، بانوان کشور و از تمام ظرفیت‌ها از اهل سنت، تشیع و دیگر اقلیت ها استفاده شود. دوباره حرکتی مانند انقلاب، بسیج در دفاع مقدس درست کنیم دولت کارآمد ایجاد شود که پاسخگو باشد.

 

رضایی گفت: این دولت شروع می کند از درون قدرت اصلاحاتی انجام می دهد و وضعیت نهادهای درون قدرت از جمله نهادهای منتسب به رهبری که برای دولت کار می‌کند تا خود دولت و رابطه سه قوه با یکدیگر که برخی اوقات با یکدیگر اختلاف دارند، جلوگیری کند.

 

اصلاح دیوانسالاری

وی افزود: برخی اوقات سه قوه مشکلات مردم را فراموش می‌کنند و به دعوا با یکدیگر مشغول می شوند. این دولت برای اصلاح دیوانسالاری برنامه دارد تا اصلاح شود.

 

رضایی افزود: در مسئله اقتصاد در سه سطح اقتصاد زندگی (خانواده)، اقتصاداستانی و اقتصاد ملی برنامه داریم. یارانه ۴۵۰ هزار تومان را می‌دهم نگران نشوید که منابع را از کجا می دم اگر دزدی نشود، ایراد ندارد. رانت‌ها حذف می شود، مشکلی برای تخصص یارانه ۴۵۰ هزار تومانی نداریم.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای خانم های خانه دار حقوق در نظر گرفته ایم، برای مسکن ارزان و کسب و کار خانوادگی در تمام استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 

وی با بیان این که اجازه ندادند تمام اسناد را به برنامه بیاورد، گفت: اسناد برخی از استان‌ها را آورده‌ام. برای تمام استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای اقتصاد ملی ۱۴ پروژه بسیار بزرگ مسکن، انرژی‌های نو برنامه ریزی شده که در سطح اقتصاد ملی است. اقتصاد زندگی و اقتصاد ملی ایران را باز معماری خواهیم کرد تا این که بتوانیم این نوع مشکلات را که ۵۰ سال است ادامه پیدا کرده پایان دهیم.

 

عده‌ای نفوذی بر نزاع داخلی سوار شدند

رضایی در بخش دوم صحبت‌هایش که نقد اظهارات بقیه نامزدها بود، با کامل کردن بحث قبلی خود گفت: این نزاع سیاسی ابتدا درونی بود و نفوذی ها سوار آن شدند و امروز عملاً فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند.

 

وی افزود: بازیگران این صحنه ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت کشور را می گیرند و اجازه نمی دهند انرژی و توانایی ملت روی مسائل اصلی متمرکز شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه رهبر بزرگوار انقلاب بارها به این موضوع وارد شده و برای حل موضوع، سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، اظهار کرد: متاسفانه هیچکدام تبدیل به قانون نشده؛ این درحالی است که اگر اینها ابلاغ، برنامه ریزی و تبدیل به قانون می شد، اقتصاد خود به خود راه می افتاد.

 

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بحث مذاکرات با خط مشی نرمش قهرمانانه امکانات فوق العاده به دولت دادند و جانانه از این موضوع حمایت کردند. قرار بود اقدامات دولت به شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود اما اتفاقی که افتاد این بود نه تنها تحریم‌های قبلی برطرف نشد بلکه تحریم های بسیار سنگینی به وجود آمد.

 

رضایی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد مسئله اینطور حل نمی‌شود. کشور به جراحی بزرگ نیاز دارد. دولت ما با اقتدار قانون، نظم و آرامش را در جامعه مستقر می کند سیاست های نظام را عملیاتی می کند و حق شما مردم را از گردن کلفت ها می گیرد و به شما می دهد.

 

ضرورت تعامل داخلی پیش از تعامل با خارج

رضایی با بیان این که خواسته های شما مردم را با برنامه‌ریزی و با دست خود شما عملیاتی خواهد کرد گفت: این نفوذی‌ها که پشت صحنه هستند و با نمایش و دعوای زرگری وقت، انرژی، نگاه، دولت ها را به انحراف می‌کشند از پستوها بیرون می آوریم.

 

وی افزود: نشان می‌دهیم این آلودگی امنیتی کجاست. با انتشار یک نوار نباید فردی کنار رود و نفری دیگری جلو بیاید. مگر می‌شود هدف و برنامه ملت بزرگ را هر کسی را تغییر دهد؟ ما نیاز به اقتدار داریم برای اجرای برنامه من نیاز به جراحی‌های بزرگ است.

 

رضایی گفت: البته این جراحی‌ها را تنها روی کاغذ نمی توان نوشت و باید اجرا کرد. نیاز به اقتدار دارد البته اقتدار کافی نیست نیاز به عقلانیت جمعی است، نیاز به گفت‌وگو با مردم و نخبگان داریم.

 

وی افزود: تا هواپیماها تأخیر می کند، یا مرغ گران می شود وام های میلیاردی بدون ضابطه پرداخت می شود، می‌گویند همین است که هست. مردم باید بیایند و تعامل کنند. اگر نتوانیم تعامل داخلی شروع کنیم، تعامل با خارجی ها بی‌نتیجه است.

 

از جوانان در دولت خودم استفاده می‌کنم

رضایی در نیمه دوم سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای ازدواج جوانان و شرایط ازدواج آسان دارید، گفت: جوانان که به آنها فرشتگان نجات ایران می‌گویم، مهمترین سرمایه ملی ما هستند که از انقلاب، دفاع مقدس تاکنون هر جا به آنان اهمیت و به آنان میدان داده ایم مشکلات بزرگی را حل کرده‌اند.

 

وی افزود: امروز جوانان با مشکلات بزرگی چون بی شغلی، مبهم بودن آینده‌شان، و نداشتن مسکن روبرو هستند و برای ازدواج در سردرگمی به سر می برند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما که امکان نجات کشور هستند، امروز خود به نجات نیاز دارند، گفت: ما نخست در دولت از جوانان استفاده می‌کنیم و دولت اقدام و تحول ترکیبی از تجربه و جوان گرایی خواهد بود. تجربه با استعداد و بالندگی جوانان ترکیب می‌شود و از این طریق هم مشکلات جوانان و هم مشکلات کشور را حل می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: مهمتر از آن، از میان جوانان نسل سوم و چهارم که تجارب به آنها منتقل می‌شود زمامدار تربیت می‌کنیم. برای همین مدرسه تربیت زمامداران آینده را در استان ها درست می کنم. توجه جدی من به جوانان از اداره کشور تا حل مشکلات خود آنان است.

 

وی با بیان اینکه جوانان برای ازدواج به شغل و مسکن نیاز دارند، گفت: مسکن را با نهضت خانه سازی ایرانیان حل می کنیم. خانه سازی دو بعد تولید و تولیدکنندگان و خریداران مسکن دارد. تولیدکنندگان را به بازار سرمایه و خریداران مسکن یعنی جوانانی که می خواهند ازدواج کنند را به بانک‌ها وصل می‌کنیم.

 

اعطای زمین رایگان به جوانان

رضایی با بیان این که همه بانک‌ها موظف خواهند شد به هر زوج جوان با ۱۰ درصد آورده ۹۰ درصد وام مسکن بدهد، گفت: زمان بازپرداخت آنها به مدت ۴۰ تا ۵۰ طول خواهد کشید. همچنین زمین رایگان از طرف دولت به آنها می‌دهیم و با طولانی کردن قسط آنها می توانند اقساط را پرداخت کنند.

 

وی با اشاره به وجود ۱۶۵ هزار جوان فوق لیسانس و دکترای بیکار گفت: آنها را عضو سامانه جمع‌سپاری خواهیم کرد که در تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است. بنده از فردای دولت این گروه بندی جوانان را انجام خواهم داد. نیازهای وزارتخانه‌ها به آن جوانان برای انجام کار پژوهشی به آنها داده می‌شود و به آنها حقوق پرداخت خواهد شد. هنگامی که استعداد شناسی شدند وارد کسب و کار در همان وزارتخانه می‌شوند.

 

وی با اشاره به این که دولت ما حتماً مسئله برجام را جدی خواهد گرفت، گفت: با یک دیپلماسی واقعی و نه دیپلماسی کاغذی و التماسی جلو می‌ریم. آمریکا را وادار می کنیم به تعهداتش عمل کند، اما نکته مهم این است که ما کشور را معطل مذاکرات نخواهیم گذاشت.

 

وی گفت: به آمریکا می فهمانیم امکان اداره کشور را داریم، همچنان که در زمان جنگ روی پای خودمان ایستاده بودیم و با کمک مردم سرزمین خودمان را آزاد کردیم.

 

وی گفت: آن زمان آمریکایی‌ها دنبال ما خواهد آمد و می‌گویند مذاکرات را انجام دهیم. مذاکرات بسیار مهم است اما در میدان فعالیت کردن نیز مهم است. برجام یک تعهد بین المللی است و رهبری آن را تایید کردند. ما دنبال عملی شدن تعهدات در برجام خواهیم بود.

 

هشت سال آینده را سال سرنوشت نامیدم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در نقد به اظهارات دیگر نامزدها گفت: برنامه جزو مدیریت است. اینطور نیست که برنامه را بنویسند و به مدیر سنجاق کند. مدیر باید خود برنامه داشته باشد و با کمک ستاد آن را نهایی می کند؛ یعنی مدیر باید خود ایده بدهد در غیر اینصورت همین هایی می شود که در این دولت ها مشاهده کرده‌ایم.

