دلیل کشتار جوجه‌های یک روزه چیست؟

هورنیوز – تصاویر تکان دهنده‌ای از زنده به گور شدن انبوهی جوجه تازه متولد شده و تخم مرغ‌هایی که می رفت تا جوجه شود، حالا بسیاری از کاربران را در فضای مجازی آشفته و ناراحت کرده است. داستان اما چیست؟ چرا جوجه ها پیش از تبدیل به مرغ باید از بین بروند. آیا موضوع تنها کاهش قیمت مرغ در بازار است؟

یکی از فعالان در صنعت تولید جوجه یک روزه می‌گوید داستان تنها به قیمت باز نمی‌گردد. بازار با اضافه عرضه در حوزه مرغ روبروست. این جوجه ها در صورت ورود به چرخه تولید مرغ نیاز به غذا و دان دارند در حالی که پیش بینی ما این است که دان کافی برای تغذیه این حجم جوجه وجود نداشته باشد. وی می گوید قیمت خرید جوجه یک روزه زمانی ۱۵۰۰ تومان بود اما امروز کسی به قیمت ۳۵۰ تومان نیز این ها را نمی خرد.

وی تاکید کرد:در حقیقت فعالان صنعت تصمیم گرفتند تخم مرغ ها را امحا کنند اما خوب برخی تخم مرغ‌ها به جوجه تبدیل شده است و البته این کار در صنعت پرورش جوجه کار جدیدی نیست و در بسیاری از موارد برای تنظیم تولید این اتفاق رخ می دهد.

مرغ ارزان شد

قیمت مرغ در بازار حالا تا کانال ۱۱ هزار تومان عقب نشینی کرده است.  گفته می شود دلیل مهم ریزش قیمت ها در بازار کاهش مصرف مرغ در ماه های گذشته است.  فعالان این صنعت معتقدند بازار با کاهش نزدیک به سی درصدی مصرف روبروست و دلیل مهم این اتفاق نیز شیوع کروناست.

جوجه

برومند چهار آیین در این خصوص می‌گوید ما در ماه‌های اخیر خصوصا بهمن و اسفند با مازاد عرضه ۵۰ هزار تن و شاید بیشتر گوشت مرغ روبرو شدیم و این سبب شد زیان وحشتناکی به مرغداران گوشتی وارد شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور ایرانیان  تاکید کرد: در پنج – شش ماه اخیر این زیان بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بوده که به دلیل  اتخاذ تصمیم ناصواب  و اجرای آن به  مرغداران گوشتی  تحمیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه  با قیمت‌های کنونی بازار شرایط برای پرورش مرغ دشوارتر شده است گفت: در برخی استان ها قیمت مرغ زنده به ۵۸۰۰ تومان و در برخی استان‌ها حتی به ۵۲۰۰ تومان رسیده بود. وی با اشاره به اینکه  در هر کیلوگرم مرغ زنده مرغداران  نزدیک به ۴ هزار تومان ضرر می‌کنند،تاکید کرد، متوسط قیمت مرغ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که قیمت تمام شده مرغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی گفت:در این شرایط کسی تمایل ندارد جوجه‌ها را خریداری کند چون غیر از زیان حاصل دیگری ندارد. وقتی این جوجه ها اضافه هستند چاره‌ای جز معدوم کردن آن‌ها نیست.

این فعال صنعت طیور در پاسخ به این سئوال که اضافه تولید قابل پیش بینی نبود؟ گفت: کاملا قابل پیش بینی بود  با توجه به اینکه شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته جوجه های یک روزه تولید شده توزیع  می گردد از روز  چهارشنبه هفته گذشته جوجه ها آماده فروش شدند ولی مشتری نداشتند و در نتیجه معدوم شدند. و تصاویر آنها در فضای مجازی پخش شد که اقدامی غیر اخلاقی بود.

هدف از انتشار این تصاویر ایجاد فشار بر دولت است. بالاخره مرغدار در شرایط کنونی تمایل چندانی به خرید جوجه ندارد چرا که با مازاد تولید روبروست و ادامه تولید سبب استمرار زیان مرغداران است اما برخی با انتشار این تصاویر قصد دارند فشاری بیاورند.

 چهارآیین در پاسخ به این سئوال که آیا کشور با کمبود دان و نهاده دامی روبروست؟ گفت:  بیش از۴.۵ میلیون تن ذرت و ۲.۵ میلیون تن کنجاله سویا وارد  برای تولید گوشت مرغ وارد کشور شده است متاسفانه با ادامه تحریم‌های بین المللی ناجوانمردانه در حال حاضربرای ۲ میلیون تن نهاده های پهلو گرفته در بندر امام  تامین ارز و انتقال آن با مشکل روبرو شده   و در نتیجه امکان ترخیص نیست.

وی تاکید کرد: ما امروز با مشکل کمبود دان و نهاده دامی روبرو نیستیم، به اندازه کافی این اقلام در بازار هست اما قیمت ان بالاست. چهار آیین در توضیح این مطلب افزود: به عبارت دیگر ذرت نه به قیمت ۱۳۵۰ که با قیمت ۲۲۰۰ تومان در دسترس است و کنجاله سویا به جای اینکه به نرخ ۲۲۵۰ تومان در بازار باشد، به نرخ ۳۵۰۰ تومان در دسترس است و این مشکل اصلی ما در بازار است.

وی گفت: نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می شود اما می‌بینید که به قیمت مصوب در بازار یافت نمی‌شوند از این رو ما معتقدیم لازم است ارز ۴۲۰۰ تومان حذف شود چرا که مواهب آن به مصرف کننده و تولید کننده نمی رسد و تک‌نرخی شدن ارز این رانت را از میان خواهد برد.

https://hoorkhabar.ir/684453کپی شد!
64