مناظرات ریاست جمهوری، آغاز بازی مطلعان فساد با ۸۵ میلیون ایرانی!

هورنیوز – مناظرات بیشتر به یک بازی و سرگرمی تلخی شباهت دارد که می توان نام آن را کمدی سیاسی گذاشت. افرادی که از سوی ۱۲ نفر در شورای نگهبان انتخاب می شوند با ترازویی تائید صلاحیت شدند که این ترازو  شاید از نظر خداوند متعال میزان نباشد. ادبیات و سخنان این افراد در مناظرات نشان می دهد که همه از همه چیزهم و کشور مطلع هستند اما برای روز مبادا سکوت کردند تا پته هم را روی آب بریزند و قهرمان این بازی سیاسی شوند.

 

در دوره قبل یکی با گفتن اینکه من سرهنگ نیستم و حقوق دانم و یا اینکه تو با پول امام رضا(ع) تبلیغات می کنی توانست برنده بازی سیاسی شود و دور قبل تر هم فرد دیگری با تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی و پوشیدن لباس و نام شهید رجایی برنده بازی شد.

 

جالب آنکه در مناظرات سال ۱۳۹۲ همه به اتفاق گفتند در دوره محمود احمدی نژاد کشور نابود شده و می خواهیم کشوری قدرتمند داشته باشیم و این دوره کاندیداهای منتقد دولت روحانی می گویند این افتضاح اقتصادی و سیاسی در ۴۰ سال گذشته بی مثال بوده است.

 

حالا در نخستین مناظره انتخاباتی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری سخنان مطرح شد که با بررسی کلید واژه های آن مردم بازی جدیدی را مشاهده کردند.

 

مهرعلیزاده معاون دولت سیدمحمد خاتمی:

۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

 

آقای رئیسی شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید با این سواد نمی توانید کشور را اداره کنید.

 

آقای رئیسی هر سفر شما ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در آخر هر سفر مصاحبه‌ای در کارخانه‌ای که بانک توقیف کرده می‌کنید.

 

کارخانه ها به دستور دادستان ها بسته شده اند.

 

آقای رئیسی اگر دلتان برای اقتصاد سوخته، قوه قضائیه‌ای که به شیوه قجری اداره می‌شود را اداره و اصلاح کنید.

 

ما کسری بودجه داریم و امسال نیز از ۱,۲۸۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰، خود مجلس می‌گوید ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و کارشناسان می‌گویند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

 

هنوز بعد از ۳۲ سال برق قطع می‌شود، بحران کم آبی داریم و با تورم‌های افسارگسیخته مواجه هستیم.

 

دولت خاتمی بهترین دولت جمهوری اسلامی بود.

 

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی در دولت احمدی نژاد

نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبودند.

 

شما ۴۱ بند درباره FATF منعقد کردید و ۳۹ مورد آن را اجرا کردید و صرفاً دو مورد آن باقی مانده است. علیرغم اینکه ۳۹ مورد آن را اجرا کردید اما FATF هنوز از شما نپذیرفته و گفته فقط ۱۶ مورد آن را پذیرفته است.

 

در سال ۹۱، ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود داشت و بنده در آن زمان مسئولیت داشتم و مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم و همتی هم آن زمان مدیرعامل بانک سینا بود.

 

در این ۸ سال اینگونه شده که خود همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی فقط دست ۱۱ نفر است و می‌گویند از قبل بوده است که باید بگویم پس شما چه کاره‌اید؟

 

علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی

به ما گفتند که ما اقتصاددان هستیم اما به نظرم باید به ایشان(روحانی و همتی) نوبل شیمی بدهیم. ایشان مملکت را نابود کرده است.

 

تهمت نزنید چون اگر این کار را ادامه بدهید، ما باید حقایقی را بگوییم که اینجا هم اوقات شما و مردم تلخ می‌شود.

 

اگر قرار بود افراد دیگری تأیید صلاحیت شوند، شما(همتی) نباید اینجا می‌بودید. هر کسی باید در قد و قواره خودش باشد.

 

سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد سپرده‌های بانکی، ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است؛ از این ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، دو سوم آن استمهال بوده است یعنی به کسانی تسهیلات داده شده که بدهکار بانکی هستند.

 

عامل مهم افزایش نقدینگی در جامعه، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه کرده است. با عدم صداقت، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند.

 

۳۲۰ هزار میلیارد معوقات مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم.

 

۱۰۲ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده ودر بازار ریختید و پدر مردم را درآوردید.

 

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی ایران و معاون سابق صدا و سیما

دوست ندارم به شما به دروغ بگویم. این دوستان هیچکدام از پول و ثروت حرف نمی‌زند. عملاً از توزیع فقر می‌گویند. هم به تولید ثروت هم به توزیع عادلانه ثروت توجه همزمان می‌کنند.

 

جناب آقای رضایی بجای اینکه بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی بدست آورند. منتظر اقدامات ایشان هستیم.

 

جناب آقای رضایی شما خودتان در مجمع، چند بار ما را برای FATF معطل کردید. عدم پذیرش شفافیت پدر اقتصاد کشور را درآورده است. من تعجب می‌کنم از شما که به معلول می‌پردازید.

 

جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم، شما اقتصاد نمی‌فهمید. شما ابتدایی‌ترین مطالب را بلد نیستید. چرا برای مردم تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه‌ها و بیانیه خواندن‌ها؟ بیانیه خواندن پدر کشور را درآورده است.

 

قیمت دلار به‌جای اینکه بشود ۵۵,۰۰۰ تومان الان روی ۲۲ هزار تومان است. آقای جلیلی! در برجام شما در زمین ترامپ بازی کردید. من به عنوان رییس بانک مرکزی مسئول بازار بودم.

 

آقای زاکانی من خواهش می‌کنم از پوششی در بیایید. شما اقتصاد نمی‌دانید. دو کلاس اقتصاد نخوانده‌اید. تحصیلات پزشکی نیز معلوم است که چطوری مدرک گرفته‌اید! دهانم را باز نکنید.

 

آقای رضایی من اقتصاددان هستم. من می‌دانم شما چطوری اقتصاد خوانده‌اید. شما استادها را مجبور کرده‌اید در دفترتان از شما امتحان بگیرند. چیزهایی را نگویید که من مجبور شوم در اینجا بگویم.

 

احترام ویژه‌ای برای آقای رئیسی قائل هستم. به جای اینکه به کارخانه‌ها بروید، به زندان‌ها می‌رفتید. این وظیفه بخش اجرایی است. از این وام‌هایی که می‌گویید و معلوم نیست آخرش چه شد. شما در قوه قضاییه تشریف داشتید و باید اول مشکلات قضایی را حل کنید بعد مشکلات اجرایی را حل بکنید.

 

جناب آقای رضایی، حضرتعالی هنوز در ارتباط با فرماندهی شما در برخی عملیات‌ها ابهام است.

 

در ارتباط با تعطیلی کارخانجات آقای رئیسی باید به واحدهای تولیدی کمک کرد. واحدهای تولیدی را بانک‌ها تعطیل کرده‌اند یا قوه قضاییه؟

 

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه

این خیلی بد است که شخصی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری فقط برای جلب آرا و تخریب دیگران حضور پیدا کند.سایت‌ها را نگاه کنید و ببینید که چقدر جریان معاندین علیه من بسیج شدند.

 

شما دیدید من در قوه قضاییه چه کردم؛ از روز اولی که آمدم گفتم هر کسی که قوه قضاییه از آن شاکی است، از همه گذشتیم. نه یک سایت بستیم، نه روزنامه بستیم و نه یک نفر را بخاطر انتقاد پیگیری کردیم.

 

قوه قضاییه و دادگستری‌های سراسر کشور بیش از ۲ هزار کارخانه راه اندازی کردند.

 

برای من خدمت کردن در دستگاه قضایی بسیار مغتنم است اما امروز با خواست عموم مردم که قابل مشاهده و ارزیابی است مواجه شدم.

 

از جوانان و بچه‌ها سوال می پرسم وقتی گیم‌بازی می‌کنید چقدر وسط بازی حال شما گرفته می‌شود؟ معلوم است که زیرساخت‌ها درست نیست.

 

اظهارات کاندیداها نشان می دهد همه آنها از تمامی تخلفات و فسادها و سوءمدیریت ها در کشور و دولت مطلع هستند و آنقدر قدرت و نفوذ و ارتباط با رسانه داشتند که آنها را در این ۸ سال بیان کنند اما به دلایلی بخش کوتاهی از آن را بیان کردند و بیشتر منتظر مناظرات بودند. آیا این افراد که امروز همانند محمود احمدی نژاد و حسن روحانی مدعی تغییر وضع کشور هستند می توانند این وضعیت را سرو سامان دهند؟ روحانی و احمدی نژاد بسیار مصمم تر و حرفه ای تر در انتخابات وارد شدند که به این سوال با یک پوزخند باید پاسخ داد… نه نمی توانید…. چون فساد در بدنه دولت رسوخ کرده و حتی به بدنه حکومت هم رسیده است. وقتی رسانه ها در دست نهادهای حکومتی و دولتی است کسی نمی تواند مدعی مبارزه بافساد باشد. نخستین گام مبارزه با فساد آزادی بیان و رسانه ها و خروج دولت از رسانه داری است.

 

این افراد فقط همدیگر را تخریب کرده تا خود را ثابت کنند. حتی برنامه های آنها همه بدون مطالعه است چون بعنوان روزنامه نگار می دانم درآمد و هزینه دولت به چه نحوی است و چه نهادهای ثالثی پایشان در میان است اما بیشتر آنها غافلند. کشور ما مشکل مدیریت و اقتصاددان و نخبه ندارد بلکه مشکل ایمان، تقوا، سلامت اداری و فساد سیستمی دارد.

 

وقتی در هر دولتی مدیران عالی رتبه بازداشت و دستگیر می شوند یعنی فساد تا راس هرم پیش رفته است. در دولت آقای احمدی نژاد رئیس سازمان تامین اجتماعی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بانک ملی، رئیس بانک ملت، معاون اول رئیس جمهور و بسیاری دیگر از مدیران عالی رتبه بازداشت و زندانی شدند. در دولت آقای روحانی هم از برادر معاون اول رئیس جمهور تا برادر شخص رئیس جمهور، رئیس بانک سرمایه، دختر وزیر، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مدیرایران خودرو، مدیرعامل هلال احمر، داماد وزیرکار و بسیاری از مدیران عالی رتبه دستگیر و محاکمه و زندانی شدند. چه تضمینی می دهید این کاندیداها افراد صالح و درستی باشند؟ مگر کاندیداهای قبل از فیلتر شورای نگهبان عبور نکردند؟ مگر برنامه نداشتند؟

 

مشروح کامل نخستین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
قرعه‌کشی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد. این مناظره از ساعت ۱۷ آغاز و پیش از شروع مناظره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ خود را به ساختمان شیشه‌ای جام جم رساندند. مدت مناظره ۳ ساعت است و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ طول می‌کشد و هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش‌هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می‌دهند. پیش از آغاز مناظره، قرعه‌کشی برای تعیین صندلی و روال پرسش‌های مناظره برگزار شد. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزدها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد. اجرای این مناظره را «مرتضی حیدری» برعهده دارد و این مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

 

دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه‌شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

 

مهرعلیزاده: ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند / برنامه مدون دارم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فرار مالیاتی چیست؟ گفت: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده‌ام. برنامه‌های اجرایی و نظری بنده و راهکارهایی که برای حل مشکلات کشور دارم را امشب در سایت خود بارگذاری خواهیم کرد.

 

وی افزود: به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح مواجه هستیم تا جایی که از کنار فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جبران جفا عبور می‌کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دید این امر چگونه از طرف طراحان وضع موجود انجام می‌شود.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران مشکلات فراوانی دارد مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است امروز مردم روزگار سختی می‌گذرانند. ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

 

وی خطاب به رئیسی، گفت: آقای رئیسی شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده مومن و متعهدی بدهید که گواهینامه ندارد؟ شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید. البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم ولی با این سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

 

آقای رئیسی! چقدر با تولید آشنایی دارید؟

محسن مهرعلیزاده گفت: آقای رئیسی شما سید هستید. ما برای جد بزرگوار شما احترام قائلیم. شما در پاسخ به سئوال مجری، راه حل‌هایی برای رفع موانع تولید ارائه دادید، چقدر با تولید آشنایی دارید؟ مردم مشکل دارند. ۴۲ سال از انقلاب گذشته، مردم مشکل تولید و صادرات دارند. ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولید معطل است.

 

وی گفت: شما می‌توانید یک سئوال اقتصادی مطرح و بدون کمک مشاورانتان پاسخ دهید؟ هر سفر شما ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در آخر هر سفر مصاحبه‌ای در کارخانه‌ای که بانک توقیف کرده می‌کنید که این کارخانه با تصمیم دادستان باز شده است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: هزاران کارخانه با تصمیم دادستان بسته شده است. یک نفر از خارج از کشور این کار را هم نکرده است. اسرائیل و آمریکا هم نقشی نداشته‌اند. قاضی شما کارخانه را بسته است.

 

وی خطاب به رئیسی گفت: قوه قضائیه را اداره کنید. اگر دلتان برای اقتصاد سوخته، قوه قضائیه‌ای که به شیوه قجری اداره می‌شود را اداره و اصلاح کنید.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: می‌گویند رئیسی سندرم پست بی قرار دارد. از دادستانی به آستان قدس، از آنجا برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و بعد به ریاست قوه قضائیه و مجدداً برای نامزدی ریاست جمهوری وارد شده است. چه تضمینی هست که ریاست جمهوری را نیز به سودای مقام بالاتری رها نکنید؟

 

وی با تاکید بر اینکه محل مبارزه با فساد دستگاه قضا است گفت: ما انشا نمی‌نویسیم. با منطق و اصول صحبت می‌کنیم. من مهندس اقتصاد هستم. مدیریت اقتصاد و مالی خوانده‌ام.

 

مهرعلیزاده گفت: یکی از مشکلات ۴۲ ساله کشور ما این است که هیچ وقت یک مدل توسعه در کشور نداشتیم. هر دولت و وزیری که روی کار آمده حسب عقیده خود کاری انجام داده یکی به نئوکلاسیک و دیگری به سوسیالیست.

 

مدل آلمانی مهرعلیزاده برای اداره اقتصاد کشور

وی افزود: من دکترای مهندسی اقتصاد دارم. روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی که الان در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال اجرا است را تدوین کرده‌ام. آلمان با حدود ۸۰ میلیون جمعیت دارای هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد است در حالی که درآمدهای ما علیرغم فروش نفت حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: الگویی که بنده طراحی کردم با توجه به شرایط ایران بومی شده است. مانع زدایی، تسهیل صادرات، معافیت مالیاتی برای تولید اصل این مسئله هستند. افزایش تولید، درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از رئوس برنامه‌های من هستند.

 

مهرعلیزاده گفت: من مهندسی مکانیک خواندم، و از کف کارخانه کار کردم. هلدینگ داری کردم. کیش را از صفر ساختم. استان خراسان بزرگ را مدیریت کردم. دکترای مهندسی مالی را در هلند خواندم و مدل دولت زندگی را طراحی کردم.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه صنعت کشور، گفت: در انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی، اینکه دولت بخواهد سرمایه گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه دارد که این سرمایه نیز یا باید از داخل یا از خارج تأمین شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در داخل کشور که وضعیت بودجه مشخص است و ما کسری بودجه داریم و امسال نیز از ۱,۲۸۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰، خود مجلس می‌گوید ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و کارشناسان می‌گویند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر جاری و عملاً کمتر از ۱۰ درصد در عرصه سرمایه گذاری هزینه می‌شود.