 

وی افزود: نکته دیگر اینکه هر کسی می‌خواهد مجموعه‌ای را در سطح کوچک یا بزرگ مدیریت کند باید هم مشکلات فعلی را ببیند هم تصویری از چشم انداز آینده داشته باشد. دوستان ما باید ببیند بگویند در هشت سال آینده اوضاع را چگونه می‌بینند و برای مشکلات آینده و مشکلات فعلی چه راهکارهایی را در پیش می‌گیرند.

 

رضایی با بیان اینکه ۸ سال آینده را جزو مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی می‌داند و آن را هشت سال سرنوشت نامیده، گفت: در هشت سال آینده از یک طرف با تهدیدهای بزرگ و از طرفی دیگر با فرصت های بزرگ روبرو هستیم.

 

از فرصت‌های هشت سال آینده استفاده کنیم

رضایی با اشاره به این که اگر دولت های گذشته تکرار شوند ایران با خطرات بزرگ مواجه خواهد شد، گفت: اما اگر فرصت های هشت سال آینده استفاده کنیم روی بلندترین قله منطقه خواهیم ایستاد و پیشرفت خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به آینده پژوهی و آینده نگری گفت: اگر این پیش بینی ها نباشد روزمرگی به وجود خواهد آمد. روزمرگی یکی از ویژگی‌های دولت‌های گذشته بوده است. در این سال ها مسئله جمعیت، محیط زیست، کاهش آب های زیرزمینی پیش بینی نشد و با این دیدگاه فناوری‌های نوین که در جهان به وجود آمده را نمی توانم در اختیار داشته باشیم.

 

وی گفت: در دولت های گذشته، همواره برنامه ها با نگاه به گذشته بوده است در حالیکه مدیریت کشور نگاه به گذشته و آینده و حوادث آینده نیاز دارد. در غیر اینصورت کشور با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و نمی‌تواند از فرصت‌های طلایی استفاده کنند. در شرایط کنونی کشور نباید یک ثانیه و یک دقیقه را از دست دهیم.

 

منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص است

رضایی در دور پایانی آخرین مناظره تلویزیونی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشت سال آینده ۸ سال بسیار مهم و تعیین‌کننده هم برای مردم، هم ایران ما و هم نظام جمهوری اسلامی ایران می دانیم. عقب ماندگی از ترکیه برای ما یک ننگ است. وضعیت معیشتی شما مردم برای ما حقیقتا یک ننگ است.

 

وی افزود: دولت ما مصمم است با برنامه‌ریزی برای عبور ایران از شرایط دشوار سال پیش برویم، با اقتدار عمل می‌کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه قول‌هایی که می‌دهیم را ۱۰۰ درصد عمل می کنیم، گفت: منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص است. حقوق زنان خانه‌دار که با مشقت فرزندان آینده را تربیت می کنند جدی است. کسب و کار خانگی را در سطح کشور گسترش می‌دهم .

 

وی مسئله بعدی را مسکن ارزان و با بازپرداخت ۴۰ و ۵۰ ساله دانست و درباره سهام ملی نفت گفت: ۳۰ درصد از این سهام را به شما مردم می‌دهم و با این کار کفایت زندگی را حل می‌کنیم. هرچند به این قضیه قانع نیستم و ادامه می‌دهم. مسئله بعدی ما ایالتی کردن اقتصاد است و اختیارات اجرایی را از مرکز به استان‌ها می دهم.

 

رضایی گفت: در دولت بنده، اختیارات را از مرکز گرفته و به استان‌ها می‌دهم بر اساس قانون اساسی سپرده ها در همان استان ها سرمایه‌گذاری می‌شود و شرکت‌ها ملزم می شوند ارزش افزوده شان‌ را در همان استان ها پرداخت کنند. همه ایران را ایران بدانیم نه اینکه تنها به تهران توجه کنیم.

 

وی گفت: در دولت آینده من از تمام اقوام اهل تشیع، تسنن، اقوام ایرانی و اقلیت‌ها در آن حضور خواهند داشت. مسئله دیگر، پروژه های ملی در سراسر کشور است که شامل ۱۴ پروژه ملی خواهد بود. همه آن پروژه ها در چهار یا هشت سال به نتیجه خواهد رسید.

 

رضایی گفت: به مردم می گویم، اگر بنده نتوانم به وعده هایم عمل کنم زودتر اعتراف می کنم و کنار می روم. رای شما نه پوشش نه روکش است. بلکه رویش است. از مردم می خواهم به آینده کشور کمک کنند. مسئله دیگر مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان ساماندهی نیروی های شرکتی در دولت من است.

 

مهرعلیزاده: آقای رییسی دستور لغو فیلترینگ را بدهد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رییسی دستور لغو فیلترینگ را بدهد زیر خود وی اعلام کرد که در فضای مجازی فعالیت دارد. علاوه بر این برای دستگیر شدگان آبان ۹۸ درخواست عفو بدهد.

 

محسن مهرعلیزاده عصر شنبه در سومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه من، مساله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت است. مردم بی‌صداقتی را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و بر همین اساس، به مجموعه عملکردهای دولت بی‌اعتماد هستند و این بی‌اعتمادی باعث می شود که مردم با دولت همکاری نکنند و کارهای خوب آن‌را هم نبینند و دنبال همکاری با دولت نباشند.

 

وی دغدغه دیگر خود را صداوسیماست عنوان کرد و افزود: کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده و الان کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. صداوسیما فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرد زیرا تصویر حضرت امام خمینی(ره)، رهبری معظم انقلاب، آیت الله طالقانی و شهید بهشتی در آن استفاده شده بود. صداوسیما متاسفانه امروز نماینده اقلیت اقلیت هم نیست.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات عمدتا امروز در سیاست زدگی است. بینش‌ها، روش ها و نگاه ها باید عوض شود و نگاه ارباب-رعیتی باید از بین برود.

 

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند و همه کاره باشند و همه جا دخالت کنند. آنها آنجا که باید باشند، نیستند و آنجا که نباید باشند، هستند. امروز اقتصاد و معیشت ما هم متاسفانه دچار همین فضای سیاست‌زدگی سنگین است. بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. این همه برنامه وجود دارد ولی افسوس که هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مشکل از عملکرد مدیران و ساختارهاست.

 

وی این سئوال را پرسید که چرا کوچکترین مشکل اجتماعی به یک بحران تبدیل می شود و به نارضایتی عمومی تبدیل می شود و گفت: یک سیل یا زلزله می آید کشور دچار بحران نارضایتی می شود و با گرانی بنزین، مسائل آبان ۹۸ اتفاق می‌افتد. مسالی که مطرح می شود راه حل هایی دارد که مردم آنها را می دانند اما متاسفانه بعضی ها راه حل هایی ارائه می کنند که راه حل های واقعی نیستند.

 

اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست، خاطرنشان کرد: ما می توانیم بحران ها را کنار بزنیم و مشکلات را حل کنیم، به شرطی که با هم باشیم. جوانان ما امروز در پروژه های سنگین در سطح بین المللی در ناسا و نیورالینک کار می کنند. اگر ما این جوانان را نگه داشته بودم و فراری نمی دادیم، الان این وضعیت را داشتیم.

 

مهرعلیزاده، شفافیت و صداقت با مردم در کنار معیشت، اشتغال، امنیت شغلی و آزادی های اجتماعی را از دیگر دغدغه های خود عنوان کرد و گفت: اگر شفافیت بود این همه اختلاس و رانت خواری که موجب بی اعتمادی مردم به مدیریت در کشور شده، وجود نداشت. اگر پرونده هایی مثل پرونده های عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان چهار سال است که خاک می خورد و یک رانت و اختلاس چند هزار میلیاردی را شامل می شود و هیچ کس، کاری به کسی در این پرونده ندارد و پرونده بابک زنجانی و مساله طبری ها ریزتر و دقیق تر بررسی می شد، مردم اعتماد می کردند.

 

وی با بیان اینکه مردم صداقت و روراستی را می خواهند، خاطرنشان کرد: مردم می پرسند آیا کرونا واقعا خطرناک است و باید در خانه ها بمانند و کسب و کارشان را تعطیل کنند. اگر کرونا خطرناک است خوزستان که چند ماه است وضعیتش قرمز است و روزی بیش از ۱۰۰ نفر از کرونا دارند، می میرند. پریروز آقای رئیسی در خوزستان نمایش و تبلیغات با حضور هزاران نفر راه انداخته است. مردم می پرسند به چه باید اعتماد کنند. خطر کرونا هست یا نیست؟ به این ترتیب آقای رییسی که می خواستند سید محرومان باشند سید مرحومان می شوند. ۱۰ نفر از مدیران سیستم قضایی در فارس واکسن زده اند. مردم می پرسند آیا این واکسن زده ها قانونی و شفاف بوده است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، روز دختر، ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت و موفقیت های تیم های فوتبال والیبال کشور را به ورزشکاران، دست‌اندرکاران و مردم تبریک گفت و افزود: برنامه دولت زندگی، یک برنامه اقتصاد محور است و یک برنامه اقتصادی اجتماعی است که هم به توسعه اقتصادی می پردازد و هم به تامین اجتماعی و معیشتی مردم می پردازد.

