۵۷ درصد منازل مسکونی خوزستان فاقد استحکام لازم هستند

هورنیوز – رضا رضایی روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات منطقه حصیرآباد اهواز در استانداری خوزستان افزود: برخی شهرهای خوزستان از جمله اهواز، مسجدسلیمان، آبادان، ایذه، شوش، شوشتر، بهبهان و سوسنگرد به شکل جدی با مساله سکونتگاه‌های غیر رسمی و منازل در معرض خطر جدی روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه مساله سکونتگاه‌های غیرمجاز و حاشیه‌نشینی در خوزستان به یک مساله جدی در این استان تبدیل شده ادامه داد:وضعیت حاشیه نشینی خوزستان به نسبت کل کشور بدتر است و این استان رتبه دوم را در کل کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: اقدامات اولیه مثل مطالعات سطح یک برای این سکونتگاه‌ها در خوزستان انجام شده و خروجی‌ها نشان می‌دهد که سکونتگاه چقدر در معرض خطر هستند.

وی با بیان اینکه در میان شهرهای خوزستان اهواز و مسجدسلیمان در اولویت بیشتری با توجه به وضعیت و میزان سکونتگاه ها قرار دارند افزود: در مسجدسلیمان با پیگیری استاندار در حدود ۳۵ هکتار زمین در اختیار بنیاد مسکن خوزستان قرار دادیم که کار ساخت و ساز را در آن اغاز کرده اند.

رضایی ادامه داد: برای منطقه منبع آب اهواز نیز با دستور استاندار خوزستان زمینی را برای این منطقه اختصاص دادیم که مطالعات کامل آن انجام شده و ظرفیت آن یک هزار و ۸۶۰ واحد است که ۸۱۱ واحد آن برای منبع آب و بقیه را به عنوان سهم سرمایه گذار قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: همچنین می توانیم از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی در ایجاد فضای مسکونی استاندارد برای اهالی حصیرآباد استفاده کنیم؛ البته این مساله برای بلند مدت و ۲ سال آینده امکان پذیر است.

کوی منبع آب اهواز از نخستین هسته‌های حاشیه ‌نشینی اهواز و در شرق این شهر واقع است.این منطقه در سال ۱۳۸۸ دارای وسعتی بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع و جمعیتی حدود ۲۲ هزار نفر با یکهزار و ۱۷۰ خانوار بود.

منطقه حصیرآباد اهواز نیز یکی از محله‌های قدیمی شهر اهواز است. این محله بین محله‌های آسیه آباد و راه بند بوده و روی دامنه تپه قرار گرفته‌است. حصیر آباد از سوی دیگر بین منبع آب و صخیریه قرار دارد.

با توجه به بافت فرسوده این ۲ منطقه تاکنون زلزله و بارندگی‌ خسارت‌ زیادی به منازل آن وارد کرده است. در بارندگی اخیر ۲ واحد مسکونی در حصیرآباد تخریب شد و پیش از این نیز در منطقه منبع آب به دلیل رانش زمین چند خانه تخریب و ۲ کودک جان خود را از دست دادند.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/682698کپی شد!
58