نیازمند افراد فراجناحی و فراقومی در شوراهای شهر هستیم

به گزارش هورنیوز، این اتاق کلاب هاوسی خوزستانی ها با اجرای علی بهمن و افشار پرویزی بابادی که نسبت به شب های قبل تعداد افراد بیشتری را در خود جای داد و حدود ۴ ساعت این گفتگو به طول انجامید با موضوع کرسی شوراها در خوزستان به چه افرادی سپرده شود از ساعت ۲۳ شب آغاز و تا حدود ۳ بامداد ادامه داشت که به یکی از پرچالش ترین مباحث تبدیل شد.

 

در ابتدا علی بهمن گفت: ۵ دوره از عمر شوراها در خوزستان می گذرد و برخی اعتقاد دارند که ایجاد شوراها در کشور اشتباه بوده و نتوانسته به توسعه شهرها به خصوص در خوزستان کمک کند و این دیدگاه وجود دارد که برخی با نگاه قومیتی و یا تامین منافع از قبل تعیین شده باند و جناح و دسته سیاسی خود وارد این عرصه شده اند و به هیچ وجه نگاه توسعه شهر را ندارند و همین مسئله باعث عقب ماندگی اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان نسبت به سایر شهرهای کشور شده است.

 

وی ادامه داد: از این رو یکی از اهداف مطرح نمودن چنین مباحثی روشن سازی و آگاهی مردم در این خصوص که به چه افرادی و با چه دیدگاهی رای بدهیم تا بتوانیم به آینده و توسعه استان و اهواز امیدوار و دلگرم باشیم.

 

رضا ملحانی یکی از خبرنگاران استان خوزستان که در این بحث حضور داشت گفت: برای اینکه بدانیم افرادی که می خواهند وارد شورا شوند با چه هدفی بدنبال ورود به شورا هستند فکر می کنم باید ۴ مورد را مد نظر قرارداد.

 

وی ادامه داد: ابتدا اینکه بخش اول عزیزانی هستند که بی شک منفعت طلبان اقتصادی هستند و از نظر مالی به فکر رانت های اقتصادی و اطلاعاتی جهت تامین خواستگاه خود بوده اند. دسته دوم مردگان سیاسی هستند که در این ۶۳۱ کاندید قطعا افرادی چه استاندار، فرماندار، مدیر و … وجود دارند که بدنبال احیا حیات سیاسی خود هستند و این مسیر یکی از مسیرهای دسترسی به آن هدف است. دسته سوم متوهمان قومیتی هستند که می خواهند به پشتوانه عشیره و طایفه خود وارد شورا شوند. اما دسته چهارم مطالبه گران انقلابی هستند که قطعا بعد از ورود به شورا نسبت به عملکرد خود پاسخگو خواهند بود.

 

مرتضی آژند نیز یکی دیگر از فعالین رسانه در استان خوزستان اظهار کرد: به عقیده من کرسی های شورا باید به دست افراد متخصص، مدیران شهری، فارغ التحصیلان شهرسازی، مدیریت شهری و معماری و اقتصاد برسند و این تنها با انتخاب خوب و صحیح از سوی مردم انجام شدنی است.

 

وی ادامه داد: اما متاسفانه در خوزستان به جای اینکه بیشتر به شایستگان در انتخابات نگاه شود، نگاه ها قومیتی و سیاسی است، به طور مثال باید به این نکته اشاره داشت که چرا پیک چهارم کرونا در خوزستان ۲ ماه زودتر از تمام کشور شروع شد، این نشان دهنده درصد بالای روستانشینی، زندگی قومی و قبیله ای و طایفه ای دارد.

 

آژند بیان داشت: از این رو بدون شک انتخابات آینده هم در خوزستان به خصوص در شوراهای شهر رنگ و بوی قومیتی پررنگ تری خواهند داشت.

 

خانم سارا یکی از شهروندان اهوازی گفت: تا زمانی که افراد متخصص، دلسوز و شجاع وارد شورای شهر نشوند، اوضاع و احوال شهرهای استان خوزستان به همین شکل است و فرقی نمی کند چه کسی وارد شورا شود.