 

دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند

مهرعلیزاده گفت: اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند، بلکه باید مسیر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده کند و برای اینکه پول بتواند وارد کشور شود، باید راه‌های خاصی را باز کنیم.

 

وی تصریح کرد: اولین بحث، سرمایه گذاری است. یعنی سرمایه گذار اطمینان کند که مزاحمی ندارد وگرنه سرمایه فرّار است، یک اصطلاحی داریم که می‌گویند وقتی شما سنگ را به قصد یک گنجشک پرتاب می‌کنید، همه گنجشک‌های روی درخت فرار می‌کنند.

 

بر بازار ۵۰۰ میلیونی همسایگانمان حساب کنیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روان بودن بروکراسی را یکی دیگر از شروط توسعه سرمایه گذاری دانست و گفت: مهمتر از همه اینها نداشتن تنش در سطح بین المللی، منطقه و رفاقت و همزیستی مسالمت آمیز با آنها است. ما در منطقه‌ای قرار داریم که خوشبختانه از لحاظ دانش، فناوری و سطح علمی از بسیاری از این کشورها بالاتر هستیم. پس می‌توانیم یک بازار ۵۰۰ میلیون نفر در منطقه را مورد هدف قرار دهیم.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: من از آقای رئیسی عذرخواهی می‌کنم اما در مورد همین شورای حفاظت از حقوق بیت المال باید بگویم، من استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد تسهیل رفع موانع تولید، در جلسات مختلف به بررسی مشکلات تولیدکنندگان می‌پرداختیم و بر اساس چارچوب و قوانین پیش می‌رفتیم اما یک نفر از این روند خوشش نمی‌آمد و با یک یادداشت به قوه قضائیه مبنی براینکه حقوق بیت المال حفظ نشده است، کار برای یک یا دو سال متوقف می‌شد.

 

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی در خصوص «تغییر کاربری و تخریب محیط زیست و برنامه عملیاتی او برای برگرداندن این موضوع به ریل طبیعی خود» گفت: تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع یا احداث ساختمان‌ها و مراکز مسکونی است که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جای متفاوتی تصمیم گیری می‌شوند باید تصمیمات مشخص آن بخش را در نظر بگیریم.

 

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر محیط زیست ما بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده آن این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیار سایر ارگان‌ها در ارتباط با زمین دارند و ارتباط آنها با شهرداری‌ها منجر به این شده است که اعمال نفوذهایی در منطقه شود و این تغییر کاربری‌ها فراتر از آنچه قانون اجازه می‌دهد صورت بگیرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: معمولاً نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه داریم علی قاعده نگاهی آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما در عمل که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد منطقه گرایی و نگاه ویژه نمایندگان به حوزه مدیریتی خود منجر می‌شود که در ایجاد صنایع و توسعه‌های دیگر در مناطق خود فشارهایی بیاورند و اینها عمدتاً متاسفانه تصمیمات مخرب محیط زیست می‌گیرند.

 

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: به نظر من یکی از راه‌های اساسی تقویت محیط‌زیست است و این است که بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست بر آن نظارت کنند. آنچه ما به آن انتقاد داریم و از آن ناراحت هستیم این است که تحت عنوان محیط زیستی ها برای عده‌ای مشکل ایجاد کردند.

 

وی افزود: معاون جوانی در محیط‌زیست کار کرد و بعدها مشخص شد مشکلی نبوده و اسم جاسوس روی آن گذاشتند. حضور آقای کاوه مدنی در نگاه به محیط زیست و نگاه به آینده مغتنم بود. ما در شرایط فعلی اگر به این مسائل کم توجهی کنیم با بحران شکست محیط زیست مواجه خواهیم بود.

 

مهرعلیزاده گفت: مردم ایران آمارهای اقتصادی و حافظه تاریخی شما گواهی این است که در این کشور دولتی بر سرکار بود که توانست با حرکتی آرام و منطقی، شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه حرکت دهد. آن دولت، دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی بود.

 

وی افزود: در آن دوره شاهد رشد ۵.۷ درصدی رشد اقتصادی، کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک رقمی، توسعه نهادهای اجتماعی، تنش زدایی و امیدآفرینی بین جوانان بودیم.

 

نامزد انتخابات سیزدهم گفت: ۱۶ سال است در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای حل مشکلات از بین رفته است. مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است.

 

مهرعلیزاده افزود: هنوز بعد از ۳۲ سال برق قطع می‌شود، بحران کم آبی داریم و با تورم‌های افسارگسیخته مواجه هستیم.

 

وی با اشاره به نارضایتی مردم گفت: به جوانان و تحصیل‌کردگان اجازه فعالیت داده نمی‌شود. از جوانان و متخصصین استفاده نمی‌شود و تریبون‌های مسئولین به جای گفتگو و امیدآفرینی به محلی برای دعوا تبدیل شده است. برای اجماع آفرینی و اقناع آفرینی آمده‌ام.

 

نامزد انتخابات سیزدهم تصریح کرد: دولت سوم اصلاحات یعنی دولت زندگی را تشکیل خواهم داد. بیایید شرایط زندگی خود را فراهم کنید.

 

مهرعلیزاده اظهار داشت: دولتی اقتصادمحور با سیاست‌های رفاهی و در حوزه اقتصاد، کار و جوانان تشکیل خواهم داد.

 

جلیلی: نباید خود را معطل چند کشور کنیم / سهم مردم از انرژی را می‌دهیم

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در صورت رای آوردن چه اقداماتی برای محرومیت زدایی انجام می‌دهید، گفت: شهادت امام صادق (ع) را تسلیت عرض می‌کنم و یاد شاگرد این مکتب را گرامی می‌دارم که حضرت امام (ره) به حقیقت، اسلام را در دوران معاصر احیا کرد و یکی از بحث‌های مهم حضرت امام (ره)، محرومیت زدایی بود.

 

وی بیان کرد: برای محرومیت زدایی، قبل از اینکه طرح‌های اقتصادی داشته باشیم، مهمترین بحث این است که این نگاه را داشته باشیم که آیا به محرومیت زدایی قائل هستید یا خیر؟

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر داشتیم این بود که در نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبودند. یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر ما صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار حضرت امام است، می‌کنیم، مردم را باید در اقتصاد هم مورد توجه قرار دهیم.

 

جلیلی ادامه داد: در زمان رای گیری حتی هلی کوپتر می بریم تا رای مردم اتخاذ شود اما آیا در روستاهای دور افتاده این کار را می‌کنیم که آن چیزی که حق مردم است در جنبه‌های اقتصادی هم به آنان برسد؟

 

وی افزود: اگر ما این نگاه را نداشته باشیم، به یک سری کارهای نمایشی روی می‌آوریم که این کارهای نمایشی، کار برای مردم نخواهد بود. برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت اما قبل از طرح و برنامه، باید اراده داشت.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما چند طرح اساسی در این زمینه داریم که حتماً باید انجام شود تا محرومیت به حداقل برسد. در وهله اول باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف به ویژه در سهمی که از مصرف انرژی دارند، به آنان داده شود.

 

سهم مردم از انرژی را می‌دهیم

جلیلی افزود: ما در طرح «وان» یا واحد انرژی به دنبال آن هستیم که این حق به مردم داده شود. طرح دوم، طرح سبد غذایی است که در این طرح آحاد مردم باید در روز ۲ هزار و ۵۰۰ کیلو کالری حداقل انرژی و غذاهای لازم به آنان برسد. برنامه‌ای در این زمینه تهیه شده است که این به خوبی توزیع شود. در اثر سیاست‌های عدم نگاه به محرومان متاسفانه شاهد هستیم که این سبد غذایی به مردم نمی‌رسد.

 

وی تاکید کرد: اگر ما صبحت از محرومیت زدایی می‌کنیم، فقط درباره برخورداری از حقوق اولیه نیست بلکه برای تفریح و سلامت مردم هم باید وجود داشته باشد و ما طرحی درباره موضوع سفر داریم و در آن آمده است که چگونه با همین امکانات و بودجه فعلی می‌توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا تحکیم خانواده صورت گیرد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مردم یک سوال اساسی مطرح است، مبنی بر اینکه پاسخ مسائل اقتصادی مشخص است پس چرا کاری انجام نمی‌شود؟ برخی از دوستان هم می‌گویند پاسخ این سوالات را بلدند. به نظر بنده در همین جلسه برخی از موضوعات نشان داد که چرا این پاسخ‌ها دنبال نمی‌شود.

 

جلیلی گفت: یک راه این است که شما باید مساله و پاسخ آن را بدانید اما بحث دیگر هم این است که بعد از اینکه پاسخ را دانستید، واقعاً آن را دنبال کنید و اراده این کار را هم داشته باشید.

 

وی تصریح کرد: برای مثال همتی گفت که مشکل ما به دلیل عدم تصویب FATF است و اگر شما مسائل اقتصادی را در این حد بدانید خُب همین مسائل پیش می‌آید. شما ۴۱ بند درباره FATF منعقد کردید و ۳۹ مورد آن را اجرا کردید و صرفاً دو مورد آن باقی مانده است. علیرغم اینکه ۳۹ مورد آن را اجرا کردید اما FATF هنوز از شما نپذیرفته و گفته فقط ۱۶ مورد آن را پذیرفته است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کشورهای دیگر در همین حد هم انجام نداده‌اند، بعد شما می‌گویید تمام مشکلات کشور این است که FATF انجام نشده است و می‌گویید من نمی‌توانم، حتماً نمی‌توانید.

 

مرد اقتصادی باید در میدان اقتصاد باشد

جلیلی ادامه داد: عدم فهم صحیح از مساله حتماً نمی‌تواند در فهم پاسخ آن به شما کمک کند. از سوی دیگر شما رویکرد اشتباه دارید و معتقدم همتی جزیی از این رویکرد اشتباه است. یک رویکرد این است که می‌خواهد به جای کار واقعی کشور را با نمایش اداره کنید، در حالی که کشور با نمایش اداره نمی‌شود. اگر سوال می‌کنید مساله ابر بدهکاران بانکی چه شد آنان شروع به یکسری از حرف‌های «این فرمی» می‌کنند. مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد نه اینکه بیشتر در رسانه باشد.

 

وی افزود: در سال ۹۱، ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود داشت و بنده در آن زمان مسئولیت داشتم و مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم و همتی هم آن زمان مدیرعامل بانک سینا بود و در آن جلسه حضور داشت. تمام مسئولان قضایی و امنیتی را هم در آن جلسه دعوت کردیم و گفتیم باید چه کار کرد تا این معوقات را پس گرفت. چرا آقایان شکایت نکردند؟ همان موقع به این افراد گفتیم به ما بگویید مشکل چیست تا ما کمک کنیم.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در این ۸ سال اینگونه شده که خود همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی فقط دست ۱۱ نفر است و می‌گویند از قبل بوده است که باید بگویم پس شما چه کاره‌اید؟

 

جلیلی ادامه داد: یک نگاه این است که ما به زور کشور را اداره کنیم و صرفاً دو مساله را حل کنیم و بگوییم FATF و فلان موضوع اتفاق نیفتاد و یک بهانه‌ای پیدا کنیم و خودمان را راحت کنیم، اما یک نگاه این است که می‌گوید کشور توانمندی‌های زیادی دارد و ظرفیت‌های خوبی دارد.

 

وی با بیان اینکه امروز جوانان و نخبگان بسیار زیادی داریم و نه تنها کشور را می‌توان اداره کرد بلکه می‌توان کشور را در ۴ سال آینده جهش داد، اظهار داشت: دوستان به صراحت می‌گویند نمی‌شود و باید بگویم خیر شما نمی‌توانید. خوب است مناظره برای همین است و عده‌ای می‌گویند نمی‌شود و عده‌ای می‌گویند می‌شوند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در سال ۹۴ و موقع توافق برجام بنده گفتم طبق این اسناد، تحریم‌ها رفع نمی‌شود اما روزنامه‌ها زدند که فلانی می‌گوید می‌شود و جلیلی می‌گوید نمی‌شود.

 

باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم

جلیلی گفت: اگر ما می‌خواهیم فقط در چهار سال آینده کشور اداره نشود، بلکه کشور هم جهش پیدا کند، باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم و به دنبال بهانه نگردیم. ما باید چند موضوع اصلی را مبنای کار خود قرار دهیم.

 

وی افزود: برای مثال درباره ارزش پول ملی مباحثی مطرح می‌شود که باید بگویم چه زمانی ارزش پول ملی ایجاد می‌شود؟ این اتفاق زمانی می‌افتد که شما جهش تولید داشته باشید و جهش تولید هم زمانی اتفاق می‌افتد که جهش صادرات داشته باشید و جهش صادرات هم مستلزم این است که تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل دو، سه کشور نمانید.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه یکی از نامزدها درباره تبادلات خارجی مباحثی را مطرح کرد، باید بگویم که یکی از سوالات ما این است، شما که بلدید پس پاسخ دهید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است!؟ در همه این زمینه‌ها باید برنامه جدی داشته باشیم.

 

جلیلی افزود: زمانی که ما صحبت می‌کنیم از اینکه کشور نباید توزیع فقر داشته باشد و باید در کشور، تولید ثروت محقق شود برای این کار باید برنامه جدی در حوزه ارزآوری وجود داشته باشد. ارزآوری زمانی اتفاق می‌افتد که شما به همه دستگاه‌ها مأموریت دهید که برای ارزآوری کشور اقداماتی را انجام دهند. نباید روال به اینگونه باشد که فقط وزارت نفت، نفت را به فروش برساند و اگر این اتفاق نیفتد بانک مرکزی بگوید ندارد و بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بگویند که هر وقت FATF تصویب شد کار می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ما باید کار کنند تا کشور ارزآوری داشته باشد. ما برای این مساله برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد تا همه دستگاه‌ها بتوانند وظایف خود در زمینه ارزآوری را محقق کنند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت، گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر چه مبناهایی درآمد ارزی کشور را جهش داد نه اینکه یک بهانه آورد و گفت که چون FATF به تصویب نرسید نتوانستیم کاری کنیم. اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود می‌توانید به اندازه درآمدهای نفتی کشور، درآمد داشته باشید.

 

جلیلی ادامه داد: نکته بعدی این است که باید برای رفع بیکاری برای دستگاه‌های مختلف مأموریت تعریف شود تا آنها بر اساس این برنامه‌ها اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. همه دستگاه‌ها باید بتوانند شغل ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

 

دعوت از همتی برای شرکت در مناظره

وی گفت: ما این کار را هم بررسی کردیم و کاملاً قابل تحقق است. برای مثال بخش‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاه ها را مورد بررسی قرار دادیم و میزان جهش در اشتغال از طریق این ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و کاملاً شدنی است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما می‌توانیم برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف جهت جهش داشته باشیم. ممکن است در ۴ دقیقه نتوانیم همه مباحث درباره این موضوع را مطرح کنیم و بنده دعوت می‌کنم از آقای همتی بعد از این برنامه در شبکه تلوبیون مناظره کنیم.

