طغیان سیل در کوچه‌ها، تنگی نفس در اهواز

هورنیوز – در هفتم آبان و در شهر اهواز تنها طی ۲۴ ساعت، ۶۰ میلی متر باران بارید و هم‌اکنون برخی نقاط این شهر در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. با اینکه هنوز هیچ ‌آمار رسمی و غیررسمی از تعداد تلفات و میزان خسارات اعلام نشده، اما کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به «آرمان ملی» اعلام این خبر که هیچ‌سیلی یا وضعیت بحرانی در استان وجود ندارد و فقط آب‌گرفتگی معابر بوده است، گفت:

«وضعیت در کنترل است و جای نگرانی نیست». همان‌طور که مریدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز می‌گوید: تمام تلاش ما این است که در بارندگی‌ها از ورود آب به منازل جلوگیری کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند. قطعا در این زمینه باید تعاملی بین شهرداری و شرکت آبفا باشد و اینکه شهرداری یا آبفا عنوان کنند که متولی کار نیستند را در کار دخیل نمی‌دانیم و هر جایی بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم اقدام خواهیم کرد.

به طور مثال در حال حاضر در ورودی اصلی میدان فرودگاه، دچار مشکل هستیم که در صورت نیاز به شهرداری کمک می‌کنیم.یکی از محلاتی که خطر ورود آب به خانه‌ها وجود دارد منطقه کمپلو است، که فرماندار در این رابطه هشدار داده و گفته است:

تا دو روز آینده باید آبگرفتگی منطقه کمپلو رفع شود در غیراین صورت شهرداری و مدیرعامل آبفا اهواز باید پاسخگوی مردم و قانون باشند. جمال عالمی‌نیسی خاطر نشان کرد: اقدامات دیگری نیز در حال انجام است که با این اقدامات و اتصالات شبکه در منطقه گلستان، کل کمپلوی جنوبی و شمالی از آبگرفتگی نجات می‌یابد. در حال حاضر از کار در منطقه کمپلو تنها نصب پمپ باقی مانده تا از این وضعیت خارج شود.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که اهواز هم از نظر بالازدگی فاضلاب و هم از نظر طغیان رودخانه‌ها با توجه به عدم لایروبی رودخانه کارون مورد تهدید قرار دارد و همان‌طور که سید ناصر موسوی‌نژاد، عضو شورای شهر اهواز نیز به این امر تاکید دارد: این فاجعه خارج از توان شهرداری و آبفا اهواز است.

هر چند برای حل آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب در اهواز، تحرک‌هایی مشاهده می‌شود اما وضعیت اهواز به حدی بغرنج است که بعید است انتظارات مردم کاملا و مطابق تلاش‌ها برآورده شود. تلاش‌های زیادی از جمله تعویض لوله‌های فرسوده در حال انجام است اما این زحمات در حد مشکلات اهواز نیست و باید به اهواز در حد ملی کمک شود. استاندار خوزستان باید در خصوص وضعیت فاضلاب اهواز اعلام بحران کند.

نفس اهواز با بارندگی می‌گیرد
از سوی دیگر باران‌های پاییزی که هر سال در مناطق جنوبی کشور رخ می‌دهد حدود شش سال است که به ایجاد مشکلات تنفسی مردم اهواز منجر شده است. به‌عنوان مثال در سال ۹۲، تعداد ۲۳‌هزار نفر و در سال ۹۳ نیز ۱۶‌هزار نفر در اهواز با وقوع نخستین بارش پاییزی دچار مشکل تنفسی شده و روانه بیمارستان‌ها شدند؛ در آن زمان، ابتدا «باران اسیدی» به‌عنوان عامل ایجاد مشکلات تنفسی مطرح شد اما به سرعت این امر تکذیب گردید. در ۶ سال گذشته بیش از ۶۰ هزار خوزستانی پس از نخستین بارش‌های پاییزه به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کردند.