 

مهرعلیزاده افزود: افزایش تولید، سرمایه‌گذاری، از بین بردن موانع سرمایه‌گذاری، افزایش تولید ناخالص داخلی، کارگران، معلمان، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه گردشگری، تنش زدایی در سطح دنیا و ورود به عرصه رقابت های جهانی، پنج برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیانسیون کرونا تا قبل از اتمام سال، اجرای سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم، واگذاری اختیارات هنر به صنف هنرمندان و همسان سازی حقوق بازنشستگان از جمله این برنامه هاست که در سایت من بارگذاری شده است.

 

وی در نقد سخنان دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحران معیشت، بحران محیط زیست، بحران خانواده، رفاه، حکمرانی خوب، اعتماد اجتماعی و فقدان امید از مهمترین دغدغه های مردم است. چرا این روزها با وجود تاکید مسوولان و تبلیغ صدا و سیما هنور فضا رقابت انتخاباتی در سطح جامعه سرد است و بی روح، این به دلیل بی اعتمادی است. مردم ناامید از وعده‌هایی هستند که از سوی کاندیدا داد می شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زنان، جوانان و مستعضفین از مفاهیم فراموش شده انقلاب به شمار می‌روند. جوانان از شرایط کنونی به تنگ آمده و به جای قرار گرفتن در کرسی مدیریت، بر روی صندلی مدیریتی بر روی صندلی هواپیما نشسته و کشور را ترک خواهند کرد. آیا در این کشور فرصت برابر برای اقوام مختلف ایرانی ایجاد شده است.

 

زبان محلی باید در دانشگاه‌ها و مطبوعات مورد استفاده قرار بگیرد

مهرعلیزاده با اشاره به اهمیت زبان‌های محلی در کشور گفت: زبان محلی باید در دانشگاه و مطبوعات مورد استفاده قرار گیرد. نباید بدون هیچ دلیلی وحدت کشور را خدشه دار کنیم.

 

دغدغه‌های اهل سنت از دیگر مسائل مطرح در صحبت های مهرعلیزاده بود. وی در این زمینه گفت: چرا باید این گروه از داشتن مراکز تربیتی و عبادتگاه در برخی از مناطق کشور محروم باشند. اهل سنت را بی‌دلیل از مدیریت در کشور بازداشته‌ایم؛ در دولت زندگی به دنبال جبران تبعیض به اهل سنت هستم.

 

وی با بیان اینکه امروز اشراف‌گری برخی از مسوولان و اختلاس‌های فراوان بذر امید را در کشور خشکانده است گفت: در دولت سلام من به دنبال احیای اعتماد اجتماعی و روح امید در جامعه هستم. می خواهم نقش موثری برای زنان و جوانان در دولت ایجاد کنم. باید از ظرفیت‌های آنان استفاده کنیم. برای همه حاشیه نشین‌های شرق و غرب کشور برنامه داریم.

 

مهرعلیزاده در پاسخ به نقد زاکانی نیز گفت: شما از دولت اصلاحات تنها کرسنت را برجسته می‌کنید در حالی که چشم خود را بر روی اعتماد عمومی، اصلاحات اجتماعی، تورم تک رقمی و تعامل سازنده با دنیا را بستید.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان کرد: در دولت زندگی، من خود را موظف به رفع تبعیض‌های گذشته می‌دانم. منظور من از توجه به محرومان و مستضعفان توجه زیربنایی است و رفع محرومیت را توزیع ثروت و نه توزیع فقر می‌دانم.

 

مهرعلیزاده در انتها بیان کرد: در مورد صحبت‌های آقای زاکانی عرض می‌کنم که بهتر است به FATF توجه کنند تا به دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن دچار نشوند.

 

نقش سهامداران عمده در بورس باید به حداقل برسد

وی با بیان اینکه بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: دلیل اهمیت بورس این است که وقتی پول در آن جمع می شود به سمت تولید حرکت می کند. یکی از مشکلات اساسی کشور ما مسئله رونق تولید است که این موضوع با بردن نقدینگی به این حوزه می تواند تحقق یابد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تحولات بورس در سال گذشته اشاره کرد و افزود: فروردین سال گذشته به دلایل غیرکارشناسی، دولت در بازار بورس دخالت کرد و صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده در قیمت سهام خودشان دارند، در یک هماهنگی با یکدیگر و دولت وارد معرکه شدند و مردم را به سرمایه گزاری در بورس تشویق کردند. آمدن پول مردم به بورس موجب نشد که پول به سمت تولید برود و موجب شد که قیمت سهام شرکت ها به صورت حبابی چندین برابر شود که این موضوع به منتفع شدن سهامداران عمده منجر شد. بعدا که حباب ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شاهد متضرر شدن مردم بودیم و این موضوع به یک بحران تبدیل و در نتیجه دولت مجبور شد ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را برای جبران خسارت مردم به ریال تبدیل و به بورس تزریق کند.

 

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: همه این اقدامات اشتباه بود و بورس را باید به خود بورس می سپردند. دخالت دولت و دولت‌ها در بورس همواره در دوران شکست بازار اتفاق می‌افتد و شکست بازار زمانی است که اتفاق خاصی مثل بحران چند سال پیش آمریکا اتفاق افتد که در این مورد، دولت برای نجات بانک‌ها از ورشکستگی به آنها کمک کرد.

 

وی با بیان اینکه نقش سهامداران عمده باید در بورس به حداقل برسد، گفت: اگر نقش این ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد که دست دولت است را کم کنیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاه‌های بزرگ، نهادها، و دستگاه های مختلف نظامی و غیرنظامی در بورس دخالت نکنند، قطعا بورس وضعیت مطلوبی پیدا خواهد کرد و استقلال بورس در چارچوب قواعد شناخته شده بین المللی تنها راه آن است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت ارتباط با اقتصادهای بزرگ جهان اشاره کرد و گفت: تولید ناخالص داخلی کشور ما ۵۰۰ میلیون دلار در سال است. این رقم برای آمریکا ۲۲هزار میلیارد دلار، برای چین ۱۶هزار میلیارد دلار و برای اتحادیه اروپا ۱۲هزار میلیارد دلار است که مجموعا ۵۰ هزار میلیارد دلار می شود. به این ترتیب، تولید ناخالص داخلی این سه مجموعه، صدبرابر تولید ناخالص داخلی ماست.

 

مهرعلیزاده افزود: ما می‌خواهیم روی تولید سرمایه گذاری کرده و به بازارهای بین المللی و منطقه‌ای صادر کنیم و این کار خوبی است و ما می‌توانیم صادرات را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهیم ولی اینها مستلزم این است که با دنیا یک رابطه خوب برقرار کنیم. اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است. سیاست خارجی ما و مساله تحریم و FATF و سایر موارد حتما باید در اختیار اقتصاد قرار بگیرد و حل شود.

 

اقتصاد از سیطره سیاست خارج شود مسائل حل می‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مساله اقتصاد و ارتباط آن با سیاست گفت: اگر اقتصاد از سیطره سیاست خارج شود بدون شک مسائل حل می‌شود. با دیوار نوردی‌ها و با این قبیل کارها و معطل کردن مسئله FATF و در جریان مذاکرات هزار مشکل ایجاد کردن کشور ما به جایی رسیده که هرچه را در می آوریم می‌خوریم.

 

وی با اشاره به میزان درآمد مردم گفت: متوسط درآمد مردم در سال ۶ هزار دلار است و با این شرایط هر مقدار پول دست مردم باشد، برای تامین نیازها صرف خواهد شد و سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌شود. ما هفت میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که ۵ میلیون نفر از آنان متخصص یا دارا هستند باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

“سرمایه گذاری بخش مهم توسعه است”، مهرعلیزاده در این زمینه گفت: ما باید فضای امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. سرمایه از کشورهای اطراف جذب نخواهد شد. سرمایه را باید از کره‌چین‌، ژاپن، هند و غرب جذب کنیم. تا زمانی که بخواهیم در جهان ماجراجویی کنیم اوضاع همین است که هست.

 

‌آقای رییسی دستور لغو فیلترینگ را بدهد

وی با انتقاد از سخن برخی از نامزدها افزود: آقای رییسی که اکنون مهربان شدند دستور لغو فیلترینگ را بدهند زیرا خود او اعلام کرد در فضای مجازی فعالیت دارد. او باید درخواست عفو برای دستگیر شدگان آبان ۹۸ داشته باشد و این درخواست را به مقام معظم رهبری ارائه کند.

 

نتیجه انتخابات می‌تواند غیر از خواست انحصارطلبان باشد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این بخش از سخنانش را با جمله «به نام خداوندی که انسان را آزاد آفرید» آغاز کرد و گفت: ۶ روز دیگر انتخابات انجام می شود؛ انتخاباتی که می تواند با نتیجه ای از پیش تعیین شده به پایان برسد و یا با معجزه ای، نتیجه ای غیر از خواست انحصارطلبان را رقم بزند.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند و بیان اندیشه محدود نشود. از تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند. با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت، همه آحاد ملت ایران فرصت برابر داشته باشند. مردم در اینکه چه می پوشند و چه می خورند و چه می اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند.

 

وی با بیان اینکه «می دانم امروز با این قرار بودها فاصله داریم»، افزود: لیکن امروز دو راه پیش روی ماست. راه نخست اینکه با صندوق رای قهر کنیم و در این انتخابات شرکت نکنیم. راه دوم، اینکه با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن بر این صحنه آرایی خطرناک، برای جلوگیری از به خطر افتادن ایرانمان در آینده بر سر صندوق ها حاضر شویم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری این موضوع که در خرداد ۷۶ نیز ابروباد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند، گفت: لیکن قدرت خاص شما مردم عرصه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی انقلاب را به ارمغان آورد.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: مردم، قدرت در دست شماست و بین شادی و نشاط یا اندوه و ناامیدی و برقراری عدالت یا تبعیض و ظلم قدرت انتخاب دارید. مردم ایران، شرکت کردن یا نکردن در انتخابات حق شماست. لیکن شرکت نکردن، محروم ساختن خود از حق خویشتن است. بیایید با استفاده از این حق قانونی خود به زندگی سلامی دوباره کنیم و با رای به دولت زندگی ایرانی، بسازیم برازنده ایرانی. بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ایرانی آباد و آزاد و مستقل تلاش کنیم. اینبار لحظه انتخابات، لحظه تغییر قرن است.

