قوی در برقراری ارتباط و لابی، ضعیف در انتصابات

به گزارش هورنیوز، این روزها که شیوع ویروس کرونا آن قدر بی رحمانه جان انسانها را یکی پس از دیگری می گیرد، پیام رسان ها توانسته اند در زمینه اطلاع رسانی و برگزاری جلسات در فضای مجازی نقش پررنگی را ایفا کنند، از این رو اهالی رسانه و مسئولین استان خوزستان در یکی از اتاق های پیام رسان کلاب هاوس که چندیست بسیار پرمخاطب ظاهر شده است به بررسی عملکرد دکتر غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان پرداختند.

 

در ابتدای این گفتگوی مجازی که حدود ۴۰ نفر به صورت زنده به مدت چهار و نیم ساعت مشغول گفت و شنود بودند، جاسم شدید زاده نماینده اسبق اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا باید به این مهم توجه داشت که غلامرضا شریعتی چگونه بر این مسند نشسته است و اینکه دولت در انتصاب وی نقش داشته یا پدر سالارهای خوزستانی که در تهران نشسته اند و تصمیم می گیرند، زیرا اصلاح طلبان خوزستان با آمدن وی مخالف بودند و پیشینه او را برای اداره استان خوزستان پیشینه مناسبی نمی دیدند.

 

وی ادامه داد: توجه اطلاح طلبان خوزستان برای استانداری آقای کیانوش راد و عبدالله سلامی بود ولی آقای جهانگیری تنها با آمدن غلامرضا شریعتی موافق بود.

 

شدید زاده گفت: یکی از دلایل اینکه شریعتی توانست رقابت استاندار شدن را از کیانوش راد ببرد این بود که وی فردی لابی گر بود و هم در اصولگرایان و هم در اصلاح طلبان کانالهای خاص خود را داشت و حمایت خاتمی، جهانگیری و واعظی باعث روی کار آمدن شریعتی شد.

 

وی افزود: شریعتی فردی با لابی قوی بود، او توانست وزارتخانه ها را به استان بیاورد و برای انجام کارها آنها را متقاعد کرد که فعالیت در زمینه ۵۵۰ هزار هکتاری و متقاعد نمودن وزارت نفت برای انجام کارهال اجتماعی از جمله آنهاست.

 

شریف علوی یکی از فعالین اجتماعی گفت: اگر خواسته باشیم عملکرد شریعتی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم ابتدا می بایست وضعیت منابع دولت را مورد بررسی قرار داد و به نظر من عملکرد شریعتی با توجه به وضعیت کشور در خوزستان عملکرد مناسبی بوده است، زیرا وی توانست افراد کنار خود را ارتقاء بخشد و کادرسازی مناسبی از سوی افراد مقرب به خود ایجاد کند.

 

همچنین نسترن بهداروند یکی از اهالی رسانه خوزستان اظهار کرد: به نظر من دکتر شریعتی بجای اینکه به فکر کار کردن و رفع مشکلات در استان خوزستان باشد، بیشتر به فکر بدست آوردن محبوبیت بود، زیرا وی نتوانست علیرغم حضور فراوان در مشکل سیل و فاضلاب هیچ کدام از این دو مشکل را در استان مرتفع نماید.

 

وی گفت: جای تاسف دارد که بگوئیم عملکردها را فقط روی کاغذها می توان دید و نمی توان آنها را لمس کرد.

 

سعید آژده صاحب امتیاز رسانه نخبگان خوزستان در مورد این بحث عنوان کرد: شریعتی استانداری پرتلاش و پرکار بود و به تمام استان بارها و بارها سرکشی کردند و به ندرت وی را در حال استراحت می دیدیم و بعضا چند شبانه روز در محل های مختلف چه در سیل و چه در مسائل مختلف حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: دکتر شریعتی هم اکنون به عنوان رئیس استاندارد کشور مشغول کار است و ارتقاء سمت گرفته اند و به قولی وی در خوزستان سهم آقای خاتمی بود و هر کسی هم که برای استاندار شدن وی تلاش کرد، سهم خود را هم در استان گرفت.