 

می‌توان کاری کرد که معدن، ارزش افزوده در داخل کشور باشد

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود در حوزه بهره‌گیری از معادن کشور، اظهار داشت: ما ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در کشور داریم که هر کدام می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. ما فرصت‌های زیادی در معدن، صنعت، کشاورزی و شیلات داریم که مانند واگن‌های یک قطار هستند اما هر کدام‌شان می‌توانند پیشران و لوکوموتیو باشند تا بقیه را راه بیاندازند.

 

وی بیان کرد: دولت باید برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند با هریک از این ظرفیت‌ها کشور را اداره کند. معدن از ظرفیت‌های مهم کشور است و ما بررسی‌های دقیق داشتیم و در دولت سایه این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادیم و در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که از طریق معدن که یکی از مزیت‌های نسبی کشور است، می‌توان با اکتشاف و استخراج کاری کرد که معدن، ارزش افزوده در داخل کشور باشد.

 

مشکل ما این است که معادن و مواد معدنی ما خام فروشی می‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معنای این حرف این است که ما نباید فقط خام‌ فروشی معدن داشته باشیم. یکی از مشکلات اساسی در کشور این است که معادن و مواد معدنی ما خام فروشی می‌شود و هر چقدر برنامه برای ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم، هم ارزآوری و هم اشتغالزایی کشور بیشتر می‌شود.

 

جلیلی ادامه داد: یکی از فرصت‌های کشور معدن است که شما می‌توانید از طریق استفاده از ظرفیت معدن می‌توانید موتور اقتصاد کشور را راه بیاندازید و حتی می‌توان با توجه به بخش معدن، یک بخش اساسی از هزینه‌های کشور را از این طریق تامین کرد.

 

عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند

وی تاکید کرد: عرض بنده این است که می‌شود این کار را کرد و اگر ما بگوییم نمی‌توانیم، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بخش معدن شما می‌توانید جهش پیدا کنید نه اینکه حداکثر بگویید که مشکلات دو معدنکار را حل می‌کنید. اگر برنامه لازم در این زمینه وجود داشته باشد و ظرفیت‌ها شناسایی شود، می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

 

جلیلی درباره راهکار رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: بنده در ۸ سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید داشتم و جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده‌ام.

 

وی بیان کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث شده از شهرک‌های صنعتی نتوانند کارهای خود را پیش ببرند، بحث تامین مالی است. سئوال اصلی این است که اگر روزانه ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول بکنیم، پس چگونه کسانی که در کار تولید هستند، مهمترین مشکلشان تامین مالی است؟ این ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول کجا می‌رود؟ به دست چه کسانی می‌رسد؟

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث ما این است که اگر قرار است به تولید بها داده شود، یکی از مشکلات، تامین مالی است و باید حل شود. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که برای صادرات مطرح می‌شود، این است که شاهد عدم ثبات در مقررات تجاری هستیم. به این معنا که بخشنامه‌هایی که از سال ۹۷ تا ۹۹ صادر شده است در زمینه‌های مختلف چون فولاد، کاشی، سرامیک، شیشه، سیمان و پتروشیمی بسیار متعدد و بعضاً با یکدیگر متعارض هستند.

 

جلیلی ادامه داد: این بخشنامه‌های متعارض باعث لطمه وارد شدن به تولید می‌شود. یکی از درخواست‌های متولیان شهرک‌های صنعتی این است که در تدوین بخشنامه از مشارکت آنان استفاده شود و حداقل حرفشان شنیده شود و سپس بخشنامه ارائه شود.

 

وی تصریح کرد: ماشین دولت برای این است که کارهای صنعتگران و شهرک‌های صنعتی رو به جلو حرکت کند نه اینکه هر یک از دستگاه‌ها بگویند که صنعتگران باید ده‌ها مجوز از بخش‌های مختلف بگیرند. ما با بسیاری از صنعتگران صحبت کردیم و آنان از این موضوع گله مند بودند که از جاه‌های مختلف مجوز دریافت کرده‌اند اما در نهایت یک بخش از جمله محیط زیست به آنان مجوز نداده است. باید این شرایط ساماندهی شود و از ظرفیت دولت الکترونیک به خوبی استفاده شود و به شکل هوشمند و پیشاپیش به صنعتگران گفته شود که آنان چه امکانات و اختیاراتی دارند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع اصلی این جلسه نقش و هنر رئیس جمهور است و کسی که قرار است در این جایگاه قرار بگیرد، چگونه می‌خواهد این بحث‌ها را به نتیجه برساند. اگر کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد برنامه‌هایی را داشته باشد و در بخش‌های مختلف نکاتی را بگوید، سوال این است که با چه تضمینی این برنامه‌ها به نتیجه می‌رسد؟

 

جلیلی بیان کرد: اولین سوال در برنامه‌ها باید این باشد که جدا از اینکه می‌گویند می‌خواهند چه کنند، باید بگویند که این کاری که می‌کنند، چه نتیجه‌ای خواهد داشت و باید مشخص و قابل ارزیابی باشد.

 

وی تصریح کرد: هشت سال پیش در همین جا چیزهایی گفته شد اما کدامشان انجام شد؟ تحریم‌ها دوبرابر شد و سوال ما این است که دلار چند برابر شد؟

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر از من سوال کردید که در بخش معدن چه می‌کنید، می گویم در این بخش اشتغال ایجاد می‌شود. بنده به صورت دقیق در این باره توضیح می‌دهم و می گویم که مثلاً در سال اول صد هزار، سال دوم ۱۲۶ هزار و سال چهارم ۲۵۳ هزار اشتغال ایجاد خواهد شد و قابل ارزیابی است. بنده از صدا و سیما تشکر می‌کنم و در شبکه تلوبیون آنچه را که در اینجا نمی‌توان بیان کرد، بیشتر توضیح خواهم داد و حتی اگر دوستان سوالاتی در این باره دارند، حاضرم درآنجا مناظره یا مباحثه داشته باشیم.

 

اقتدار این نیست که حرف‌های تند زده شود

جلیلی تأکید کرد: باید از رئیس جمهوری صحبت کنیم که با اقتدار بتواند این کار را انجام دهد. اقتدار هم این نیست که چند حرف تند زده شود، بلکه به این معناست که رئیس جمهور به موقع تصمیم بگیرد و آن را اجرایی و عملی کند و آن نتیجه‌ای را که قول داده است، عملیاتی کند.

 

وی بیان کرد: در ورای آن چیزی که باید محقق شود، همه مشکلات ما ساختاری نیست و برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی کشور است. رئیس جمهور باید این توانمندی را داشته باشد که مشکلات فرهنگ سیاسی کشور را حل کند. مشکلات فرهنگ سیاسی کشور مربوط به این جناح یا آن جناح و این قوه و آن قوه نیست و ممکن است فراتر باشد و رئیس جمهور باید این مشکل را برطرف کند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این بحث مهمی است که ما چگونه می‌خواهیم فرهنگ سیاسی غلطی را که بعضاً حاکم است، کنار بگذاریم. کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد و باید کار واقعی انجام شود. به قول شهید سلیمانی که می‌گفت اگر آب را رها کنید، این گونه نیست که به پای درخت برسد و باید دنبال آن برویم و مراقب باشیم تا راهش کج نشود.

 

جلیلی افزود: برای حل مشکل ماشین دولت، اینگونه نیست که بگوییم یک بخشنامه صادر شود و بروید. مهم این است که کارها به نتیجه برسد و از ماشین دولت به بهترین شکل استفاده کرد.

 

وی اظهار داشت: اگر ما از فضای مجازی هوشمند و یا فوق هوشمند صحبت می‌کنیم، باید بتوانیم از این ساز و کارها به خوبی استفاده کنیم. یکی از مهمترین موانع کار تعارفات سیاسی، جناحی و سازمانی است که این تعارفات مانع کار می‌شود و باید این تعارفات را کنار گذاشت.

 

زاکانی: دولت روحانی با جیب مردم اداره شده است / آمده‌ایم حق مردم را بگیریم

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم نقدینگی گفت: علی الظاهر با هم مناظره می‌کنیم اما دوستان انشاء می‌خوانند. اینجا کلاس انشاء نیست. وقت راست گفتن است. آقای همتی زشت است که ما را متهم می‌کنید که ما دروغ می‌گوییم. ما هنوز حرفی نزدیم. شما غیب می‌دانید؟ خیر شما خلاف می‌گویید.

 

وی افزد: سال ۹۸ گفتید که FATF هیچ تأثیری در اقتصاد ایران ندارد. چرا دروغ گفتید؟ به ما تهمت زدند.

 

زاکانی ادامه داد: به ما گفتند که ما اقتصاددان هستیم اما به نظرم باید به ایشان نوبل شیمی بدهیم. ایشان مملکت را نابود کرده است. شما فقر را توزیع کردید. بنده از جهش تولید صحبت می‌کنم.

 

وی تصریح کرد: باید سر مسائل درست صحبت کنیم. خواهش می‌کنم تهمت نزنید چون اگر این کار را ادامه بدهید، ما باید حقایقی را بگوییم که اینجا هم اوقات شما و مردم تلخ می‌شود.

 

نامزد انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری تأکید کرد: در مورد عدم تأیید صلاحیت‌ها صحبت کردید، اگر قرار بود افراد دیگری تأیید صلاحیت شوند، شما نباید اینجا می‌بودید. هر کسی باید در قد و قواره خودش باشد.

 

وی افزود: گفتید که ۵ نفر مقابل شما قرار دارند در حالی که ۸۵ میلیون نفر مقابل شما قرار دارند. شما ۸۵ میلیون نفر را نابود کردید که مقابل شما هستند.

 

وی گفت: راه حل نقدینگی متصل کردن بانک‌ها به هم و قراردادن اطلاعات بانک‌ها در خدمت نظام مالیاتی است. چیزی که وظیفه وزیر اقتصاد و آقای همتی بود. خیلی‌ها پول می‌گیرند و بدهکار بانکی هستند.

 

آقای همتی! پاسخگوی افزایش نقدینگی، تورم و کاهش ارزش پول ملی باشد

زاکانی اظهار داشت: سئوالی که از آقای همتی شده بود، این بود که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و مفسده‌های بانکی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ باید گفت که بزرگترین اشکال در این بخش به بانک مرکزی برمی‌گردد و عدم نظارتی که در این خصوص صورت نگرفته است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد سپرده‌های بانکی، ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است؛ از این ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، دو سوم آن استمهال بوده است یعنی به کسانی تسهیلات داده شده که بدهکار بانکی هستند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: متأسفانه این حجم بدهی متعلق به کسانی است که عملاً هیچ نقش فعالی در حوزه اقتصاد ندارند و حتی این پول را در سوداگری و سفته‌بازی هزینه کرده‌اند. بزرگترین همتی که همتی باید انجام می‌داد، نظارت دقیق در حوزه پولی و بانکی بود که متأسفانه این کار را نکرده و برعکس اقدام کرده است.

 

زاکانی تصریح کرد: عامل مهم افزایش نقدینگی در جامعه، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه کرده است. با عدم صداقت، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند؛ یعنی دولت آقای روحانی در سال ۹۹ از عدم انتقال ارزی که به داخل بوده، مابه‌ازای آن پول پرقدرت تولید و مصرف و نهایتاً بازپرداخت آن را به دولت آینده واگذار کرده است. آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با چنین وضعیتی کشور اداره می‌شود؟

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد ارزش پول ملی گفت: علت اصلی کاهش ارزش پول ملی، تورم و افزایش قیمت دلار به صورت دستوری است. آقای همتی! کشور را نمی‌توان این‌گونه اداره کرد. اگر اقتصاد و اقتصاددانی این‌طوری است که شما می‌فرمایید، به نظر من همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاددانی تبری می‌جویند. باید جایزه نوبل شیمی به شما بدهند که ارزش پول ملی را این‌گونه نابود کرده‌اید.

 

وی تأکید کرد: پارامترهای تورمی، نقدینگی و افزایش پایه پولی، سه پارامتری است که باید مستقیماً همتی پاسخگو باشد. در حوزه تورم، نقدینگی و پایه پولی، کشور دچار مشکلات اساسی است که هر سه حوزه مربوط به فعالیت‌های همتی است.

ستادهای تخریب علیه من راه‌اندازی شده است

علیرضا زاکانی خطاب به همتی گفت: خواهش می‌کنم علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کنید و تهمت نزنید.

 

وی با اشاره به اظهارات همتی مبنی بر اینکه زاکانی نامزد پوششی است، گفت: این اتهام راهبرد ستادهای تخریب علیه بنده است. نسبت به خودم، خانواده، همسر و بچه‌هایم رحم نکردید، لااقل رعایت انصاف را داشته باشید.

 

زاکانی ادامه داد: اگر می‌ترسید و می‌دانید که من با مفاسد جدی برخورد خواهم کرد، عملکرد خود را اصلاح کنید. من با مقامات متعددی شامل معاونان اول رئیس‌جمهور، معاونان قوه قضائیه، وزرا، فرزند رئیس مجمع برخورد کرده‌ام. بدانید که آمده‌ایم حق مردم را بگیریم و این امر قطعی است و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم باید حوزه اقتصاد و مدیریت با هم به عنوان فوریت و فرهنگ و اجتماع به عنوان اولویت، سیاست و امنیت به عنوان ضرورت و سیاست خارجی به عنوان فرصت مد نظر قرار گیرند.

 

وی اظهار داشت: در اقتصاد اساس را بر جهش تولید و تمرکززدایی در حوزه مدیریت گذاشته و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک را مد نظر قرار داده‌ام. علاوه بر این، مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری را به عنوان هدف اساسی خود قرار داده و بسط عدالت در خلق ثروت را هدفگذاری کرده‌ام.

 

دولت بزرگترین مانع تولید است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: برای جهش تولید با مقررات‌زدایی و تسهیل در صدور مجوزها گام‌های اساسی برخواهیم داشت. ۸۰ درصد مجوزها با رانت داده می‌شود. تأمین مالی و تأمین اقلام مورد نیاز و سیاست‌های باثبات، از برنامه‌های بنده است.

 

زاکانی گفت: دولت بزرگترین مانع تولید است. ما از مقابل تولید کنار خواهیم رفت. بانک بزرگترین رقیب تولید است و ما تلاش خواهیم کرد بانک در جهت تولید حرکت کند.

 

وی در خصوص تولید گفت: ۹ پیشران اقتصادی را برای همراهی با تولید انتخاب کرده‌ایم؛ نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت‌های ریلی (فقط اگر کریدور جنوب شمال راه‌اندازی شود، سالانه ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است)، توسعه روستایی و گردشگری.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنگاه‌های کوچک و متوسط را فعال خواهیم کرد، مابه‌ازای خلق ثروت، بسته‌های جدی توزیع مناسب ثروت را هم داریم بنابراین این تهمت بزرگ را که جناب همتی زدند که ما به دنبال توزیع فقر هستیم را پاسخ دادم. ما به دنبال جهش تولید و خلق ثروت هستیم.

 

دولت روحانی با جیب مردم خود را اداره کرد

زاکانی گفت: اقتصاد ما دولتی است و بیش از ۹۰ درصد دولت بر اقتصاد تاثیر دارد، دولت‌ها در گذشته خود را با پول نقد اداره می‌کردند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت آقای روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد و از تورم ارتزاق کرد. از طرف آقای روحانی و همتی از مردم عذر می‌خواهم، هیچکس مسئولیت این دولت را قبول نمی‌کند، نه آقای روحانی و نه آقای همتی. مثل اینکه از فضا آمده‌اند و این بلا را بر سر ما آورده‌اند.

