۲۰ درصد از خوزستانی ها مبتلا به فشار خون هستند/ مصرف نمک و شکر در استان ما بالاتر از سطح جهانی است

به گزارش هورنیوز – فشار خون از جمله بیماری هایی است که بخش مهمی از جمعیت ایران به آن مبتلا هستند به همین دلیل وزارت بهداشت در راستای کنترل این بیماری طرحی را به عنوان طرح ملی کنترل فشار خون در سراسر کشور آغاز کرده است.

این طرح از اواسط خرداد در مراکز درمانی و بهداشتی مختلف آغاز شده و تا اواسط تیر ادامه می یابد؛ بیمارستان گلستان اهواز از جمله مراکز درمانی شلوغ استان خوزستان است که در این طرح فعالیت پررنگی دارد. دکتر میثم معزی رئیس جوان بیمارستان گلستان درباره این طرح گفت: از چند هفته پیش یک برنامه و بسیج ملی با موضوع فشار خون در سطح کشور با اقدام و تصمیم وزیر محترم بهداشت ایجاد و به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی گفت: افزایش غیرطبیعی فشار خون، بیماری هایی مانند نارسایی قلبی، گرفتگی عروق، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و کبد را در پی دارد؛ این بیماری ها می توانند عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشند و معمولاً بیماری های مزمنی هستند که اگر به موقع و به درستی درمان نشوند می تواند  فوت بیمار را در پی داشته باشند.

رئیس بیمارستان گلستان افزود: در همین راستا و با توجه به خطری که این بیماری برای جامعه دارد، وزارت بهداشت تصمیم گرفت بسیج ملی کنترل فشار خون را ابلاغ کند که از ۱۷ خرداد آغاز و تا ۱۵ تیر ماه  ادامه می یابد. هدف از این طرح شناسایی و غربالگری افراد مبتلا به فشار خون جهت جلوگیری از ایجاد عوارض آن است؛ در این طرح سه طیف افراد بالای ۳۰ سال زنان باردار و بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هدف گذاری شده اندکه در صورت مشاهده بیماری، درمان آنها آغاز می شود.

دکتر معزی بیان کرد: با دستور ریاست محترم دانشگاه جندی شاپور و مدیران زیرمجموعه، این طرح در سطح مراکز بهداشتی درمانی در حال اجرا است؛ در بیمارستان گلستان نیز سه پایگاه برای این موضوع اختصاص داده شده و تا به امروز فشار خون بیش از ۳ هزار نفر اندازه گیری شده است.

وی با اشاره به نقش تغذیه در بروز فشار خون خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از شهروندان خوزستانی به فشار خون مبتلا هستند که از جمله علل و عوامل آن می توان به نحوه تغذیه اشاره کرد. به طور مثال سرانه مصرف نمک و شکر که تاثیر زیادی در بروز بیماری فشار خون و دیابت دارد، بالاتر از سطح جهانی است.

وی گفت: از آنجایی که بیمارستان گلستان مرکز ارجاعی اکثر بیماران در سطح استان و از شلوغ ترین بیمارستان های کشور است، انتظار می رود تا پایان مدت این طرح، فشار خون تعداد بسیار زیادی از شهروندان را به ثبت برسانیم.

رئیس بیمارستان گلستان همچنین با اشاره به رایگان بودن این طرح در سراسر کشور، گفت: در پایگاه های بیمارستان گلستان در هر شیفت چهار پرستار، فشار خون شهروندان را کنترل می کنند؛ خواسته ما از شهروندان این است که به این مراکز مراجعه کنند و این بیماری را جدی بگیرند.

دکتر معزی افزود: بجز بیمارستان های دولتی، بیمارستان های خصوصی و مراکز شلوغ شهر مانند فرودگاه نیز در این طرح حضور دارند اما عمده تمرکز این طرح روی بیمارستان ها است.

وی بیان کرد: امیدواریم تا پایان این طرح، فشار خون کلیه جمعیت هدف در استان خوزستان که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است اندازه گیری شود.

گفتنی است شهروندان گرامی می توانند از ۸ صبح تا ۲۰ با مراجعه به مراکز مستقر در بیمارستان گلستان از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند.

https://hoorkhabar.ir/680239کپی شد!
276