مشکلات خوزستان پیگیری و بودجه می‌خواهد نه سیاسی‌کاری

هورنیوز – در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس، قطعا مردم خوزستان برای پیگیری و رفع مشکلات اساسی و زیرساختی استان خود بیش از همه چشم به فعالیت و پیگیری نمایندگان این استان در مرکز قانونگذاری کشور دارند تا خوزستان بار دیگر در مسیر رشد و توسعه گام بردارد و مردم خوزستان با وجود پتانسیل های فراوان بتوانند استان خود را در شاخص‌های توسعه در جمع برترین های کشور ببیند.

پنجمین استان پرجمعیت کشور در مجلس شورای اسلامی ۱۸ نماینده دارد که مطالبه عمومی پیگیری مشکلات ریز و درشت این استان است. از همین رو در فاصله کوتاه تا انتخابات دوم اسفند ماه مجلس پای صحبت‌ها و درد دل‌های مسئولان این خطه نشستیم تا انتظارات خود را از نمایندگان خوزستان در خانه ملت بشنویم .

نیسی: مشکلات خوزستان نیاز به بودجه و پیگیری دارد

“جمال عالمی نیسی” فرماندار اهواز معتقد است: نمایندگان شهر اهواز باید به مشکلات و کمبودهای مردم رسیدگی کنند. در حال حاضر اکثر شهرستان های استان در زمینه آب و فاضلاب مشکل دارند و مردم در شرایط سختی زندگی می کنند.

وی به مشکلات فراوان این استان از جمله بیکاری جوانان اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس باید برای تامین اعتبارات بیشتر و سرمایه گذاری در استان به خصوص در مناطق محروم استان تلاش کنند و ساز و کارها و تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان ایجاد کنند تا چرخ تولید در منطقه با سرعت بیشتری به گردش درآید.

فرماندار اهواز ادامه داد: خوزستان معادن و ۲ منطقه آزاد ویژه دارد که نمایندگان باید برای فعال سازی بیشتر آنها اعتبارات خاصی را از دولت مطالبه کنند.

عالمی نیسی عنوان کرد: استان خوزستان در تمامی مناطق با مشکلات عدیده ای مواجه است؛ به طور مثال در شهرهای بندری از جمله آبادان، هندیجان، خرمشهر و ماهشهر صیادان با مشکلات بسیاری مواجهند.

وی با اشاره به اینکه خوزستان قطب صنعت و کارگری کشور است، افزود: کارگران مشکلات زیادی دارند و صنایع راکد مانده است و نیاز به پیگیری و حمایت دارند تا دوباره تولید در این استان رونق بگیرد.

فرماندار اهواز با اشاره به وضعیت تحریم های حاکم بر جامعه، عنوان کرد: یک مدیر خوب کسی است که در چنین شرایطی بتواند مدیریت کند چرا که در مواقع عادی مدیریت کردن هنر نیست.

فرماندار اهواز به تصویب اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی از سوی مقام معظم رهبری برای حل مشکل آب و فاضلاب شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اگر مشکلات استان خوزستان از سوی نمایندگان مردم و دولت در استان با هماهنگی به مسئولان کشوری منتقل و پیگیری شود حتما به این موضوعات رسیدگی خواهد شد.

عالمی نیسی بیان کرد: با میزان اعتبار تصویب شده از سوی دولت مشکل فاضلاب کلانشهر اهواز بدون شک بعد از ابلاغ اعتبار از سوی دستگاه های اجرایی به زودی برطرف خواهد شد.

فرماندار اهواز ادامه داد: امیدواریم در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شاهد میزان بالای مشارکت مردم استان خوزستان باشیم و مردم با بصیرت و آگاهی بهترین و شایسته ترین افراد را انتخاب کنند تا در رفع مشکلات استان خوزستان موثر باشند.

درویشی: نمایندگان استان نسبت به اختیارات شان ناآگاهند

قربان درویشی دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان نیز در ادامه با توجه به مشکلات استان خوزستان و خواسته های مردم از نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه استان خوزستان گفت: نمایندگان حوزه انتخابیه استان عملکرد خوبی در قبال خواسته‌های کارگران این استان نداشتند.

وی گفت: نمایندگان مجلس ۲ وظیفه اصلی دارند؛ قانونگذاری و نظارت. مطابق قانون یک نماینده می‌تواند در تمامی امور از جمله انتصابات و غیره نیز مداخله کند. به نظرم مردم چندان نسبت به حوزه اختیارات و وظایف نمایندگان مطلع نیستند و حتی این ناآگاهی نسبت به برخی از نمایندگان مجلس هم وجود دارد.