 

زاکانی ادامه داد: راهی نداریم مگر اینکه از طریق جهش تولید و بهره مندی از ظرفیت‌های جدی کشور ثروت خلق کنیم. ۳۲۰ هزار میلیارد معوقات مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم.

 

می‌توانیم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت کنیم

وی ادامه داد: ۹ درصد مالیات و ۳۷ درصد GDP و تولید ناخالص ملی از حوزه مشاغل تامین می‌شود. بنابراین می‌توانیم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت کنیم.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه باید مسیر دولت را اصلاح کنیم گفت: دولت نباید دست در جیب مردم کند. دولت باید با اقتصاد سالم این مسیر را دنبال کند، برنامه دقیق ما چند جانبه است، برنامه تک بعدی اقتصادی به درد نمی‌خورد. برنامه ما اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی امنیتی است و فوریت همه اینها اقتصاد است.

 

زاکانی تاکید کرد: امروز ۷۰ درصد اقتصاد دانش بنیان و وابسته به مدارس و دانشگاه هاست، بسته جامعی آماده کرده‌ایم در این بسته جامع مهم است با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بوروکراسی با اشد مجازات برخورد کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد بومی گزینی در راستای کاهش بیکاری در استان‌های مختلف، گفت: بنده چهار رویکرد انتخاب کرده‌ام که رویکرد اول تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه چهار راهکار و هدف عملیاتی شامل جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و اداری را طراحی کرده‌ام.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبتنی بر بازآمایش مجدد ایران اسلامی و هویت دادن به ۵۱ شهرستان و تعریف مأموریت درست برای این شهرستان‌ها، فعالیت خواهیم کرد.

 

زاکانی افزود: از صد درصد بودجه و اعتباری که تصویب می‌شود ۱۰ درصد آن سهم استان و شهرستان برای تصمیم گیری است. باقی آن مربوط به طرح‌های استانی و ملی استانی است، از این رو برای ۹۰ درصد از بودجه‌ها در مرکز کشور تصمیم می‌گیریم.

 

ما کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم

وی اظهار داشت: این تحول در حوزه دادن اختیارات به شهرستان‌ها، توجه به محور قرار دادن شهرستان‌ها برای تحول و اقدام مناسب و تلاش جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان‌ها موجب می‌شود که ۴۵۰ نقطه کشور شروع به رقابت با یکدیگر کنند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این اقدامات کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم، در حالی که اختیاراتمان را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می‌کنیم. امکانی را فراهم خواهیم کرد که نخبگان و شایستگان هر شهرستان محور تغییر و تحول آن شهرستان قرار گیرند.

 

زاکانی تصریح کرد: امکانی را فراهم می‌کنیم تا از این فلاکتی که این دولت برای ما ایجاد کرده است با مشارکت مردم و الگوی درست و همه جانبه، رها شویم و کشور در سال اول تغییر را حس کند و در پایان چهار سال اول شاهد تحول اساسی باشیم.

 

وی گفت: مردم عزیز جرم بنده به عنوان یک رزمنده این است که در مقابل فساد، فقر و تبعیض ایستاده‌ام.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به من اتهاماتی می‌زنند مبنی بر اینکه دو تا تجدید در دیپلم آورده‌ای، تازه ۱۵ روز بود که از جنگ از محور قصر شیرین برگشته بودم و امتحانات آخر ترم را دادم و دو تجدید آوردم.

 

زاکانی تصریح کرد: به من می‌گویند یک ترم مشروط شده‌ای، در حالی بود که من ۱۱ ماه با ماشین مسافرکشی می‌کردم و باید زن و بچه ام را اداره می‌کردم. این گونه تخریب‌ها بنده را آزار می‌دهد.

 

وی اظهارداشت: اگر شما به خارج رفته‌اید و درس خوانده‌اید، بنده در داخل درس خوانده‌ام. بنده، کنکور امتحان داده‌ام، رزیدنت شده و به خاطر مجروح شدن دستم از من خواستند که به پزشکی هسته‌ای بروم. اگر می‌دانید و می‌گویید مایه خجالت است.

 

به من می‌گویند نامزد پوششی، انشالله بار آخر است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌گویند من نامزد پوششی هستم، امیدوارم دفعه آخری باشد که این اتهام را بیان می‌کنید. اگر قرار است کسی نامزد پوششی باشد شما اصلی ترین نامزد پوششی هستید، آمده‌اید تا هشت سال، افتضاح دولت را پوشش دهید.

 

زاکانی ادامه داد: قرار بود قرارگاه اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل شود، شما قرارگاه مرغ زدید.

 

بی تدبیری همتی مرغ را به ۳۵ هزار تومان رساند.

 

وی تصریح کرد: در موضوع نهاده‌های دامی یکی از افرادی که مقصر است آقای همتی است. بی تدبیری او مرغ را به ۳۵ هزار تومان رساند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم یادتان هست که گفتند ما رکود را رد کردیم، کرونا را عبور کردیم، تحریم‌ها لغو شد، رونق اقتصادی ایجاد شد، چرا به مردم دروغ می‌گویید. مردم صداقت و دانش می‌خواهند. مردم عُرضه می‌خواهند.

 

زاکانی اظهارداشت: ۱۰۲ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده ودر بازار ریختید و پدر مردم را درآوردید. آیا شما یک کاندیدای معمولی هستید؟ آقای همتی با استقلال بانک مرکزی موافق هستید؟ رسماً اعلام کنید تا من بگویم در مجلس چه گفتید.

 

مسیر غلط گذشته باید اصلاح شود / مردم به میدان تغییر بیایند

وی ادامه داد: تنها کاری که خواهیم کرد این است که دولت را از مقابل ملت کنار می کشیم و در خدمت ملت قرار می‌دهیم. بانک را نیز در خدمت ملت قرار خواهیم داد. بازار سرمایه را خط تلاش اصلی سرمایه گذاری در کشور قرار خواهیم داد و برای آن منابع تأمین خواهد شد، اما دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه می‌داند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: دولت در ماجرای بازار سرمایه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت. آقای روحانی به چه حقی مال مردم را برداشت. مسیر غلط گذشته باید اصلاح شود.

 

زاکانی گفت: ملت باید به میدان تغییر و تحول بیایند. توقع من از دوستان این است که وعده‌های مختلف ندهید، بگویید چه می‌خواهید انجام دهید که تحول بزرگی ایجاد کنید.

 

قاضی‌زاده: زانوی دولت بر گردن مردم است / راهکارهایی برای ساماندهی بورس دارم

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی در رابطه با تقویت ارزش پول ملی و راهکار خود برای افزایش قدرت خرید مردم توضیح داد و گفت: در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می‌توان حرف زد. وقتی از حفاظت ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، کنترل تورم مطرح است. اگر بتوانیم تورم را به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

 

وی ادامه داد: مسئله بعدی «حکمرانی ریال» است. متأسفانه در کشور مسئولان مربوطه به جای حفاظت از ارزش پول ملی، مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهیم وجهه و مشخصات صحیحی از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم، باید بگوییم این موضوع مسئول مشخصی در کشور ندارد و آن کسی که وظیفه غیرمستقیم دارد، مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازد. ای کاش رئیس بانک مرکزی خود را مسئول ریال بداند تا دلار.

 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بحث گرانی و تورم باید بگویم بسته مفصلی در دولت «سلام» تهیه کردیم که بر ۲۱۳ پروژه مبتنی است و ۵۱ پروژه آن مستقیماً به مسئله کنترل قیمت‌ها و تورم برمی گردد.

 

وی افزود: وقتی از تورم صحبت می‌کنیم، درباره نقدینگی و پول پرقدرتی که وارد بازار می‌شود حرف می زنیم. مسئله اصلاحات تغییر ساختاری بانک‌ها و اصلاحات ساختار بودجه که در سوالات بود مطرح است.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کسری بودجه امروز با خلق تورم تأمین می‌شود. تورم به یک مالیات دائمی تبدیل شده که از مردم پابرهنه و متوسط به سمت دولت و به سمت طبقه مرفه می‌رود.

 

وی خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته این روند مرتباً ادامه داشته است. وقتی از کنترل تورم و ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، موضوع ما گسترش و تقویت تولید و هدایت نقدینگی به سمت آن است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد دیدگاه سایر نامزدهای انتخاباتی، گفت: وقتی گفتگوی دوستان را گوش می‌کردم فکر می‌کردم مردم انتظار بیان چه مسائلی را دارند. احتمالاً انتظارشان این است که وقتی تا «خرخره» در مشکلات غرق هستند، بدانند برای مشکلات امروز و آینده فرزندانشان چه برنامه‌هایی مدنظر است.

 

با ایجاد دوقطبی، می‌خواهند بی برنامگی خود را جبران کنند

قاضی زاده هاشمی افزود: وقتی بحث از مناظره‌های انتخاباتی به انحراف برده می‌شود، نشان دهنده این است که دوستان همان طور که در این سال‌ها برنامه‌ای برای اداره کشور نوشته‌اند، الان هم ندارند و با ایجاد دوقطبی‌های کاذب، جوسازی و تهمت و اینکه دیگران را کاندیدای پوششی خطاب کنند، می‌خواهند بی برنامگی خود را جبران کنند.

 

وی تصریح کرد: در رابطه با تک تک مطالب دوستان در دو سال اخیر با جمعی از جوانان انقلابی برای دولت سلام برنامه‌های بسیاری تهیه کردیم که در این برنامه‌ها می‌توان مسائل مختلف کشور را بررسی کرد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که مسئله ما در کشور مدیریت است، اما بزرگ‌تر از مدیریت، ساختارها و سازوکارهای، استضعاف‌گر مطرح است.

 

مبارز با فساد نیاز به اصلاح ساختار دارد

قاضی زاده گفت: اگر ما بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، ابتدا باید به سراغ اصلاح این ساختار استضعاف گر برویم. چند عدد مطرح می‌کنم تا این موضوع، شفاف شود. در سال گذشته، نقدینگی تولید شد به ازای هر نفر سالانه ۴۰۰ میلیون تومان بود، نکته اینجاست که توزیع این نقدینگی به چه صورت بوده است.

 

وی بیان کرد: بزرگترین رانت داده شده در کشور، وام‌های بانکی است. به این علت که عملاً به کسی تسهیلات می‌دهیم، تورم این انگیزه را به او می‌دهیم که هیچ گاه بدهی خود را تسویه نکند، چون هر چقدر بیشتر پول نگه می‌دارد، ارزش دارایی اش افزایش پیدا می‌کند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول اختصاص داده شد و نیمی از جمعیت تنها ۵ درصد از منابع بانکی را دریافت کرده‌اند.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر در سطح کشور، این تقسیم را بررسی کنیم ۷۰ درصد آن به تهران اختصاص داده شده و مایقی آن به ۲۵ استان دیگر داده شده است.

 

وی تصریح کرد: وقتی این گونه توزیع اتفاق می‌افتد، مشکلات خوزستان پیش می‌آید و خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل می‌شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این ساختار را حفظ کرده و مدیران را عوض کنیم، مدیری که چه از جریان اصلاح طلب چه از جریان اصولگرا روی کار بیاید، نمی‌تواند اصلاحات را انجام دهد و آنچه ضروری است اصلاح ساختار استضعاف‌گر است.

 

مدل حکمرانی و اداره کشور فرسوده است

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در رابطه با برنامه‌های اقتصادی خود، گفت: در ۴ دقیقه نمی‌توان تمام برنامه‌های اقتصادی را شرح داد اما نکته اول این است که مدل حکمرانی و اداره کشور روشی فرسوده و صد ساله است. قانون تجارت، بیمه، بانک و … باید اصلاح شود.

 

وی افزود: امام (ره) که آمد و امروز هم روز پاسداشت ایشان است، برخی نهادهای انقلابی را ایجاد کرد اما معماری، دستگاه‌های مختلف تغییر پیدا نکرد و امرو اینها فرسوده و مانع پیشرفت مسیر شدند.

 

زانوی دولت بر گردن مردم است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مساله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و دولت باید زانوی خود را از گلوی آنها بردارد. دولت وظیفه دارد استیفای حقوق مردم را از دولت کند نه استیفای حقوق دولت از مردم را. مثل آنچه که در بورس، مالیات و… اتفاق افتاده است.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: ما یک نظام تحولی، طراحی کرده‌ایم برای اینکه مجموعه «اکوسیستم» کشور تغییر پیدا کند و معتقدیم باید یک دگردیسی اتفاق بیفتد و یک انقلاب ایجاد شود. مسائل امروز کشور دیگر با پروژه و برنامه حل نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: ما مشکلات را گام بندی کرده‌ایم، در ۲۰ مرحله و ۲۰ گام آنها را ارائه داده‌ایم که به دو، سه مورد از آنها اشاره می‌کنم. اول در بحث تورم و گرانی که از مسائل اساسی کشور است، برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم، برای آنکه در عرض ۴ سال نه تنها تورم تک رقمی شود بلکه به زیر ۵ درصد برسد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همچنین برای اشتغال و ازدواج جوانان طراحی‌هایی کرده‌ایم و وزارت خانواده را برای ۲۴ کارکرد ایجاد خواهیم کرد. همچنین یک صندوق اعتبار خانواده برای پشتیبانی از این کارکردها پیش بینی کرده‌ایم.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ازدواج و تهیه جهیزیه و مسکن و اشتغال جوانان در نظر گرفتیم.

 

قاضی زاده هاشمی در رابطه با موضوع بیکاری و حل آن، اظهار داشت: امروز حدود ۷ میلیون نفر بیکار مطلق یا شغل ناقص داریم. پیش بینی کرده‌ایم در سه سال اول حداقل برای ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر اشتغال زایی کنیم به طوری که از حداقل معیشت خود برخوردار شوند.

 

وی افزود: در مساله بعدی به حل و فصل معضلات بورس خواهیم پرداخت. بورس دچار مشکلات حاد و مزمن شده است که برخی از آنها در مجلس در حال اصلاح است. مساله حاد بورس با سه دستورالعملی که در چند روز اول «دولت سلام» اتفاق خواهد افتاد بهبود می‌یابد و بازار بورس و سرمایه به سمت رشد و ارتقا خواهد رفت.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به طور کلی در برنامه‌ها به بحث هزینه خانوار پرداخته‌ایم که شامل خوراک می‌شود. برای خوراک خانوارها بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بحث حمل و نقل، درمان، مسکن و … تک به تک پروژه‌هایی طراحی کرده‌ایم.

 

شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با جلوگیری از واردات بی رویه و راهکارهای مقابله با آن، گفت: امروز متأسفانه در کشور شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف مثل دریافت مجوز، ارز ارزان قیمت و انحصار واردات، تولید را تهدید می‌کند.

 

وی ادامه داد: یک دولت مسئول و دولت خوب باید از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند. البته مکانیزم‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که قانونگذار آن را تعیین کرده است اما به طور عملی، راه‌های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام داده و به تهدید تولید، ادامه می‌دهد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوع قاچاق، موضوع مهمی است که بخشی از آن از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، ارز ارزان قیمت را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد کننده قرار دادند، یعنی در فصل تولید برنج که برنج کار تازه محصول خود را آماده کرده، اجازه ورود حجم زیادی از این محصول به کشور صادر می‌شود.

