بخش هدفمند سیلاب‌های خوزستان ، یک فرصت بی‌بدیل

هورنیوز – در بسیاری از نقاط گرم و خشک دنیا که پراکنش باران‌ها مناسب نیست و بارش‌ها با شدت زیاد در تعدادی محدودی از روزهای سال اتفاق می‌افتد، با برنامه‌ریزی‌های هدفمند اقدام به ایجاد دریاچه‌های مصنوعی با اهداف مختلف در سطح مناطق کرده‌اند. در ایجاد دریاچه‌های مصنوعی منافع زیادی نهفته است. مانند حفظ و نگهداری حجم زیادی از آب (که می‌تواند در مصارف کشاورزی پایدار جنب دریاچه‌ها کاربرد داشته باشد) همچنین ایجاد اکوسیستم‌های متناسب با سطح دریاچه ایجادشده ازجمله جذب پرندگان و دیگر جانداران که به وجود آب نیاز دارند.بعد از چند سال پایداری در حفظ دریاچه ایجادشده می‌توان زیست‌بوم منطقه را با کاشت گونه‌های متناسب گیاهی و هم‌چنین واردکردن تعدادی جاندار متناسب با اقلیم منطقه غنا بخشید. لازم به ذکر است برنامه‌ریزی و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی باهدف ایجاد اکوسیستم‌های خودنگهدار هم‌اکنون در بسیاری از ایالت‌های کشور آمریکا و استرالیا در حال انجام است.

البته این روش با پخش غیر هدفمند سیلاب که اخیراً در خوزستان پیشنهادشده است فرق دارد. در پخش عادی سیلاب که مزیت آن ترسازی محیط‌های بیابانی و صحرایی است حداقل انتظارها یعنی چسبندگی لایه‌های خاک و شاید پیوستگی شکل گیرد (البته بسته به بافت خاک منطقه فرق خواهد داشت) اما در برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان با تأمین پایدار منابع آبی اقدام به کاشت درخت و درختچه‌های متناسب با اقلیم گرم و خشک منطقه خوزستان مانند درختان گز و کنار و گونه‌هایی از درختان خزنده و پایه کوتاه نمود که در صورت سبز شدن باریشه آوری می‌توانند سبب ساختمان‌سازی خاک شده و همچنین محیطی مناسب برای موجودات زنده دیگر باشند. ترکیب عوامل فوق می‌توانند سبب زمینه‌سازی اکوسیستم‌های بومی و محلی خودنگهدار شوند.

لذا به متولیان امر پیشنهاد می‌شود حال که خداوند منان عنایت کرده و سال جاری و احتمالاً سال‌های آینده میزان برش‌ها مطلوب است نباید از کنار این موضوع به‌راحتی گذشت و بهره نبرد. روش اجرای کار سخت نیست می‌توان با تعریف چند طرح مطالعاتی خرد این پروژه را به‌پیش برد.
کافی است با بررسی عوارض طبیعی در حریم روها و نهرها و مسیل‌های خوزستان محل‌های مناسب را یافت و با برنامه‌ریزی و همیاری افراد بومی محل اقدام لازم را به عمل آورد. این نوشتار به زبانی ساده و گویا بیان‌شده و از ذکر جزئیات و موارد فنی خودداری شده است و در صورت تمایل متولیان امکان ارائه وجود دارد. البته کارشناسان خبره‌ای در سازمان آب و برق خوزستان وجود دارند که ایده‌هایی را جهت پخش سیلاب مطرح کرده‌اند و گویا تا حدودی در حال انجام است اما این موضوع مهم و حیاتی باید پخته‌تر شود تا عواید و تأثیرگذاری آن در ایجاد زیست‌بوم‌های محلی بیشتر و ماندگار شود.
سازه نیوز
https://hoorkhabar.ir/679268کپی شد!
30