 

زاکانی: تورم را در سال نخست ریاست جمهوری نصف می‌کنم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ناترازی بانک‌ها، عدم اصلاح ساختار بودجه و افزایش نقدینگی را از جمله دلایل مشکلات کشور دانست و گفت: در سال نخست ریاست جمهوری تورم را به نصف می‌رسانم.

 

علیرضا زاکانی روز شنبه در سومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های دولت خود برای مبارزه با گرانی و تورم، افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، رفع رکود، ایجاد شفافیت و مقابله با فساد اداری و مالی، ساماندهی یارانه‌ها، مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال و تامین مسکن، افزود: مساله نخست کشور گرانی و تورم است به ویژه اینکه در حوزه خوراک و پوشاک این موضوع بیشتر تشدید شده است و مردم بیچاره شده‌اند. تورم در سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۹ درصد و در سال ۹۲ به میزان ۳۹ درصد و به‌شکل مستمر و نقطه‌ای به حدود ۵۲ درصد رسید و این فاجعه‌ای است که دولت ایجاد کرده است.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افزایش نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، عنوان کرد:‌ نقدینگی با این شرایط ۶ برابر شده و پایه پولی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که باید آقای همتی پاسخگو باشند. من حتما در کوتاه مدت نرخ ارز را کنترل کرده و در میان مدت اصلاح ساختار بودجه و شفاف سازی را انجام خواهم داد تا تورم نصف شود.

 

زاکانی افزود:‌ ناترازی بانک‌ها ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید حجم نقدینگی را به سمت تولید سوق داد و حتماً در سال اول تورم را نصف تورم موجود خواهم کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های خود برای عدالت و کاهش فاصله طبقاتی نیز گفت: رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است و تلاشم در این ۴۲ سال این بوده که صدای غارت شدگان باشم.

 

وی ادامه داد:‌ مفاسد و بی عدالتی در کشور بسیار بالا است و تلاشم این بوده که با گردن کلفت‌هایی مانند دادستان سابق تهران و وزیر وقت اطلاعات در سال‌های گذشته درگیر شوم، همچنین با وزیر نفت، با معاون رییس جمهوری، ‌ برادر رییس‌جمهوری و سایر گردن کلفت‌ها درگیر شدم و غیر از این نیز راه چاره برای مبارزه با فساد وجود ندارد. معتقد هستم باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم وعده می‌دهم در دولت اقدام و اصلاح، ریشه فساد را بخشکانم.

 

ریشه فساد را خشک خواهم کرد

زاکانی با بیان اینکه امروز برابر مفسدان ایستاده‌ام، گفت: راه مبارزه با فساد را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد و شبکه‌هایی که در دولت، مجلس و دستگاه قضایی در سابق شکل گرفته بود را می‌شناسم و امیدوار هستم که این ریشه را با کمک مردم ریشه کن کنم.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی واگذاری‌ها در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ انجام شده است، گفت:‌ برخی از این واگذاری‌ها به نحوی بوده که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه برادر داده شده است و این مبلغ را از حلقوم این افراد بیرون خواهم کشید و به مردم خواهیم داد.

 

وی با اشاره به اینکه رکورد اقتصادی به رویکرد غلط دولت بازمی‌گردد، گفت: دولت برای رفع مشکلات به خارج از کشور تکیه کرده بود. ولی در دولتم جهش تولید را میزان قرار خواهم داد و در جهش تولید مقررات زدایی‌ها، ‌ موضوع مجوزها و تامین نیازها، موضوع مالیات بر تولید، که بلای جان تولید هستند را انجام خواهم داد. همچنین موضوع صادرات و نظام توزیع را سامان خواهم داد که این ۹ خوشه پیشران در دولتم خواهد بود.

 

زاکانی ادامه داد: شفافیت، ‌مبارزه با فساد اداری، تمرکز زدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را موضوع کار خود قرار خواهم داد و برنامه ۴۵۱ شهرستان را آماده کردم و برای تمرکز زدایی، ایجاد دولت الکترونیک، شفاف‌سازی کار جدی انجام خواهیم داد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تا پایان سال اول، دولت الکترونیک مستقر خواهد شد، گفت:‌ در برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است، رانت در دولت اقدام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد و آنچه هست برای مردم شفاف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ساماندهی یارانه پنهان و آشکار از دیگر برنامه‌هایی است که در دولت اقدام و اصلاح انجام خواهد داد، گفت:‌ در سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد و در سال ۹۸ آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان وجود دارد و این چیزی نیست که به سادگی بتوان آن را مهار کرد. زیرا مصرف انرژی کشور بسیار بالا است و باید آن را مهار کرد.

 

زاکانی با بیان اینکه بخشی از جامعه ۱۵ برابر سایر بخش‌های جامعه مصرف انرژی دارند، گفت:‌ یارانه آشکار نیز حدود ۲۵۵ هزار میلیارد تومان از ۳۳۴ هزار میلیارد تومان است که ۷۹ هزار میلیارد تومان آن برای هزینه است و این مبلغ را به سمت مردم می‌بریم.

 

مردم در دولت اقدام و اصلاح به جز درد بیماری، درد بی‌پولی نخواهند داشت

وی ادامه داد: در دولت اقدام و اصلاح مردم به جز درد بیماری، درد بی پولی نخواهند داشت و ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. در واقع یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، ‌ یک دهک ۲۰۰ هزار تومان و یک دهک ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و همه این مبالغ در بودجه امسال وجود دارد.

 

زاکانی اضافه کرد:‌ در بیکاری با تمهیدی که انجام خواهیم داد ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را طی زمانبندی مشخص به فضل الهی ایجاد خواهیم کرد و در سال اول ۵۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در مسکن نیز یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس انجام خواهد شد و بنده علاوه بر این یک میلیون سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی خواهم ساخت و تا پایان سال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد.

 

خلاصه مشکلات در سه «نون»

زاکانی در دومین بخش از فرصت خود در مناظره با بیان اینکه مشکل ما در سه “نون” دیده می‌شود، اظهار کرد: مردم عزیز، مشکل ما سه “نون” «ندانستن، نخواستن و نتوانستن» است و مظهر تام و تمام آن، ‌ دولت و کسانی است که در این دولت کار کرده اند.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مشکل ما دروغگویی است، ادامه داد: اگر پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد و اگر قرار بود در کسوت این آقایان قرار بگیرد، دماغش باید چند دور، ‌ دور کره زمین می‌چرخید؛ چرا با مردم صادق نیستید؟

 

زاکانی خطاب به همتی تاکید کرد: آقای همتی آبان ماه ۹۸ اعلام کرد که نرخ بنزین تنها چهار دهم درصد روی اقتصاد تاثیر دارد. البته آقای همتی بعد اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده است و این موضوع را بدترین اقدام می‌دانست. آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ نامه رسمی شما موجود است.

 

وی ادامه داد: شما در شهریورماه ۹۸ درخواست کردید قیمت بنزین پنج هزار تومان و قیمت نفت و گاز به هزار تومان برسد تا کسری بودجه دولت جبران شود. با مردم صادق باشید. مردم! بنده اینجا آمده ام تا نگذارم کلاه سرتان برود.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: گذشت آن دوره ای که سر مردم کلاه می گذاشتید. اسرار مملکت را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داده اید و این بزرگترین خیانتی است که به کشور کرده اید؛ همین باعث شد کشور دچار چالش‌های جدی شود.

 

زاکانی گفت: به مردم دروغ گفتن خیلی زشت است و شامورتی بازی هم نمی‌توان انجام داد. با بی‌کفایتی، موضوع بنزین را دنبال کردید و بعد آقای رییس جمهوری گفت که من تازه صبح جمعه متوجه شدم، بی کفایتی از این بالاتر؟

 

وی با بیان اینکه در این ۳۰ سال، ‌خسارت‌های نجومی خورده ایم، اظهار کرد: جناب آقای مهرعلیزاده از دولت اصلاحات حرف می‌زند. آقای مهرعلیزاده؛ کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع داشت؛ یا اطلاع ندارید و می‌گویید، یا نمی‌دانم کجای کره زمین زندگی کرده اید که آمدید و چنین حرف‌هایی می زنید.

 

زاکانی با اشاره به حذف کارت سوخت، خاطرنشان کرد: کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر به کشور ضرر زدند. حرف سیاسی که مشکلی حل نمی کند، اگر خواستید حرف سیاسی زنید ما استاد حرف سیاسی هستیم و به شما یاد بدهیم چه بگویید که گرفتار نشویم.

 

وی گفت: الان با بانیان وضع موجود مواجه هستیم؛ فردی را از مجلس بیرون کرده ایم و ماهانه ۸۵ میلیون تومان از دولت حقوق گرفته است. آقای همتی چه کسی پاسخ این را می‌دهد؟ ما دلار نجومی، اختلاس نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، نقدینگی نجومی و پررویی نجومی می‌بینیم؛ مگر اینجا کهکشان راه شیری است.

