وزارت بهداشت درباره خطر نشت مواد شیمیایی در سیلاب هشدار داد

هورنیوز – دکتر محمد اسماعیل مطلق افزود: محتویات معادن نیز مانند معادن زغال سنگ هم ممکن است در سیلاب رها شده و آب را با اسید سولفوریک ترکیب نمایند.

وی گفت: مواد شیمیایی آزاد می‌توانند با مخلوط شدن در آب، باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی گردند و خطر انفجار و یا آتش سوزی را رقم بزنند.

مشاور معاون بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا افزود: در مناطق روستایی نیز در اثر افزایش سیلاب، مواد شیمیایی از طریق کود، علف کش و حشره کش‌ها وارد رواناب شده و یا اینکه رواناب بزرگراه‌ها و جاده و پل‌ها هم می‌تواند حامل فلزات سنگین، هیدروکربن‌های نفتی و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: انتشار زباله صنایع شیمیایی در اثر سیلاب ممکن است باعث جدا شدن روغن زباله‌ها و یا سایر مواد شیمیایی گردند همچنین محل دفن زباله و سایت دفن هم می‌تواند با رواناب شدید، مواد شیمیایی خطرناک را در محیط رها کند.

مطلق در پایان گفت: این موارد از آثار مخرب و پنهان از دید سیلاب هستند که ضروری است از همان ابتدا کلیه ارگان‌ها و کلیه متخصصین در شرایط بحرانی تعامل و هم اندیشی داشته باشند تا هیچ خطر کوتاه مدت و دراز مدتی از نظر دور نماند.

https://hoorkhabar.ir/679287کپی شد!
109