افزایش عوارض آزاد راه «خرم‌زال» بررسی می‌شود

هورنیوز – از یکم شهریورماه نرخ عوارض جدید آزاد راه پل‌ زال در اندیمشک تا خرم آباد برای خودروی سواری ۱۸۰ هزار ریال ، مینی بوس ۳۱۰ هزار ریال ، وانت ۳۵۰ هزار ریال ، اتوبوس ۳۶۰ هزار ریال ، کامیون سه محور ۵۵۰ هزار ریال و تریلر۶۵۰ هزار ریال اعلام شده و از رانندگان دریافت می‌شود.

خیراله خادمی روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های در دست اجرای راهداری آبادان در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص نرخ بالای عوارض آزاد راه اندیمشک – خرم‌آباد که گلایه رانندگان به ویژه مردم خوزستان را به دنبال داشته بیان کرد: نرخ عوارض این آزاد راه نسبت به پارسال  ۱۰ درصد گرانتر شده که این افزایش در مقایسه با افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت سایر هزینه‌ها در کشور رقم زیادی نیست.

وی افزود: آزاد راه اندیمشک – خرم‌آباد ( خرم‌زال ) از زمان بهره برداری تاکنون به سود دهی نرسیده لذا برای نخستین بار امسال ۱۰ درصد نرخ عوارض این آزاد راه افزایش یافت.

تعرفه اعمال شده برای عوارض این آزاد راه که در شبانه روز ۱۳ هزار دستگاه خودرو از آن تردد دارند فشار مضاعفی به مردم استان خوزستان است که در ایام تعطیلات و به ویژه فصل تابستان تنها دلخوشی آنها در هوای داغ منطقه سفری چند روزه به  استان‌های سردسیر کشور و سفر زیارتی به مشهد و قم است.

افزایش نامتعارف تعرفه عوارض آزاد راه پل‌زال – خرم آباد به طول ۱۰۴ کیلومتر در چند روز اخیر واکنش بسیاری از مردم خوزستان و لرستان را در فضای مجازی به دنبال داشته است. 

آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به عنوان مسیر ترانزیتی مرکز به جنوب کشور سال ۱۳۸۹ به بهره‎برداری رسید و به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودروها تعیین شد در صدر گرانترین آزادراه کشور نام گرفت.

 آزادراه خرم آباد – پل زال در حد فاصل ۲ شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد – پلدختر – اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد.
ساخت این آزادراه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.
تعرفه بالای عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و برخی در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود هشت سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

از یکم شهریورماه امسال عوارض عبور از آزاد راه پل‌زال – خرم آباد از۱۵۰ هزار ریال در پارسال به ۱۸۰ هزار ریال افزایش یافت.
افزایش عوارض آزادراه ها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد.

گفتنی است جمعه شب برخی از رانندگان عبوری از این آزاد راه ، به دلیل اعتراض به این افزایش قیمت ، با بوق زدن ممتد و بدون پرداخت عوارض از گیت های عوارضی عبور کردند.

منبع: ایرنا

https://hoorkhabar.ir/680866کپی شد!
70