 

دولتِ مسئول نباید بازار را دچار کمبود کالا کند

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت مسئول از یک سو نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از سوی دیگر باید از بخش اندکی از واردات برای تنظیم بازار استفاده کند. البته واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد. یعنی باید محور حرکت دولت به سمت صادرات قرار بگیرد و از سوی دیگر دولت نباید اجازه دهد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شوند.

وی اظهار داشت: مسئله‌ای که الان در مدیریت کشور داریم، مسئله مدیریت زنجیره تأمین است، چرا که بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت مجزا، خودشان تأمین منابع مالی می‌کنند و خودشان واردات خودشان را تأمین می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که طراحی کرده‌ایم، زنجیره تولید ارزش در کشور را به مدیران بزرگ زنجیره تأمین، می‌سپاریم که مسیر مد نظر از تأمین مواد اولیه تا سفره مردم را یک مجموعه مدیریت کند. این مجموعه در برابر دولت مرکزی و اختیاراتی که برعهده دارد، باید پاسخگو باشد.

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: با این روند که اختیارات را دریافت و باز هم بخشی از قاچاق را ساماندهی کند، مشکلات حل نخواهند شد. همانگونه که امروز این اتفاق می‌افتد.

 

شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با جلوگیری از واردات بی رویه و راهکارهای مقابله با آن گفت: امروز متأسفانه در کشور شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف مثل دریافت مجوز، ارز ارزان قیمت و انحصار واردات، تولید را تهدید می‌کند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک دولت مسئول و دولت خوب باید از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند. البته مکانیزم‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که قانونگذار آن را تعیین کرده است اما به طور عملی راه‌های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام داده و به تهدید تولید ادامه می‌دهد.

 

وی افزود: موضوع قاچاق موضع مهمی است که بخشی از آن از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر ارز ارزان قیمت را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد کننده قرار دادند، یعنی مثلاً زمان نیاز به برنج در فصل تولید برنج که برنجکار تازه محصول خود را آماده کرده، اجازه ورود حجم زیادی از این محصول به کشور صادر می‌شود.

دولت نباید بازار را دچار کمبود کالا کند

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت مسئول از یک سو نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از سوی دیگر باید از بخش اندکی از واردات برای تنظیم بازار استفاده کند. البته واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد. یعنی باید محور حرکت دولت به سمت صادرات قرار بگیرد و از سوی دیگر دولت نباید اجازه دهد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شوند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسئله‌ای که الان در مدیریت کشور داریم مسئله مدیریت زنجیره تأمین است، چرا که بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت مجزا خودشان تأمین منابع مالی می‌کنند و خودشان واردات خودشان را تأمین می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که طراحی کرده‌ایم، زنجیره تولید ارزش در کشور را به مدیران بزرگ زنجیره تأمین می‌سپاریم که مسیر مد نظر از تأمین مواد اولیه تا سفره مردم را یک مجموعه مدیریت کند. این مجموعه در برابر دولت مرکزی و اختیاراتی که برعهده دارد، باید پاسخگو باشد. با این روند که اختیارات را دریافت کند و باز هم بخشی از قاچاق را ساماندهی کند، همانگونه که امروز این اتفاق می‌افتد، مشکلات حل نخواهند شد.

 

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با تولید فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی گفت: وقتی می‌گوییم ساختارها استضعاف گر هستند یعنی همین؛ اینکه منابع مالی بین گروه‌های مختلف اجتماعی و دهک‌های متفاوت به صورت نادرست توزیع می‌شود. این توزیع نادرست منجر به مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی می‌شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حدود ۵۰ سال پیش آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای ما تحت عنوان «اصلاحات ارضی» طراحی کرده که بر اساس آن نظام برنامه ریزی با هدف توسعه شهرنشینی را ایجاد کردند. بر این اساس درآمدهای نفتی و هزینه‌های درآمدهای نفتی به شهرها و کلان شهرها تزریق شد و باعث شد سطح رفاه اجتماعی، شغل و درآمدهای شغلی در شهرها نسبت به روستاها افزایش پیدا کند لذا تمایل به مهاجرت صریح شد.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: ما در کشور یکی از صریح‌ترین جابجایی‌های جمعیت از روستا به شهر را داریم، به طوری که در ۵۰ سال گذشته ترکیب جمعیت از ۷۰ به ۳۰ که نسبت روستا به شهر بوده به ۲۰ درصد روستایی و ۸۰ درصد جمعیت شهری تغییر پیدا کرده است.

 

وی تاکید کرد: عمده ترین مساله در این زمینه بازتوزیع نامناسب منابع است، امروز در مقایسه با کشورهای دنیا ما بیشترین درصد مالیات بر تولید را داریم، وقتی سپرده‌های بانکی را نگاه کنیم می‌بینیم دهک اول جامعه بیشترین سپرده را دارد و بیشترین دریافتی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم دهک‌های پایین تقریباً صفر است این یعنی اصلاً روستایی‌ها توانایی ندارند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستاها ندارند چون درآمدی برای ادامه زندگی ندارند و رفاهی که در شهرها می‌بینند در روستا در اختیارشان نیست.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: باید بازتوزیع منابع را طوری انجام بدهیم که بیشترین سرمایه گذاری ها در روستاها اتفاق بیفتد و شیب بندی منابع بانکی را به سمت روستاها هدایت کنیم و مالیات کمتری از آنها دریافت کنیم همچنین بحث استخدام و به کارگیری نیروی انسانی مطرح باشد تا اشتغال مولد داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: باید در روستاها و شهرستان‌ها اختیارات کافی باشد یعنی شبکه توزیع اختیارات را به گونه‌ای طراحی کنیم که هر شهرستان بتواند خودش پایتخت باشد و مجموع منابع بودجه‌ای خود را در اختیار داشته باشد؛ این یعنی خود فرماندار بتواند مدیریت کند و مردم محلی بر او و عملکردش نظارت کنند و اگر کارکردش بد بود در سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم عدم رضایت خود را اعلام کنند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی نهایی صحبت‌های خود در مناظره انتخابات، ی گفت: مردم از ما سوال می‌کنند چرا هر انتخاباتی می‌گذرد حرف‌ها تکرار می‌شود، مشکلاتی مانند گرانی، بیکاری، معیشت مردم، مرغ و تخم مرغ و مشکلات به این سادگی چرا حل نمی‌شود؟

 

نحوه اداره کشور مشکل دارد

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: بعد از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب با جمعی از دوستان، سه سالی است به این جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکل دارد و اینها، مشکلاتی قدیمی و زیرساختی هستند.

 

وی افزود: من یک پزشک و یک جراح هستم. وقتی فردی بیماری مزمن و خطرناکی دارد او را با مُسکن درمان نمی‌کنیم، وقتی یک سرطانی راه نفس بیماری را گرفته باید جراحی شود. وقتی ۵۰ سال است تورم دو رقمی داریم و نرخ بیکاری رو به افزایش است و برنامه‌ریزی های ما آثار موقت و کوتاه مدت دارد، این یعنی باید کارهای اساسی‌تری انجام دهیم.

 

۱۹ برنامه اجرایی دقیق داریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته برای موضوعات اضطراری باید حتماً دستورالعمل و برنامه مشخصی داشته باشیم که داریم. در مجموعه کتاب‌هایی که برای همکاران فرستادیم و آن را برای جمع نخبگان ارائه کرده‌ایم، ۱۹ برنامه اجرایی دقیق را ذکر کرده‌ایم و حتی به ۲۱۳ پروژه دقیق در ان مجموعه کتاب آمده است.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: حرف اصلی ما بالاتر از اینهاست. ما آمده‌ایم نظام اداری و ساختاری را تغییر دهیم. باید رویکردها و نگاه‌ها را تغییر دهیم. «دولت سلام» آمده تا حاکمیت مردم را تعمیق بدهد و مردم سالاری را حاکم کند، قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است.

 

وی تصریح کرد: دولت باید پاسخگوی مردم باشد و مردم بتوانند اگر دولتی خطا می‌کند با آن برخورد کنند اما سطح نگاه ما به مردم این است که پای صندوق بیایند، به ما رای بدهند و بروند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد اگر به سراغ مساله سربازی می‌رویم به این علت است که مانع مسیر توسعه «استارت آپ ها» ست، وقتی سراغ مدیریت غلط کرونا می‌رویم به این علت است که چند پارچگی در نحوه مدیریت دولت است که این بلا را سر کشور آورده است و امروز شما می‌بینید که همه مردم گرفتار آن شده‌اند.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: تلاش ما باید به این سمت برود که مسائل ۵۰ ساله و صد ساله حل و فصل شوند. اگر نگاه کنید نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است. چه کسی عامل خلق این نقدینگی است. آیا خلق این نقدینگی با این عظمت باز هم مربوط به خارج از کشور است؟ یا باید ببینیم در ساختارهای معیوب در بودجه، نظام برنامه ریزی و ساختار بانکی چه حوادثی ایجاد شده است.

 

وی افزود: متاسفانه به دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم و در انحصار و تبعیض، یک اقتصاد رانتی و دولتی ایجاد شده است. یک انحصار فوق العاده ایجاد شده که طبقه‌ای مرفه ساخته و این طبقه در کنار منافع دولت قرار گرفته است، بنابراین وقتی صحبت از خصوصی سازی می‌کنیم به اختصاصی سازی تبدیل می‌شود و منافع از یک جیب دولت به جیب دیگر جابجا می‌شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل هنر ما این است که مدیریت صندوق‌ها را جابجا کنیم، اما منابع کشور اگر بین مردم تقسیم شود، هر فرد حدود سه میلیون تومان سهم خواهد داشت. باید سوال کرد این منابع کجا رفته است؟

 

همتی: روحانی نگاه اقتصادی نداشت / اغلب وعده‌های نامزدها عملی نیست

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص ابربدهکاران بانکی گفت: اول ابراز تاسف می‌کنم که نمایندگان توانای بخش بزرگی از جامعه ایران از جمله زنان در این مناظره حضور ندارند. خیلی از شماها اینجا نماینده ندارید. به حق نیز معترض هستید.

 

وی ادامه داد: اعتراض تان را می‌خواهید با قهر از صندوق رای نشان دهید. من فکر می‌کنم اعتراضتان را با رای خود تغییر دهید. نیاز داریم که به جای انفعال، جمهوری تشکیل دهیم. ما می‌توانیم یک نه بزرگ و تاثیرگذار به تهدید علیه جمهوریت بگوییم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم! راستش من خیلی فکر کردم که اینجا چه قولی به شما بدهم. دیدم صادقانه تر این است که وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی طوری است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذاب نامزدها امکان تحقق ندارد.

 

همتی تاکید کرد: برخلاف دیگران، اقتصاد خوان و اقتصاددان هستم. از وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم. سابقه مدیریت اقتصادی و اجرایی دارم. منابع لازم برای وعده‌ها را نداریم.

 

وی گفت: دوست ندارم به شما به دروغ بگویم. این دوستان هیچکدام از پول و ثروت حرف نمی‌زند. عملاً از توزیع فقر می‌گویند. هم به تولید ثروت هم به توزیع عادلانه ثروت توجه همزمان می‌کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم از این وضعیت خارج شویم به شدت به سرعت نیاز داریم. به یک سری از اصلاحات اقتصادی. اینجا تنها نامزد هستم که می‌تواند بگوید چرا این اصلاحات اقتصادی برای توسعه ضروری است.

 

همتی تصریح کرد: جناب آقای رضایی بجای اینکه بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی بدست آورند. منتظر اقدامات ایشان هستیم.

 

وی افزود: جناب آقای رضایی شما خودتان در مجمع، چند بار ما را برای FATF معطل کردید. عدم پذیرش شفافیت پدر اقتصاد کشور را درآورده است. من تعجب می‌کنم از شما که به معلول می‌پردازید.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی، با اجازه مقام معظم رهبری مجدداً لوایح FATF به مجمع ارجاع شد. ما التماس کردیم، این برای ما مهم است.

 

چرا همه مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

همتی گفت: من قبلاً گفته بودم، من در مقابل ۵ نامزد هستم، که قاعدتاً به ریاست جناب آقای رئیسی است و به صورت پوششی، ایشان را پوشش می‌دهند.

 

وی ادامه داد: اولاً اگر قرار باشد من جواب دوستان پوششی را بدهم باید قسم بخورند که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی باقی خواهند ماند. اینکه نمی‌شود سه نفر بیایند بنشینند و حمله بکنند. من دفاع خواهم کرد، جواب خواهم داد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم، شما اقتصاد نمی‌فهمید. شما ابتدایی‌ترین مطالب را بلد نیستید. چرا برای مردم تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه‌ها و بیانیه خواندن‌ها؟ بیانیه خواندن پدر کشور را درآورده است. آقای جلیلی مشکل ما همین چیزها است. چرا همه مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

 

وی افزود: آقای جلیلی ارز در بانک مرکزی در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار سالیانه بوده است. اما در دو سال گذشته به طور متوسط به ۹ میلیارد دلار رسیده است. وقتی یک راننده تاکسی ۵ میلیون تومان درآمد داشته است و درآمدش به یک میلیون تومان برسد، مجبور است کرایه را پنج برابر بکند.

 

همتی تصریح کرد: قیمت دلار به‌جای اینکه بشود ۵۵,۰۰۰ تومان الان روی ۲۲ هزار تومان است. آقای جلیلی! در برجام شما در زمین ترامپ بازی کردید. من به عنوان رییس بانک مرکزی مسئول بازار بودم.

 

من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم

وی ادامه داد: آقای زاکانی من خواهش می‌کنم از پوششی در بیایید. شما اقتصاد نمی‌دانید. دو کلاس اقتصاد نخوانده‌اید. تحصیلات پزشکی نیز معلوم است که چطوری مدرک گرفته‌اید! دهانم را باز نکنید که این چیزها را بگویم. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی شما می‌فرمایید که می‌خواهید گروگان‌های آمریکایی را بگیریم و فلان بکنیم. آقای رضایی من اقتصاددان هستم. من می‌دانم شما چطوری اقتصاد خوانده‌اید. شما استادها را مجبور کرده‌اید در دفترتان از شما امتحان بگیرند. چیزهایی را نگویید که من مجبور شوم در اینجا بگویم.

 

وی ادامه داد: احترام ویژه‌ای برای آقای رئیسی قائل هستم. به جای اینکه به کارخانه‌ها بروید، به زندان‌ها می‌رفتید. این وظیفه بخش اجرایی است. از این وام‌هایی که می‌گویید و معلوم نیست آخرش چه شد. شما در قوه قضاییه تشریف داشتید و باید اول مشکلات قضایی را حل کنید بعد مشکلات اجرایی را حل بکنید. معیشت مردم را با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام تهدید کردید.

 

آقای رئیسی! من نمی‌دانم آیا به من امان‌نامه می‌دهید؟

همتی گفت: من البته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرده‌ام که بحث اساسی من تغییر استراتژی اقتصادی است. باید هرچه سریع‌تر اصلاحات اقتصادی انجام بدهیم، برنامه‌هایم را منتشر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: من همیشه گفتم که به جناب آقای رئیسی احترام ویژه‌ای قائل هستم. مردم بدانند، من به عنوان یک شهروند عادی در مقابل رئیس قوه قضاییه هستم. بالاخره در اینجا تعارض منافع وجود دارد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رئیسی من نمی‌دانم به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از اتمام کار پیگیری نکنید و علیه ما پیگیری قضایی نکنند. با این جملاتی که آقای رضایی گفتند!

