کشت نامحدود شلتوک در خوزستان، شدنی نیست

هورنیوز – فرهاد ایزدجو در رابطه با برخی نارضایتی‌ها که در رابطه با عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت شلتوک در شهرستان‌های دشت‌آزادگان و حمیدیه پیش آمده، اظهار کرد: چند نمونه کشت در منطقه وجود دارد یک نمونه کشت سنتی که کشاورزان آب مورد نیاز خود را از رودخانه برداشت می‌کنند و نمونه دیگر آبی است که از شبکه‌های آبیاری زهکشی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در محدوده  دشت آزادگان در مخزن سد هیچ محدودیتی برای رها سازی آب نداریم، افزود: شبکه‌های آبیاری زهکشی بر اساس الگوی کشت خاصی طراحی و اجرا شده است مثلاً ظرفیت کانالی ۲ متر مکعب است و بر اساس کشت صیفی‌جات، گندم و محصولات خاص که مخصوص منطقه است طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اکنون اگر کشاورزان بخواهند مصرف بیشتری برای کشت محصولات خود داشته باشند این کانال‌ها از نظر ظرفیت جوابگو نیست و تا حدی می‌توان ظرفیت آنها را افزایش داد.

ایزدجو افزود: تنها کاری که ما انجام می‌دهیم این است که کانال‌ها را پُر می‌کنیم اما اتفاقی که می‌افتد این است که کشاورزن نزدیک به کانال آب را تخلیه می‌کنند بنابراین به دلیل مصرف بالا، آب به زمین‌های انتهای کانال نمی‌رسد.

وی گفت: کشاورزان  هر کدام سهمیه‌ای دارند که ما به اندازه سهیمه دریچه‌ها را باز کرده و آب را کامل رهاسازی می‌کنیم اما از آنجایی که مصرف آب کشت شلتوک بالا است آب تنها به زمین‌های کشاورزی ابتدای کانال می‌رسد.

ایزدجو با تاکد بر اینکه آب وجود دارد اما مصرف بالای آب سبب می‌شود آب کافی به زمین‌های انتهای کانال نرسد، عنوان کرد: کشت شلتوک در هر کدام  از شبکه‌های آبگیری و زهکشی خوزستان انجام شده است و جایی که امکان کشت شلتوک وجود ندارد را نیز به استاندارد  سازمان جهادکشاورزی نیز اعلام است.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشاورزان در سیل اخیر متضرر شدند و کشت شلتوک سود بالایی دارد در صدد هستند کشت شلتوک خود را انجام دهند و ما در هر شبکه ، سقف مساحت تحت کشت شلتوک را مشخص کرده ایم. ظرفیت شبکه های آبیاری و زهکشی برای کاشت بیش از سقف اعلام شده جوابگو نیست.

ایزدجو در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه استاندار اعلام کرده بود کشاورزان تابستان امسال برای هر نوع کشتی هیچ ممنوعیتی ندارند، عنوان کرد: استاندار پس از آن اعلام کرد کشت بر اساس ظرفیت شبکه انجام شود و کشاورزانی که خارج از شبکه هستند برای تامین آب مورد نیاز مشکل دارند.

وی با بیان اینکه کشت سنتی بر روی رودخانه کرخه، کارون  و دز مشکل ندارد، بیان کرد: به دلیل اینکه گنجایش سد مارون نسبت به اراضی پایین دست خیلی زیاد نیست در حوزه مارون کشت سنتی ممنوعیت دارد؛ در این حوزه حدود  هزارو۵۰۰ هکتار حداکثر ۳ هزار هکتار می‌توانند کشت شلتوک کنند.

ایزدجو با تاکید بر اینکه در حوزه کرخه هیچ گونه محدودیتی در مورد آب پشت مخزن نداریم، گفت: کشاورزانی که مستقیم از رودخانه آب برداشت کرده و کشت می کنند مشکلی ندارند اما در  قسمت‌هایی که آب از طریق شبکه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد محدودیت ابعاد ظرفیت کانال ها را داریم.

وی افزود: کشاورزان اگر بخواهند شلتوک بکارند شدنی نیست و کانال‌ها جواب نمی دهند چرا که کانال‌ها بر اساس ظرفیت الگوی کشت غیر شلتوک طراحی شده است.

منبع: فارس

https://hoorkhabar.ir/680354کپی شد!
62