 

آژده گفت: شریعتی در استان باعث کارهای مثبت و خوبی شدند که ماندگار هستند و اولین آن عدم شکایت دستگاه ها از رسانه ها بود و بسیار با حوصله به حرفهای مراجعه کنندگان خود گوش می داد و ذهنیت بسته ای نسبت به هیچ کس نداشت. اما نقطه ضعف وی عدم ارتباط گیری مناسب با معاونین خود بود و در تمام فضاها ورود می کرد و اجازه نمی داد معاونینش آن صور که باید و شاید کار کنند.

 

وی افزود: به عقیده من شریعتی در خیلی جاها مظلوم واقع شده و افرادی که منتصب به وی بودند بیشتر سود بردند تا ضرر، زیرا اعتقاد دارم شرایط شریعتی در استان متاثر از شرایط دولت در کشور است. به نظر من شریعتی آینده مدیریت استان را تضمین کرد، زیرا به جوانان زیادی میدان داد و همه آنها اکنون دارای تجارب ارزشمندی هستند.

 

سید نور موسوی فعال رسانه ای نیز گفت: طبیعتا بر همگان واضح است که مشکلات خوزستان بسیار زیاد هستند و می بایست برای رفع آنها دارایی های استان را مد نظر قرار دهیم و این عادلانه نیست که با توجه به مشکلات و کمبود امکانات شریعتی را استانداری ضعیف برای استان خوزستان بنامیم.

 

وی ادامه داد: اینکه شریعتی در هر ساعتی که فکر می کنید در محل کار خود حاضر بود را مثبت نمی دانم ولی اینکه تمامی مشکلات دو دهه اخیر را هم به وی منتصب کنیم عالانه نیست، اما اعتقاد دارم شریعتی می توانست به مشاوره گرفتن از افراد با سابقه خوزستان و نخبگان و به کارگیری دلسوزان و معتمدین استان کارنامه موفق تری داشته باشد.

 

رضا برات پور فعال رسانه ای استان در اینخصوص گفت: استاندار سابق خوزستان در مسائل اجتماعی آنگونه که باید و شاید نتوانست مسئولیت های بزرگ از شرکت ها و ارگان ها که موظف به اجرای مسئولیت های اجتماعی هستند بخواهد، ما هنوز کودکان کار را می بینیم، هنوز معلولان و بیماران خاص را می بینیم، هنوز مادران کار را می بینیم که می شد شرکت های بزرگ با اجرای مسئولیت های اجتماعی خود به مرتفع نمودن مشکلات این قشر جامعه بپردازند.

 

وی افزود: می شد شریعتی دستگاه ها را راضی به این کند که در زمینه منابع طبیعی، محیط زیست و جنگل کاری و ایجاد فضای سبز در استان دچار مشکل خوزستان کارهای فراوانی کنند. متاسفانه باید بگوئیم، علیرغم اینکه خوزستان بیشترین بودجه کشور را به خود اختصاص داده، اما در زمینه عملکردی رتبه آخر را دارد و این از نکات منفی دوره شریعتی است.

 

فاضل خمیسی فعال اجتماعی نیز گفت: یکی از نقدهایی که بر شریعتی وارد است این موضوع است که او می خواست تمام کارها را خودش انجام دهد و معاونین وی تقریبا هیچ کاره بودند و تفویض اختیاری هم از سوی شریعتی به معاونین آن طور که باید و شاید نبود و این دور از اخلاق حرفه ای مدیریت است. از این رو شریعتی را یک مدیر خسته دیدم که مدیر خسته هم نمی تواند تصمیم درست و قاطع و مناسب بگیرد، در غیر این صورت می بایست شاهد پیشرفت های چشمگیری در بسیاری از مسایل خوزستان باشیم.

