کاهش ۴۲ درصدی مجموع آورد آب به سدهای خوزستان

هورنیوز – علی شریفی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش آورد آبی به ذخایر سدهای استان خوزستان در سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ بسیار چشمگیر بوده است و نسبت به سال گذشته با افت شدیدی در خصوص حجم مفید مخازن روبه رو هستیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۸ درصد مخازن سدهای استان خوزستان خالی هستند و به طور مثال در حوزه کارون با خالی بودن ۵۱ درصد ذخیره سد، در دز با کاهش ۵۸ درصدی، در حوزه کرخه با کاهش ۷۱ درصدی و در سد کرخه با کاهش ۲۹ درصدی و در مارون با کاهش ۴۰ درصدی روبه رو هستیم که شرایط ما را برای گذر از تابستان و رسیدن به فصل آبی آینده بسیار سخت کرده است.

 

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: سازمان آب و برق خوزستان با تامین ۱۱٫۷ میلیارد متر مکعب آب برای کل کشت های پائیزه و زمستانه و بخش عمده ای از کشت های بهاره از جمله چغندرقند، ذرت علوفه ای و صیفی جات زیر پلاستیکی نقش عمده ای در رونق کشاورزی و تولید و اشتغالزایی برای کشاورزان و روستاییان داشت، اما با توجه به اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه شاهد کاهش ۷۰ درصدی آوردهای آبی بوده ایم طبیعتا در کشت تابستانه با محدودیت و ممنوعیت روبه رو هستیم.

 

شریفی اضافه کرد: با توجه به جلسات متعددی که در استانداری خوزستان و با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و نمایندگان استان و انجمن صنفی کشاورزان داشتیم به این جمع بندی در کشت های تابستانه از طرف مدیریت ستاد بحران رسیدیم که با همکاری ذی نفعان کشاورزی می توانیم بهترین عملکرد را در تابستان داشته باشیم.

 

وی گفت: در حال حاضر اولویت اول ما تامین آب شرب مردم است، از این رو اگر با انحراف و عدم رعایت الگوی کشت به خصوص کشت شالی روبه رو باشیم، قطعا به لحاظ کمی و کیفی در تامین آب شرب با مشکل روبه رو خواهیم شد.

 

شریفی در پایان گفت: متاسفانه با شرایط خشکسالی در سال جاری روبه رو هستیم و امیدواریم با مصرف بهینه در زمینه مصارف خانگی، صنعت و کشاورزی به مشکل خاصی برنخوریم.

https://hoorkhabar.ir/694985کپی شد!
101