لزوم کاهش شتاب مهاجرت از استان ایلام

 هورنیوز – اسدالله چراغی دکترای مدیریت استراتژیک – بررسی آخرین سرشماری های نفوس و مسکن به خوبی نشان می دهد استان ایلام طی سال‌های گذشته افزایش جمعیت نداشته است که ریشه اصلی این مشکل را باید در مهاجرت ایلامی‌ها جست و جو کرد.
تمرکز مهاجرت و جابجایی جمعیت در کشور ما معمولا بین چند نقطه اصلی است که پذیرای بیشترین مهاجران از نقاط مختلف کشور هستند؛ استان هایی مثل اصفهان، تهران، کرج، خراسان استان های مهاجرپذیر محسوب می شوند و استان هایی مانند ایلام و خوزستان نیز با پدیده مهاجرفرستی رو به رو هستند.
استان ایلام در سال های گذشته جمعیت زیادی را به بیرون از استان هدایت کرده و این به خوبی گویای مهاجرفرست بودن این استان مرزی است؛ بخشی از جابجایی ها انجام شده در ایلام در روستاها و به دلیل مشکلاتی همچون کمبود منابع آبی انجام شده است.
در یک بازه زمانی ۵ ساله حدود ۲۰ هزار نفر از استان ایلام به شهرهای بزرگتر و دارای امکانات مهاجرت کردند به همین دلیل است که در حال حاضر استان ایلام از نظر رشد جمعیتی جزو استان های آخر کشور از نظر مهاجرت پذیری بوده و از رشد جمعتی پایینی برخوردار است.


دلیل اصلی و مهم مهاجرت های صورت گرفته از استان ایلام به دیگر نقاط کشور در سال های اخیر بیشتر برای دستیابی به شغل مناسب، زندگی در فضایی با امکانات رفاهی و تفریحی بیشتر یا تحصیل انجام شده است در حالی که با فراهم آوردن موقعیت های اشتغال و کارآفرینی، سرمایه گذاری، موقعیت های تفریحی و رفاهی از شدت مهاجرت ها کاسته شده و حتی باعث مهاجر پذیری نیز خواهد شد.
اساساً مهاجرت پیامدهای منفی مختلفی را در پی دارد که یکی از مهمترین آثار منفی مهاجرت، کوچ نیروهای نخبگان و نیروی کار مستعد در زمینه های مختلف است که در نهایت به کاهش جمعیت انسانی، رشد حاشیه نشینی می انجامد.  
مهاجرت باید جدی گرفته شود چرا که منجر به جابجایی نیروی انسانی می شود و به خوبی می دانیم که نیروی انسانی پایه اصلی توسعه و رشد در هر کشوری است. به تعبیری دیگر اگر یک کشور نیروی مختصص کافی نداشته باشد نمی تواند به توسعه برسد. ترتبیت نیروی متخصص زمان زیادی را صرف می کند اما به راحتی و با فراهم نبودن امکانات اولیه آن نیروی تربیت شده مهاجرت خواهد کرد و این موضوع به معنی هدر رفت سرمایه گذاری هایی است که برای آموزش او هزینه شده است. در این میان مقاصد مهاجرپذیر پذیرایی نیروهای متخصصی می شوند که کمترین هزینه ای را برای تعلیم آنها صرف نکرده اند اما از دانش و تخصص آنها بهره مند می شوند.
امیدواریم با برنامه ریزی های موثر و توجه بیشتر آن گونه که شایسته مردم شریف و مهربان استان ایلام است زمینه های رشد و توسعه فراهم شود.

منبع: روزنامه کائنات

https://hoorkhabar.ir/680659کپی شد!
187