 

آقای رضایی! هنوز در ارتباط با فرماندهی شما در برخی عملیات‌ها ابهام است

همتی افزود: ما می‌خواهیم کمک کنیم. جناب آقای رضایی، حضرتعالی هنوز در ارتباط با فرماندهی شما در برخی عملیات‌ها ابهام است. ما به شما به عنوان فرمانده جنگ احترام می‌گذاریم. فرماندهان جنگ، عزیز ملت هستند. اگر رئیس‌جمهور شوم شما را به عنوان یکی از مختلف اقتصادی کشور معرفی می‌کنم.

 

وی ادامه داد: آقای رئیسی کشور را به این روز انداخته‌اید و بانک مرکزی و دیگران را مقصر جلوه می‌دهید. همه اقتصاد را بسته‌اید. ارتباط با خارج را بسته‌اید.

 

همتی گفت: آقای جلیلی چرا صادرات ما به افغانستان کمتر است؟ معلوم است، ۱۰ سال از موقعی که شما بیانیه خواندن را شروع کرده‌اید چه اتفاقی در کشور افتاده است؟ رشد اقتصادی ما طی این ده سال به یک و نیم درصد رسیده است. یعنی کل رشد ما ۵ درصد بوده است. آقای جلیلی خواهش می‌کنم نخندید. اینها خنده ندارد، بلکه گریه دارد. شما باید طی ده سال به رشد سالی ۸ درصد می‌رسید.

 

شما و دوستانتان باید پایتان را از اقتصاد بیرون بکشید

وی ادامه داد: شما، دوستانتان و نهادهایتان باید پای تان را از اقتصاد بیرون بکشید.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در ارتباط با تعطیلی کارخانجات آقای رئیسی باید به واحدهای تولیدی کمک کرد. واحدهای تولیدی را بانک‌ها تعطیل کرده‌اند یا قوه قضاییه؟

 

همتی تصریح کرد: حضرتعالی دادستان و معاون اول قوه قضاییه بوده‌اید باید جلوی آن را می‌گرفتید. الان که این کار را می‌کنید کار بسیار خوبی است. در تلویزیون نیز تقدیر کردم. کار خوبی می‌کنید، ولی چرا شما را در ۲۰:۳۰ خبر اول و سوپرمن معرفی می‌کنند.

 

من را از مسئولیتم عزل کرده‌اند و به عنوان یک شهروند عادی صحبت می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من را از مسئولیتم عزل کرده‌اند و به عنوان یک شهروند عادی در مقابل رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کنم. در مقابل این افراد پوششی صحبت می‌کنم. مگر می‌شود در یک مناظره تلویزیونی ۵ نفر به یک نفر حمله کنند.

 

وی ادامه داد: این پول‌ها را از کجا آورده‌اید که من را اینقدر تخریب می‌کنند. این پول‌ها را ستادهایتان از کجا می‌آورند؟ مردم بهتر می‌توانند قضاوت کنند.

 

من نماینده دولت روحانی نیستم

همتی گفت: در همین اول بگویم، من نماینده آقای روحانی نیستم. من از بانک مرکزی به خاطر اختلاف نظری که با آقای روحانی داشتم، کنار گذاشته شده‌ام؛ البته آقای روحانی هم از لحاظ سیاسی، دنیا دیده‌تر و هم از لحاظ فن بیان بهتر از شما بود.

 

گرفتاری من این بود که روحانی نگاه اقتصادی نداشت

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ولی روحانی نیز مشکل شما را دارد. نگاه اقتصادی نداشت و گرفتاری من نیز همین بود. من خواهش می‌کنم دوستان به این نکته توجه کنند.

 

وی افزود: من برنامه مفصلی دارم. در قسمت اول دوستان از بس ۵ نفری علیه من صحبت کردند مجبور شدم جواب بدهم. در مورد قیمت‌گذاری خدمت شما عرض می‌کنم که من معتقد به قیمت گذاری دستوری نیستم، بلکه دولت نباید در مسائل جزئی مانند گندم، واردات لاستیک و یا اقداماتی مثل نهاده‌های کشاورزی، وارد شود. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری بکند.

 

همتی ادامه داد: مسئله کسری بودجه و بانک مرکزی باید حل بشود. من از استقلال بانک مرکزی حمایت می‌کنم. مشکل ما ساختاری و از ساختار بودجه ما است که هر روز روی آن تاثیر می‌گذارد و می‌آید در بانک مرکزی تبدیل به پایه پولی و نقدینگی می‌شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درآمدهای ارزی کشور نیز به خاطر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است و مشکل مضاعف شده است. قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است. اینکه می‌گویند ما با گرانفروشی مبارزه کنیم، با گرانفروشی نمی‌توان مبارزه کرد. گرانفروشی و گرانی نتیجه تورم است. قیمت‌های نسبی، خودش جواب می‌دهد. وقتی در یک بازار قیمت بالا می‌رود در باقی بازارها نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: برای تولید، تورم و رشد، برنامه‌های وسیعی دارم که انشالله به موقع و فرصت شود برای ملت ایران توضیح مفصل خواهم داد.

 

همتی گفت: بخش کشاورزی بسیار مهم است و بنده برنامه مفصلی دارم برای اینکه بتوانیم کشاورزی را از این وضعیت کشاورزی نجات بدهیم.

 

وابستگی کشاورزی ما نزدیک به سالیانه ۱۴ میلیارد است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وابستگی کشاورزی ما نزدیک به سالیانه ۱۴ میلیارد است که تقریباً نهاده‌های کشاورزی وارد می‌کنیم. این عدد مقداری کاهش پیدا کرده است، اما در حدود ۱۲ میلیارد دلار را ما واردات داریم که بخشی از آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند و بخشی از آن نیز با ارز نیمایی وارد می‌شود.

 

وی افزود: نکته‌ای که شما در مورد مسئله بحران آب و مصرف بخش کشاورزی ما اشاره کردید، یعنی کشاورزی ۷۵ درصد از آب مصرف را استفاده می‌کند؛ این مسئله مهمی است.

 

همتی تصریح کرد: مسئله بحران آب، مسئله ۳۰ سال آینده همه کشورها است. حتماً باید از لحاظ نوع کشت و نوع آبیاری اقدامات جدی انجام دهیم. مسئله‌ی مهمی که در بخش کشاورزی و در کنار آب وجود دارد، مسئله قیمت گذاری محصولات کشاورزی است.

 

وی ادامه داد: ما تا به حال خرید تضمینی قیمت داشتیم. مثلاً گفتیم قیمت ۵,۰۰۰ تومان در حالی که مشکل کشاورزان امروز هم این است. مسئله دوم کشاورزان، انتقال به بازار است. شما دیدید که شب عید چه اتفاقی افتاد. خیلی از میوه‌هایی که در دست کشاورزان بود با دو یا سه هزار تومان خریده شد و در بازار ۱۵ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان فروخته شد و این کار واسطه‌های بخش کشاورزی است.

 

محصولات کشاورزی را باید از طریق بورس کالا بفروشیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید انبارهایی درست کنیم و محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا بفروشیم. محصولات کشاورزی را با قیمت خلی پایین پیش‌فروش می‌کنند.

 

وی افزود: مسئله کشاورزی ما بسیار پیچیده است و این نکته را باید بپذیریم که ما در روستاها در بخش‌های مهمی نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم آن بخش‌هایی که جمعیت کشاورزی دارند را صنعتی بکنیم. مثلاً مانند شهرهای شمالی کشور.

 

همتی تصریح کرد: فکر می‌کنم در ارتباط با کشاورزی بحث‌های بسیار پیچیده‌ای داریم. آب مسئله مهمی است، بذر، کود و سم با قیمت‌های خیلی بالایی به دست کشاورزان می‌رسد.

 

فکر می‌کردم زاکانی پوششی است اما سوپر پوششی است

همتی گفت: تا قبل از این من فکر می‌کردم، آقای زاکانی پوششی هستند اما الان فهمیدم که سوپر پوششی هستند. لذا وقتم را صرف پاسخ دادن به ایشان نمی‌کنم. نکته دوم اینکه، گفتند چرا به بانک مرکزی آمدی.

 

نگذاشتیم اقتصاد ایران ونزوئلایی شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: افتخار من این است در شرایط بسیار سخت در کشور، بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم، ایران ونزوئلایی شود. مطمئن باشید الان نیز آمده‌ام که رئیس‌جمهور شوم و نگذارم اقتصاد کشور ما به سمت اقتصاد کره شمالی برود.

 

وی تصریح کرد: من هنوز انتخاب نشده‌ام. چون اکثر شما تا الان تصمیم دارید که رای ندهید. اما از شما دعوت می‌کنم لطفاً تجدید نظر کنید. برای تقویت جمهوریت، نیاز داریم قدرت بی قدرتان را نشان دهیم. ما زمان برای احیای توسعه کشور و فرصت برای اشتباه کردن نداریم.

 

اگر مردم درست انتخاب نکنند، از عراق و پاکستان هم عقب می‌افتیم

همتی گفت: جامعه ایران در حال پیر شدن است. ۴ سال دیگر، یک سری فرصت‌های طلایی بین المللی توسعه از بین می‌رود. میلیون‌ها ایرانی می‌توانند از زیر خط فقر در بیاند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید این چهار سال از دست برود. همسایه‌های ما در حال جلو افتادن از ما هستند. اگر امروز درست انتخاب نکنیم ۲۰ سال دیگر نیز باید قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع کنیم. حتی از عراق و پاکستان نیز عقب می‌افتیم.

 

وی تصریح کرد: ما الان، به همت شهید سلیمانی‌ها، قدرت اول منطقه‌ای هستیم. باید اقتصاد اول منطقه نیز باشیم که الان نیستیم.

 

همتی افزود: در بین نامزدهای که امروز روبروی شما هستند. من توانایی و دانش این کار را دارم. اگر شما بخواهید یک سری از مشکلات اقتصادی کشور حل شود و بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی، جامعه ما یک نفس بکشد و توسعه بیاید و جمهوری تقویت شود.

 

وی افزود: خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دانند، ولی ما می‌توانیم نتیجه و صحنه را عوض کنیم. کمکی که از شما می‌خواهم و از شما بر می‌آید، اول خودتان رای بدهید و اگر اعتراض نیز دارید با رای دادن به من نشان دهید.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در همین هفته تلاش کنید، نظر حداقل نظر ۱۰ نفر دیگر را نیز تغییر دهید و با خود همراه کنید. حداقل ۱۰ نفر!
وی ادامه داد: بحث پیروزی من نیست. ما مردم می‌توانیم ببریم. ایران نیز می‌تواند ببرد. جمهوریت نیز می‌تواند ببرد. مردم! می‌توانیم بازی و صحنه را عوض کنیم، به نفع ما مردم، به نفع جمهور، به نفع جمهوریت، به نفع فرزندانمان و به نفع ایران.

 

همتی در پایان تاکید کرد: ان‌شاءالله که همه با حضور چشمگیر خودمان در پای صندوق‌های رای، جواب خوبی را به آنهایی بدهیم که فکر می‌کنند جمهوریت نظام ضعیف شده است.

 

رضایی: آقای همتی و برخی اعضای دولت روحانی را ممنوع الخروج خواهم کرد

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات فرآیند بودجه‌ریزی کشور و همچنین کسری‌های بودجه، گفت: مردم عزیز! هشت سال پیش در همین مکان و در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و به شما گفتم اگر اوضاع به این صورت ادامه پیدا کند، این پول ملی سقوط می‌کند؛ به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق کارگران، درآمد کشاورزان و مردم نگاه کنید. امروز ما چه وضعی در زندگی داریم و به آن رسیدیم.

 

وی ادامه داد: در پاسخ به این سئوال که چرا این‌طور شده است و چرا مردم ما باید در زباله‌گردی، نان قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند. وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد تنظیم نشده است و هرگاه مشکلی برای دولت پیش بیاید، دست در جیب مردم می‌کنند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اقداماتی که بانک مرکزی و این آقای همتی و همکارانشان انجام دادند، بلایی سر کسر بودجه آوردند و تا مشکلی پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند تا کسر بودجه دولت را تأمین کنند، می‌خواهد ارزش پول ملی ثابت بماند؟ در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای جبران کسری بودجه در پیش گرفت، نرخ سود بانکی را پایین آورد و ارز را به غلط ۴,۲۰۰ تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به سمت بورس رفت، مردم را به حضور در بورس بدون حساب و کتاب تشویق کردند و بعد هم مردم را در زمین و آسمان رها کردند.

 

رضایی با طرح این پرسش که این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟، گفت: آیا بودجه کشور را باید از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کنند؟ مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ این یک مسئله اصلی است که در انقلاب پیدا شده است. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شود و پشت این اقتدار ملی، قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده است.

 

سیاست پولی که آقای همتی در پیش گرفت یک فاجعه بزرگ در نقدینگی به وجود آورد

رضایی گفت: آقای همتی! شما منبع برای رانت سازی در فولاد و شکر دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید اما برای اینکه به محرومین کشور یارانه ۴۵ هزار تومانی بدهید، منبع ندارید؟ ما همان قیمت واقعی ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل که ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است را می‌دهیم.

 

وی افزود: این واقعاً جای تأسف دارد که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به آمار نگاه کنید، وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی را به خوبی می‌بینید که از زمانی که ایشان مسئول شده، چگونه نرخ دلار از هشت هزار تومان به ۲۱ هزار رسیده است. آیا ایشان اقتصاددان است؟ چطور نتوانسته تشخیص بدهند که وضعیت چگونه است!؟ سیاست پولی که ایشان در پیش گرفت یک فاجعه بزرگی در نقدینگی کشور به وجود آورده است که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم، کشور از نظر تورم، تهدید می‌شود.

 

اگر پای آمریکا به ایران برسد، آنها را به گروگان می‌گیریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد مسائلی که در خصوص گروگان‌ها می‌گویید بله من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید کند که ما به ایران حمله می‌کنیم، جواب فردی مثل من این است که اگر پای شما به ایران برسد ما شما را گروگان می‌گیریم. شما می‌خواهید که ما گروگان را بکُشیم که چیزی دستمان را نگیرد. معلوم است که رجز خواهیم خواند و در این رجزخوانی در دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی می زنیم که جنبه انسانی ما حفظ می‌شود.

 

رضایی تصریح کرد: من برای اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم. طرح جدیدی را برای زندگی خانواده‌ها از شهر و روستا آغاز می‌کنیم تا به یک توسعه ملی برسیم. به همین دلیل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبه دقیق و از منابعی که در رانت خواری، اسراف از دست رفته و همچنین صرفه جویی در ۴ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود، به دست می‌آوریم.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مسئله اقتصادی که داریم از طریق بسیج مردم از اهل تسنن گرفته تا بانوانی که در حاشیه هستند و جوانان پیش می‌گیریم و قطار انقلاب را بزرگ‌تر می‌کنیم که همه استان‌های مرزنشین و قشرها بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنند. آن زمان نه تنها شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشیم بلکه یک جهشی ایجاد می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: امیدوارم مردم عزیز ما این فرمان را به دست ما بدهند که بتوانیم ثابت کنیم همانطور که در دفاع مقدس امنیت ملی بزرگ و عظیم است، در اقتصاد بزرگ ملی نیز توانایی این را دارد که ایران بزرگ اقتصادی را ایجاد کنیم.