 

وی ادامه داد: متاسفم که شهری مثل اهواز با این همه منابع درآمدی هنوز در پروژه مترو خود با مشکل روبه رو است و هنوز مردم نتوانسته اند از این پروژه عظیم بهره مند شوند.

 

مجتبی حاجتی دبیر حزب آزادی شاخه خوزستان گفت: یکی از اهداف اصلی تشکیل شوراها این بود که یک تیم مشورتی و یک تیم تخصصی به انتخاب مردم و به نمایندگی مردم در کنار شهردار قرار بگیرند و با کارهای مشورتی و نظارتی بتوانند توسعه شهر را به مردم هدیه بدهند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه این هدف در هیچ شورایی وجود نداشت و افرادی وارد شدند که با یکدیگر هم خوانی ندارند و بیشتر مانعی برای توسعه شهرها لقب گرفته اند و شاهد افرادی در مسند شورا هستیم که غیرمتخصص هستند، هر چند که در این بین افرادی دلسوز و متخصص هم وارد شورا شده اند، اما آن قدر تعداد آنها کم بوده است که در بین خواسته های دیگر اعضای شورا صدای آنها گم شده است، از این رو امیدواریم در انتخابات پیش رو افرادی وارد شورا شوند که به مشکلات مردم آگاه و به دور از مسائل قومی و سیاسی به فکر توسعه شهر باشند.

 

ملحانی در بخش دوم صحبت های خود گفت: تا انتخابات شورای شهر در اهواز ۴۰ و چند روز باقی مانده و طبق آماری که وجود دارد اغلب رای ها را ساکنین مناطق کم برخوردار، حاشیه نشین ها، مسجدی ها و گروه های سیاسی به صندوق ها می ریزند.

 

وی ادامه داد: در دوره قبل مردم به دسته های سیاسی اعتماد کردند و رای ها سیاسی و بعضا قومی به صندوق ها ریخته شد و ماحصل خوبی ایجاد نشد، از این رو فکر نمی کنم در دوره جدید مردم به جناح ها و قومیت ها برای انتخاب اعتماد کنند.

 

ملحانی بیان داشت: یکی از عمده مشکلات شهر اهواز عدم تامین منابع مالی و ایستادگی برای دریافت عوارض آلایندگی و همچنین جذب سرمایه گذار است، متاسفانه ما نمی توانیم با تنها درآمدهای عوارض پروانه ساختمان که بیشتر به حقوق پرسنل شهرداری ختم می شود شهر را اداره کنیم.

 

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: اهواز یکی از ۷ کلانشهر بزرگ کشور است و اگر راه های توسعه را آن طور که مد نظرمان هست به خوبی طی نکرده نشان از انتخاب ما دارد.

 

وی ادامه داد: از دید من و با توجه به ارتباطی که با اعضای شورای شهر داشتم، شورا در دور اول را شورای موفق دیدم که کارهای بسیار خوبی را برای اهواز استارت زد، اما در دوره های بعدی بیشتر شاهد انتخابات قومی بودیم که این بدلیل عدم توجه به فعالیت های فرهنگی توسط مسئولین در شهرها بر می گردد.

 

پور حاجت بیان داشت: رسانه ها می توانند به عنوان اجتماعی ترین نهاد مطالبات مردم را از مسئولین بخواهند و اگر ما شاهد شورای موفق نبوده ایم به این دلیل است که از انتخاب افراد تاثیرگذار سرباز زده ایم و افرادی مطالبه گر نبوده ایم.

 

حسین مروانی یکی از فعالین فرهنگی اجتماعی گفت: از دید من افرادی که قرار است وارد شورا شوند باید دیدگاه مناسبی از تمامی مناطق اهواز و مشکلات آن داشته باشند، باید بدنه شهرداری را بشناسند، باید اولویت های مردم را بداند و به سمت پروژه های ملی و منطقه ای برود.

