دولت چگونه ۵ میلیون مشمول “بسته حمایتی” را حذف کرد؟

هورنیوز – پرداخت نقدی “بسته حمایتی” به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان از ۲۹ دی ماه آغاز و در روز ۳۰ دی به اتمام رسید!

اما نحوه پرداخت و توزیع این بسته‌های حمایتی به مشمولان طرح، باعث ایجاد نارضایتی و گلایه‌های بسیاری از مردم در استان‌های مختلف کشورمان شده است چرا بسیاری از مردم طبق دو شرط اعلامی از سوی دولت (تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی بودن و برخورداری از حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان) باید این بسته را دریافت می‌کردند اما تا به امروز پرداختی برای آنها صورت نگرفته است!

درباره پرداخت این بسته‌های حمایتی تا به امروز سؤالات، شبهات و ابهامات زیادی از سوی مردم مطرح شده است اما متاسفانه تا به امروز تقریباً هیچ پاسخ روشنی به این سؤالات و ابهات از سوی مسئولان مربوطه در دولت، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی داده نشده است.

نخستین ابهام جدی درباره “تعداد افراد مشمول دریافت این بسته نقدی” است با این توضیح که معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی، تعداد کل مشمولان دریافت این بسته را صرفاً ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرده است در حالیکه تعداد مشمولان واقعی باید بیش از ۱۱.۵ میلیون نفر اعلام می‌شد!

چرا که عضو شورای عالی کار پیش از این اعلام کرده بود “اگر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شاغل و بازنشسته را در نظر بگیرید مشاهده می‌کنید ۱۱.۵ میلیون نفر بیمه‌‌ شده داریم و از طرفی ۳.۵ میلیون نفر هم بازنشسته داریم که مجموع آنها حدود ۱۵ میلیون نفر می‌شوند! و آمار تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مشمولان تأمین اجتماعی درآمدی کمتر از ۳ میلیون تومان دارند.”

حال با توجه به اینکه قبلاً بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت شده است، در این دور از پرداخت بسته حمایتی باید به حدود ۱۱ میلیون بیمه شده این سازمان که حقوقی کمتر از ۳ میلیون تومان دارند، بسته حمایتی پرداخت می‌شد و نه صرفاً به حدود ۶ میلیون نفر اعلامی تامین اجتماعی!

اما علامت سؤال بعدی درباره چرایی عدم پرداخت این بسته به بسیاری از مشمولان همان تعداد ۶ میلیون نفر اعلامی از سوی تامین اجتماعی است چرا که تا به امروز تعداد زیادی از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که حقوق دریافتی آنها کمتر از ۶ میلیون تومان است، هیچ بسته حمایتی به حساب آنها واریز نشده است.

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی شماره تماس ۱۴۲۰ و کد دستوری #۴*۴* را برای پیگیری مشکل مشمولانی که بسته حمایتی به حساب آنها واریز نشده، اعلام کردند در حالیکه عملاً به‌دلیل حجم بالای تماس با این شماره اعلامی، پاسخی صحیحی به مشمولان داده نمی‌شود و سامانه #۴*۴* نیز عملاً غیرفعال است!

اما جالب اینکه وقتی چرایی غیرفعال بودن سامانه #۴*۴* را از مسئولان سازمان تامین اجتماعی پیگیری کردیم، آنها کد دستوری جدید #۸*۱۴۲* را پیگیری مشکل مشمولانی که مبالغ بسته حمایتی به حساب آنها واریز نشده است، معرفی کردند که این کد دستوری نیز پس از اینکه مشمولان کد ملی و شماره موبال خود را در آن ثبت می‌کنند، عملاً هیچ پاسخ پیامکی را برای آنها ارسال نمی‌کند!

اما ابهام بعدی که تا به امروز مسؤلان مربوطه هیچ پاسخی به آن نداده‌‌اند، درباره مبالغ پرداختی در قالب این بسته حمایتی است؛ این بسته‌های نقدی برای خانوارهای یک‌ نفره، ۱۰۰ هزار تومان، خانوارهای دو نفره، ۱۵۰ هزار تومان، خانوارهای سه‌ نفره، ۲۰۰ هزار تومان، خانوارهای چهار نفره، ۲۵۰ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفره به بالا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است در حالیکه ظاهراً طبق مصوبه دولت قرار بوده کف این بسته ۱۵۰ هزار تومان و سقف آن ۳۵۰ هزار تومان باشد یعنی در پرداختی‌های اخیر به هر یک از مشمولان، ۵۰ هزار تومان کمتر از رقم مصوب پرداخت شده است!

https://hoorkhabar.ir/678289کپی شد!
51