چرا اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات مختلف با نامی نو به میدان می آیند؟

هورنیوز – شاید با این پرسش مواجه شوید که چرا اصولگرایان در انتخابات سالهای ۹۲،۹۴،۹۶ شکست خوردند. نقل قولی از استیو جابز روایت شده که میگوید: (مردم به اندازه شما به محصولات اهمیت نمی دهند، بلکه فقط به خود، اهداف خود و رویا هایشان اهمیت میدهند. به مردم نشان دهید که چگونه محصولات شما به آنها کمک خواهد کرد تا پتانسیل کامل خود را آزاد کنند، آن زمانیست که دیگر مشتری دایمی خواهید داشت)

 

شاید باورتان نشود اما ایده های استیو جابز که برای شرکت اپل تدوین شده رابطه ی مستقیمی با اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران دارد. اصولگرایان تاکنون ۳ انتخابات را باخته اند و به قول نقی معمولی بازیگر سریال طنز پایتخت (بد هم باخته اند).

 

در مصاحبه ای که مرحوم هاشمی رفسنجانی با سالنامه ۱۳۹۴ روزنامه آرمان انجام داد در این خصوص چنین گفت: وقتی رد صلاحیت ها گسترده شد، بعضی ها فکر می کردند که میتوان با عصبانیت مردم کارهای تند کرد اما عقلانی ترین کار ممکن همین بود که انجام شد. شاید اگر همه ی افراد معروف این جناح بودند و پیروز می شدند زیاد مهم نبود، اما الان به گونه ای شد مثل اینکه سربازان یک جریان بدون هیاهو ژنرال های جریان رقیب را با اکثریت قاطع شکست دادند. رسانه ها به نقش خود توجه کنند، به هر حال من فکر میکنم که نظام باید تجربیات تلخ و شیرین چند سال اخیر را به عنوان سرمایه اجتماعی داشته باشد.

 

شاید هنوز با دلیل شکست اصولگرایان در انتخابات سالهای ۹۲،۹۴،۹۶مواجه نشده اید؟

اهداف و رویاهایی که اصولگرایان به مردم ارایه میکنند با رویا و اهداف اکثریت جامعه سازگار نیست، آنچه اصولگرایان در مورد آن حرف میزنند ظرفیت های مردم را آزاد نخواهد کرد. عدالت تنها رویایی بود که محمود احمدی نژاد به مردم فروخت و به قدرت رسید اما آن نیز در چنبره ای از سایه ی ایده های اصولگرایان توخالی از کار در آمد…

 

جریان اصولگرایی که بیش از دو سوم قدرت حاکمیت را در اختیار دارد، مشتریان دایمی برای ایده هایی که تاکنون مطرح کرده اند پیدا نخواهند کرد. اما ایده های اصلاح طلبانه فرصت بیشتری برای رویا پردازی و اندیشیدن به زندگی برای مردم ایجاد میکرد. ایده های تعامل با جهان، آزادی، حقوق شهروندی، شفافیت، عدم مداخله در زندگی خصوصی مردم و نظایر آن گرچه در حد قابل قبول مردم تحقق نیافتند، اما ظرفیت رویاپردازی و به کار گرفتن تخیل مردم به سوی آینده ای بهتر را داشته اند، دنیای سیاست بی شباهت به تبلیغات برای فروش کالا نیست در سیاست ایده های زندگی را میفروشند.

 

در انتخابات ۹۸ اصولگرایان بدون ارایه ایده هایی که تخیل و رویای مردم درباره ی آینده را به خود جلب کنند با قلع و قمع استصوابی و بی توجه به مشارکت مردم و بدون داشتن رقیب توانستند از صندوق رای پیروز بیرون بیایند، و البته اصلاح طلبان نیز با رحم اجاره ای اصولگرایان معتدل(جامعه روحانیت مبارز) توانسته بودند دولتی ۸ ساله دست و پا کنند بدلیل فروش ایده های بدون پشتوانه و نداشتن محصولی که خواسته های حداقلی مردمی قانع را قانع کند، خیلی زودتر از پایان دولتی که امید در بر نداشت دچار رکود شدند چنانکه در یک قدمی انتخابات۱۴۰۰ صدایی ازشان شنیده نمیشود.

 

ملت شریف ایران در همه ی ادوار ماضی به احزاب و جریانات مختلف اعتماد نموده و سرنوشت مُلک را به هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا واگذار کرده است که حاصل آن سلب اعتماد مردم از احزابی ست که قدرت را دستاویز فساد نموده و دست به تاراج ثروت عمومی به نفع خود و نزدیکان خود نموده اند. عدم دستاورد دولت های پیشین با احزاب چپ و راست باعث شد که این احزاب و دسته جات سیاسی در هر انتخابات با نامی نو به میدان بیایند، به عنوان مثال همین شورای شهر اخیر اهواز که حاصل برگزاری بد انتخابات توسط استانداری که جز ۴ استاندار متخلف برگزاری انتخابات کشور بود باعث شد تا نتیجه ی انتخابات شورای شهر بعد از چندین و چند ماه آنهم با داد و بیداد و تجمع و سهم خواهی های مختلف و جلسات و بازشماری های متعدد نهایتن جریانی که انتخابات دولت را باخته بود، انتخابات شورا را برنده میخواست و چنین شد…

 

و این شد که جریانی که جمنا نام داشت با چهره هایی نه چندان رای آور پیروز کرسی های شهری اهواز شد. سرلیست این گروه یکی از کاندیدای همیشگی انتخابات های قبلی یعنی محمدجعفر فلسفی بود، مردی که توان مدیریتی خود را در این ۴ سال بررسی کرد و دیگر بار پا به عرصه ی انتخابات نگذاشت تا در سایه مواظب جریان خود باشد که اینبار با نام شانا خود را معرفی کرد.

 

براستی یک سوال، اگر اپل محصول خوب و با کیفیتی نبود تا حالا چند بار میتوانست برای خود بازارهای دوره ای ایجاد کند؟

 

باری…

بر ما مردم است که مهمترین حوزه دموکراتیک در حکومتی غیر دموکراتیک را با رای به مستقلین با اصالت و رادمردانی که حفظ کیان، نظام و شرف مردم را اوجب واجبات خود می دانند دهیم تا حق ملی و منطقه ای مردم سرزمین خود را بستانند.

 

امروز قهر با صندوق رای به نفع جریاناتی ست که هیچ ابایی از نامید کردن مردم برای حضور در انتخابات ندارند و سرخوش از پیروزی مادی و دلخوش به آرای تکلیفی هستند. باور بفرمایید رای دادن در سرنوشت ما تاثیر به سزایی دارد و شاید همه ی این فساد ها از تساهل ما باشد.

 

بیایید به اندازه ای که برای مدل گوشی تان تحقیق میکنید در خصوص نامزدهای آینده تحقیق کنید تا فرزندان آزاده ای را بر کرسی بنشانیم که برایمان شهر، آب و هوایی تمیز بیاورند آنقدر تمیز شاید به تمیزی آزادی…

اسماعیل کمالی

https://hoorkhabar.ir/694333کپی شد!
35
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.