 

وی ادامه داد: انتخاب ما باید به گونه ای باشد که بدانیم قرار است چشم انداز اهواز در ۴ سال آینده از این انتخابی که کرده ایم چه باشد، اینکه بیش از ۶۰۰ نفر کاندید شورا شده اند قطعا باید از نظر فکری و فردی جایگاه اجتماعی آنها سنجیده شود.

 

حامد یکی از شهروندان اهوازی گفت: متاسفانه ما بیشتر شاهد حضور افرادی در شوراها هستیم که مدیرنما هستند تا مدیر و از طرف قوم خود با رای که از آنجا و نه از هیچ جای دیگر عایدشان شده وارد شورا شده اند.

 

وی ادامه داد: باعث تاسف است که درآمدهای سرشار و کلان اهواز خرج توسعه و پیشرفت اهواز نمی شود و به استانهای دیگر می رود و تنها در استان افراد به فکر قدرت نمایی برای قوم، جناح و گروه سیاسی خود هستند.

 

اکرم جلیلی مشاور مالی، مدرس دانشگاه گفت: در استان خوزستان اغلب انتخابات ما با دید سیاسی و قومی انجام شده و بعد از آن شاهد دخالت های فراوان اعضای شورا در عزل و نصب ها و … بوده ایم، این در حالی است که وظیفه اصلی شورا انتخاب شهردار، تصویب بودجه و در نهایت نظارت بر عملکرد شخص شهردار ولاغیر است.
اما متاسفانه نگاه های سیاسی و قومی در اهواز باعث قربانی شدن مردم شده است و توجه به شهرها در هیچ اولویتی قرار ندارد و اقداماتی در شهرداری ها انجام می شود که شاید سالها پیش در عقب افتاده ترین شهرها انجام می شده است.

 

وی ادامه داد: از دید من افرادی باید کرسی های شورا را در دست بگیرند که دارای تخصص و تجربه کافی، اقتصاددان باشند، به مسائل عمران و حقوق آشنا باشند و بدور از مسائل حزبی و سیاسی و قومی به فکر منافع مردم باشند.

 

شهرام هزاریان دبیر حزب وحدت و همکاری ملی شاخه خوزستان گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از واقعیت های خوزستان انتخابات قومی و سیاسی است، از این رو باید بکوشیم شایسته ترین های قوم ها و سیاسیون وارد شورا شوند.

 

غلامرضا جعفری یکی از فعالین اجتماعی کلانشهر اهواز گفت: در دوره های مختلف انتخابات یک سری دوگانگی ها را شاهد هستیم که بسیار مشکل ساز شده است، اینکه جای سوال دارد چرا ما فقط در انتخابات قوم گرایی و مسائل سیاسی را دچار ایراد می دانیم و در مسائل دیگر از این دو مسئله به نفع خودمان استفاده می کنیم.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که دیدگاه ما به این شکل است که هر جا قوم و حزب به نفع مان است آن رابخواهیم و هر جا نه آن را نخواهیم نمی توانیم به توسعه اهواز امیدوار باشیم.

 

سجاد آرزومند یکی از فعالین رسانه ای خوزستان گفت: به عقیده من باید در همین مدت باقی مانده ۵ دوره گذشته شوراها مورد نقد و بررسی قرار گیرند و نقاط قوت، چالش ها و ضعف ها را برای انتخاب آینده مد نظر داشته باشیم. از دید من قطعا کسی که مناطق اهواز را بشناسد، چالش ها را بداند و سازمان ها و موجودیت آنها را بشناسد می تواند موفق باشد و می تواند در جذب سرمایه گذار هم با توجه به ظرفیت ها موفق عمل کند. زیرا معتقد هستم تا زمانی که شهرداری می بایست ماهیانه ۸۰ میلیارد تومان به پرسنل خود حقوق بدهد که قطعا در سال جاری این رقم به ۹۰ تا ۹۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت نمی تواند بدون ورود سرمایه گذاران به موفقیت برسد.

