کلید توسعه چهارمحال و بختیاری در دستان پتروشیمی لردگان

هورنیوز ؛ مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است.

 

شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت‌های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت۱۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون یورو ارزی و یک هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان احداث و تجهیز شده است.

 

درآمدزایی پتروشیمی لردگان سالانه ۲۴۰ میلیون یورو اعلام شده است که چنانچه این مجتمع با ظرفیت کامل خود فعال باشد ظرف چهار سال میزان سرمایه‌گذاری هزینه شده به این مجتمع بازمی‌گردد.

 

پتروشیمی لردگان ظرفیت سالانه تولید۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۸۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و ۸۰ درصد آن صادر شود.

 

عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است، آمونیاک را می‌توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کار گرفت و هم در تولید مواد مانند سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

 

این مجتمع عظیم روز پنجشنبه ۶ آذر با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و جمعی از مسئولان ارشد کشوری و استانی افتتاح و اگرچه چندماه از تولید آزمایشی آن می‌گذرد به طور رسمی وارد چرخه تولید شد.

 

اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی رهاورد پتروشیمی لردگان

 

وزیر نفت در این آیین اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی را ۲ هدف اصلی ایجاد پتروشیمی در منطقه لردگان عنوان کرد و گفت: اینک که این مجتمع بزرگ به بهره‌برداری رسیده یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی که ایجاد صنایع پایین‌دستی است، در جوار این مجتمع راه‌اندازی می‌شود.

 

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به ایجاد سه واحد صنعتی پایین‌دستی در جوار پتروشیمی لردگان، تصریح کرد: واحد کریستال ملامین با پیشرفت ۲۵ درصدی یکی از مهمترین این صنایع است که در اشتغالزایی و جهش تولید به مانند پتروشیمی لردگان عمل می‌کند.

 

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد پارک اوره و بازیافت دی‌اکسیدکربن در نزدیکی مجتمع لردگان خبر داد و گفت تصریح کرد: امید است با رونق این صنایع شاهد اشتغال بیش از پیش مردم این استان و به ویژه شهرستان لردگان باشیم.

 

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورویی در بزرگترین مجتمع کریستال ملامین کشور

 

مدیرعامل پتروشیمی لردگان نیز از سرمایه‌گذاری۵۰ میلیون یورویی در طرح کریستال ملامین خبر داد و گفت: با اختصاص زمین مورد نیاز و تامین زیرساخت‌های لازم این طرح عملیات اجرایی این مجتمع ظرف یک ماه آینده آغاز می‌شود.

 

محسن محمودی تصریح کرد: استعلام‌های لازم برای اجرای این طرح گرفته شده و با احداث و راه‌اندازی این طرح بی‌شک تحرک خوبی در حوزه تولید مواد اولیه صنایع برق و الکترونیک کشور شاهد خواهیم بود و شهرستان لردگان از تاثیرات اقتصادی آن بهره‌مند می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تولید و صادرات کریستال ملامین ارزش‌افزوده بالایی برای کشور دارد، افزود: بی‌شک جدا از اشتغالزایی بالای این مجتمع برای مردم، منطقه لردگان از عواید ارزش‌افزوده این کارخانه نیز بهره‌مند می‌شود.

 

مدیرعامل پتروشیمی لردگان همچنین به طرح بازیافت دی‌اکسیدکربن اشاره کرد و گفت: زمین این طرح مشخص شده است و در نظر داریم که این مجتمع در داخل مجتمع پتروشیمی لردگان ایجاد شود.

 

محمودی افزود: پارک اوره دیگر طرح پیش‌بینی شده در منطقه است که در زمینی خارج از پتروشیمی ایجاد می‌شود و مقرر است تا سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تجربه موفق متخصصان داخلی در نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی لردگان این نوید را می‌دهد که با ایجاد مجتمع‌های دیگر با فناوری‌های روز دنیا بتوان در راستای اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید بیش از پیش توان داخلی را به همگان نشان دهیم.

