معدن‌کاران به سایت تاریخی جوبجی رحم نکردند

هورنیوز – محوطه‌ باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائی کردن طرح کانال آب‌رسانی به دست آوردند، گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیرش شد و همان شد که باستان‌شناسان در جوبجی کاوش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند، کاوش‌هایی که در طول این مدت هنوز ادامه دارد، اما نکته‌ جالب توجه، تغییر دیدگاه مسئولان شهری رامهرمز است که حالا اجازه داده‌اند تا مسیرِ احداثِ جاده‌ برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران را از حریم درجه یک و عرصه‌ محوطه‌ جوبجی عبور کند.

منصور معتمدی، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاشار رامهرمز می‌گوید: در بالا دستِ سایتِ تاریخی جوبجی، چند معدن کوپال از تپه‌های ماهور قرار دارد که برای مصالح ساختمان یا آسفالت قابل برداشت است، بنابراین معادنِ زیادی در این محوطه در حال برداشت کوپال‌ها هستند.

وی با بیان این که پیش از این، مسیر تردد کامیون‌های معدن‌کاران، روستا جوبجی بود، می‌افزاید: اعتراض مردمِ روستا باعث شد تا به فکر تغییر راه برای عبور کامیون‌ها باشند، در این میان تنها راهی که داشتند عبور از زمین‌های کشاورزی یا سایت تاریخی جوبجی بود که شورای تامین استان سایت تاریخی جوبجی را انتخاب کرد.

او با اشاره به مخالفت صددرصدری میراث فرهنگی رامهرمز با این مسیر، اظهار می‌کند: حدود پنج روز قبل مسوولان شهری بدون حضور مسئولان میراث فرهنگی در جسله‌ شورای تامین، عبور جاده از سایت جوبجی را تائید کردند و حتی در همین مدت بخشی از مسیر جاده را از حریم درجه یک به سمت عرصه‌ی سیتِ تاریخی جوبجی جلو رفتند.

معتمدی با اشاره به توقف کارِ احداث جاده در یکی دو روز نخست، می‌گوید: در نخستین کار توقف که فرماندار، معاون او و برخی مسئولان بودند، میراث فرهنگی به آن‌ها پیشنهاد داد که کافی است مسئولان شهری یک درخواست به میراث بدهند تا کارشناسان استان، راهی را بررسی کنند که نه آسیبی به میراث وارد شود و نه توقفی برای کار معدنکاران باشد، اما معدنکاران متاسفانه با رفتن یگان حفاظت و فرماندار رامهرمز بار دیگر کار خود را آغاز کردند.

او با تاکید بر این که این جاده‌ بررسی شده در حریم درجه یک سایت جوبجی است، اظهار می‌کند: در صورت انجام این کار، همه‌ زیرساخت‌ها و تمام داشته‌های فرهنگی این محوطه‌ی تاریخی در زیرِ زمین نابود می‌شوند، با احداثِ جاده، روزانه صدها کامیون با بارهای حدود ۳۰ تا ۴۰ تُنی از این جاده عبور می‌کنند، که این کار علاوه بر نابود کردن هر یافته‌ی تاریخی، امکان  کاوش یا بررسی علمی را از باستان‌شناسان می‌گیرد.

معتمدی درباره‌ مسیر جایگزین برای این پروژه می‌گوید: آن‌ها برای‌شان مسیر جایگزین وجود ندارد، چون حکم‌شان را از شورای تامین استان گرفته‌اند و فقط به آن اتکا دارند، شب گذشته – دوشنبه یک مهر – بخشی از کارشان را انجام دادند، اما در حال حاضر و با پیگیری‌های مدیر کل میراث فرهنگی  استان خوزستان، اکنون کار متوقف شده است، ان هم در شرایطی که از حریم درجه یک عبور کرده‌اند و در حال رسیدن به عرصه‌اند. با این کار سایت تاریخی به دست آمده در سال‌ها گذشته را نیز تخریب می‌کنند.

https://hoorkhabar.ir/681065کپی شد!
30