 

اینکه آقای همتی برای دشمنان ایران دلسوزی می‌کند، عیب بزرگی است

رضایی درباره برنامه‌های اقتصادی در دولت خود گفت: اینکه جناب آقای همتی رجز خوانی نظامی و جنگی را نمی‌داند یک مسئله است و اینکه برای دشمنان ملت ایران دلسوزی می‌کند عیب بسیار بزرگی است.

 

وی افزود: اتفاقاً ایشان در سه سالی که در بانک مرکزی بود کاملاً با تحریم‌های آمریکایی همراهی کرده و در اولین فرصت اگر دولت را به دست بگیرم ایشان و تعداد دیگری را در دولت آقای روحانی ممنوع‌الخروج کرده و به دادگاه می‌سپارم و در آنجا ثابت می‌کنم دست‌های خیانت کاری که در این دولت چه آسیب‌هایی به مردم زده‌اند، چگونه بوده و همه اسناد را دارم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من با زور اسلحه به دانشگاه اقتصاد نرفتم، ادامه داد: من قبل از انقلاب در دانشگاه علم و صنعت مهندسی مکانیک می‌خواندم، مدرک دکترای اقتصاد من را دکتر عارف از دوستان ایشان امضا کرده‌اند.

 

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را حتماً پرداخت خواهم کرد

رضایی گفت: اما در ارتباط با برنامه‌هایی که دارم اینکه یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را حتماً پرداخت خواهم کرد. کسب و کارهای خانگی و نهضت خانه‌سازی ایرانیان را برنامه ریزی کردم و جدی می‌گیرم. از بانوان عزیز تمام قد در اداره کشور بهره می برم و با مشورت مراجع بزرگوار قم دو نفر از بانوان را در هیئت دولت خواهم داشت و در امور دیگر هم بانوان خواهند بود.

 

وی اضافه کرد: از اهل تسنن، جوانان و اقلیت‌ها و ظرفیت‌های خالی که خارج از جهش بزرگ تولید باقی مانده‌اند استفاده می‌کنم و برنامه اقتصادی طراحی کردم که به فضل پروردگار، به ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران بزرگ سیاسی و دفاعی که امروز داریم، منجر خواهد شد.

 

رضایی افزود: موضوع دیگری که به آن توجه می‌شود، پیشرانه‌های اقتصادی است هرکدام که فعال شود ۳۰۰ یا ۴۰۰ صنعت را به دنبال خود دارد، نهضت مسکن سازی، انرژی و جهانگردی و دیگر امورات است که هر کدام از این پیشرانه‌ها فعال شود واگن‌های بسیاری را در صنایع به جلو می‌کشاند. البته این فعالیت‌ها به این مربوط است که حکمرانی تغییر کند.

 

وی افزود: در این راستا از اصل ۱۳۷ استفاده کرده و اقتصاد متمرکز که موجب فساد و افزایش هزینه شده از مرکز به دیگر استان‌ها و شوراها واگذار می‌شود، مردم در هر استانی سپرده و درآمدهای خودشان را سرمایه گذاری خواهند کرد و مدیران محلی که در شوراهای شهر و استان‌ها هستند اختیاراتشان افزایش پیدا می‌کند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طرفی در تمام استان‌ها اقوام نقش در اداره کشور خواهند داشت و در اداره استان‌های خودشان استفاده خواهند شد. تغییر حکمرانی بسیار مهم است و مبارزه با فساد باید آغاز آن باشد.

 

دولتِ روحانی سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر بود

رضایی در پاسخ به سئوالی در خصوص فرآیند خصوصی سازی و دلایلی ناکارآمدی این فرآیند، گفت: علت اینکه مسئله خصوصی سازی در این دولت با شکست روبرو شد این بود که دولت آقای روحانی که متاسفانه سیاه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده است نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را نیز به روی اقتصاد بست.

 

وی خطاب به مردم، افزود: من چند آمار می‌دهم. مردم عزیز، شما خود قضاوت کنید. متوسط رشد اقتصادی در این دوره صفر بوده است. متوسط تورم ۲۴ درصد. متوسط رشد سرمایه ثابت منهای ۵ درصد بود و در ۵۰ سال اخیر برای اولین بار، رشد استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری پیشه گرفت.

 

اقتصاد در ۸ سال اخیر کوچک شد

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من دهه گذشته را دهه فرصت‌های از دست رفته نامیده‌ام، گفت: در این ۱۰ سال به جای اینکه کشور جلو برود، عقب آمده است. در ۸ سال اخیر که آقای روحانی مسئولیت داشت و آقای همتی نماینده اوست، اقتصاد کوچک شده است.

 

رضایی افزود: به عنوان مثال تورم در ۳ سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده و افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد و افزایش حقوق کارمندان ۴۵ درصد بوده است. بنابراین با این اوضاع و آماری که شما می‌بینید خصوصی سازی نتوانست راه موفقی را پیش بگیرد.

 

وی تاکید کرد: مهترین مشکل ما در خصوصی سازی این بوده که به اهلیت توجه نکردیم، یعنی کسانی که می آیند و شرکت‌های دولتی را می‌گیرند و سرمایه یک ملتی را تصاحب می‌کنند اهلیت لازم را نداشتند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در روسیه آئین نامه خصوصی سازی، یک آئین نامه‌ای با ۱۰۰ صفحه است و هر فردی که می‌آید و می‌خواهد شرکتی را خریداری کند مورد پرسش قرار می‌گیرد و سوابق او را در آورند، اما در کشورما افراد آمدند در اراک، آذربایجان، اردبیل و جاهای دیگر کارخانه را مفت گرفته‌اند. زمین آن فروختند و تجهیزات آن را جدا کرده‌اند و هیچ نظارتی بر آن نبوده است.

 

آقای همتی! شما استاد «جا خالی دادن» هستید

رضایی تصریح کرد: آیا اینها می‌خواهند همین گونه دولت را اداره کنند؟ از آقای همتی که سئوال می‌شود می‌گوید من در جریان نبوده‌ام. آقای همتی! شما استاد «جاخالی دادن»، شده‌اید. آیا می‌خواهید این گونه کشور را اداره کنید؟

 

وی گفت: آقای همتی شما که امروز به عنوان نماینده آقای روحانی اینجا نشسته‌اید، کشور را افتضاح اداره کردید و خون شهدا را پایمال کرده‌اید و حتماً باید پاسخگوی ملت باشید.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برنامه‌های او برای مقابله با فساد چیست؟ گفت: من معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌ها است و من به عنوان یک سرباز از ۱۷ سالگی تا کنون در این عرصه وارد شده‌ام و افتخار می‌کنم که این شغل را انتخاب کردم. لازم است دو نکته را بگویم. نخست هشدار بدهم که چرا می‌خواهم سینه خود را سپر حوادث ملت ایران می‌کنم.

 

باید از تکرار دولت‌های گذشته جلوگیری کنیم

رضایی افزود: هشدار من به این بر می‌گردد که در هشت سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مثل آب، جمعیت، بازنشستگی، ناطرازی بانک‌ها، نقدینگی، بیکاری و گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار را خواهیم داشت. معنای این کار این است که اگر می‌خواهیم فقر و فساد و تبعیض از بین برود اولین کار این است که باید از تکرار دولت‌های گذشته به طور جدی جلوگیری کنیم.

 

وی تصریح کرد: از صحبت‌های آقای همتی می‌توان درک کرد که چه اوضاعی وجود دارد. او می‌گوید به خاطر بینش‌های اقتصادی اش با آقای روحانی اختلاف داشته، کنار گذاشته شده است.

 

آقای همتی! چرا به شعور مردم توهین می‌کنید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای همتی! شما برای چه کنار آقای روحانی ماندید؟! شما که می‌گویید آقای روحانی تخصص اقتصادی نداشته است، اما به دست شما این کارها را انجام داده است. چرا به شعور ملت ایران توهین می‌کنید. چرا می‌خواهید دوباره دولت‌های گذشته را تکرار کنید؟

 

رضایی گفت: مردم عزیز ایران همانطور که در سال ۹۲، یک هزار تومانی را نشان دادم، می گویم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه بزرگی شما را در بر خواهد گرفت. نباید بگذارید این تکرار شود.

 

وی با بیان اینکه من که به صحنه آمدم خود را برای همه این مسائل آماده کرده‌ام، اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است که من فریاد می کشم که به مسئله اقتصادی برسید و اقتصاد مهم است و دست از این گروه گرایی ها و جناح بازی‌ها بردارید.

 

باید از متلک گفتن‌ها دست برداریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت آینده باید قوی‌ترین دولت باشد و از تمام شایستگان چه اصول گرایان، چه اصلاح طلب، اهل سنت، چه جوانان و چه بانوان باید استفاده کند. ما نمی‌توانیم حتی یک روز و یک لحظه را از دست بدهیم و به ملت ایران خیانت کنیم. باید از خودخواهی و متلک گفتن‌ها و جنگ‌های روانی دست برداریم، خدا خوشش نمی‌آید.

 

رضایی گفت: ملتی که بعد از ۲۰۰ سال آمده و یک آغازی را شروع کرده و می‌خواهد تمدن بزرگی را بسازد، امروز نباید دست آویز جناح‌های سیاسی قرار بگیریم. یک بار بیایید در برابر این ملت بزرگ تعظیم کنید و خودمان را در اختیار آنان قرار دهیم. ما می‌خواهیم قوی‌ترین دولت را در هشت سال آینده درست کنیم و دولت من که بر سر کار بیاید، همه گروه‌ها در آن حضور خواهند داشت.

 

باید یک دولت نو بوجود بیاید

محسن رضایی گفت: حرف من این است که دولت‌های گذشته نباید تکرار شود. در آن دولت‌ها سفره دولت از سفره مردم جدا شد و واژه «ما نمی‌توانیم» وارد ادبیات ما شد و اعتماد به نفس کشته شد. خودباوری و خلاقیت از بین رفت.

 

وی افزود: ما معتقدیم باید یک دولت نو بوجود بیاید؛ دولتی که کارآمد و قوی، پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد. دوباره مردم و دولت کنار هم قرار بگیرند و یک دولت جوان و انقلابی ایجاد خواهیم کرد و شعار «ما می توانیم» را دوباره به عرصه مدیریت و اداره کشور باز می‌گردانیم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های خودش برای تحول در شرایط کشور گفت: ما یارانه ۴۵۰ هزارتومانی برای ۴۰ میلیون ایرانی را تضمین می‌کنیم. همچنین شغل خانه داری که تربیت فرزند و بهداشت و سلامت خانگی هست را برقرار می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر ساخت یک میلیون مسکن که در مصوبه مجلس هست، یک میلیون مسکن به صورت نوسازی بافت‌های فرسوده است را ایجاد خواهیم کرد و با ایجاد صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس به جبران ضرر این مالباختگان خواهیم پرداخت.

 

رضایی گفت: طبق قانون اساسی ایالت‌های اقتصادی را درست خواهم کرد. همچنین موضوع کشاورزی و کشاورزان مظلوم ما که امروز حتی در قیمت تضمینی گندم با مشکل مواجه هستند را با تدابیری که سنجیده‌ایم حل خواهیم کرد و با ۵ درصد بیشتر از محصولات وارداتی، محصولات کشاورزی را خریداری می‌کنیم. همچنین دست واسطه گران و دلالان در این زمینه را قطع خواهیم کرد و ایران را به هاب غذایی منطقه تبدیل خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همگان قرار می‌دهم و می گویم من خودم را سرباز وطن می دانم و یک بار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته‌ام و آمده‌ام با ایثار و فداکاری مانند اوایل انقلاب، جوانان را به صحنه بیاورم و با کمک کارشناسان و پژوهشگران، نظام تصمیم گیری و نظارت را در جامعه تقویت کنم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با شرایطی که بوجود آمده است من خودم را شرمنده صبر و تحمل مردم می دانم. من شرمنده زباله گردها، نان قرض بگیرها و کوله برها هستم. هیچگاه فکر نمی‌کردم که وقتی خرمشهر آزاد شد و آوارگان به این شهر بازگشتند باقی بمانم و وضع اسف بار جامعه را در پشت سر اقتدار ایران که امروز توسط برادران من به عنوان مشاوران صلح‌ساز و امنیت هستند، ببینم.

 

رضایی گفت: امروز مردمی هستند که می‌خواهیم آنها را بازیچه قرار دهیم. من به جای همه دولتمردان کشور از شما عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم خدای متعال این توفیق را به من بدهد که بتوانیم گذشته‌ها را جبران کنیم.

 

رئیسی: برخی خسته نشدند انقدر اهانت می‌کنند؟ / تاکنون از یک نفر شکایت نکردم

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که «یکی از مشکلات اساسی در مسیر رونق و جهش تولید در کشور وجود موانع بسیاری مانند انحصار، تورم مقررات و مجوزها، قاچاق کالا و مداخلات نامناسب دولتی در مسیر حرکت بخش خصوصی است. از نظر شما علت کم توفیقی در این زمینه چیست و اولویت‌ها و راهکارهای شما برای رفع موانع چیست؟» اظهار داشت: موضوع موانع تولید، از مسائل مهمی است که امروز تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند.

 

وی افزود: موانع تولید کاری کرده است که تولیدکنندگان با اندیشه و با انگیزه‌ای که در عرصه تولید حضور پیدا کردند، تولیدشان با مشکل مواجه شده است. ما برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید برای آن جذابیت ایجاد کنیم و از سوی دیگر از جذابیت امور اقتصادی غیر مولد بکاهیم. اینکه نقدینگی و پول‌ها به سمت ارز، طلا و زمین و امور غیر مولد برود، باید جاذبه اش از بین برود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این امر به سازوکار نیاز دارد. جذابیت نداشتن هرگز به معنای آن نیست که از فردا مانع این موارد شویم. بلکه باید برای کارهای غیرمولد مالیات در نظر بگیریم و از مالیات تولیدکنندگان بکاهیم و با شیب ملایمی آن را به میزان پایین‌تری ببریم و ۲۵ درصد را به ۱۰ درصد برسانیم.

 

رئیسی افزود: ما باید در عمل برای مسأله، تولید کاری کنیم که تولید کننده مشکلی نداشته باشد. صدور برخی از مجوزها برای تولید کننده مانع است. بله باید سازوکار داشته باشد اما این سازوکارهای موجود، باید پسینی باشد نه پیشینی تا تولیدکننده را موفق کند. ما باید کاری کنیم مسأله قاچاق به عنوان یکی از موانع جدی تولید به حداقل برسد و از بین برود. از طرف دیگر نقدینگی باید به سمت تولید برود.

 

اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد

وی در پاسخ به نقدها و دیدگاه‌هایی که از سوی سایر کاندیداها مطرح شد، تصریح کرد: در ارتباط با مطالبی که اشاره شد، خواهش می‌کنم به نظرسنجی‌ها آن هم نه یک نظرسنجی، بلکه تمام نظرسنجی‌های کلی از مردم عنایت داشته باشید. یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی برخی از مسئولین است و انتظار مردم آن است که در سطوح مختلف با آنها با صداقت صحبت شود و حرف نادرست به آنها گفته نشود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این خیلی بد است که شخصی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری فقط برای جلب آرا و تخریب دیگران حضور پیدا کند. اگر این کار جواب می‌داد، در همین سالن افرادی بسیار اهانت کردند و تخریب کردند و حرف نادرست زدند. فکر کنید مردمی که پای صحبت ما نشستند و جوانانی که دسترسی دارند، می‌توانند خودشان به سایت آموزش عالی بروند و فرض کنید ببینند مدرک تحصیلی بنده و برخی از آقایان چیست؟ این برای کسی که ادعا می‌کند بد نیست؟ این کار لازم نیست به فردا بیانجامد کار یک دقیقه است. از این همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد.

