نیازهای پساسیل مردم چیست؟

هورنیوز – متخصصان زیادی در جریان سیل خوزستان به این استان سفر کردند تا به صورت داوطلبانه و خیرخواهانه به کمک و ارائه خدمات بپردازند.
آنها در مدتی که در شهرها و روستاهای سیل‌زده خوزستان حضور داشتند از نزدیک شرایط را دیدند و می‌دانند که اکنون و پس از فروکش کردن تب و تاب اولیه سیل مردم چه نیازهایی دارند.

عاطفه جهان‌شاهی، روانشناس و مشاور که از سیرجان به خوزستان آمده است گفت: ۱۰ روز در خوزستان در قالب تیم‌های پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتیم. مردم به همدلی نیاز داشتند و می‌گفتند از لحاظ ارائه کمکهای اولیه و رسیدگی شرایط خوب است اما نگاه‌ها بد. به آنها طوری نگاه می‌شود که گویی فقیرند در صورتی که فقط سیل‌زده بودند و روزی مثل همه ما بودند. خیلی مهم است که نگاه ما به آنها چگونه باشد و این نوع نگاه گاهی عکس‌العمل‌هایی به همراه داشت که می‌گفتند کمک شما را نمی‌خواهیم.

وی ادامه داد: آنها رسیدگی سریعتر را نیاز داشتند چون هوا گرم‌تر می‌شود و وضعیت زندگی‌شان بلاتکلیف مانده است. احساس می‌کنم فشار عصبی روی این افراد دچار بحران بیشتر و بیشتر می‌شود چون دغدغه نداشتن پول و محصولات کشاورزی برای آنها پیش می‌آید.

نیازهای پساسیل مردم چیست؟جهان‌شاهی بیان کرد: کودکان بیشترین آسیب را در این ماجرا می‌بینند چون با استرس مواجه هستند؛ در آنجا دیدیم که بچه‌ها به آموزش بیشتری نیاز دارند چون اعتماد به نفسشان پایین است. همچنین رساندن مداوم کمک، کارآمدی کودک را پایین می‌آورد و نباید کالا بی‌دلیل به بچه‌ها عرضه شود بلکه باید در ازای یک کار خوب و مفید باشد چون در غیر این صورت فکر می‌کنند که دیگران وظیفه دارند به او کمک کنند.

نیازهای پساسیل مردم چیست؟این مشاور بیان کرد: تعداد بالای بچه‌ها هم در یک خانواده به دلیل اینکه بحران به وجود آمده باعث می‌شود که پدر و مادر حوصله آنها را نداشته باشند. این بحران در کودکان جبران‌پذیر است اما مستلزم آموزش پدران و مادران است.

همچنین الهیار سنگی، فعال محیط زیست که ۲۰ روز در خوزستان بود در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در حال حاضر به دلایلی که مشخص است سیل اتفاق افتاد اما این را هم باید بدانیم که در پی همه این اتفاقات، به دلیل شرایط آب و هوایی تالاب عقب رفته بود و مردم جلو رفته بودند حالا تالاب به مسیر خودش بازگشته است.

وی بیان کرد: اکنون مشکلات مردم این است که محصولات کشاورزی آنها از بین رفته است. شادگان مرکز نخل است و بیشتر آنها در آب است در اصطلاح محل لقاح باید تشنه باشد. همچنین در حمیدیه و سوسنگرد هم گندم‌ها از بین رفته است و این مشکلات باید به کمک همه برطرف شود.

بحران‌ها به وجود آورنده شرایطی نامطمئن برای کودکان هستند و این امری بدیهی است که آرامش کودکان نتیجه آرامش پدران و مادران است. بنابراین با ارائه تمهیدات لازم به خصوص از طرف آموزش و پرورش و دانشگاه با حضور مشاوران و روانشناسان زبده می‌توان آرام آرام از این بحران عبور کرد و آن را پشت سر گذاشت تا کودکان دچار آسیب بیشتر نشوند.

ایکنا

https://hoorkhabar.ir/679635کپی شد!
35