 

هومن خورشید فعال اجتماعی رسانه ای در این زمینه اظهار کرد: کارنامه استانداران در زمینه انتصابات را نباید از دید احزاب نگریست، اما اینکه بگوئیم که اصلاح طلبان از شریعتی حمایت نکردند را نمی پذیرم، زیرا کیانوش راد به عنوان یکی از بزرگان حزب اصلاح طلب خوزستان از وی حمایت کرد. اما در خصوص عملکرد مدیریتی وی در حوزه توسعه استان، باید اشاره کنیم که وی معاونینی را سرکار آورد و معرفی کرد که در کار خود موفق هم بوده اند.

 

وی گفت: شریعتی کارهای بزرگی در استان انجام داد که یکی از آنها آبگیری هورالعظیم بعد از ۱۰ سال خشک شدن و حضور نفت برای استخراج از میدان های نفتی در این تالاب بود، همچنین ۲۰ هزار هکتار نهالکاری در زمان وی و اختصاص حق آبه به تالاب شادگان از جمله اقدامات زیست محیطی شریعتی در خوزستان بود. همچنین بزرگترین مصوبه تاریخی بودجه خوزستان در ۱۶ فروردین ۹۶ برای اجرای طرح آبرسانی غدیر با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومانی بود که در تاریخ استان بی سابقه است.

 

خورشید تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که مشکلات استان مربوط به سالهای سال است و نه تنها در ۵ ساله دکتر شریعتی و اغلب زیرساخت ها قدیمی و فرسوده هستند در استان و قطعا اگر شریعتی تا ۱۴۱۰ در استان ماندگار بودند آن وقت می شد انتقاداتی را که مطرح است به وی داشته باشیم. بضاعت خوزستان در مدیران همین افرادی بود که روی کار آمدند و کسی دیگر نداریم که بخواهیم از آنها بهره مند شویم.

 

او افزوذ: خوزستان سالها در زمینه بودجه ملی بی نصیب بود، اما توانستیم در زمان شریعتی پالایشگاه گاز بید بلند را با ۲ میلیارد دلار، پالایشگاه مسجدسلیمان را به نتیجه برسانیم، همچنین در زمینه پروژه میدان نفتی آزادگان اقدامات فراوانی صورت گرفت و در فولادسازی ها هم کارهای خوبی صورت گرفت.

 

سید شریف حسینی نماینده اسبق اهواز در مجلس گفت: با توجه به اینکه عملکرد شخص را قرار است مورد بررسی قرار دهیم، باید اینگونه نگاه کنیم که در زمانی که وی روی کار بود تعاریف زیادی از وی می شد و بسیاری عملکرد او را مثبت می دیدند، اما باید نمود آن را در استان ببینیم و اینکه ببینیم کدامیک از مشکلات استان مرتفع شده است.

 

وی افزود: انتظار ما این است که در خصوص اخلاقیات افراد صحبت نکنیم، زیرا این گونه نگاه یک نگاه گعده ای برای مدیران ایجاد می کند. ما انتظار داریم مدیران استان بر اساس سند توسعه و یک خط مشی و استراتژی مناسب کار کنند، اینکه شریعتی از نخبگان استان است را می پذیریم و اگر هم نقدی می کنیم تنها برای توجه به آینده است.

 

حسینی اظهار کرد: یکی از ایرادات زمان شریعتی این بود که سطح مدیریت در استان را بسیار تنزل بخشیدند و اینکه یک فردی از یک دستگاهی به چندین دستگاه برای مدیریت پیشنهاد می شود و این اقدام بیشتر ما را به این سمت می برد که وی می خواهد دوستش عهده دار مسئولیت بشود به هر قیمتی. از این رو معتقدیم اگر می خواهیم خوزستان در مسیر توسعه قرار گیرد باید ابتدا شورای راهبردی تشکیل دهیم که مدیران حاضر در آن منتصب به ما نباشند و تشکیل شده از افراد بزرگ ملی باشند تا در مسیر موفقیت گام برداریم.

