فولاد خوزستان در مسیر افزایش تولید/ ارزآوری چشمگیر خوزستانی‌ها

هورنیوز – صنعت فولاد کشور طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و توانسته میزان تولید خود را به حدود ۳۰ میلیون تن در سال برساند.

 

این روند در شرکت‌های بزرگی مانند فولادخوزستان به وضوح قابل مشاهده است. روند تولید و فروش در این شرکت‌ طی سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته و توانسته بخش بزرگی از تولید ۳۰ میلیون تنی کل صنعت فولاد را تامین کند.

 

این شرکت در سال جاری نیز برنامه‌های بسیاری از جمله افزایش تولید، افزایش فروش و همچنین افزایش اشتغال در این بخش را در نظر داشته است. قطعا برنامه‌های منظم افزایش تولید در این شرکت منجر به افزایش اشتغال در این شرکت خواهد شد. اما روند مثبت فولاد خوزستان در سال ۹۹ چگونه بوده و این شرکت در سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌هایی خواهد داشت.

 

شروع سال با ثبت یک رکورد
سال جهش تولید همراه شده با رشد تولید و فروش در شرکت فولاد خوزستان. بررسی فعالیت فولاد خوزستان تا نیمه اسفندماه سال ۹۹ نشان از روند رو به رشد این شرکت دارد. این روند رو به رشد از روزهای نخست سال جاری آغاز شد. شروع پرقدرت فولاد خوزستان از همان ماه‌های ابتدایی نمود پیدا کرد و این شرکت در دو ماه ابتدایی سال و با وجود محدودیت‌ها و تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا توانست رشد ۲۳ درصدی در بخش فروش داشته باشد و در آن مدت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش را تجربه کرد. این برای خوزستانی‌ها یک رکورد محسوب می‌شد. چرا که طی مدت مشابه در سال ۹۸ فروش این شرکت ۲هزار و۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

هدف‌گذاری به تولید ۱۴ میلیون تنی
هدف‌گذاری شرکت دستیابی به تولید بیش از ۳٫۸ میلیون تن شمش و صادرات بیش از ۲ میلیون تن شمش به بازارهای خارجی است. با وجود محدودیت‌های بین‌المللی فولادخوزستان توانسته فناوری‌های جدید را به منظور افزایش تولید به کار بگیرد.

 

افزایش بهره‌وری و اجرا متوازن طرح‌های توسعه‌ای از جمله اهداف این شرکت است. ضمن اینکه فولاد مبارکه قصد دارد تا در صنایع بالادستی و پایین دستی خود نیز حضور فعالی داشته باشد و زنجیره تولید خود را تکمیل کند. ضمن اینکه شرکت برنامه‌های مناسبی به منظور افزایش تولید و حفظ بازار گندله و آهن اسفنجی دارد. به این ترتیب شرکت با سرمایه گذاری در معادن و راه اندازی کارخانه گندله سازی شهید سلیمانی سنگان در بالادست و مالکیت سهام فولاد اکسین در پایین دست، گام های اصلی را به منظور تکمیل زنجیره ارزش برداشته است.

 

تولید ۹ ماهه شرکت فولاد خوزستان
فولاد خوزستان طی ۹ ماه از سال جاری موفق به تولید ۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تن شمش فولادی شده است. عملکرد یک ساله شرکت در سال ۹۸ تولید بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی بوده است. به نظر می‌رسد تا پایان سال میزان تولید شمش فولادی در فولاد خوزستان با رشد نسبی نسبت به سال ۹۸ همراه باشد. در بخش تولید گندله نیز شرکت بیش از ۴٫۶ میلیون تن تولید داشته است.

 

در بخش آهن اسفنجی نیز تولید شرکت در این مدت بیش از ۲٫۹ میلیون تن بوده است. در این دو محصول نیز پیش‌بینی می‌شود که شرکت با رشد تولید همراه شود و به تولید حدود ۶ میلیون تن گندله و ۳٫۹ میلیون تن آهن اسفنجی دست پیدا کند. هرچند طی ۹ ماه از سال جاری شرکت با همین میزان تولید نیز رکورد درآمد فروش خود را نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۸ شکانده است.

 

فولاد خوزستان طی ۹ ماه از سال جاری از فروش شمش فولاد در بازار داخلی به فروشی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دست پیدا کرده است. این در حالی است که طی کل سال ۹۸ درآمد فولادخوزستان از فروش شمش در بازار داخلی حدود ۸ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در بخش درآمدهای فروش صادراتی نیز شرکت به درآمد ۸٫۵ هزار میلیارد تومانی طی ۹ ماه دست پیدا کرده که در مقایسه با سال ۹۸ نشان از رشد بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی دارد. به این ترتیب در آمد فروش این شرکت طی این مدت رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

 

نسبت‌های مالی شرکت و افزایش توان عملیاتی فولاد خوزستان
بررسی نسبت‌های مالی فولاد خوزستان نیز نشان وضعیت مناسب این شرکت دارد. نسبت جاری نقدینگی شرکت طی ۹ ماه عدد ۲۲۱ درصد را نشان می‌دهد. بازده دارایی‌های جاری شرکت نیز عدد ۵۳ درصد را نشان می‌دهد. حاشیه سود عملیاتی شرکت ۳۷ درصد و حاشیه سود خالص نیز ۳۵ درصد طی ۹ ماه رشد داشته است.

 

ارزآوری چشمگیر خوزستانی‌ها با صادرات محصولات مرغوب
فولادخوزستان یکی از شرکت‌های بزرگ صادرات محور در کشور است. این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخش بزرگی از محصولات تولید‌ی‌اش را به بازارهای صادراتی عرضه می‌کند. بیلت تولیدی این شرکت به دلیل کیفیت بالا تعیین کننده قیمت پایه در بازارهای جهانی است. در سالی که صادرات محصولات نفتی به دلیل تحریم‌های سنگین آمریکایی‌ها با محدودیت فراوانی همراه بوده، تولیدات شرکت فولاد خوزستان ارزآوری چشم‌گیری داشته و توانسته جایگزین مناسبی برای محصولات نفتی ایران باشد.

 

از این منظر تولید و صادرات محصولات فولادی به ویژه محصولات شرکت فولاد خوزستان که بخش بزرگی از آن در بازارهای صادراتی خواهان بسیاری دارد، باید مورد توجه مسئولین باشد.

تیتر ۲۰

https://hoorkhabar.ir/693387کپی شد!
61
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.