 

شهرام ملکی نیا یکی از فعالین اجتماعی و مجری صدا و سیمای خوزستان گفت: در چند روز گذشته با تعدادی از کاندیداهای شورای شهر اهواز دیدار و گفتگو داشتم، از یکی از آنها پرسیدم آیا می دانید ساختمان شورای شهر کجاست که با این جواب روبه رو شدم، شنیده ام امانیه است، قطعا ما با چنین افرادی نمی توانیم به آینده اهواز امیدوار باشیم.

غلامرضا

وی ادامه داد: بدون شک همه ما میدانیم کرسی شورا باید به چه کسانی سپرده شود، اما از دید من مهمترین خصلت یک عضو شورای شهر این است که آدم اهل گفتگو و شنیدن حرفهای مردم باشد.

 

پیمان نجف پور یکی دیگر از فعالین رسانه ای خوزستان گفت: یکی از دلایل اینکه انتخابات در اهواز رنگ قومی به خود می گیرد این است که احزاب از قدرت و انسجام کافی برخوردار نیستند، اما تلاش ما نباید منع لیست های قومی باشد، بلکه می توانیم در لیست های قومی تفکر کنیم و افراد نخبه و متخصص را وارد این لیست ها کنیم.

 

وی ادامه داد: به عقیده بنده باید از افرادی که می توانند در شهر و توسعه آن نقش داشته باشند بخواهیم که در انتخابات ورود کنند و در این زمینه هم موفق باشیم.

 

سید شاهرخ موسوی عضو شورای اسلامی شهرستان ایذه گفت: اگر به شهرهایی که تجربه موفق از شورا و شهرداری داشته اند مراجعه کنیم می بینیم که استانداران و معاونین وزیر در آن حضور داشته اند و سوابق خوبی از خود به جای گذاشته اند و دیدگاه قومی و قبیله ای و سیاسی در انتخابات شورای شهر وجود نداشته، زیرا شورای شهر یکی نهاد اجتماعی است و سیاسی کاری را برنمی تابد.

 

وحید کیانی رئیس کانون پرورش فکری و جوانان خوزستان گفت: یکی از مشکلاتی که در انتخابات خوزستان داریم این است که شبها در جلسات نگاه طایفه ای و قومی به انتخابات داریم و روزها آزادخواه هستیم و می گوئیم نباید انتخابات قومی برگزار شود.

 

وی ادامه داد: تجلی پیشرفت یک شهر بدون شهر از دل شورا و شهرداری بیرون می آید، از این رو نیاز به یک شورا همدل و متخصص و دلسوز داریم تا بتوانیم به موفقیت شهر امیدوار باشیم و ما هم مثل شهرهای زیبای کشور از داشتن شهری زیبا لذت ببریم.

 

رضا برات پور سردبیر سایت قلمنا گفت: شورا آنقدر مهم است که در آیه ۳۸ شورا خداوند امر مشورت را بسیار ضروری دانسته است و از این رو می طلبد افرادی را انتخاب کنیم که منافع توسعه ای شهر برایش مهم باشد و نه منافع شخصی و حزبی. اینکه اکنون هر کرسی شورای شهر اهواز ۵۰ متقاضی دارد، نشان از این دارد که می شود در شورا کارهای فراوانی انجام داد، اما این مسئله نیاز به وحدت میان اعضای شورا و شهردار دارد و اگر وحدت ایجاد شود، در تمامی زمینه های سرمایه گذاری و توسعه شهر اتفاقات مهمی رخ خواهد داد.

 

وی ادامه داد: اگر در انتخابات شورای شهر بتوانیم به شناسایی افراد متخصص، آگاه، کاربلد در زمینه عمران، راه، شهرسازی، معماری، فرهنگی و ورزشی رای بدهیم قطعا شاهد تشکیل کمیسیون های موفق و شورایی موفق با تصمیم های درست خواهیم بود.