 

افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در شهرستان لردگان

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز از تاثیرگذاری پتروشیمی لردگان در رونق واحدهای شهرک صنعتی سندگان شهرستان لردگان خبر داد و گفت: تا سال گذشته بخشی از فضای شهرک صنعتی سندگان خالی بود اما امسال با بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان تمامی شهرک پر شده است و زمین خالی در این منطقه وجود ندارد.

 

سجاد رستمی افزود: با افزایش تقاضا برای ایجاد واحد صنعتی در شهرستان لردگان تلاش می‌شود تا شهرک دیگری در بخش فلارد راه‌اندازی شود تا بدین ترتیب جوابگوی نیاز بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقمند به ایجاد صنایع خدماتی و جانبی مرتبط با پتروشیمی لردگان باشیم.

 

وی تصریح کرد: علاوه‌بر ایجاد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی منطقه، سه طرح مهم و بزرگ ملامین کریستال، احیای گازکربنیک و پارک اوره در منطقه آغاز می‌شود.

 

رستمی از ایجاد اشتغال یک هزار نفر در زمان اجرای طرح ملامین کریستال خبر داد و گفت: پس از بهره‌بردای نیز ۱۶۰ نفر در این مجتمع بزرگ مشغول به کار می‌شوند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، حجم سرمایه‌گذاری این مجتمع را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: جواز تاسیس مجتمع کریستال ملامین صادر و زمین مورد نظر برای ایجاد این مجتمع به مساحت ۲۰ هکتار آماده شده است.

 

رستمی با بیان اینکه این مجتمع ظرف ۳۶ ماه اجرا به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: از آنجا که برخی تاسیسات این مجتمع از جمله آب، برق، گاز و سیستم خنک‌کننده با پتروشیمی لردگان مشترک است می‌توان گفت این طرح هم اینک در حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی عملیات احداث ساختمان آن آغاز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مجتمع کریستال ملامین لردگان با تولید سالانه ۴۰ هزار تن بزرگترین مجتمع کشور در این رسته به شمار می‌رود، افزود: کریستال ملامین به عنوان ماده اولیه در ساختمان‌سازی، تولید کف‌پوش، خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

 

رستمی، احداث واحد احیای گازکربنیک یا بازیافت دی اکسیدکربن را از دیگر صنایع جانبی و تکمیلی پتروشیمی لردگان برشمرد و گفت: این واحد در محوطه پتروشیمی و توسط شرکت بومی استان احداث می‌شود.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای واحد بازیافت دی اکسیدکربن لردگان جواز تاسیس صادر شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی این واحد از سال آینده آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در حین عملیات اجرا ۴۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری ۱۰۰ نفر در این مجتمع شاغل شوند.

 

رستمی، احداث مجتمع دی اکسید کربن را دارای ۲ مزیت دیگر نیز دانست و گفت: این واحد علاوه بر جلوگیری از انتشار گاز دی اکسیدکربن در هوا از آلایندگی مجتمع جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر تولید اوره را به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد پارک اوره از دیگر صنایع پایین‌دستی مجتمع پتروشیمی لردگان به شمار می‌رود که به دنبال زمین مناسب برای ایجاد آن هستیم.

 

رستمی با بیان اینکه برای احداث پارک اوره به زمینی به مساحت ۳۰ هکتار نیاز است، اظهار داشت: علاوه‌بر آن نیاز به ۵۰ لیتر برثانیه آب نیاز است از همین رو تامین اعتبار و آب ۲ نیازمندی مهم برای احداث این پارک است.

 

وی با بیان اینکه هنوز برای پارک اوره جواز تاسیس صادر نشده است، تصریح کرد: پارک اوره به تولید اوره رزینی اختصاص دارد که می‌تواند ماده اولیه صنایع چسب کشور را تامین کند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: افتتاح پتروشیمی لردگان منشاء خیر و برکت برای شهرستان لردگان و استان چهارمحال و بختیاری است و نقطه عطفی در رونق اقتصادی استان به شمار می‌رود.

 

شهرستان لردگان در ۱۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

https://hoorkhabar.ir/690619کپی شد!
71