سایت زباله “راسفند”، تهدید ۲۰ ساله بهداشت مردم دو روستای ایذه

هورنیوز – هژیر کیانی اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که زباله‌های شهرداری ایذه بدون هیچ‌گونه تفکیکی به همراه زباله‌های خطرناک بیمارستانی و به طرز کاملا غیربهداشتی از شهر منتقل و در اراضی میان روستاهای راسفند و نوترگی دپو می‌شود.
وی افزود: بدون شک این مسئولیت‌گریزی شهرداری و شبکه بهداشت و دستگاه‌های متولی اجرای قانون پسماند مصوبه مجلس شورای اسلامی، تهدیدی علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است و هزاران نفر در معرض بیماری‌های خطرناک ناشی از این اقدام ضدبهداشتی و ضدمحیط زیستی هستند.
کیانی گفت: در این راستا هفته گذشته نشست هم‌اندیشی و اعتراضی مردم روستاهای راسفند و نوترگی ایذه برگزار شد و مردم نسبت به وضعیت سایت غیراصولی دفع پسماند متعلق به شهرداری این شهر تجمع کردند و خواستار جابه‌جایی این سایت خطرناک شدند.
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست بیان کرد: در این نشست همه تخلفات دستگاه‌های مسئول در عدم پیگیری برای جابه‌جایی این سایت زباله تشریح و موارد تخلف از قانون نیز مطرح شد.
کیانی تصریح کرد: آنچه در این سال‌ها برای دستگاه‌های مسئول اهمیت نداشته، سلامت مردم و شهروندان است؛ سایت زباله راسفند نمونه‌ای از تخلفات گسترده محیط زیستی توسط دستگاه‌های اجرایی مسئول است.
وی بیان کرد: اهالی روستا و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران مجموعه روستاهای راسفند و نوترگی مراتب اعتراض خود را در قالب یک طومار و مکاتبه با استاندار مطرح کردند. اهالی روستا عنوان می‌کنند سال‌های طولانی از وعده‌های مسئولین می‌گذرد و هنوز هیچ‌اقدام عملی برای رهایی آنها از خطرات سایت زباله انجام نشده است.
کیانی ادامه داد: تکثیر گسترده حشرات موذی و حیوانات ولگردی که در این سایت پرسه می‌زنند و نیز دوره‌گردهایی که برای جمع‌آوری مواد بازیافتی در این سایت فعالیت می‌کنند، همه روزه سبب جابه‌جایی آلاینده‌های خطرناک این سایت به سایر نقاط شهر و روستا در ایذه است.
وی گفت: با توجه به عدم رعایت اصول بهداشتی و محیط زیستی، هیچکدام از مراحل چندگانه از مرحله تولید تا جمع‌آوری، حمل و نقل، دپو و دفع بازیافتی انجام نمی‌شود و این سایت به شدت بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان افزود: حتی اراضی و محصولات کشاورزی، آب‌های زیرزمینی، دام‌های منطقه، حیات وحش و سایر زیستمندان به شدت تحت تاثیر این بحران ناشی از سوءمدیریت و ناکارآمدی هستند و  مطابق قانون دفع پسماند مدیرانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.
وی ادامه داد: رسالت انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ترویج گفتمان آگاهی‌بخشی، پرسشگری و مطالبه‌گری محیط زیستی مبتنی بر سند ملی حفاظت از محیط زیست و اصل پنجاهم قانون اساسی است و برای رفع معضلات محیط زیستی به عنوان یک انجمن مردم‌نهاد داوطلبانه در این راه حرکت می‌کنیم.

کیانی خواستار شد: شهرداری باید از مردم روستاهای راسفند و نوترگی عذرخواهی کند و جدول زمانبندی برای جابه‌جایی این سایت خطرناک زباله و پسماند از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام شود. همچنین تاکید می‌کنم پیگیری‌های قضایی را تا حل این بحران ادامه خواهیم ‌داد.

منبع: ایسنا

https://hoorkhabar.ir/680375کپی شد!
46