 

پونه پیل رام دبیر حزب خانه پرستار استان خوزستان گفت: در هیچ کجای قانون اساسی ننوشته شده که انتخاب قومی ممنوع است و برای توسعه چالش ایجاد می کند، همچنین برای انتخاب سیاسی هم همین شکل، از این رو انتظار می رود بزرگان قبایل، برای توسعه شهر هم که شده نخبگان اقوام را تشویق به حضور در عرصه انتخابات کنند و از آن فرد هم حمایت کنند. از طرفی دیگر انتظار می رود در دوره ۴ ساله اعضای شورا وابستگی به قدرت، میز و اموال نداشته باشند و به فکر توسعه شهرها از فرصتی که به آنها دست داده باشند.

 

فرشید پورحاجت گفت: من به شهرستانها و استانهای زیادی سفر کرده ام و آن طور هم که گفته می شود وضعیت اهواز در زمینه رسیدن به پیشرفت بد نیست، شاید ما موانع داشته باشیم و به بلوغ توسعه نرسیده باشیم، اما ایجاد و احداث بنگله ها و … نشان می دهد که می توانیم به توسعه برسیم و انتخاب یک مدیر متخصص می تواند شهر را به سرانجام برساند.

 

سید نور موسوی یکی از پرسنل شهرداری اهواز و مدرس دانشگاه گفت: بدون شک در نزدیک به ۷۰۰ کاندید تایید صلاحیت شده، افراد متخصص و دلسوز هم وجود دارد و نگاه ما باید به این شکل باشد که ابتدا کاندیداها را بشناسیم و برنامه ها و تخصص آنها را بدانیم و بعد به آنها رای بدهیم.

 

اما متاسفانه در خصوص شورا اینکه تاکنون ما شورای شهر را شورای شهرداری دیده ایم و هیچ وقت به یک مدیریت یکپارچه در این زمینه نرسیدیم که در تمامی مسائل شهری ورود و مشکلات را با رایزنی و لابی با سایر ارگانها به حداقل برسانند.

 

جاسم شدید زاده نماینده اسبق اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی در خوزستان شاهد تنزل قدرت احزاب باشیم، طبیعی است که نگاه ها به سمت گروه ها و لیست های قومی برود. اما باید عنوان داشت طی ۵ دوره گذشته چرا هیچ دوره ای شاهد سند چشم انداز و برنامه خاصی با عنوان سند توسعه شهری اهواز از سوی شورای شهر و شهرداری نبوده ایم تا شورای شهر و شهرداری آینده هم نسبت به آن برای توسعه شهر اهواز برنامه ریزی کنند. از این رو من معتقدم ابتدا لیست های یک دست قومی مشکلات خاص خود را دارد و به شهر آسیب وارد می کند و سایر اقوام احساس مظلومیت و محرومیت می کنند و دوم اینکه باید سند توسعه شهر تصویب و با تفکر بر آن به فکر توسعه شهر باشیم.

 

محسن صنیعی استاد دانشگاه و از فعالین اجتماعی گفت: متاسفانه شورای شهر را باید با عنوان شورای شهرداری در کشور و به خصوص خوزستان شناخت و متاسفانه شوراهای شهر در کشور بسیار پرمسئله بوده اند و با مشکلات عمده مالی، اخلاقی و … پرونده های زیادی را در مراجع قضایی علیه خودشان می بینند، از این رو مسائل فوق باعث شده پارلمان شهری و حوزه مدیریت شهری با مشکلات عدیده روبه رو باشند.

 

وی بیان داشت: جای تاسف دارد که از ۶۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز حتی یک نفر هم کاندید شورای شهر نشده است.

 

ابراهیم منصورنژاد یکی از مدیران نفتی و فعالین اجتماعی سیاسی خوزستان نیز گفت: در شورای شهر قبلی افرادی که انتخاب شدند بنا به نیازمندی افراد رای دهنده بود، از این رو نباید انتظار داشته باشیم که در شورای شهر بعدی آرزوهای مردم همگی برآورده می شوند و مشکلات شهر مرتفع می گردد، وقتی فرهنگ انتخاب ما در خوزستان فرهنگ انتخاب قومی و سیاسی برای شورای شهر است نمی شود شهری توسعه یافته را متصور بود.

