آب از ۳۵هزار هکتار زمین کشاورزی سیل زده خوزستان خارج شد

هورنیوز – کیخسرو چنگلوایی روز یکشنبه ۸ اردیبهشت افزود: عملیات رفع آبگرفتگی ۱۴هزار هکتار زمین کشاورزی دیگر در خوزستان نیز در حال انجام است که تا ۲ روز آینده نیز ، از آبگرفتگی ناشی از سیلاب آزاد می شوند.
وی با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی که دچار آبگرفتگی ناشی از سیلاب شده اند نیز از روز دوشنبه نهم اردیبهشت در مناطق سیل زده خوزستان شروع می شود گفت: این زمین ها باید هرچه زودتر برای کشت تابستانه و سپس پاییزه آماده شوند.

وی ادامه داد: زمین های کشاورزی خسارت دیده که آب از آنان خارج شده به سرعت عملیات بازسازی زهکش ها ، لایروبی انهار و همسطح سازی زمین ها با کمک بهره برداران محلی و نیروهای ستادی سازمان جهادکشاورزی انجام می شود تا زمان کشت تابستانه محصولات کشاورزی از دست نرود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه در جریان سیلاب اخیر حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی شامل گندم ، جو ، چغندر قند و محصولات صیفی و جالیزی که در کناره های رودخانه های کرخه ، دز و کارون بودند دچار آبگرفتگی شدند افزود: برداشت محصول از برخی زمین های کشاورزی که دچار آبگرفتگی شده اند تا حد ناچیزی امکان پذیر است ولی برداشت محصول از بیشتر زمین های سیل زده استان امکان پذیر و اقتصادی نیست.
چنگلوایی بیان کرد:از مجموع زمین های کشاورزی خوزستان که دچار سیلاب شدند حدود ۶۵هزار هکتار آن زیر پوشش بیمه بوده که در ۲ هفته اخیر کشاورزان استان حدود ۴۲۰میلیارد ریال غرامت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی دریافت کرده اند.
استاندار خوزستان گفته است امسال در هیچ یک از نقاط خوزستان محدودیت یا ممنوعیت کشت ناشی از کمبود آب نخواهیم داشت و کشاورزان استان می توانند بدون دغدغه زمین های کشاورزی خود رابرای کشت تابستانه و پاییزه آماده کنند.

 ۸۲ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد:در جریان سیلاب اخیر ۸۲هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارد شده که از این میزان ۳۸هزار هکتار آن مربوط به واحدهای نیشکری این استان است.
چنگلوایی با بیان اینکه دولت خسارات وارده به کشاورزان و واحدهای نیشکری خوزستان را پرداخت می کند افزود: بخشی از پرداخت غرامت به کشاورزان به صورت بدون عوض و بخش دیگری نیز به صورت تسهیلات ارزان قیمت بانکی جبران می شود.

براساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ، سیلاب اخیر بیش از ۱۲۵هزار میلیارد ریال به بخش های اقتصادی و زیربنایی این استان خسارت زده است.
با این حال برخی مسئولان اجرایی خوزستان می گویند حجم خسارات وارده این سیلاب بی سابقه با فروکش کردن کامل سیلاب و خروج سیلاب از منازل و تاسیسات مهم شهری و روستایی ممکن است افزایش یابد.
به گزارش ایرنا سیلاب فروردین امسال که بخش هایی از مناطق شادگان ، دشت آزادگان ، حمیدیه ، باوی و الهایی اهواز هنوز درگیر آن هستند بیش از ۴۰۰هزار نفر را در ۱۲شهرستان خوزستان در معرض خطر قرار داد.
با فروکش کردن سیلاب و کاهش خروجی سدهای گتوند ، دز و کرخه ، در چند روز اخیر تعداد زیادی از ساکنان روستاهای سیل زده خوزستان به خانه و کاشانه خود بازگشته اند و تنها کمتر از پنج هزار نفر در اردوگاه های اسکان اضطراری به سر می برند.

منبع: ایرنا

https://hoorkhabar.ir/679655کپی شد!
31