درآمد ۲۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰

هورنیوزبهزاد محمدی افزود: توسعه صنعت پتروشیمی با شتاب لازم در حال انجام است و این مسئله، حاکی از آن است که تحریم‌های وضع شده علیه شرکت‌ها و مدیران پتروشیمی در ماه‌های اخیر بی اثر بوده است.

 

وی با بیان این که در بخش توسعه صنعت تا پایان سال ۱۴۰۰ جهش قابل توجهی خواهیم داشت گفت: در ادامه این روند و با عملیاتی شدن طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید این صنعت به ۱۳۳ میلیون تن در سال و سطح درآمد ۳۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به این که برای استفاده از خوراک‌های در دسترس با بررسی‌هایی که در بازار‌های داخلی و بین المللی و مصرف صنایع داخلی انجام داده ایم، چندین طرح راهبردی را تعریف کرده ایم، افزود: این طرح‌ها در سه گروه خوراک ترکیبی، تولید پلی پروپیلن و طرح‌های پیشران تعریف شده که بعد از جهش سوم و در گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۶ که سال انتهایی برنامه هفتم توسعه خواهد بود عملیاتی خواهند شد و ظرفیت تولید ما را به ۱۵۰ میلیون تن و درآمد کشور از این صنعت را به ۴۴ میلیارد دلار در سال خواهد رساند.

 

محمدی در خصوص تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی هم گفت: هم اکنون از مجموع تولیدات این صنعت ۳۰ درصد در داخل کشور مصرف شده و ۷۰ درصد صادر می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد باوجود همه مشکلات و تحریم ها، این صنعت فراتر از برنامه حرکت کرده است.

 

مدیرعامل شرکت پترشیمی در خصوص بومی سازی دانش فنی موردنیاز در صنعت پتروشیمی کشور هم افزود: در سال‌های اخیر در حوزه کاتالیست‌ها و مواد شیمایی فرآیندی دستآورد‌های خوبی داشته ایم و اخیرا از دانش فناوری سه گانه تولید پلی پروپیلن از گاز طبیعی، رونمایی شد که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت.

 

وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی در داخل کشور هم گفت: قیمت این مواد براساس استاندارد‌های بین المللی با نوسان حدودا ۵ درصدی به دلیل هزینه‌های حمل و نقل تعیین می‌شود و اگر افزایش قیمتی در داخل دیده می‌شود به دلیل رقابت در بورس کالا و برخی دلالی هاست.

 

محمدی در پایان در خصوص تنوع محصولات پتروشیمی هم افزود: هم اکنون ۹۰ نوع محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که با تحقق جهش سوم، این رقم به ۱۲۴ نوع افزایش می‌یابد.

صدا و سیما

https://hoorkhabar.ir/691362کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.