 

مصطفی نوری یکی از فعالین اجتماعی گفت: به نظر من در شیوه تایید صلاحیت کاندیداها مشکلاتی وجود دارد، زیرا سندیکاها در کشور آن طور که باید و شاید فعال نیستند و اگر سندیکاها فعال باشند راحت تر می شود به دنبال مطالبات مردم بود و تصمیم گیری صحیحی داشته باشیم.

 

وی گفت: به نظر من هر لیستی که تشکیل می شود شهردار خود را هم معرفی کند تا تکلیف خود را بدانیم.

 

حمزه جباری یکی دیگر از فعالین رسانه ای و اقتصادی گفت: با اینکه وجود قومیت ها در خوزستان باید یک ظرفیت و پتانسیل باشد، اما تبدیل به یک نقطه ضعف برای ما شده است و نتوانسته این مسئله به توسعه شهر کمک نماید. از دید من افرادی که وارد شورا شده اند اتفاقا افراد متخصصی بوده ا ند ولی در انتخاب شهردار و مدیران آن قدر دخل و تصرف داشته اند که آن چیزی که مد نظر بوده بدست نیامده.

 

مجید عبدالخانی عضو سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: برای انتخابات نیاز به افرادی داریم که شجاع، فراقومی، فراجناحی، تخصص و تعهد را در کارنامه خود داشته باشد، زیرا شورای شهر جای سیاسیون نیست و انتظار می رود افرادی که انتخاب می شوند با فرهنگسازی مناسب این موضوع را نهادینه کنند که جریان های قومی و سیاسی به نفع توسعه شهر در انتخابات شورای شهر نیستند.

 

امید حلالی صاحب امتیاز سایت خبری شوشان گفت: تجربه شوراها در ایران که بعد از دوره اصلاحات آغاز به کار کرده است، تجربه ناکام و ناموفقی بوده است و بیشتر شاهد صف بندی ها و مناقشات گروه ها حتی بعد از انتخابات و در صحن شوراها هم بودیم و این مسئله باعث هدر رفت منابع و وقت و زمان شده است که بسیار هم ناراحت کننده می باشد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع در شهرهای کوچکتر هم وجود دارد و شورا متناسب به وضعیت فرهنگی اجتماعی کشور ما نیست، اما این را هم باید یادآور شویم که در اهواز هر زمان مدیریت متمرکز ایجاد شده است شهر رونق گرفته و ارزش افزوده بیشتری عاید شهرداری و مردم شده است.

 

حلالی بیان داشت: به عقیده من نظام جمهوری اسلامی در حال تغییر تاکتیک است تا بتواند جلوی هرز رفت منابع را در انتخابات ۱۴۰۰ بگیرد و اینکه این تاکتیک را هم می خواهند تثبیت کنند و با یک نوع اداره کردن امور به صورت مقتدرانه تجربه شوراهای ناکام و ناموفق را از بین ببرد. من فکر می کنم اگر افراد صالح، دست پاک، چشم پاک، مفید و به دور از مفسدها را وارد شورا کنیم بتوانیم به کارنامه مثبت و روشنی از شورای آینده برسیم.

 

قاسم امیری یکی از فعالین سیاسی استان خوزستان نیز گفت: وجود شوراها این دیدگاه را در ما بوجود آورد که با تشکیل شوراها می توانیم به پرورش مدیران آینده امیدوار باشیم و نیروهای جدیدی با انگیزه بالایی وارد سیستم مدیریتی کشور می شوند، اما متاسفانه در دوره های گذشته اینقدر این موضوع کمرنگ بوده است که جای هیچ دفاعی از شورای شهر باقی نمی گذارد.

 

وی ادامه داد: توجه به مسائل قومیتی نباید اینقدر مورد بحث باشد، زیرا این موضوع در شهرها و استانهای دیگر اهمیت ندارد و تنها ما باید به توانمندی و تخصص افراد در انتخابات توجه کنیم.

https://hoorkhabar.ir/694763کپی شد!
146
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.