دولت باید برای رفع عقب ماندگی های خوزستان همت بزرگی داشته باشد

هورنیوز – بیژن زنگنه ظهر امروز (۱۲ بهمن) در نشست شورای اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه در استان خوزستان سرمایه گذاری های بزرگی شده اما این سرمایه گذاری ها به شکلی که انتظار می رفته در تحول استان موثر نبوده است اظهار کرد: این در صورتی است که خیلی کمتر از آن در استان اصفهان سرمایه گذاری شده ولی بسیار اثرگذار بوده است.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه همه فکر می کنند که تمام پول کشور به اصفهان رفته اما این گونه نیست بلکه در خوزستان خیلی بیشتر از آن هزینه شده است افزود: برخی می گویند که اهداف آن برون استانی بوده اما پول ها همانگونه که در اصفهان بوده، در خوزستان هم بوده و همچنین فولاد در اصفهان کمتر سرمایه گذاری نشده اما اصفهان خیلی موثرتر بوده و پیوند آن با مجموعه اجتماعی قوی‌تر بوده است.

 

وی اذعان کرد: در استان خوزستان پس از تهران و اراک، سومین تجهیزات ماشین سازی کشور را داریم و در حال حاضر بیشترین تجهیزات سنگین در خوزستان ساخته می شود و خوزستان در یک قسمت هایی از اراک هم جلوتر است.

 

زنگنه تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت ها باید توسط مدیریت استان خوزستان و کمک هایی که صورت می گیرد، طعم آن ذائقه مردم را شیرین کند و در اقتصاد و بهبود زندگی و سطح رفاه عمومی مردم تاثیر جدی ایجاد شود.

 

وی عنوان کرد: در طول تاریخ، توسعه خوزستان بر پایه توسعه نفت بوده اما پس از انقلاب به دلایلی نفت فقط در حد نگه داشت کار کرده تا در حد توسعه های بزرگ، به جز اخیرا که به غرب کارون پرداخته شده است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه لازم است کمک شود تا نفت توسعه پیدا کند و توسعه استان خوزستان را هم در پی داشته باشد اضافه کرد: یک سری عقب ماندگی ها در استان خوزستان وجود دارد که این عقب ماندگی ها به صورت ساده قابل حل نیستند و دولت باید برای حل آنها همت بزرگی داشته باشد.

 

وی بیان کرد: ما برای استان های نفت خیز و گازخیز قانونی داریم که درصدی از درآمد نفت را به این استان ها بدهیم اما این قانون به طوری در مجلس تصویب شد که چیری نصیب استان ها نشد و فقط سه درصد تصوب شد که ۲ درصد آن برای مناطق محروم و تنها یک درصد هم برای این استان ها اختصاص یافت که آن یک درصد هم عملا قاطی بودجه شد.

 

زنگنه با اشاره به اینکه دولت باید لایحه دهد یا به شکلی طراحی کند که درصد کمی از پول نفت را به طرح های ویژه استان های نفت خیز دهند ابراز کرد: مشکلاتی از جمله مشکل آب و فاضلاب در برخی دشت ها و یا روستاها نقطه ای و لوکال حل نمی شود و باید برای حل آنها از راه هایی همچون شبکه استفاده کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر ما در دولت یک لایحه دهیم یا در لایحه برنامه پنج ساله هفتم که سال دیگر می رود قرار گیرد و دولت آن را تصویب کند که درصدی از پول نفت بدون دخالت ها و با قاطی نکردن در بودجه های دیگر به این استان ها داده شود، این می تواند کار بزرگی برای خوزستان باشد.

 

وزیر نفت تاکید کرد: برای طرح های نگه داشت تولید، چهار درصد گذاشتیم که هر طرحی انجام می شد چهار درصد می‌دادیم برای خود منطقه و این باعث شد که خیلی کمک استان به ما بیشتر شود و اکنون استاندارها، فرماندارها و نماینده ها دنبال این هستند که این چهار درصد برای این طرح ها خرج شود و هدف ما هم همین بود که طرح های ما طرفدار پیدا کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان خوزستان طرح های زیادی در دست اجرا است اظهار کرد: طرح های نگه‌داشت تولید که ۲۸ مخزن بوده اکنون ۲۰ مخزن آن مربوط به استان خوزستان است که قراردادهای ۱۸ مخزن از آنها ابلاغ شده و مشغول به کار شده اند یا می شوند و اخیرا نیز بخشی از آن را امضا کردیم.