 

در ادامه زاکانی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه برای بی اثر تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌های ظالمانه چه برنامه ای دارید تا امورات کشور به تحریم‌ها گره نخورد، گفت: نخستین کاری که انجام خواهیم داد، رویکرد غلط دولت را به رویکرد درست تغییر خواهیم داد. ما به پتانسیل داخلی تکیه خواهیم کرد و از همه فرصت‌های منطقه ای و جهانی نیز استفاده خواهیم کرد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در داخل کشور توانمندی‌هایی بی نظیری در خصوص تولید وجود دارد که این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به عنوان نمونه در حوزه مسکن با ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بهبود آنها فضای جدید بوجود آوریم.

 

وی با اشاره به بهبود زیرساخت‌های ریلی با توجه به کریدور جنوب به شمال که سالانه ۳۰ هزار میلیارد را برای کشور آورده دارد، اظهار کرد:‌ در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز بالای ۴۰ میلیارد دلار آورده برای کشور دارد و باید برای این موضوع صنایع پایین دستی فعال شوند و ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در حوزه پلیمری و ۱۰ میلیون تن در بخش شیمیایی وجود دارد.

 

زاکانی با اشاره به موضوع اشتغال و منابع گفت:‌ فناوری‌های نوین و معدن از دیگر مباحثی است که باید به آن پرداخته شود. اکنون در حوزه معدن از رتبه ۷ دنیا به رتبه ۲۰ دنیا رسیدیم. به این دلیل که کار دست کسانی بود که بلد نبودند، نخواستند یا نتوانستند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رویکردش توجه به تولید داخل خواهد بود، اظهار کرد: در این رویکرد هرچه در راستای تولید است مورد توجه قرار می‌گیرد و در حوزه کشاورزی و روستایی محور اصلی برای ما است. همچنین صنایع دریایی و دیگر بخش ها از جمله مواردی است که رویکرد نسبت به آن تغییر می‌کند.

 

زاکانی با تاکید بر اینکه از ظرفیت منطقه و جهان نهایت استفاده خواهد شد، گفت:‌ منطقه ما در سال ۹۸ حدود هزار و ۱۴۳ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ما ۲۳ هزار میلیارد دلار بوده است. در منطقه اوراسیا نیز یعنی، ‌ روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشتند و سهم ایران ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این فاجعه است.

 

وی ادامه داد: اگر دوست عزیز ما که علاقه ندارد با من بحث کند چون به او گفته بودند که با من بحث نکند، یک حرف درست زد و گفت همه چیز آقای روحانی خوب است ولی اقتصاد بلد نیست. این موضوع را من هم قبول دارم زیرا اگر آقای روحانی اقتصاد بلد بود که شما را به عنوان رییس بانک مرکزی انتخاب نمی‌کرد تا شفاف و مشخص فاجعه بیافرینید.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید با تبادل مالی دوطرفه این موضوع را حل کنیم. اگر بخواهیم با دلار تبادل مالی کنیم، اف ای تی اف یک روز بر روی گلوگاه ما می‌نشیند. اما اگر با پول دو طرف کشورها تبادل کنیم، اف ای تی اف بی تاثیر خواهد شد و ما تحت فشار قرار نمی‌گیریم. اما دوستان نمی خواهند کار کنند.

 

زاکانی تاکید کرد: مانده بودم که چگونه با این دولت برخورد کنم که به همه اطرافش توهین می‌کند. فهمیدم این موضوع مسری است و به او هم سرایت کرده و اسم پلیس بد را بر روی من گذاشت. آنها افرادی هستند که جزء توهین کار خود را پیش نمی‌برند.

 

وی خاطرنشان کرد: آمده‌ام که مردم در صف کالا تحقیر نشوند و مردم در قرارگاه مردم خراب نشوند. آمده‌ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که گرانی را تحمل می‌کنند که عده‌ای نور چشمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که ایشان ابداع کردند، واردات انجام دهند. آمده‌ام تا صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.

 

ریشه فساد را در کشور می‌خشکانم

زاکانی در سومین بخش از مناظره اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند که حکومت امانت است، ‌ طعمه نیست. امام (ره) فرمودند فرق رژیم طاغوت با ما این است که ما باید خدمت کنیم. اگر دنبال منافع خودمان باشیم، همان طاغوت هستیم. اگر انقلاب نبود هیچ کدام از ما اینجا نبودیم نبودیم و در جایگاهی بودیم که متناسب با شرایط امروز ما نیست.

 

وی با بیان اینکه حق نداریم مثل سناتورها کنار هم بنشینیم و فقط حرف‌های کلی بزنیم، افزود: حق نداریم بی‌برنامه کار کنیم و حق نداریم بی‌برنامه اشتباه کنیم، حق نداریم در استخر شنای آنها، شنا و در فضای آنها تنفس کنیم.

 

زاکانی گفت: اگر این شد، ‌ما از مردم جدا شدیم و امام (ره) فرمودند آن روز، ‌روز مرگ ما است. اگر افتخار پیدا کنم و در خدمت‌تان باشم، ریشه فساد را در کشور می‌خشکانم.

 

جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کردند

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فساد مقدم بر هر چیزی بلای جان است، تاکید کرد: ریشه دروغ را می کَنم. فرمودند که من را از بانک مرکزی اخراج کرده اند، اما آقای واعظی گفتند خلاف گفته اند. گفتم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در یک فرصت غیرعادی در سال ۹۸ از بانک صادرات به بانک پاسارگاد منتقل شده است، گفتند نه آقای دژپسند اعلام کرد.

 

زاکانی گفت: الان گفتم که او در تاریخ شهریورماه ۹۸ بنزین پنج هزار تومان و نفت و گاز هزار تومان را توصیه کردند، می گوید خلاف گویی کرده ام؛ در حالی که این عین امضای خودش است و نامه رسمی هم وجود دارد. من آمده ام با دروغ مقابله کنم.

 

وی افزود: صحبت از فیلترینگ و این حرف ها می کنند؛ شما پیام‌های زیر اینستاگرام خودت را بسته بودید و تازه باز کردید، جرأت ندارید با مردم روبرو شوید. مردم عزیز! کسی که همه تست ها را درست می زند، معلوم است که تست های غلط را می داند؛ تست های این دولت غلط است و عامدانه این کار را انجام می دهد.

 

زاکانی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده اند، گفت: صبح جمعه به ریش مردم خندیدند و با کفش در چادرهای زلزله زدگان رفتند. ما رفتیم، آنها هم رفتند اما چرا با کفش وارد چادر زلزله زده شدند؟ با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی ایرانی رفتند.

 

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این موانع و مشکلات‌ در کشور متعدد است. باید دست به دست هم بدهیم. ریشه ناکارآمدی تفکر غلطی است که ۴۰ سال اختاپوس در کشور ما خیمه زده و از انقلاب مصرف کرده و هیچ خدمتی به مردم نکرده است.

 

زاکانی سخنان خود با تاکید بر اینکه این زمان وقت قیام بر علیه برخی از مسوولان کشور است، درباره کارهایی که انجام می‌دهد، گفت: بنده شایسته سالاری را در این کشور مهیا خواهم کرد، ‌ با شما صداقت خواهم داشت، فقر مطلق را یکساله ریشه کن خواهم کرد، سلامت را به سمت و سوی شما خواهم رساند تا غیر از درد بیماری درد بی پولی نداشته باشید.

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود:‌ نظارت مردم بر مسوولان نظام را افزایش داده و در کشور تمرکز زدایی می‌کنم. در شهرستان‌ها محور تحول و حرکت را قرار می‌دهم. روستاها را آباد می‌کنیم و مهاجرت معکوس را به روستاها مهیا خواهیم کرد. امروز به شما قول می‌دهم که با برنامه‌هایی که نزدیک به ۱۰ سال آماده کرده و به شورای نگهبان داده‌ایم و با همه وجود به آن باور داریم، عملیاتی خواهیم کرد و تمام ظرفیت‌های تعلیق شده کشوررا باز خواهیم گرداند.

 

وی ادامه داد: کاری خواهم کرد که اقوام و مذاهب به نحو احسن از همه امکانات استفاده کنند. قول می‌دهم که قانون اساسی را اجرا کرده و توجه کنم که از اصل ۱۰ و ۲۱ ناظر به خانواده و زنان، ‌ اصل ۸ و ۲۸ ناظر به آزادی‌های مدنی، اصل ۲۸ ناظر به اشتغال، اصل ۲۹ ناظر به تامین اجتماعی، ‌ اصل ۳۰ ناظر به آموزش عالی کشور و تعلیم و تربیت و اصل ۳۱ ناظر به مسکن صیانت کرده و سبب تحول آنها شوم.

 

زاکانی اضافه کرد: با مقررات زدایی مبارزه می‌کنیم و ریشه اعتیاد را در مدت چهار سال خشک خواهیم کرد. همچنین بیمه زنان خانوار و سرپرست خانواده خانوار و زوج‌های نابارور را اجرایی خواهیم کرد.

 

وی درباره کارهایی که انجام نخواهد داد، گفت:‌ به مردم دروغ نخواهیم گفت، ‌ از محل تورم دولت را اداره نمی‌کنیم، امکانات بانکی را آزاد نمی‌گذاریم، به واردکنندگان کالاهای مصرفی رانت نمی‌دهیم. گردش مدیران را جابجا نمی کنیم و شایستگان را جای آنها خواهیم گذاشت. بستگان و فامیل خود را سر کار نمی‌آوریم. مردم را تحقیر نمی‌کنیم. مشکلات داخلی را به خارج از کشور وابسته نمی‌کنیم. قدر دانشمندان را می دانیم و دیپلماسی اقتصادی را پیش خواهیم گرفت و قانون را در کشور پیاده می‌کنیم.

