آخرین جزئیات خسارات وارده به زیرساخت‌های برق، آب و گاز اهواز

هورنیوز – استان خوزستان جزء مناطق سیل خیز کشور محسوب شده و سالیانه بخش زیادی از اعتبارات ستاد حوادث غیر مترقبه صرف جبران خسارات ناشی از سیل می‌گردد. علیرغم وجود سد‌های مخزنی بزرگ و با قابلیت ذخیره فراوان، هر ساله سیل بیشترین زیان‌ها و خسارات را به زیر بنای استان خوزستان وارد می‌سازد و تنها در ۱۴ سال گذشته بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان به استان خوزستان خسارت وارد کرده است

استان خوزستان مدتی است که با سیل و خشکسالی ناشی از عوامل طبیعی و در عین حال مدیریت غیراصولی آب، سدسازی، نابودی تالاب‌ها درگیر است.

امروزه سدسازی مهمترین عامل کاهش دبی آب رودخانه‌های خروشانی همچون دز و کارون است که در گذشته شاهد کاربری‌هایی همچون کشتیرانی بودند اما امروز در بسترشان ساخت‌ و سازهای غیرمجاز و حتی کاربری‌هایی از نوع مراکز تجاری، مسکونی، تفریحی و تفرجی شکل گرفته‌اند.

متاسفانه تنها زمانیکه آبی با این حجم به رودخانه‌ها برمی‌گردد و رودخانه‌ها بار دیگر از سد و انسان طلب حق طبیعی‌شان را می‌کنند، عمق تاثیرات مخرب فعالیت‌های انسانی مشخص می‌شود و از انسان گرفته تا کل زیستگاه همگی با هم تاوان پس می‌دهند.

اواخر آذر امسال طی بارش های شدید و سیل آسا در جنوب غربی کشور بخصوص استان خوزستان سیل مجدد اهواز را در برگرفت،به طوری که در سیل نوروز ۹۸ به چندین هزار واحد مسکونی و تجاری خسارت‌های شدیدی وارد شد. قرار بود منازل مسکونی مجدد بازسازی شود، ولی مجدد بارش سیل آسا باران خسارت‌هایی به بخش‌های مختلفی از جمله واحد‌های مسکونی و… زده و یا حتی با قطع شدن برق منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در بیمارستان امام خمینی استان خوزستان شد.

مدیریت بحران خوزستان، به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به دامداران، کشاورزان و اهالی روستا‌های حاشیه رودخانه دز، کارون و کرخه هشدار‌هایی داده بود؛ اما رفته رفته آب پشت سد‌ها افزایش می‌یافت و نگرانی برای مدیریت این رحمت الهی، پس از تحمل سال‌ها خشکسالی بیشتر می‌شد، عملیات ترمیم سیل بند‌ها آغاز و تهمیدات لازم برای وارد آمدن کم‌ترین خسارت به خوزستانی‌ها و ساکنان حاشیه رودخانه‌ها اندیشیده شد.

در حال حاضر بیش از ۹ ماه از وقوع سیلاب در استان خوزستان می‌گذرد، ولی متاسفانه هنوز بخش‌های مختلف این استان تکمیل نشده که مجددا سیل دامن این استان را گرفت.

کنترل مستمر حجم مخازن آب استان خوزستان مانع سیل شدید در خوزستان شد

در این باره سیف الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به میزان خسارت وارده به زیر ساخت های سیل اخیر خوزستان گفت: خوشبختانه با مدیریتی که از قبل در خصوص سیل ناگهانی در خوزستان شده بود و با هماهنگی که با مسئولان در این امر شده بود هیچگونه خسارتی گزارش نشده است.

آخرین وضعیت صورت گرفته در سیل اخیر خوزستان/مسئولان در حفظ مدیریت سیلاب چه کردند؟

او ادامه داد: با توجه به حوادث طبیعی تدوین برنامه‌ای جامع برای مدیریت سیلاب در کشور ضروری بوده و لازم است ضمن کاهش خسارات هر ساله باران های سیل آسا در کشور از جنبه‌های مثبت سیل، حداکثر استفاده به عمل آید.

آقابیگی تصریح کرد: نکته قابل تامل در مدیریت سیلاب حوضه‌های آبریز کشور آن است که درخصوص هماهنگی اقدامات دستگاه‌ها در مرحله پیشگیری و قبل از رخداد سیل می‌توان گفت باید هماهنگی های لازم بعمل آید.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: خوشبختانه در سدهای شمال خوزستان و همچنین در شرق استان مانند سد مارونمیزان قابل توجه ای روان آب ها در این سد ذخیره شده است.

او افزود: خوشبختانه هیچ گونه خسارتی مبنی بر زیرساختی و مالی در سیل اخیر متوجه استان خوزستان نشده است.