 

زنگنه با اشاره به وضعیت طرح هایی از جمله غرب کارون، NGL ۳۲۰۰، پتروشیمی مسجدسلیمان، پتروشیمی اندیمشک، پتروشیمی بندر امام و فاز دوم پالایشگاه آبادان ادامه داد: بازسازی تمام تجهیزات و تاسیسات نفت باید صورت گیرد که این بازسازی نیازمند حدود هفت یا هشت میلیارد پول است.

 

وی اضافه کرد: صبح امروز در اهواز یک از واحد بهره برداری بازدید داشتم که این واحد ۶۰ سال پیش ساخته شده یعنی اکنون یک موزه است و با توجه به سیستم کنترلی که دارد به عنوان یک موزه صنعتی محسوب می شود اما در حال حاضر در مدار است که باید برای آن کارهایی صورت گیرد.

 

وزیر نفت لوله سازی و تولید ورق عریض را از دیگر ظرفیت های استان خوزستان برشمرد و مطرح کرد: ورق های کشور در خوزستان تولید می شوند که دومین کارخانه آن دوباره به خرمشهر آمده است و همچنین هیچ جایی مثل خوزستان نمی تواند ورق های عریض با کیفیت بالا تولید کند.

 

وی خواستار توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در استان خوزستان شد و عنوان کرد: اگر مردم اشتغال می خواهند، دانشگاه آزاد، دانشگاه های عادی و لیسانس به درد آنها نمی خورد بلکه باید کارهای فنی و حرفه ای را یاد بگیرند و در همین راستا باید به فنی و حرفه ای کمک شود و همچنین ساخت یک مرکز برای سوسنگرد را قبول کرده ایم که آموزش و پرورش از آن بهره برداری می کند.

 

زنگنه با بیان اینکه بیدبلند ۲ که هفته گذشته افتتاح شد از سرمایه گذاری های بزرگی پایین دست خود است افزود: ما در خصوص صنعایع پایین دستی برای پتروشیمی مشکلی نداریم، حتی حاضر هستیم سرمایه گذاری های زیربنایی را در جاهایی مثل امیدیه و … که شهرک هستند انجام دهیم ولی باید سرمایه گذار باشد و همچنین باید لایسنس دهیم، خوراک تامین کنیم و در کارهای زیربنایی آن کمک کنیم و مابقی باید سرمایه گذار باشد.

 

وی تصریح کرد: قبلا ما یک دانشگاه نفت داشتیم که فقط در بالادستی کار می کرد اما الان دانشگاه شهید چمران خیلی پر قدرت وارد شده که کار آن خوب است و جهاد دانشگاهی نیز به خوبی فعالیت می کند.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه مراکز نوآوری برای استان خوزستان ضروری هستند و در بخش بالادستی نفت از این مراکز کاملا حمایت می کنیم گفت: یک مرکز پارک فناوری در تهران درست کردیم که از ارتباط با آن می توانیم این دانشگاه ها را حمایت کنیم و مراکز نوآوری در آنها فعال شود که این اقدام می تواند اشتغال زیادی را ایجاد کند.

 

وی ابراز کرد: می خواهیم طرح احیای چاه های بسته یا چاه های کم بازده نفت توسط استارتاپ ها انجام شود که با هزینه های کمی هم می توان آن را انجام داد و هزاران اشتغال در سطح تحصیل کرده ها ایجاد می کند و ما کمک می کنیم، وام به این افراد می دهیم و حمایت ها و ضمانت های لازم را انجام خواهیم داد تا این افراد برای احیای نفت از چاه هایی که تولید ندارند یا تولید کمی دارند ورود کنند.

 

زنگنه با اشاره به اینکه همه چیز استان خوزستان برای یک جهش به سمت زندگی بهتر برای مردم فراهم است یاد آور شد: مدیران استانی باید تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشد و همچنین باید اقدامات و کارهای لازم جهت ایجاد اشتغال انجام شود.

شبستان

https://hoorkhabar.ir/692152کپی شد!
20
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.