درویشی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس جایگاه‌ و شان خود را بدانند و در قانونگذاری قوانین و مقرراتی را بگذارند که بتواند به اقتصاد و معیشت مردم و وضعیت زندگی مردم کمک کند همین هم برای مردم کفایت می کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان افزود: اگر نمایندگان مجلس در وظایف‌شان دقیق عمل کنند البته نه به شکلی که شب بخوابند و صبح بیدار شوند و ببینند بنزین گران شده، می‌توانند قانون گذاری هایی را انجام دهند که وضعیت صنعت و تولید ارزان و اشتغال و معیشت مردم تامین شود.

وی گفت: اگر به مطالبات جامعه کارگری و مشکلات صنعت در استان خوزستان بپردازیم هنوز هیچ تلاشی برای برطرف شدن این مشکلات نشده است. وقتی قانون هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد اگر منابع حاصل از آن به سوی صنعت و تولید سوق می‌یافت مطمئنا مشاغل بسیاری ایجاد می‌شد و بجای ۴۵ هزار تومان، مردم می‌توانستند دریافتی چند برابر این داشته باشند.

درویشی عنوان کرد: نمایندگان مجلس باید در بحث قانونگذاری مسائل و مشکلات مردم را آنالیز کنند و قانون گذاری‌های‌شان در راستای مشکلات و مطالبات مردم هدایت شود نه اینکه در عزل و نصب ها در پست و مقام نقش آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: اخیرا شاهدیم بسیاری از نمایندگان افرادی را به سیستم اجرایی معرفی می‌کنند و اینجاست که مردم کلاه سرشان می رود. نمایندگان مردم در مجلس اگر اعتقادی به حل مشکلات مردم ندارند چرا به مجلس می روند؟! چرا بعضی از نمایندگان یک میلیارد تومان هزینه می کنند تا راهی مجلس شوند. حداقل من یکی نمی توانم این موضوعات را درک کنم. هیچ کس حاضر نیست از جیبش چنین هزینه ای را انجام دهد. اگر واقعا هدف‌شان خدمت به مردم است همان یک میلیارد تومان را خرج بهسازی فاضلاب شهری کنند تا امروز شاهد مشکلات عدیده خوزستان در این زمینه نباشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان بیان کرد: اگر نمایندگان مجلس در استان خوزستان با دقت نظر و هوشمندی قانونگذاری می‌کردند و نظارت دقیق و منظمی بر عملکرد مدیران داشتند امروز شاهد این همه مشکل در استان نبودیم.

وی گفت: نمایندگان مجلس می‌توانستند بطور مداوم عملکرد مدیران را نقد کنند و از آنها نسبت به کم کاری‌های‌شان توضیح بخواهند.

درویشی ادامه داد: اختلاف نظر بین دولت و نمایندگان مجلس وضعیت زندگی مردم را بدتر کرده است.برای اجرایی‌شدن هر تصمیمی از سوی دولت باید قانونی در مجلس به تصویب برسد ولی متاسفانه اینگونه نیست و همین اواخر موضوع افزایش قیمت بنزین را شاهد بودیم که مجلس اصلا در جریان این امر قرار نگرفته بود. وقتی مردم این عملکردها را از سوی نمایندگان می‌بینند اعتمادشان نسبت به آنها سلب می شود آنهم به نمایندگانی که با رای همین مردم به مجلس می‌روند.

وی عنوان کرد: نمایندگان تا دوره مجلس پنجم در بحث قانون گذاری‌ها نقش خوبی داشتند و تصویب قانون کار، قضایی، اساسی در این دوره به تصویب رسیدند و مجلسیان از فعالیت خوبی برخوردار بودند ولی الان ما فقط شاهد اصلاح قوانین در مجلس هستیم و به هیچ وجه مطالبات مردم دیده نمی شود.

مهاجرت کارگران به دلیل بیکاری 

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ادامه داد: نمایندگان مجلس باید حرمت مردم را نگه دارند و خلاهای حوزه انتخابیه شان را با تلاش و رایزنی پر کنند. چه اشکال دارد مجلس یک سال وقتش را به اشتغال جوانان بیکار اختصاص دهد که این مشکل اساسی برطرف شود ولی تاکنون اینگونه اقدامات صورت نگرفته است. قانون گذاری ها به سمت و سویی نمی رود که دولت ها موظف شوند که مشکلات حوزه اقتصادی و صنعت را اصلاح کنند. آیا این موضوع برای مجلس و دولت اهمیت نداشته است که به آن بپردازد؟ یا منابع کافی وجود نداشته و یا بوده و به سمت و سویی دیگر رفته است؟ اینها همه دلایلی است که ضعف قانون گذاری را در جامعه‌مان حس می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جمعیت بیش از ۹۰۰ هزار نفری کارگر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این افراد شاغلین در بخش کارگری هستند که البته ما کارمندان و افراد دارای شغل آزاد را نیز داریم که این رقم نسبت به موقعیت صنعتی و استراتژیک استان رقم بالایی نیست. مردم به دلیل نبود شغل و امکانات رفاهی دست به مهاجرت زده‌اند و استان البرز بیشترین سهم را از این مهاجرت ها داراست که البته اصفهان و دیگر استان های همجوار نیز از این امر مستثنی نیستند.

