بیکاری، معضلی آسیب زا

هورنیوز یکی از عوامل محیطی مؤثر در سلامت روان و جسمانی بیکاری است که این موضوع  با ورود فارغ تحصیلان جدید ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

 

وجود یک شغل آبرومند از مؤلفه های مهم نشان دهنده سطح موفقیت افراد در جامعه است و وقتی این مؤلفه از افراد دریغ می شود داغ ننگ در اشکال پنهان و آشکار خود تمامی ابعاد حیات فرد را تحت تأثیر خود قرار می دهد؛ این افراد به طور مداوم ناگزیرند این لکه ننگ را در زندگی روزمره خود پنهان و یا با تأثیرهای آن کنار بیایند.

 

نرخ خشونت و جنایت در شهرهایی که درصد کارگران بیکاردر آن بیشتر است و در جوامعی که درصد کارگران بیکار به مدت طولانی بیکار هستند، نرخ جنایت و خشونت درصد بالاتریرا نشان می دهد.

 

با توجه به نظام بحران ساز سرمایه داری پدیده بیکاری نه امری شخصیتی بلکه مقوله ای اجتماعی است بنابراین بیکاری پیامدهای اجتماعی بسیاری را برای افراد در جوامع امروزی ایجاد می‌کند.

 

بیکاری تعاملات اجتماعی و روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که فرد بیکار به پرهیز از ارتباط اجتماعی با دیگران تمایل پیدا می کند زیرا برقراری این گونه تعامالت را برای خود منجر به تحمل نگاه تحقیرآمیز و تخریب شخصیتش می داند؛ یکی از راهکارهایی که فرد می تواند برای اجتناب از ارزیابی های منفی توسط دیگران انجام دهد پنهان کردن هویت خود از دیگران است.

 

درصد اشتغال زنان در جامعه ایران به نسبت مردان کمتر است و بیکاری آنها به عنوان یک امر اجتماعی تا حد زیادی پذیرفته شده است اما این امر برای مردان پذیرفته شده نیست بنابراین بیکاری با فشار بیشتری توأم بوده و ابعاد روحی و روانی زندگی آنها را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

 

در هر حال با توجه به ابعاد روحی و روانی و اجتماعی که پدیده شوم بیکاری به جامعه تحمیل می کند سیاستگذاران اجتماعی باید به این نکته توجه جدی داشته باشند و در برنامه ریزی های خود به میزان فشارهایی که بر افراد وارد می شود توجه کنند و برای حل و یا کاهش اثرات منفی آن راهکارهایی جدی اتخاذ نمایند.

 

علی طاهری ؛ رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

https://hoorkhabar.ir/689877کپی شد!
62
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.