 

جلیلی: امضای کنوانسیون‌های FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با قاطعیت می‌گویم که لازم نیست که بدانیم FATF به نفع کشور ما است یا نیست؟ امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هرکسی در این قضیه مناظره و بحث کنم.

 

سعید جلیلی عصر شنبه در سومین مناظره با موضوع دغدغه مردم درباره راهکار دولت او در مقابله با تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن اظهار کرد: این هفت دغدغه درستی است. اما دغدغه مردم چیز دیگری است . چرا این موضوعات حل نمی شود.

 

وی افزود: دوستان پاسخهایی به هفت موضوعی که بیان شده است، دادند و من هم پاسخ‌هایی دارم. اما دغدغه و مشکلات مردم مانند کرونا نیست که هم مساله و هم پاسخ ناشناخته است.هم مساله و مشکلات مشخص است اما چرا حل نمی‌شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از صد کشور تورم خود را زیر ۵ درصد پایین آورده اند. سوال این است چرا در ایران حل نشده است. پاسخ‌ها هم که مشخص است که چرا حل نشده است؟

 

وی گفت: درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی داریم پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم آن هم رییس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش داشته باشد. امروز سوال‌ ما این است که چگونه ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم؟ دغدغه مردم این طور چیزها است. خود مساله‌ مشخص است در کوچه و بازار اینها را می‌دانند و با زندگی خود لمس می‌کنند.

 

تورم باران نیست که بگوییم سال دیگر می‌آید یا نمی‌آید

جلیلی افزود: چرا این راه حل‌ها پایدار نیست؟ دولت می گوید من دوسال یا سه سال تورم را کنترل کردم در حالی که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید؟ بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگر هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ چند سال خوب می شود و یکدفعه فنر تورم در می رود و گران می شود؟ سوال و دغدغه مردم این است.

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: همین هفت موردی را که می‌گویید دغدغه مردم است و درست هم است می گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می شود؟ چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود؟

 

وی گفت: رویکرد دولت من این است که هر کدام از این مسائل پاسخ‌های خاص خود را دارد که برخی درست است و برخی را هم نامزدهای دیگر عنوان کردند. بحث ما این است اگر می‌خواهید این مسائل را حل کنید باید برنامه جدید داشته باشید. اگر می‌خواهید یک قالی ایرانی هم ببافید، نیازمند یک نقشه جامع هستید تا رج به رج و گره به گره مطابق نقشه زده شود.

 

جلیلی افزود: رییس جمهور کارش همین است و با کار وزیر فرق می‌کند؛ باید به این نقشه اشراف داشته باشد باید به کار وزارتخانه‌های مختلف اشراف داشته باشد. باید مسکن، نظام سلامت و اقتصاد را بشناسد. رییس جمهور باید بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری کند و موانع را پشت سر بگذارد.

 

وی با تاکید بر این که برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود ادامه داد: آیا از روزی که کسی مسوولیت را عهده دار می شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که چهار یا ۸ سال می‌گذارد کاری انجام نشد؟ اگر منصف باشد نسبت به کم‌کاری خود عذرخواهی می‌کند و اگر نباشد طلبکار هم می‌شود.

 

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه‌ ظرفیت‌ها؛ حل یکی دو مسئله خیلی حداقلی است. یا ایران را نشناخته یا ظرفیت‌ها را نشناخته است؟ یا اشراف به موضوع ندارد. ما برنامه اما باید خیلی فراتر از این مسایل باشد. دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور، تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه ببیند چه موضوعی را خوششان می آید؟

 

وی گفت: اگر ما از مسایل و دغدغه های مردم تعریف می کنیم مردم می خواهد یک آینده ای در ۴ سال پیش رو دارند و اطمینان داشته باشند دولت با کارهای جدی، نتیجه‌مند و مبتنی بر برنامهی کارشناسی و میدانی می‌تواند مشکلات را حل کند و الا بسیاری از برنامه‌ها مشترک است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تحریم را نمی شود انکار کرد اما مهمءتر از خود تحریم، بهانه تحریم است که موجب می شود ناکارآمدی خودمان را گردن دیگران بیاندازیم. در حالی که رییس جمهور باید فهم صحیح و درستی از مناسبات جهانی و ظرفیت های داخلی داشته باشد. مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می‌خواهند نسخه بپیچند.

 

جلیلی گفت:جهش تولید منوط به جهش صادرات است و جهش صادرات هم منوط به جهش تعاملات خارجی است که دوستان در این زمینه کارنامه بسیار ضعیفی دارند، چون تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده اند و معلوم است که این جواب نمی‌دهد و نباید کشور را معطل همین سه کشور کرد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انخابات ریاست جمهوری با بیان این که تحریم هست اما برای رفع آن چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده ایم؟ برای از بین بردن اهرم تحریم چه کرده ایم؟ گفت: ما باید در برابر تحریم‌ها به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن از تحریم‌هایی که اعمال کرده است پشیمان شود. تعامل سازنده با جهان باید به گونه ای شکل بگیرد که اقتصاد کشور معطل گفت وگو با دو یا سه کشور نشود.

 

جلیلی تأکید کرد: در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید و تهدید را به حداقل رساند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

 

وی با طرح این سوال که از هزار میلیارد دلار درآمد کشورهای همسایه، سهم ما چقدر است؟ گفت: ما برای تحریم بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود در همین شرایط آن‌ها را اجرایی کرد. اما بانک مرکزی باید بگوید در این مدت چه کرده است؟ شما نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را به خاطر مذاکره با دو، سه کشور نادیده گرفتید.

 

به روحانی گفتم کندی‌های ماشین دولت شما رابه مقصد نمی‌رساند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اصلاح دیوان‌سالاری اداری در زمینه کسب و کار و اصلاح نظام اداری گفت: روز اول انتخاب روحانی با او جلسه‌ای که داشتم گفتم شما اگر می‌خواهید همین اهداف خود را دنبال کنید راه آن این است که ماشین دولت را راه بیندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد شما را به مقصد نمی‌رساند.

 

جلیلی با بیان اینکه نیازی به عوض کردن ساختارها نیست، اظهار کرد: باید سازوکارها را فعال کنیم آن هم مبتنی بر این است که چه رویکردی داشته باشیم که به شکل روزمره می خواهید کشور را اداره کنید یا این که نه؟ برنامه شما این است که برای دستگاه‌های خود ماموریت تعریف می‌کنید که به آن نتیجه برسد و آن ماشین خود را به آن هدف می رساند یعنی اگر شما بگویید تک تک دستگاه‌ها باید در سال این میزان شغل ایجاد کند آن ماشین مجبور است که خود را به آن برساند اما اگر قرار نباشد به نتیجه ای برسد طبیتعا کار خود را می کند.

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری ادامه داد: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کردم، امروز با قاطعیت می گویم امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان به ویژه در روابط اقتصادی وجود دارد و می‌شود. اما آنها نمی توانند؟ دلیل آن چیست؟ که کشور عراق را مثال زدم.

 

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار با عراق روابط اقتصادی داریم که ۱۰ میلیارد مربوط به بخش خصوصی است و ۲ میلیارد مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام دهد که این ضعف است. اگر دولت و رییس جمهور اشراف داشته باشد و برنامه را بداند، می‌فهمد که مشکلات کجا است؟ ما در جلسه‌ای که با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور داشتیم، می‌گفتند که ما هیچ مشکلی در روابط خارجی نداریم اگر داخلی‌ها مزاحم ما نشوند. می‌گفتند با ۱۱ کشور صادرات داریم و پولمان را می گیریم.

 

امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری افزود: راجع به FATF با قاطعیت می‌گویم که لازم نیست که بدانیم به نفع منافع کشور ما است یا نیست؟ امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هرکسی در این قضیه مناظره و بحث کنم چرا؟ برای این که خود بیانیه FATF می‌گوید که اگر این را امضا کنید باید گام بعدی را برای شما تعریف کنم. خود بیانیه FATF می‌گوید که این ۳۹ کاری هم که کردید ۱۶ مورد آن را قبول کرده‌ام، چرا به مردم مساله را غلط می‌گوییم برای این است که نمی‌دانید. البته من خوشبینانه می‌گویم.

 

وی گفت: رییس جمهور باید بداند و قاطع تصمیم بگیرد. برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری؟ ما هزینه برجام را داده‌ایم. امروز باید طلبکار باشیم. وقتی ۱۵ بار می‌گویید ایران به تعهدات خود عمل کرده است نتیجه آن چه شد؟‌ نباید هر روز به سرمایه ملت برویم دوباره هزینه کنیم. بحث این است که چه کسی می‌تواند این مسیرها را درست پیش ببرد؟ وقتی که هم به مسایل جهانی و هم مسایل داخلی آگاه باشد.