 

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از راه های بررسی عملکرد یک مدیر این است که کارهای انجام شده و نشده وی را مورد نقد قرار دهیم و سپس طی نامه ای از استاندار جدید بخواهیم از کارهای انجام شده صیانت و برای کارهای انجام نشده چاره ای بیاندیشد.

 

حسینی گفت: یکی از مشکلات استان خوزستان این است که ما برای توسعه به فکر جذب اعتبارات دولتی هستیم و این ما را به نتیجه نمی رساند و اگر ما بتوانیم سند چشم انداز و توسعه استان را به روز کنیم و سرمایه گذاران را راغب به سرمایه گذاری در استان کنیم آن وقت می توانیم به توسعه امیدوار باشیم.

 

مهدی مکارمی صاحب امتیاز مجله زادبوم نیز در اینخصوص اظهار کرد: اینکه مدیری را نقد و مورد بررسی قرار می دهیم اقدامی موثر در راستای رفع مشکلات است، اما انتظار می رود از مجموع صحبت ها و مباحث به سمت توسعه استان پیش برویم.

 

وی افزود: در بحث مسئولیت های اجتماعی شریعتی اقدامات خوبی انجام داد که مهمترین آنها پیگیری در زمینه اختصاص ۴ درصد سرمایه گذاری نفت به مسئولیت های اجتماعی بود که رقمی معادل ۱۲۳ میلیون دلار به خوزستان اختصاص یافت، همچنین وی از صندوق توسعه ملی با لحنی مطالبه گرایانه از رئیس جمهور توانست مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای ساماندهی فاضلاب موافقت بگیرد و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. همچنین در اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و اختصاص آب به فاز دوم کارهای عظیمی صورت گرفت.

 

مکارمی عنوان کرد: اینکه رتبه استانداری خوزستان رتبه نامناسبی بود باید بگویم، که در ۷۰ درصد شاخص ها عملکرد بالای ۹۰ درصدی داشتیم و تنها در ۳ شاخص غیرمرتبط نتوانستیم رتبه خوبی بدست آوریم.

 

سهراب نوروزی دیگر فعال اجتماعی گفت: من عملکرد شریعتی را در خوزستان مطلوب نمیدانم، زیرا معتقدم در دوره وی نامناسب ترین انتخابات شورای شهر برگزار شد که در هیچ دوره ای سابقه نداشت و حتی کلانشهر اهواز بدون فرماندار بود و ۱۳ سرپرست فرمانداری در خوزستان عملکردی نامناسب در این زمینه از وی به جای گذاشت.

 

وی ادامه داد: اینکه شریعتی برای کارهای مختلف وقت زیاد می گذاشت قابل دفاع است، اما اینکه هیچ نتیجه قابل لمسی را نمی توانیم ببینیم قابل دفاع نیست و اگر عملکرد وی را با عملکرد مقتدایی در ترازو بگذاریم، به هیچ وجه شریعتی موفق نبوده است.

 

حسن طرفی فعال اجتماعی گفت: شریعتی مدیر مدیریت کردن شرایط وضع موجود خوزستان بود و همانند حضور مقتدایی مقتدرانه نبود. از طرفی باید یادآور شد که خوزستان به حیاط خلوت برخی از آقایان تبدیل شده است و دنبال مدیری بودند که توسعه محور نباشد و تنها به خواسته های آقایان توجه کند و راهکاری برای حل مشکلات نداشته باشد.

 

علی منجزی یکی دیگر از فعالین اجتماعی در این زمینه اظهار کرد: یکی از سوالات من این است که شریعتی با چه روزمه ای استاندار خوزستان شد، او رئیس شبکه بهداشت شادگان و ماهشهر و معاون سیاسی امنیتی استاندار در برهه ای بوده است و نمی تواند انتصاب قابل دفاعی باشد و این انتصاب باعث سوزاندن بچه های اصلاح طلب خوزستان شد.

