یکم تیر ماه ؛ روز جهانی اهدا عضو گرامی باد

هورنیوز – دکتر اسدالله چراغی معاون درمان بیمارستان گلستان اهواز – متاسفانه هرسال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو که تنها با دریافت یک عضو می توانند به زندگی بازگردند، از دنیا می روند و این در حالی است که اعضای سالم افراد دچار مرگ مغزی، زیر خاک می پوسد و از بین می رود.

شاید اگر بدانیم که اهدا عضو یک فرد مغزی می تواند جان ۸ انسان را از مرگ نجات دهد بیش از پیش به اهمیت این موضوع پی ببریم؛ اهداء عضو یک عمل انسانی و خیرخواهانه است که می تواند به انسان های دیگر، جانی دوباره ببخشد و چه چیزی از این امر نیکوتر و خداپسندانه تر.

عمل اهدا عضو از نظر شرعی نیز یک امر پسنیده محسوب می شود به طوری که حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به استفتاء یکی از بیماران کلیوی درباره پیوند اعضاء چنین فرموده اند: “در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد.”

اهدا عضو صرفا منحصر به افراد طیف سنی یا جنسی خاصی نیست و هرکس در هر سن و سالی در صورت مرگ مغزی، با رضایت وابستگان، می تواند اهدا کننده عضو باشد البته این عمل به شرایط جسمی فرد دچار مرگ مغزی بستگی دارد. از جمله اعضای قابل اهدا می توان به کلیه، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و روده نسوج، قرنیه ، استخوان، سیاهرگ ، غضروف، دریچه های قلبی، پوست و تاندون ها اشاره کرد.

جالب است بدانیم بر اساس آمار و شواهد موجود، در هر ۱۰ دقیقه، یک نفر به لیست انتظار دریافت کنندگان عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت نیز یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و البته در هر ۱۲ ساعت نیز یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی بازمی‌گردد.

با نگاهی ساده به همه این آمار و ارقام و نگاهی به آمار حوادث منجر به مرگ مغزی در کشورمان، اهمیت اهدای عضو صدچندان نمود پیدا می کند.

در حال حاضر در کشور ما کمتر از ۱۰ درصد به مقوله ی اهدای عضو رضایت داده اند و به نظر می رسد موج فرهنگ سازی درباره اهدای عضو که در سال‌های اخیر شدت گرفته است، می‌تواند به تعداد بیشتری از هموطنان کمک کند و روح زندگی دیگر باره را در کالبد تعداد بیشتری از آنان بدمد.

https://hoorkhabar.ir/680282کپی شد!
161