 

همه می‌دانیم چه کسی برای اولین بار نامزد پوششی بود

رئیسی خاطرنشان کرد: سایت‌ها را نگاه کنید و ببینید که چقدر جریان معاندین علیه من بسیج شدند. شما قبل از هر کس در محضر خدا هستید. مردم می‌فهمند. چرا به مردم اهانت می‌کنید؟ مردم می‌دانند و تشخیص می‌دهند. مردم هم من را دیدند و تجربه کردند و هم شما را دیدند. من با مردم، با صداقت حرف می زنم. چرا به کاندیداها اهانت می‌کنید؟ اولین کسی که در تاریخ ایران نامزد پوششی را می‌دانید در دوره قبل چه کسی بود؛ کسی که رسماً می‌گفت نمی‌خواهم رئیس جمهور شوم و فقط آمدم از دولت دفاع کنم. دوستان شما بنیانگذار این موضوع بودند. هر کدام از این آقایان شخصیتی هستند.

 

وی گفت: دیدگاه و اعتقاد من رقابت و مشارکت است. شما دیدید من در قوه قضاییه چه کردم؛ از روز اولی که آمدم گفتم هر کسی که قوه قضاییه از آن شاکی است، از همه گذشتیم. نه یک سایت بستیم، نه روزنامه بستیم و نه یک نفر را بخاطر انتقاد پیگیری کردیم. اما شما به جایی (دولت) اعتقاد دارید که صدها شکایت کردند علیه کسانی که اهانت کردند.

 

من در دوره انتخابات قبل از کسی یک شکایت نکردم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من در دوره انتخابات قبل از کسی یک شکایت نکردم. می‌گویید چرا با واحدهای تولیدی سر می زنید؟ من که نمی‌خواستم سر بزنم، شما مردم را گرفتار کردید. این اقتصاد است که کشور را به این روز انداختید؟ قوه قضاییه و دادگستری‌های سراسر کشور بیش از ۲ هزار کارخانه راه اندازی کردند. بروید و ببینید اینها کجا هستند و بودند یا نبودند. اینها پیش روی مردم است.

 

رئیسی گفت: من همه زندان‌ها را هم سر می‌زنم. من مدیر نشستن در اتاق‌ها نیستم. اتفاقاً شما باید پاسخ دهید که چرا کار را به این روز رساندید که من که به استان می‌روم با کارآفرین‌ها جلسه داشته باشم؟ اینها صدایشان از بی توجهی‌ها بلند است. اتفاقاً سوال جدی از شما مطرح است که چرا داد همه را در آوردید و داد کارآفرین و کارگر را درآوردید؟

 

اگر در جایگاه رئیس‌جمهور قرار بگیرم جایگاه پاسخگو پیدا می‌کنم

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این مناظره در رابطه با دیدگاه‌های اقتصادی خود برای اداره کشور، بیان کرد: بنده در مسئولیت ریاست قوه قضاییه با پرونده‌های بسیاری که به دلیل ساز و کارهای نادرست و بسترهای فساد و زمینه‌های بسیار رانت در دستگاه اجرایی تولید می‌شود مواجه شدیم. ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و مردم می‌دانند که نه در ادعا بلکه در عمل نسبت به رسیدگی‌ها خط قرمز نداریم و این برای مردم اثبات شده است. نکته مهم این است که باید به مجموعه‌ای که تولید فساد می‌کند، رفت یعنی رفتن سراغ علل فساد؛ پرونده‌هایی که فعلاً رسیدگی می‌شود معلول است.

 

وی تاکید کرد: برای من خدمت کردن در دستگاه قضایی بسیار مغتنم است اما امروز با خواست عموم مردم که قابل مشاهده و ارزیابی است مواجه شدم. شما ده‌ها بار ارزیابی کردید، اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی‌ها، ظلم، فقر، تبعیض و بسیاری از بسترهای فساد در آمده است. و الّا درست می‌گویید من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه گر دارم و اگر در جایگاه رئیس جمهور قرار بگیرم جایگاه پاسخگو پیدا می‌کنم.

 

چرا می‌خواهید با تخریب جایگاه من، خودتان را اثبات کنید؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: طبق سنت سنواتی آقایان پنج سال و ده سال بوده است و نیاز ندارم به اینکه دنبال پست و مقام باشم. مطلقاً چنین فکری در ذهن من نیست؛ چه در استان قدس رضوی خادم بودم و چه در اینجا که امروز مردم با عملکرد من آشنا هستند. دلیل اقبال مردم این است. چرا از اقبال مردم ناراحت هستید؟ چرا می‌خواهید با تخریب جایگاه من، خودتان را اثبات کنید؟ بیایید بگویید این کار را کردید. چهار واحد تولیدی را هم شما می‌رفتید و آباد می‌کردید. چرا این کار را نکردید؟ می‌گویید اینها مشکل قضایی داشت. اولاً مشکل قضایی را چه کسی ایجاد کرد؟ اولاً که کمتر از یک درصد مشکلات قضایی داشتند. نوع خصوصی سازی های بی حساب و کتاب در دولت اینها را رقم زده است.

 

مردم دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند

رئیسی تصریح کرد: تبریزی‌ها ماشین سازی تبریز را می‌بینند، کرمانشاه را می‌بینند، در اراک و خوزستان می‌بینند. داد کارگر و کشاورز و مردم در آمده است. ما بی توجه باشیم؟ فرق شما و ما همین است. ما به فرمان رهبری که فرمودند تولید مسأله کشور است، به خواست مردم توجه می‌کنیم و به میدان آمدیم. ما برای دولت، کسب و کار و معیشت مردم برنامه داریم.

 

وی افزود: جایگاه و ظرفیت من ایجاب می‌کند بگویم مدیریت، حلقه مفقوده کشور است. بسیاری از اقتصاددان‌ها را می‌توانم برای رفع مشکلات کشور به خط کنم و این کار را خواهم کرد. کما اینکه اگر در جایگاهی بودم بسیاری از اقتصادیونی که هستند جزء مشاورینی بودند که همواره با من کار می‌کردند. مردم امروز این قدرت مدیریت را می‌خواهند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مسأله مردم این نیست که فلان مکتب اقتصادی چه می‌گوید و دیگر مکتب اقتصادی چه می‌گوید؟ دو مکتب اقتصادی با هم دعوا دارند و دو نفر اقتصادی حرف یکسان نمی‌گویند. مردم دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند که کارهای کشور را سامان بدهد. چرا اجازه نمی‌دهید این کار اتفاق بیافتد؟

 

زمین، تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

رئیسی در پاسخ به این سوال که «زمین خواری و تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی برخی از اشخاص با استفاده با استفاده از نفوذ و بهره‌گیری از خلأ های قانونی پدیده شومی است که لطمات زیادی را به مردم وارد آورده است، چه برنامه مدون و بازدارنده‌ای برای مقابله با این معضل در نظر دارید؟» گفت: یکی از مشکلات جدی کشور مسائل زمین‌خواری است که زمین به جای اینکه برای کشاورزی، سکونت مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به سرمایه‌هایی مانند طلا و ارز تبدیل شده است و به دست سوداگران و کسانی که با زمین از طریق جنگل خواری و کوه خواری و تعبیر کاربری‌ها برخورد می‌کنند افتاده است.

 

شورایی برای پیشگیری از زمین خواری ایجاد کردیم

وی بیان کرد: این از آن چیزهایی است که در قوه قضاییه شاهد خروجی آن هستیم و پرونده‌های زیادی تولید می‌شود اما اگر ساز و کارهای آن در دولت اصلاح شود و دستگاه‌های مسئول در حوزه شهر و روستا مسئولیت خود را انجام دهند واقعاً نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد. ما یک شورای حفظ حقوق بیت المال با شرکت همه مسئولین اجرایی و قضایی ایجاد کردیم که از اینگونه زمین‌خواری ها پیشگیری می‌کند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای عبور از این وضعیت باید سند عادی را به سند رسمی تبدیل کرد، بیان کرد: این یکی از ضرورت‌های جدی کشور است که از ابتدای ورود به قوه قضاییه با همراهی مجلس آن را دنبال کردم. مجلس هم خوشبختانه آن را تصویب کرد که مقداری در گیر و دار مسائل اداری است. این اولین مسأله است.

 

دنبال این هستیم که کاداستر تا پایان ۱۴۰۰ به سامان برسد

رئیسی افزود: دومین مسأله موضوع حدنگار و کاداستر است که در کشور ما شروع شده و عمل کردیم. متاسفانه کشور ما در زمینه حدنگار و کاداستر عقب است. شاید یک کشور است که این کار را انجام نداده با در حال انجام است. ما به دنبال این هستیم که ان شاءالله تا پایان ۱۴۰۰ کاداستر کشور به سامان برسد. مدیریت معنایش همین است این کار چهل ساله بوده اما الان دارد به سامان می‌رسد و همه شاهد انجام آن هستند. ما باید سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مردمی را فعال کنیم تا در این زمینه فعال شوند و نظارت کنند و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنند.

 

وی تاکید کرد: راه قانونی باید برای مردم باز شود تا مردم سراغ کار غیر قانونی نروند و در صورت تخلف، متخلف شناسایی شود. ما امروز مدیریت حدی در امور می‌خواهیم وگرنه مقررات هست و به آن عمل نمی‌شود. اگر عمل شود ساز و کارها موجود است تا از زمین‌خواری ها جلوگیری شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «تورم یکی از بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران است، مهمترین راهکار شما برای تعدیل این مشکل چیست؟» گفت: متاسفانه یکی از مشکلات جدی‌ای امروز مردم گرفتار آن هستند موضوع تورم است. قیمت‌ها نسبت به کالاهای اساسی فوق العاده افزایش پیدا کرده است و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و قیمت گوشت و مرغ و … حدوداً ۶ برابر افزایش پیدا کرده است و امروز آنچه مردم را بسیار نالان کرده است این است که سفره‌ای که مردم داشتند کوچک شد.

 

رئیسی افزود: برخی سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید قیمت دلار ممکن است به ۵ هزار تومان برسد اما شاهد بودیم قیمت آن را به ۳۰ هزار تومان رساندند. بعد هم اعلام می‌کنند اگر ما نبودیم در مملکت قحطی می‌شد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورد و گفت اگر نبودم ۳۰ گل خورده می‌شد. اینکه پاسخ به مردم نشد؛ باید برای تورم راهکار پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه ثبات بازار بسیار مهم است، گفت: اینقدر دخالت کردن در بازار از سوی دولت معنا ندارد. شأن دولت نظارت، هدایت و حمایت است. برای اداره بازار باید از بازاری کمک گرفت. از تولید کننده برای اداره واحدهای تولیدی مجموعه‌های صنعتی باید کمک گرفت. نمی‌شود نشست و برای همه با بخشنامه تصمیم گرفت.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بازار دستوری اداره نمی‌شود. باید ارز تک نرخی را در کشور باب کرد. این فساد جدی است و در قوه قضاییه شاهد هستم ارز ۴۲۰۰ چقدر مشکل درست کرده است. بله کمک به سفره مردم درست است اما باید به سمت ارز تک نرخی و ثبات در بازار رفت. باید مسأله ارز صادراتی را مدیریت کرد. زمانی اعلام می‌کنیم صادرکننده‌ها ارز صادراتی نیاوردند. با قوه قهریه که نمی‌شود حل کرد. باید پیگیری کرد و این را به صورت تهاتری دنبال کرد.

 

رئیسی افزود: مدیریت کردن ارز صادراتی بسیار مهم است. مسأله این است که ما باید تسهیلات بانکی را مدیریت کنیم.

 

وی بیان کرد: رئیس‌جمهور رئیس همه جمهور است یعنی همه مردم و تمام جناح‌ها و گروه‌ها و دغدغه مندان نسبت به مردم و انقلاب از هر جناح و حزب و با هر گویشی و در هر اقلیمی که قرار دارند. نگاه، نگاه خدمتگزاری به همه است. رفع مشکل زن مرد، پیر و جوان و همه باید در دستور کارش باشد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید یک نگاه عمیق و شناخت مسائل کشور و حل مسائل و مشکلات کشور و با برنامه وجود داشته باشد تاکید کرد: روزی که رفتم در قوه قضاییه همه می‌دانند برنامه‌ای تحت عنوان سند تحول ارائه دادم و مشغول کار شدم و آن را در اختیار همه صاحبنظران و اندیشمندان و قضات قرار دادم و گفتم تحولی که می‌خواهم ایجاد کنم در پرتوی است سند است.

 

رئیسی افزود: احساس مردم هم این بود که پس از دو سال و چند ماه اتفاقی در قوه قضاییه افتاده است. نگاه‌های مردم و نگاه نخبگانی و حتی جناح‌ها این بود که در قوه قضاییه اتفاقاتی رخ داده است و وضعیت متفاوتی رقم زده است. در چند روزی که تصمیم گرفتم ۱۲ اندیشکده را به خط کردیم و دوستان کارهای بسیار خوبی کردند و برنامه‌ای برای بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شناخت گره‌ها و نظام مسائل مردم در دستور کار بوده است.

 

وی تاکید کرد: آقایانی که مسأله فضای مجازی را مطرح می‌کنند، اعتقاد ما این است که در فضای مجازی عقب هستیم و کار آنچنان که بایست انجام نشده و زیرساخت‌ها مشکل دارد. از جوانان و بچه‌ها سوال می پرسم وقتی گیم‌بازی می‌کنید چقدر وسط بازی حال شما گرفته می‌شود؟ معلوم است که زیرساخت‌ها درست نیست. پژوهشگر عزیز وقتی در حال پژوهش هستی در پژوهشت مشکل ایجاد می‌شود معلوم است زیرساخت کامل نیست و باید کامل شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در تولید محتوای فضای مجازی با مشکل روبرو هستیم، گفت: حق بسیاری از بانوان در فضای مجازی در حال تضییع است. خانم خانه داری که در حال تولید محتوا است حقش دارد ضایع می‌شود. در زمینه فضای مجازی باید کار بسیار شود. من در این فضا هستم و دو میلیون فالوور دارم و با آنها ارتباط دارم و خیلی از مسائل از این طریق به من منتقل می‌شود. آقایان دارند بسیاری از این مسائل را خلط مبحث می‌کنند.

 

رئیسی در پایان تصریح کرد: وقتی می‌گوییم سفره و کسب و کار و دولت، اینها همه مسأله مردم هستند. چطور نتوانیم پس از این همه وقت یک دولت تراز انقلاب اسلامی و خواست مردم عزیز با همه نگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم. قطعاً ما توانمند هستیم. ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم نه نمی‌شود و نشد. در رابطه با بعضی از مسائل بانکی با مسئولین بانکی صحبت کردم که این کار بشود، گفتند بانک‌ها به حرف ما گوش نمی‌کنند. یعنی چی گوش نمی‌کنند؟ هر مدیری محکم و جدی عمل کند کار پیش می‌رود.

https://hoorkhabar.ir/695508کپی شد!
118
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.