طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در مناطق سیل‌زده خوزستان اجرایی می‌شود

هورنیوز – معصومه ابتکار امروز در جلسه کارگروه بهداشت ستاد مدیریت بحران خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سیل استان خوزستان اظهار داشت: این گزارش بیانگر نگاه تخصصی، حرفه‌ای و در زمان برای مدیریت بحران است.

وی با اشاره به جلوگیری از تلفات انسانی و شیوع بیماری‌های واگیر با انجام اقدامات موردنیاز، بیان کرد: دستگاه‌های دولتی در زمینه زیرساخت اقداماتی انجام داده که این امر مانع از وقوع فاجعه بزرگ شده است. با تمهیدات اتخاذ شده شهرها به زیر آب نرفته و شاهد اتفاقات ناگوار نبودیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به برچیده شدن بسیاری از اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان اشاره و خاطرنشان کرد: مردم با اسکان در منازل اجاره‌ای یا فامیل کمپ‌ها را تخلیه کرده‌اند که این موضوع نیازمند ساماندهی است.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهیدات اساسی برای کسانی که سیلاب خوزستان منازل آنها را کاملا تخریب کرد، گفت: برای اسکان این افراد در مکان‌های اجاره‌ای حتی‌الامکان تلاش شود و دولت نیز اعلام کرده اجاره منازل این افراد را پرداخت می‌کند.

ابتکار با اشاره به کمک‌های مردمی در سطح ملی و حسن نوع‌دوستی میان مردم، ادامه داد: پشتیبانی و حضور مردم در کنار مسئولان در مدیریت سیلاب بسیار با اهمیت است. باوجود آنکه برخی از مردم سیل‌زده بودند اما به دیگر نقاط نیز کمک‌رسانی کردند که نمونه آن کمک‌رسانی مردم سرپل ذهاب است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ارزیابی ابعاد مختلف سیلاب و پیگیری اقدامات لازم باحضور جمعی از دستگاه‌های اجرایی، افزود: برای مقابله با حوادثی نظیر سیل باید آمادگی لازم وجود داشته باشد. سیل اخیر یک پدیده جهانی است و دلیل آن نیز تغییر اقلیم و آثار این تغییر است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده حداکثری از فواید زیست محیطی نیز سیل و بارندگی، عنوان کرد: از جمله اقدامات لازم برای حفاظت از محیط زیست توجه به تالاب‌ها و احیای آنها، خودداری از ساخت و ساز در حریم رودخانه و آب‌خیزداری است. در خوزستان دو تالاب وجود دارد که در کاهش خطرات سیل نیز کارکرد بالایی داشتند.

ابتکار با اشاره به حساسیت پایش مناطق سیل‌زده از بیماری‌های واگیر دار و دسترسی مردم به آب شرب سالم، بهداشت مناطق و دوری از حشرات، اظهار داشت: توجه ویژه‌ای باید به زنان و کودکان صورت گیرد و بسیاری از این افراد نیز به آسیب روحی و روانی مبتلا شده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نگرامی مردم سیل‌زده از خسارت‌های وارد شده به دارایی آنها، گفت: دولت بر تأمین تمامی خسارت‌های منازل، زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌ها تعهد داده است. این مصوبه اجرایی و برخی از آنها نزی جنبه عملی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در سطح استان خوزستان، بیان کرد: در این طرح تسهیل‌گرانی خوب حضور دارند که با تمرکز بر مناطق سیل‌زده در معاونت زنان و خانواده با همکاری امور بانوان اجرایی می‌شود.

ابتکار به آغاز طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در سطح استان خوزستان اشاره و عنوان کرد: دراین طرح به آسیب‌های خانواده و تقویت روابط آن توجه ویژه‌ای صورت گرفته که فاز نخست آن در خوزستان اجرایی و در بخش بعدی به دنبال تقویت تسهیل‌گران هستیم.

https://hoorkhabar.ir/679668کپی شد!
61