 

مهدی بهزادی مدیرمسئول پایگاه خبری خوزتاب گفت: در دوره شریعتی هر کس نزدیک به او بود توانست سهم خود را بگیرد و تمامی جریانات منتسب به وی از حضور شریعتی بهره مند شدند و این مسائل باعث شد کمتر به شاخص های توسعه استان رسیدگی کنیم و همین مسئله باعث شد خوزستان استان آخر باشد.

 

او افزود: ما در خوزستان ۶۰ هزار معلم داریم که به عنوان گنجی بی نظیر باید از آنها استفاده کنیم و این مهم می تواند خوزستان را جزء ۳ استان برتر کشور در زمینه آموزش و پرورش کند، زیرا اعتقاد داریم بنا توسعه هر مهمی از آموزش و پرورش صورت می گیرد و برای ما سخت و دشوار است که فردی فرزند خود را برای تحصیلات بهتر به استان دیگری ببرد.

 

حسین عبدالعزیزی مدیر مسئول پایگاه خبری قلم ماندگار گفت: شرایط استان قابل لمس است و چیزی که اعیان است چه حاجت به بیان است، شریعتی در حد بضاعت خود کار کرد، ولی اینکه باعث توسعه استان شود هرگز، زیرا ما هنوز خیابان های آسفالت نشده را می بینیم، هنوز در فاضلاب و ریزگردها و … مشکل داریم و در هیچ شاخصی خوزستان موفق به رشد نشد.

 

عارف دورقی مدیر سایت ایفا نیوز اظهار کرد: شریعتی مدیری بود که نمی توان متوجه شد در کدام اردوگاه قرار دارد، زیرا از طیف های مختلف سیاسی همراه و مخالف داشت. همچنین اینکه وی تک محور کار می کردند و در حوزه انتصابات معاونین خود عملکرد مناسبی نداشت. شریعتی را فردی زحمتکش دیدم، ولی در انتصاب مدیران و معاونین خود دچار ضعف بود.

 

محسن فرهادی باجولی مدیر رسانه تی بین گفت: من یکی از منتقدین شریعتی هستم، زیرا اساسی ترین مشکل وی را کاهش شدید سطح کیفی مدیران ستادی می دانم و این ضربه فراوانی به توسعه استان زد. مسئله دوم اینکه شریعتی تنها نماینده دولت نیست و انتظار می رفت با توجه به اشرافی که وی به استان دارد در رفع کمبودها تلاش کند.

 

سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی سابق استانداری خوزستان نیز عنوان کرد: شریعتی تمام وجود خود را برای توسعه استان هزینه کرد و وی میراث دار مشکلات ۳۵ ساله استان بود. او دارای روحیه خوب و تعامل با همگان حتی مخالفین خود بود و این یکی از هنرهای شریعتی می باشد. در زمینه توسعه استان من هم موافق دوستان هستم و باید سند چشم انداز و توسعه استان را مورد بررسی قرار دهیم و این سند به روز رسانی شود.

 

وی افزود: ما در آموزش و پرورش دارای رتبه ۳۰ بودیم که تنها آیتم مورد توجه در این رتبه موضوع دیپلم بود، اما در زمینه کنکور ما ۴ سال متوالی توانستیم رتبه های تک رقمی کسب کنیم و این نشان از توجه به آموزش و پرورش دارد.

 

عبدالرحمن نیک سرشت فعال رسانه ای گفت: مقتدایی در خوزستان حس خوزستان خواهی را در مردم زنده کرد و این باب دل دولت نبود و شریعتی را روی کار آورد که وی هم به جوانگرایی دست زد، اما در انتصاب ها شریعتی نتوانست خوب کار کند.

https://hoorkhabar.ir/694593کپی شد!
157
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.