با وجود صنایع مادر نتوانستیم برای مردم کاری کنیم

درویشی گفت: استان خوزستان دارای صنایع مادر است و از صنایع پایین دست آنها نتوانستیم برای مردم استان ایجاد اشتغال کنیم. بخشی از صنایع استان از جمله لوله سازی رو به تعطیلی است که روزگاری بالغ بر ۱۰۰۰ کارگر در این شرکت مشغول به کار بودند و شرکت نادری بود که هم در دوره جنگ تحمیلی استان را پشتیبانی می کرد و هم در بخش ریخته گری هر قطعه ای را تولید می کرد. این کارخانه در واگذاری‌ها به بخش خصوصی رو به نابودی رفت و کارگران این شرکت از ۱۰۰۰ نفر به ۱۱۰ نفر کاهش یافته‌اند. هم از لحاظ تولید و هم به لحاظ نیروی کار کاهش چشمگیری داشته است و به کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بدهی زیادی دارد.

مردم از وعده ها دیگر خسته شده اند

درویشی عنوان کرد: جامعه کارگری خوزستان از وضعیت اشتغال، حقوق های معوق، بیمه و معیشتی که برای مردم پیش آمده شاکی هستند. مردم دیگر از نماینده‌ها خواسته‌ای ندارند چرا که آنقدر گفته‌اند که دیگر خسته شده‌اند. اگر می خواهند خواسته مردم را برآورد کنند باید شغل ایجاد شود و این اتفاق زمانی می افتد که واگذاری‌ها به بخش های خصوصی برچیده شود.

وی در ادامه به مناطق آزاد استان نیز اشاره کرد و گفت: این مناطق مشمول قانون کار نیستند. آنجا به همه سرمایه‌گذاران و کارفرماها طبق ماده ۳۴ اختیار اخراج کارگرها داده شده است و این در حالی است که مدام در استان دم از اشتغال زده می شود. در حال حاضر انتظار ایجاد شغل جدید از دولت و نمایندگان مجلس در خوزستان نداریم لطفا شغل های موجود را حفظ کنند. مجلس با قانون گذاری‌های غیر اصولی باعث شده امروز بیش از ۱۳۰ منطقه ویژه اقتصادی- تجاری و صنعتی آزاد از شمول قانون کار خارج شود و دیگر مشمول قوانین کار و حمایتی نیستند و امروز همه این مناطق دچار مشکل شده اند.

درویشی ادامه داد: دولت می‌توانست به جای این همه پتروشیمی، پالایشگاه بسازند و کمی نفت که نمی‌توانستیم در قالب بشکه صادر کنیم تبدیل به سوخت شود و همین سوخت را خارج از تحریم‌ها بفروشد. یکی از دلایلی که دولت برای گران کردن بنزین جلوگیری از قاچاق آن بود. بجای ساخت ۳۰ مجتمع پتروشیمی ۴ عدد پالایشگاه می ساختند و نفت را به بنزین و گازوئیل تبدیل می کردند که امروز ۳۰۰ برابر بنزین گران نمی شد. محصول استراتژیکی که با معیشت مردم گره خورده است.

باوی بیمارستان ندارد

سید محسن موسوی زاده نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: استان خوزستان نیز مانند دیگر استان های کشور از بهداشت و آموزش برخوردار است ولی با توجه به میزان درآمد در حوزه های مختلف به این استان آنطور که باید رسیدگی نشده است . به طور مثال سوسنگرد پس از گذشت ۴۰ سال هنوز تا سه چهار سال پیش بیمارستان نداشت و باوی با جمعیت ۱۰۰ هزارنفری بیمارستان ندارد.

موسوی زاده ادامه داد: برای برطرف شدن مشکل فاضلاب و آب شرب، شهر اهواز نیاز به اعتبار ملی دارد و این معضل با اعتبارات استانی قابل حل نیست. همچنین معضل ریزگردها تا از سوی مسئولان کشوری مورد توجه قرار  نگیرد، مشکل برطرف نمی شوند.

وی با اشاره به بیکاری جوانان استان نیز گفت: بیکاری در مسجد سلیمان بیداد می‌کند. ماهشهر با وجود مراکز بزرگ پتروشیمی شهرک طالقانی بیشترین آمار بیکاری را در شهر ماهشهر دارد.

