دفع آبهای سطحی شهر اهواز عزم ملی می خواهد

طرح جامع دفع آبهای سطحی با بودجه فعلی شهرداری قابل اجرا نیست و نیازمند عزم ملی همه مسئولان و نمایندگان استان است.

به گزارش هورنیوز، علی اکبر جمال پور کارشناس ارشد برنامه ریزی مدیریت شهری به خبرنگار ما گفت: باتوجه به اینکه مدیریت آبهای سطحی از سال ۷۳ تفکیک و مدیریت آن به شهرداری واگذار شد، کارشناسان ذیربط هم هشدارهای لازم را در رابطه به ورود کشور به دوره ترسالی نیز داده بودند، تا کنون در این خصوص ترتیب اثر داده نشده است.

وی در همین خصوص افزود: دفع آبهای سطحی که طی سالهای گذشته باعث آبگرفتگی در فصل بارش باران در شهر اهواز شده با همکاری بین بخشی می تواند صورت بپذیرد و همچنین تا زمانی که لایروبی به طور کامل از سوی آبفا انجام نشود، نمی‌توانیم بگوییم با چند میلیمتر باران، شهر زیر آب می‌رود زیرا لایروبی حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در کاهش آبگرفتگی تاثیر دارد، ایستگاه‌های پمپاژ، واحد پمپ متمرکز، واکنش سریع و مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در این زمینه نقش دارند.

جمال پور تصریح کرد: البته طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی اهواز که توسط شهرداری انجام می شود متکفل همه نقاطی که دچار آبگرفتگی می‌شود، نیست و تنها به نقاط مهم آبگرفتگی می‌پردازد، این طرح ساده‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه ممکن برای رفع آبگرفتگی نقاط بحرانی است که کارشناسان ارائه داده‌اند، بنابراین حل مشکل اهواز منوط به بازسازی و شبکه فرسوده فاضلاب و اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی است.

این کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی شهری گفت: زمانیکه هشدار از سوی هواشناسی صادر می‌شود باید مدیران، ستاد بحران تشکیل دهند و آماده بشوند، این اقدامات در شهرهای کوچک با مدیریت فرماندار انجام می‌شود اما در کلانشهر اهواز، چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین تا زمانی که مدیریت بحران در اهواز نداشته باشیم که مدیران را مکلف کند و اقداماتی برای بالا بردن تاب آوری انجام دهند، این نقص‌ها همچنان وجود دارد و شاهد از هم گسیختگی مدیریت بحران در اهواز خواهیم بود.

وی در همین خصوص نیز افزود: طرح جامع دفع آبهای سطحی با بودجه فعلی شهرداری قابل اجرا نیست و نیازمند عزم ملی همه مسئولان و نمایندگان استان است.

جمال پور در ادامه گفت: نگرانی در مورد فاضلاب و آب‌های سطحی از گذشته در اهواز وجود داشته اما با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی مساله آب‌های سطحی مطرح نبود و نگاه‌ها به مشکلات شبکه فاضلاب معطوف شده بود که با بررسی متعدد از سوی کارشناسان متوجه شدیم مساله بسیار جدی‌ است که آثار آنرا هم مشاهده کردید.

این کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی شهری در پایان افزود: سالانه در حدود ۲۰ میلیارد ریال برای لایروبی شبکه فاضلاب هزینه می‌شد اما این اعتبار با حجم وسیع کار تناسبی نداشته است البته در دو سال گذشته بیشتر شده، و باید دیگر شرکت‌های بزرگ از جمله نفت، حفاری، فولاد و… در این زمینه کمک کنند که تا کنون نکرده اند یا بسیار اندک بود است.

https://hoorkhabar.ir/695355کپی شد!
9093
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.