 

جلیلی افزود: من به عنوان کسی که از پایین ترین سطح به عنوان کارشناسی وارد دستگاه دولتی شدم و در این مسیر رشد کردم و معاون و رییس شدم می‌دانم در این مسیر چه جریانی وجود دارد؟ یک دستور رییس جمهور وقتی به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می کند؟ چگونه یک کارشناس می تواند یک کار را معطل کند؟ چگونه در سطح بالا آن هماهنگی‌ها نباشد کار پیش نمی‌رود؟

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری تاکید کرد: اگر مردم ایران می خواهند امروز رییس جمهور انتخاب کنند رییس جمهور هم باید به مسایل جهانی واقف باشد و بداند که سیاست خارجی چهارسال آینده باید سیاست خارجی اقتصاد محور باشد. سیاست خارجی که برای آن ماموریت تعریف شود و در صادرات کشور نقش داشته باشد و برای آن راه حل داشته باشد. اگر نه یک بهانه کافی است که کار نکنید. شما باید بهانه‌ها را بردارید.

 

وی افزود: من این را به ملت ایران می گویم هیچ بهانه ای نمی تواند نه به لحاظ این که چه کسی در آمریکا انتخاب شد و فلان کنوانسیون چه بود مانع اقتصاد کشور شود. نباید به کسانی که بخواهند تصمیمی گرفته شود و نمی گذارند آن تصمیم محقق شود به هیچ بهانه ای اجازه داد.

 

جلیلی خاطر نشان کرد: اگر ما امروز صحبت از بیکاری، گرانی و مسکن می کنیم این مساله باید رفع شود و این با یک نگاه روزمره حل نمی شود. جهش برای کشور مهم و ضروری است، دولت باید قبل از استقرار مطالعات خود را انجام داده باشد و بررسی ها را پیش از در دستور کار خود قرار داده باشد.

 

۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برق در کشور نباید قطع شود بلکه باید صادر هم بکنیم. هر روستا باید سلول جهش کشور باشد و این حرکت باید از همین روستاها آغاز شود. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می کنند و باید یک نگاه حداکثری به این مساله داشت تا کشور جهش پیدا کند.

 

جلیلی گفت: وقتی صحبت از جهش می‌کنیم برای آن برنامه داریم، برای اشتغال تک تک دستگاه‌ها ماموریت از قبل تعریف شده خواهند داشت و نباید به گونه ای رفتار کرد که کشور معطل بماند.

 

وی یادآور شد: مسایل را غلط بیان نکنید، می‌فرمایند ۲۰۰ کشور عضو FATF است مگر نمی‌دانید شما هم هستید تازه با آن‌ها برنامه اقدام هم امضا کردید ۴۱ بند ۳۹ بند را اجرا کردید شما حتی این ها را هم نمی‌دانید. به جای آن که از آنها طلب داشته باشید از داخل طلب دارید؟

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۴۹ دستگاه وظیفه دارند برای روستاها کار کنند این اهانت به روستایی است؟ من این را نمی فهمم! اگر فردی می گوید من ۴ فرزند بیکار دارم چه راحلی وجود دارد، این با یک برنامه روزمره قابل حل نیست یا اگر بگوییم باید بررسی کنیم، نمی شود. باید از روز ابتدایی دولت این برنامه با قدرت آغاز شود.

 

قاضی‌زاده هاشمی: منابع کشور به‌شکل نادرست در حال توزیع است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و مجموعه منابع بانک‌ها، بودجه نادرست توزیع می‌شود و متاسفانه این ساختارها زمینه استضعاف‌ هستند.

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی روز شنبه در سومین و آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: دغدغه‌هایی که اشاره کردید، به درستی دغدغه عموم مردم است اما این دغدغه‌ها لازم است تا ریشه‌یابی و روش اصلاح آن بیان شود. قبلا نشان داده بودم که نحوه توزیع منابع در کشور، نحوه درآمد، عدم توازن سراسر کشو، نحوه توزیع بیکاری به چه ترتیب هست.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این موارد روندهایی است که از سال ۱۳۴۵ تاکنون براساس شاخص و آمار همچنان تکرار می‌شود. وضعیت افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور و وضعیتی که در حوزه اشتغال اتفاق می‌افتد. بخش‌های تولیدی ما در حال کاهش و بخش خدمات بخصوص کارمندی در حال افزایش است. نحوه توزیع نرخ بیکاری در استان‌ها را می‌بینید که به چه شیوه است.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: موضوعاتی که عدم توازن در بخش آموزش و مسکن است و به طور مثال با اینکه افزایش تولید مسکن داریم اما این امر محصول چند استان است و این باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل گیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر یابد. این مهاجرت سراسری آسیب‌های جتماعی مانند طلاق را افزایش می‌دهد و هویت اجتماعی از بین می‌رود و وضعیت سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد.

 

منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است

وی اضافه کرد: دلایل آن روشن است زیرا منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و مجموعه منابع بانک‌ها، بودجه و جاهای مختلف نادرست توزیع می‌شود و متاسفانه این ساختارها استضعاف‌گر هستند.

 

قاضی زاده اضافه کرد: مردم این موضوعات را از چشم چه افرادی می بینند، آنها این موضوعات را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلد مسوولان می‌بینند که این امر سبب دلزدگی مردم می‌شود. آنها می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم اما وضعیت کشور به جای رشد، دچار یک انسداد شده است.

 

وی تاکید کرد: کارنامه همه دولت‌ها در این زمینه روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعفی داشتند و اما موضوعات اساسی حل و فصل نشده است و مشکلاتی که در گذشته در مناظرات دوره قبل ذکر می شد الان هم ذکر می‌شود. حتی افت کردیم و مفاهیم متعالی مانند آزادی و امثال آن در آنجا ذکر می‌شد و الان حداقل معیشت شده است.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این اختلالات اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را مردم از نحوه مدیریت می‌بینند و بی‌اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است. در موضوع کرونا مردم چقدر گرفتار شده‌اند؟ خانواده ای را می‌شناسم که مادر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم دارد و پدر سرپرست خانوار فوت کرده و یک اختلال رفتار و یک نوع سوء تصمیم گیری می‌بینند و بعد هم تقصیرها گردن مردم می‌افتد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم بین نان و جان مانده اند و ۶۰ درصد مشاغل ما به صورت روز مزد است و به آنها می‌گوییم که کار نکن. مردم مجبور هستند برای آنکه از گرسنگی نمیرند، فعالیت کنند. وقتی صحبت می‌شود مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیریم. خطاب به مسوولان عرض می‌کنم و در این جمع فردی حاضر نیست عملکرد دولت را بر گردن بگیرد، وی از دفتر خارج شود و به صدا و سیما بیاید و حاضرم در موضوع کرونا و دیگر موضوع ها مناظره کنم.

 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در موضوع گرانی بنزین معلوم نشد چه فردی مسوول است و یک ساختارها و ستادهایی درست شد و پشت آن پنهان می‌شوند و در نهایت مقام معظم رهبری مجبور می شود تا وسط کار بیاید زیرا هیچ فردی حاضر نشد تا در این زمینه اظهار تاسف یا استعفا یا عذرخواهی کند.

 

وی گفت: مساله ما در داستان دولت موضوع گرانی، مسکن و برنامه‌های مختلفی است که می‌دانید برای اصلاح موضوعات برای شما آماده کردیم. اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰ ساله تغییر نکرده و باعث شده روز به روز مردم مستضعف‌تر شوند یک عده خاصی که به رانت دولت و سیاست وصل هستند، برخوردار شوند و مردم ضعیف‌تر شوند.

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: باید ساز و کار اداره کشور تغییر کند و طرز تفکر مدیران و نوع نگاه آنها به مردم تغییر کند. اصل ۵۶ قانون اساسی نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده است. روز به روز مردم را از میدان خارج کردند. حاج قاسم سلیمانی گفته بود که هر جا مردم در عرصه بودند، آن عرصه موفق بوده و هر جا مردم را از عرصه خارج کردیم با شکست روبرو شدیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: پیش بینی کردیم دولت را به مردم واگذار کنیم و منظومه ای را به نام دولت مردم تشکیل دادیم و این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران بودجه‌ها تجمیع شده و سرانه به فرمانداری ها و شورای برنامه ریزی شهرستان و اختیار و عزل و نصب مدیران به مردم واگذار شده است.

 

وی ادامه داد: اگر یک سوم مردم شهرستان یا مجموعه ای از مدیری ناراحت باشند، دولت موظف هست تا او را عزل کند. نظام هرمی تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار داده را در سراسر کشور توزیع می‌کنیم. از نظر ما همه شهرستان‌ها پایتخت هستند و اختیارات هیات وزیران را دارند. یک ماموریت ملی را به عنوان پایتخت موضوعی به او واگذار کردیم که او مسوول توسعه کل سرزمین ایران باشد و با این روش نظام ۷۰ ساله ای که رو به تبعیض است، این تبعیض ساختاری را از بین می‌بریم.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: مردم عزیز ایران، سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل یا درمان کرونا به ویروس کرونا است.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: دوستان طوری حرف می‌زنند که انگار در مجموعه مدیریتی کشور نبودند و از بیرون آمده اند. در حالیکه از سابقه سی تا چهل ساله مدیریتی خود سخن می‌گویند. کمترین سابقه کاری را در این جمع من دارم و حال نماینده منتخب مردم هستم. امروز حرفهایی می‌زنند که هشت سال پیش با بیان قوی‌تری از تحریم و موضوعاتی از این دست زده اند.