کثرت دستفروشان در سطح شهر نشان از بیکاری مردم دارد

نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها ادامه داد: وقتی وارد شهر اهواز می‌شوید با مشاهده دستفروش‌ها در سطح شهر متوجه بیکاری جوانان می‌شوید که در سرما و گرما مردم این شهر برای لقمه ای نان دستفروشی می کنند. در شهرهای ایذه و باغملک مردم بجز کشاورزی هیچ شغل دیگری ندارند. آبادان و خرمشهر هم پالایشگاهی است که بعد از جنگ کاملا تخریب شد و بنادر این شهرها بعد از از آن از رونق قبل برخوردار نیستند و این دو شهرستان بیشترین میزان بیکاری را در سطح استان دارند.

موسوی زاده ادامه داد: راه های مواصلاتی روستاهای اهواز در سیل فرودین ماه امسال دچار مشکلات جدی شدند و نیاز به ترمیم دارند. محور قدیم اهواز به خرمشهر هنوز ۴ بانده نشده است. به طور مثال مسیر آبادان به ماهشهر، باوی، مسجد سلیمان، ملاثانی به اهواز نیز ۲ بانده اند و بار ترافیکی سنگینی بر روی این جاده وجود دارد و نیاز به توسعه دارند. راه آهن خرمشهر به تهران هنوز تک خطی است و این در حالی است که اکثر مناطق کشور ۲ خطه هستند و همیشه اتفاقاتی در این مسیر حادث می شود. با توجه به صنعتی بودن استان حتما باید دو مسیر راه آهن وجود داشته باشد که هم سرعت بیشتر باشد و هم قدرت بهره برداری از آن افزایش یابد.

وی عنوان کرد: خوزستان ۱۸ نماینده مجلس دارد که بعد از تهران و چند استان دیگر بیشترین نمایندگان را دارد. با توجه به ۲۷ شهرستانی که در استان وجود دارد این آمار کمی نسبت به جمعیت مجلس نیست و توقع مردم از نمایندگان این است که به صورت تیمی پیگیر مطالبات و مشکلات‌شان باشند. وقتی نمایندگان تیمی و گروهی با یک هدف مشخص ورود کنند می توانند هر وزیری و مسئولی را مجاب کنند که مشکلات استان را پیگیری کنند. اگر پیگیری‌ها تک نفره باشد راه به جایی نمی برد.

مردم اختلاف بین نمایندگان را نمی پذیرند

موسوی زاده با اشاره به اینکه مردم از نمایندگان مجلس ناراضی‌اند، ادامه داد: باتوجه به کثرت نمایندگان استان در مجلس چه نمایندگان فعلی و آنهایی که در این دوره به مجلس راه می‌یابند به جای سیستم های حزبی و تشکیلات سیاسی به فکر چاره‌ای برای حل مشکلات مردم باشند. مردم نمی پذیرند بین نمایندگان استان خوزستان اختلاف نظر باشد.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها اظهار داشت: یکی از ایراداتی که به نمایندگان مجلس وارد است بحث استخدام های غیربومی در بخش صنعت است. اگر انسجام نمایندگان مجلس با استاندار و نماینده ولی فقیه حفظ شود اقدامات خوبی برای استان صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه به مشکل فاضلاب شهر اهواز اشاره کرد و گفت: گزارش هایی که مدیرعامل آبفای اهواز از وضعیت فاضلاب شهری اعلام کرد بسیار نگران کننده بود. از ۲۳۰۰ کیلومتر خطوط فاضلاب شهر اهواز ، حدود ۱۱۰۰کیلومتر آن فرسوده است و نیاز به ترمیم و تعویض لوله دارند و با هر بارندگی در چندین نقطه از شهر فرونشست زمین را داریم . خود مسئولان آبفا معتقدند که فاضلاب اهواز با توسعه شهر پیشرفت نداشته است. شهر چندین برابر شده در حالی که شبکه هنوز همان شبکه قدیم است و اعتباری که رهبری برای ترمیم فاضلاب اهواز تصویب کرده نصف هزینه بازسازی است و مابقی را از اعتبارات استانی باید تامین شود.

موسوی زاده ادامه داد: طبق اعلام آبفای اهواز ۱۸۰ پمپ در سطح شهر وجود دارد که به دلیل مسطح بودن شهر در حالت عادی باید به سمت رودخانه کارون پمپاژ شوند که متاسفانه تصفیه خانه های فاضلاب هنوز راه اندازی نشده اند. تصفیه خانه شرق اهواز سال گذشته راه اندازی شد ولی تا به امروز در منطقه غرب راه اندازی نشده اند.

وی گفت: مسئول آبفای اهواز می‌گوید ۵۰ میلیارد تومان نیاز است که کاملا این تصفیه خانه تجهیز شود و شبکه را به آن وصل کنند. در غرب اهواز نیز قرار است زیر ساخت‌های فاضلابی توسعه پیدا کند چرا که با هر بارندگی ۲۰ پمپاژ فاضلاب تخریب می شود و نیاز به تعمیر دارند.

ایلنا

https://hoorkhabar.ir/683023کپی شد!
69