پاک سازی و تخلیه آب شهرک دانشگاه و کوی علوی اهواز

براساس این گزارش حسین حلفی مسئول پایگاه مقاومت بسیج مقداد شهرک دانشگاه اهواز گفت: با همکاری و امدادرسانی نیرو‌های جهادگر بسیج، خیابان‌ها و خانه‌های ۲ منطقه شهرک دانشگاه و کوی علوی اهواز از آب و فاضلاب پاکسازی شدند.

او افزود: بیش از ۱۵۰ نفر نیروی جهادی در قالب تیم‌های عملیاتی در سطح منطقه شهرک دانشگاه اقدام به تخلیه وسایل برقی و انتقال به محل ایمن کردند.

 زیرساخت های برقی استان خوزستان آسیب ندیده است

در ادامه صادقی دفتر نظارت بر توزیع برق کل کشور گفت:خوشبختانه تا به امروز هیچگونه خسارتی مبنی بر تاسیسات برق در استان خوزستان گزارش نشده است.

آخرین وضعیت صورت گرفته در سیل اخیر خوزستان/مسئولان در حفظ مدیریت سیلاب چه کردند؟

او ادامه داد:متاسفانه تمامی خسارت های وارده شده در بخش آبفای استان خوزستان بوده و در حال حاضر در این مدت سیل هیچگونه خاموشی و قعطی برق گزارش نشده است و تمامی نیروهای امداد رسان در بخش تاسیسات برق آمادگی لازم را برای اقدامات  و یا هرگونه خاموشی در استان را دارند.

مشکل آبگرفتگی خوزستان برطرف شده است

قاسم تقی زاده خامسی معاون امور آبفا وزیر نیرو اظهار کرد: با اشاره به اینکه مشکل آبگرفتگی اکثر بخش‌های شهر اهواز برطرف شده است،گفت: چند نقطه از شهر که آب قابل توجهی در آنجا جمع شده است هنوز با مشکل مواجه است که با استفاده از پمپ‌های پرتوان که از سراسر کشور تهیه و ارسال شده، آب آن مناطق نیز در حال جمع آوری است.

وی با بیان اینکه در چند روز آینده، مشکل بطور کامل برطرف خواهد شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است، البته این سیستم فقط قادر به جمع آوری فاضلاب بوده و نمی‌تواند آب‌های سطحی را نیز جمع آوری کند.

آخرین وضعیت صورت گرفته در سیل اخیر خوزستان/مسئولان در حفظ مدیریت سیلاب چه کردند؟

معاون امور آبفا وزیر نیرو بیان کرد: هم اکنون سازمان ابفا اهواز با اختصاص اعتبار معادل ۳۵۰ میلیارد تومان و حضور ۲۲ پیمانکار در حال تعویض تاسیسات صدمه دیده و نوسازی سیستم فاضلاب اهواز است.

قطع گاز در مناطق سیل زده جنوب گزارش نشده است

براساس این گزارش، عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور با اشاره به آخرین وضعیت گاز در استان‌های پربارش گفت:خوشبختانه با وجود سیلاب شدید در استان های جنوبی، حتی یک مورد هم قطعی گاز نداشتیم و شرایط به‌طور کامل تحت کنترل است.

او ادامه داد: نیروهای شرکت گاز ما به صورت شبانه‌روزی با حضور در کنار  این خطوط، شرایط را مدیریت می‌کنند تا مردم این استان در رفاه و آرامش باشند.

آخرین وضعیت صورت گرفته در سیل اخیر خوزستان/مسئولان در حفظ مدیریت سیلاب چه کردند؟

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور اضافه کرد: اگر مورد قطعی گاز گزارش شود آن هم به دلیل مصرف بالا و افت فشار گاز برخی از مناطق است و مشکلاتی از این دست یک به یک توسط همکاران ما برطرف می‌شود.

عسگری تصریح کرد: کارکنان شرکت ملی گاز ایران در آماده باش کامل هستند و افزون بر حیطه کاری خود در موارد دیگر نیز به مردم مناطق سیل‌زده کمک می رسانند.

همچنین سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی درباره اجرای مصوبات دولت برای کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان سیل در بخش کشاورزی، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های خسارت‌دیده از سیل تا دوم دی ماه امسال، از تعداد ۲۴۴ هزارو ۶۴۸ پرونده به مبلغ ۱۵ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌های استان‌های خسارت دیده از سیل پس از بازدید میدانی، بررسی و تایید شد و تعداد ۲۱۲ هزار و ۷۴۱ پرونده به مبلغ ۱۰ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال پس از بررسی، مورد تصویب کارگروه استانی قرار گرفته است.

او تصریح کرد: که از این میزان، مبلغ هشت هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال برای ۱۷ هزار و ۷۷۶ پرونده به حساب خسارت‌دیدگان واریز شده است.

https://hoorkhabar.ir/682687کپی شد!
94