 

وی درباره اختیار فوق العاده رهبری به دولت برای مذاکره خوب و نه مذاکره بد، اظهار کرد: این روندها چهل تا پنجاه ساله است؛ بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختارها استضعاف گر بود و جوانان و زنان کنار گذاشته شده اند تقصیر کس دیگری است؟

 

راه حل تغییر نسل سیاستمداران است

قاضی‌زاده هاشمی، راه حل تغییر را تغییر نسل سیاستمداران عنوان و خاطرنشان کرد: امروز زنان و جوانان قوی داریم نه اینکه آن‌ها به ما محتاج باشند ما به آن‌ها احتیاج داریم تا از توانایی آن‌ها استفاده کنیم تا ما را از وضع موجود رها کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه دغدغه مردم چرایی حل مسائل و مزمن ماندن آن است، یادآور شد: جواب این است که عده ای بجای برداشتن تومور بدخیم و برداشتن پا از گلوی مردم، دولت‌ها را ریاستی و متعلق به طبقه خاص و فرزندان خود کرده اند و فامیل‌ها رفته اند تبارگرایی و قوم گرایی آمده است.

 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ۲۰ پروژه دارم اما به عنوان راه حل عرض می‌کنم تغییر مدل حکمرانی به سمت مردم باید اتفاق بیافتد و جوانانی که دانش آموخته اند و تجربه کسب کرده اند و دنیا را دیده‌اند بر سر کار بیایند.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره ساماندهی نظام توزیع و حذف واسطه گری یادآور شد: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه ای داشته باشیم. وقتی از مهار تورم به عنوان ام‌المسائل کشور ذکر می کنیم یعنی اینکه تورم به دلیل از بین بردن تولید باعث بیکاری شده است و تورم سبب فقر و نابرابری شده و به همین دلیل مهاجرت را شکل داده است. تورم باعث جلوگیری از تشکیل خانواده شده و سن ازدواج را بالا برده و هزار مساله دیگر را ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: وقتی به ساختار ایجاد تورم در کشور نگاه می‌کنیم، تمامی نهادها در ایجاد تورم نقش داشتند و نظام کسر بودجه و حوزه مالی کشور، مساله بانک‌ها و بانک مرکزی، دولتی و خصوصی، موضوع خلق پول و نقدینگی، ویرانگی نظام توزیع و همچنین زیرساخت‌های نادرست در حوزه تولید کشور.

 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: موانع زیادی باعث جلوگیری دسترسی مصرف کننده به کالای ارزان قیمت شده است. با اینکه سالها ارز یارانه ای در اختیار قرار داده ایم و این ارز یارانه ای به نام مردم داده شده و ۳۰ میلیارد دلار در یک فقره متاسفانه به عنوان ارز مداخله ای داده شد که معلوم نشد تکلیف آن چه شد و مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت سلام مجموعه فرآیندها در قالب مدیریت زنجیره را تامین می‌کند و از زمان واردات یا از زمان استحصال آن ماده اولیه تا سفره مردم و صادرات در یک زنجیره کلان پیش بینی می‌کند. به جای آنکه دولت متصدی باشد، دولت مشارکت جو است. دولتمن کارها را به مردم واگذار و نهاد مدنی ایجاد می‌کند و این نهاد به عنوان شرکت عمومی عمل می‌کند و بخش‌های مختلف تولید را مدیریت می‌کند.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت در اینجا در سه جا ورود می‌کند. یکی در خرید تضمینی محصولات اساسی و دوم در دادن یارانه به مصرف کننده نهایی و سوم در قیمت تعرفه برای حمایت از تولید داخلی دخالت خواهد کرد. اگر به سمت خود اتحادیه‌ها برویم توانایی اتحادیه‌های موجود در کشور آنقدر است که مجموعه فرایند را مدیریت کنند.

 

وی اضافه کرد: در مساله مرغ، تولیدکنندگان مرغ به ما مراجعه کردند. می‌دانید ۲ و نیم برابر ظرفیت مصرف داخلی توان تولید داریم و ما از ابتدا به انتها را مدیریت می‌کنیم. نگران نباشید که چه اتفاقی می‌افتد و حتی ۳۰ درصد زیر قیمت بازار می‌توانیم کالا را به مصرف کننده برسانیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در داستان گوشت این را به خوبی دیدیم، وقتی قیمت ارز را اصلاح کردیم، به جای گران‌تر شدن، ارزان تر شد و فقط یک رانتی داده بودیم و دنبال سلطان‌های مختلف بودیم.

 

۲۰ برنامه دولت سلام برای اصلاح عمومی کشور

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ برنامه دولت سلام برای اصلاح عمومی کشور در نظر گرفته‌ایم. یکی از برنامه‌های جدی این است تا در ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم. ۴ و نیم میلیون مسکن تولید کنیم، به طوری که سه دهک اولیه بدون پرداخت پول اولیه صاحب مسکن شوند و پول ۳۰ ساله برگردانند. کاری کنیم تا در ایران هیچ فردی سوء تغذیه نداشته باشد.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: وزارت خانواده تشکیل می‌دهیم و برای ازدواج، پایداری و فرزندآوری و آسیب‌های اجتماعی صندوق اعتبار خانواده قرار دادیم که به هر جوان برای سه موضوع، ازدواج، مسکن و همچنین اشتغال ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی می‌کند. نظام یکپارچه مالیاتی، بیمه ای و حمایتی داریم به جای آنکه چندین دستگاه با اطلاعات مختلف وجود داشته باشد.

 

وی افزود: چندین منابع براساس سرانه خانوار خواهد بود. مدل شهر کشوری داریم و تمام اختیارات دولت و بودجه را به شهرستان‌ها واگذار می‌کنیم. مدل نظام شایستگی براساس استانداردهای مشخص و شفاف از سوی مردم عزل و نصب می‌شوند. طرح قنات ملی ایران را داریم برای اینکه مشکل آب فلات مرکزی ایران حل شود و سهمی از سهام شستا و صندوق دخیره فرهنگیان را به معلمان واگذار و مساله بورس را حل می‌کنیم.

 

قاضی زاده هاشمی در ادامه مناظره افزود: قضیه بورس را به لطف الهی با استقرار دولت سلام حل خواهیم کرد. ضمن اینکه در دولت سلام، برای اشتغال سریع برنامه داریم تا نیمی از افراد جویای کار ظرف دو سال اشتغال یابند.

 

خدمات درمانی برای افراد بالای ۷۰ سال در دولت سلام رایگان است

وی افزود: در دولت سلام، خدمات درمانی افراد بالای هفتاد سال در مراکز دولتی رایگان خواهد شد. همچنین در دیپلماسی عمومی و اقتصادی بنا داریم وزیر خارجه ای با سابقه و تاجر بین المللی انتصاب کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره تغییر سیستم آموزش پرورش هم توضیح داد: در دولت سلام، آموزش و پرورش نوین جایگزین آموزش و پرورش فعلی خواهد شد تا عمر فرزندان هدر نرود. همچنین کنکور را حذف خواهیم کرد و با کمک نیروهای مسلح مساله سربازی حل خواهد شد.

 

قاضی زاده هاشمی، موضوع فضای مجازی را مساله‌ای حکمرانی دانست که نباید به انحراف و حاشیه برود و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم شفافیت و مبارزه با فساد داشته باشیم و پول و بانک را کنترل کنیم و مشاغل استارتاپی توسعه دهیم باید فضای مجازی گسترش یابد و نباید فضای مجازی را محدود کرد چرا که در همه حوزه‌ها اثر دارد.

 

دولت سلام پاسدار حقوق همه است حتی کسانی که رای نمی‌دهند

وی یادآور شد: دولت سلام پاسدار حقوق همه است حتی کسانی که رای نمی دهند یا با مشارکت به دیگری رای می دهند. دولت سلام به دنبال تحقق حقوق معلمان، کشاورزان، سربازان، نیازمندان و تحقق رتبه بندی معلمان خواهد بود.

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: گاهی اوقات مردم به ما می‌گویند آرزو می‌کنیم یک روز بیدار شویم و ببینیم همه هشت سال خواب بود، مردم عزیز این کابوس در حال اتمام است و باید کاری کنیم که تکرار نشود و برای رسیدن به این مسیر تلاش کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند «غ» را جایگزین بند «پ» کند. «غ» یعنی غیرت و اگر یک جو غیرت بود، دختران ما بی جهیزیه نمی‌ماندند. اگر یک جو غیرت بود از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی شد. اگر یک جو غیرت بود، ورزشکار ما دستفروش نمی‌شد. اگر یک جو غیرت بود، در بورس جیب مردم زده نمی‌شد. اگر یک جو غیرت بود و مسوولی فرزندش در خارج از کشور بود، خودش از مسوولیتش کناره گیری می کرد.

 

وی افزود: غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند و دولت سلام با غیرتش برای همه مردم ثبات و آرامش می‌آورد. غیرت همان است که وقتی پیکرش که مظهر غیرت است به کشور برگشت، همه ایران و جهان برای او ایستاد. غیرت یعنی جوان لر دستفروشی که دروازه بان جهانی شد. غیرت یعنی اینکه چند روز قبل جوان ترکی در بازی والیبال غیرممکن را ممکن کرد.

 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: جوانان گام دومی با غیرتشان محال‌ها را امکان پذیر خواهند کرد. مردم اگر یک جو غیرت ببینند مانند حاج قاسم پاسدار و دوستدار خواهند بود. اگر امروز مردم دلگیرند، ر چون در مسوولان غیرت و دلسوزی ندیدند. دولت سلام دولت جوانان و زنان غیور است که با غیرت خود غیرمتصورها را قابل تصور می کنند. پدران و مادران عزیز فرزندان شما آمدند و یوسف ها بزرگ شدند تا ایران را آباد کنند و به آنها اعتماد کنید.

https://hoorkhabar.ir/695629کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.