طبق آمار اعلامی از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ظرف ۴۸ ساعت گذشته و تا لحظه تنظیم گزارش، در مجموع ۶ هزار و ۸۹۵ نفر دچار تنگی نفس شده اند. طی روز گذشته ۲ هزار و ۴۱۴ نفر با عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه مراجعه‌ کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۲۱۲ نفر به صورت سرپایی درمان و ۲۰۲ نفر بستری‌ شدند.

با این اوصاف معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: جای نگرانی وجود ندارد و وضعیت هم‌اکنون جز در چند نقطه به حالت نرمال و طبیعی برگشته است.

اما تصاویر ارسالی از وضعیت آبگرفتگی در نقاط مختلف شهر اهواز حکایت از یک شهر بحران زده دارد. مـردم همچـنان برای خـــروج آب از خانه هایشان در تلاشند و عبور و مرور در اغلب خیابان‌های آب گرفته با سختی و مشکلاتی توأم است. بارش‌ها از سمت غرب به شرق همچنان ادامه دارد و با ورود سامانه بارشی جدید، اقدامات پیشگیرانه و حالت آماده باش اعلام شده است. لطیفی با بیان اینکه نیروهای مدیریت بحران از اواخر هفته گذشته در آماده باش کامل قرار دارند، می‌گوید:

هشدارها و تذکرهای لازم به همه استان‌های در معرض خطر داده شده، با وجود این در برخی استان‌ها همچون خوزستان به علت حجم بالای بارش‌ها، آبگرفتگی شدیدی در معابر به وجود آمده است و علت اصلی هم به مسطح‌بودن این شهر بر می‌گردد. شهرداری‌ها هم‌اکنون در حال تخلیه آب از کانال‌ها هستند. وی با بیان اینکه وضعیت اکثر شهرها جز اهواز حالت نرمال دارد، می‌گوید: در اهواز تا این حد بارندگی پیش‌بینی نشده بود.

هم‌اکنون حجم بالای روان آب در برخی مناطق اهواز وجود دارد. روز دوشنبه هم جلسه اضطرار در این شهر تشکیل و دستورات لازم ارائه شد. تا این لحظه هیچ‌ گزارش فوتی نداشته‌ایم و خسارات بعد از تخلیه آب از شهر برآورد می‌شود، اگرچه به تاسیسات زیربنایی خسارتی وارد نشده است. در لرستان نیز به مسئولان هشدارهای لازم را داده‌ایم. اما باران، پل‌های موقت را تخریب کرد. از روز یکشنبه توده جدید بارانی وارد کشور می‌شود، اما وضعیت بحرانی نخواهد بود.

درختان کهور آمریکایی، عوامل مشکلات تنفسی
با این اوصاف نماینده اهواز در مجلس، تصاعد گاز فلر، درختان کهور آمریکایی و حوضچه نمک تالاب هورالعظیم را عوامل بروز مشکلات تنفسی مردم اهواز می‌داند. علی ساری مبنی بر مراجعه مکرر تعداد زیادی از جمعیت مردم اهواز به اورژانس بیمارستان‌های این شهر به‌دلیل بروز مشکلات تنفسی، افزود: وجود مواد آلاینده موجود در هوای اهواز باعث شد که با اولین بارندگی‌های پاییزی، مشکلات تنفسی برای مردم این شهر ایجاد شود.وی همچنین ادامه داد:

متاسفانه به‌دلیل تعداد محدود بیمارستان‌های اهواز و کمبود امکاناتی همچون کپسول گاز اکسیژن و نبود پزشک به تعداد کافی، ظرفیت و امکانات کنونی مراکز درمانی این شهر پاسخگوی نیاز مردم نبوده و باعث سردرگمی مراجعان و ایجاد اختلال در روند پاسخگویی از سوی کادر درمانی به آنها شده است. تعداد محدود بیمارستان‌های اهواز و مشکلات زیست محیطی که در شرایط کنونی سلامت مردم را تهدید می‌کند، می‌طلبد که مسئولان حوزه سلامت روند ساخت بیمارستان‌های مصوب شده به‌ویژه بیمارستان‌هزار تخت‌خوابی این شهر را تسریع بخشند.

منبع: سلامت نیوز

https://hoorkhabar.ir/681586کپی شد!
46