خاک شش و اکنون آب شش

هورنیوز – زندگی این واژه پر معنی دارای کاربردها و نکات بسیار دقیقی است که برای کشف این موضوع باید روزها، ماه ها و شاید سال ها آن را مورد بررسی قرار داد تا در صورت امکان بتوان به یک مورد از اهداف زندگی پی برد.

انسان برای داشتن یک زندگی آرام و بدون دردسر لازمه های فراوانی دارد، هر چند که امروزه در زندگی نوین به کار بردن عنوان زندگی آرام و بدون دردسر ناپسند است و انسان باید در طول مدت حیات خود چالش های گوناگون و فروانی را تجربه کند.

سلامت جسم و سلامت روح انسان یکی از مهمترین و کلیدی ترین موارد برای داشتن یک زندگی کاملا طبیعی است و در صورتی که هر کدام از این دو مورد وجود نداشته باشند زندگی طبیعی آدمی دچار اختلال شده و مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. حال باید دید که سلامت جسم و روح انسان چگونه به خطر می افتد، به گونه ای که زندگی برای وی به یک واژه مبهم مبدل خواهد شد.

نفس کشیدن در هوایی که خداوند به همه انسان ها و غیرانسان ها ارزانی بخشیده، حق مسلم و جزء لاینفک حیات هر موجود زنده ای است. دستگاه تنفسی به وسیله شش یا ریه هدایت می شود در ریه ها گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را دریافت می‌کنند و به سایر سلول‌های بدن می‌ رسانند. در میان سایر موجودات نیز اینگونه است اما تنها موجودات آبزی هستند که این عمل به وسیله آب شش انجام می شود.

در این میان موجوداتی نیز وجود دارند که در هر دو شرایط خشکی و آبی می توان به حیات خود ادامه دهند که به آنها  موجودات دو زیست می گویند که عمده ترین این موجودات لاکپشت است.

از سال ۹۰ استان ولایت مدار و همیشه در صحنه خوزستان شاهد هجوم ریزگردها بود که پس از اندکی این ریزگردها تبدیل به گرد و خاک شدند. چه بسیار افراد سالمی بودند که در اثر همین گرد و خاک دچار بیماری تنفسی حاد شدند و چه بسا تا پایان حیات خود این بیماری را با خود به یدک بکشند.

بنا به گفته مسئولان استان خوزستان و کشور در آن سال ها با خشکسالی مواجه شده بود، اما با لطف خداوند کریم و پس از گذر از دوره خشکسالی که در همه کشور فراگیر بود در ۲ سال اخیر شاهد بارش های چشمگیری هستیم به گونه ای که می توان امید این را داشت که بگویم وارد ترسالی شده ایم.

در سال ۹۷ پس از غافلگیر شدن کشور با باران های سیل آسا موجب بروز خسارت های فراوانی به بخش کشاورزی و غیرکشاورزی شدیم که الحق و الانصاف مردم غیور ایران با اتحاد و همدلی و با تمام قوا و توان در جهت زدودن مشکلات از سایر هموطنان گل کاشتند. هر چند که به نحوه مدیریت برخی مسئولان در آن سال انتقاداتی وجود دارد اما درایت و هماهنگی مردم بسیار زیباتر و چشمگیر تر از بی مدیریتی آن سال برخی مدیران بود.

استان خوزستان در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۹۸ شاهد بارندگی بسیار چشمگیری شد که تاکنون اکثر شهرهای این استان دارای آبگرفتگی شدید معابر هستند. کلانشهر اهواز نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اکنون پس از گذشت ۱۰ روز از آن بارندگی تاکنون سطح بیشتر برخی مناطق دچار آبگرفتگی شدید هستند به گونه که استانداری خوزستان مجبور به تعطیلی مدارس آن منطقه شد. این تعطیلی ها تا جایی ادامه داشت که حتی کارکنان و کارمندان امکان خروج از منزل برای رهسپاری به محل کار خود را نداشتند.

«مهرداد شریفی» در این باره اظهار کرد: هر چند آب تا حدودی در برخی مناطق اهواز فروکش کرده اما آبگرفتگی فعلی شباهتی به آب زلال سیل ندارد و آنچه وارد خانه‌های مردم، مدارس، مساجد و … شده سرشار از فاضلاب شهری، بیمارستانی و صنعتی است که به دلیل آلودگی شدید مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: شیوع پشه خاکی که ناقل بیماری سالک است، در ماه های بهمن و اسفند بیشتر است؛ از آنجا که نخاله های ساختمانی در همه مناطق اهواز وجود دارد باید برای ساماندهی این نخاله‌ها اقدام شود. بیماری سالک به صورت زخم ظاهر می شود و درمان آن تا یک سال طول خواهد کشید و تاثیر منفی آن بر روی چهره و زیبایی افراد خواهد ماند.

بر این اساس دستور آهک پاشی معابر آبگرفته به منظور جلوگیری از شیوع بیماری صادر شد و اکنون در سراسر مناطق آبگرفته این اقدام در حال انجام است.

مردم خوزستان به داشتن هوایی ناپاک عادت کرده و شش های انسان گونه خود را دوگانه سوز کرده و علاوه بر شش طبیعی خاک شش نیز هستند. اما اکنون با بروز پدیده آبگرفتگی آن هم از نوع شدید باید آب شش را به ظرفیت حیاتی خود اضافه کنند تا در صورت طغیان رودخانه یا آبگرفتگی معابر و فاضلاب دچار مشکل تنفسی و حیاتی نشوند.

با توجه به شاخص آلایندگی در هوای اهواز که به مراتب از کلانشهر تهران بیشتر است مردم این شهر با سابقه درخشان در برابر مقاومت های حیاتی باید شش های خود را برای اضافه کردن آپشن جدید آماده کرده تا در صورت بروز معضل حاد آلودگی با مشکلی مواجه نشوند.

علی سهری/شبستان

 

https://hoorkhabar.ir/682708کپی شد!
128