تقاضای جدی داریم هرگونه انتقال آب فراتر از قانون متوقف شود

هورنیوز – آیت الله محسن حیدری عصر دیروز در نشست خبری خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی و حادثه دانشگاه علوم تحقیقات آزاد اسلامی تهران، اظهار کرد: به دلیل موضع گیری های برخی نمایندگان استان های فلات مرکزی در خصوص انتقال آب داشتند، لازم بود ما نیز موضع گیری داشته باشیم‌؛ بنابراین نامه ای  خطاب به مقام معظم رهبری با امضای نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تهیه و رو نوشت آن برای سران قوا ارسال شد.

وی با بیان اینکه پرداختن به مسئله انتقال آب در سال های اخیر شدت پیدا کرد و در مجامع مختلف مطرح و به مسئله روز جامعه تبدیل شد، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، مطالبه گری و رساندن صدای مردم به مسئولان از وظایف مجلس خبرگان رهبری است چراکه این مجلس از جایگاه برجسته ای برخوردار است و می توانند حلقه خوبی بین مردم و نظام باشند.

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: سال گذشته در نظر سنجی شبکه یک سیما در خصوص حل مشکل ریزگردها این سئوال مطرح شد که آیا اقدامات دولت در زمینه مقابله با ریزگردها مفید بوده است؟ در این نظرسنجی ۹۸.۵ درصد مخالف اقدامات دولت بودند. در سال جاری وقتی در شورای عالی امنیت ملی موضوع را با مستندهای خود در خصوص تبعات انتقال آب را مطرح کردیم، مجموعه نظام به این نتیجه رسید که باید اجحاف فاحش در حق خوزستان و انتقال آب از آن متوقف شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه و ماده ۲۳ به صراحت تصریح کرده که هرگونه انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است. علاوه بر این، گزارش هایی در این خصوص به مقام معظم رهبری داده و گزارش هایی نیز در مجلس خبرگان رهبری ارائه شد که مجموعه تمامی این اقدامات صورت گرفته و اعتراض های نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در حال به ثمر نشستن است.

آیت‌الله حیدری با تأکید بر اینکه مشکل هنوز حل نشده و هنوز به مطالبه گری و پیگیری نیاز است، بیان کرد: به رغم این باید گفت تاکنون روشن گری ها و مطالبه گری ها مثمر ثمر بوده که این از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی است. ارکان نظام بر پایه عدل، شرع و عقلانیت بنیان گذاری شده و اگر در موضوعی اجحافی صورت می گیرد، یک حالت عارضی است که به کمک دستگاه نظام می شود.

وی تأکید کرد: ما کاملا به نظام، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و قوای سه گانه که در راستای اهداف اسلام و آرمان های انقلاب در حال حرکت هستند، امیدوار هستیم.ا

انتقال آب از زمان شاه آغاز شد

وی ادامه داد: اجحاف به خوزستان در زمینه انتقال آب یک ظلم بود و از زمان شاه شروع شد. اولین اقدام در خصوص انتقال آب از سرشاخه های این استان در سال ۱۳۳۲ صورت گرفت و دومین اقدام در سال ۱۳۶۴ و در دوران دفاع مقدس و سومین اقدام در سال ۱۳۷۲ و چهارمین اقدام در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و ادمه پیدا کرد و با طرح های جدید انتقال آب مواجه شدیم.

آیت الله حیدری با بیان اینکه اگر این طرح ها تحقق پیدا کنند خوزستان با مشکل جدی مواجه خواهد شد، گفت: همه این طرح ها با موضوع آب شرب مطرح می شوند اما در حقیقت آنگونه که واضح است آب شرب بهانه ای بیش نیست و شاید نزدیک به ۱۰ برابر آب مورد نیاز شرب تاکنون برای مصارف دیگر مثل صنعت، فولاد، فضای سبز، کشاورزی و کشت برنج منتقل شده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات خلاف قانون، شرع و مصلحت ملت ایران است تأکید کرد: با کمک همه نیروهای متعهد استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و ایلام از حق دفاع خواهیم کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برخی نمایندگان فلات مرکزی بر خلاف قانون از دولت می خواهند در بودجه سال جاری ردیف بودجه ای را برای انتقال آب تخصیص دهند که با اعتراض نمایندگان خوزستان و دیگر استان های  متضرر در این زمینه مواجه شدند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت انتقال آب بین حوزه ای از مصادیق جنگ با طبیعت است و این جنگ مشکلاتی را برای کشور بوجود خواهد آورد.

آیت الله حیدری افزود: در این خصوص نامه ای به امضای نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی رسید و یکشنبه گذشته جلسه ای با حضور رئیس مجلس شواری اسلامی، آیت الله فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و برخی نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال بختیاری در مجلس شورای اسلامی برگزار و روسای مجمع این دو استان مسائل مربوط به استان های خود را مطرح کردند.

آیت الله حیدری گفت: در این جلسه بنده با تشکر از مجلس شورای اسلامی برای گنجاندن ماده ۲۳ در برنامه ششم توسعه، ۱۰ مورد از تبعات انتقال آب در استان خوزستان را مطرح کردم.

وی ادامه داد: شور شدن آب شرب خوزستان به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر یکی از این تبعات است چراکه حق آبه خلیج فارس تأمین نشد، آب شور خلیج‌فارس به رودخانه های بهمنشیر و کارون وارد شد و شوری آب آبادان و خرمشهر به ۲۲ هزار میکروموس رسید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اثر بد دیگر انتقال آب کاهش محصولات کشاورزی در خوزستان است که طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی کاهش ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی را نشان می دهد.

آیت الله حیدری بیان کرد: کاهش ۴۰ درصدی محصولات نیشکر شرکت های کشت این محصول از دیگر تبعات انتقال آب از استان خوزستان است. آلوده شدن محیط زیست و تغییرات اکوسیستمی با خشک شدن قسمت های وسیعی از تالاب هورالعظیم، شادگان و دیگر تالاب های استان دیگر اثر انتقال آب است.

خشک شدن ۵۰ درصد از مراتع خوزستان به دلیل انتقال آب

وی افزود: از دیگر مضرات انتقال آب، افزایش کانون های مولد ریزگردها است؛ ۵۰ درصد مراتع استان به دلیل کاهش آب خشک شدند. حدود ۳۵ درصد مزارع استان و ۱۲ تا ۱۴ درصد نیز تالاب ها خشک شد که باعث بروز ریزگردها در خوزستان شد؛ موضوعی که حتی استخراج نفت را هم تحت تأثیر خود قرار می دهد و برای کشور مشکل ایجاد می کند.آثار مخرب انتقال آب ملی است و تنها به خوزستان ختم نمی شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بیکاری در خوزستان طبق برخی آمار، ۲ برابر حد متوسط کشور است و انتقال آب باعث بالا رفتن این آمار در استان شد چراکه کشاورزی در خوزستان با مشکل مواجه است.کشاورزان به دلیل کمبود آب و عدم کشت به حاشیه نشینی در شهرها روی آوردند که این مهاجرت مشکلات بیکاری، آسیب های اجتماعی، معیشتی، امنیتی و اخلاقی را در پی دارد.

وی تأکید کرد: انتقال آب می تواند زیاد شدن زمینه رشد جریان های انحرافی سیاسی همچون تجزیه طلبی و انحراف های دینی را تشدید کند.

آیت الله حیدری ایجاد مشکلات جدی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را از دیگر تبعات انتقال آب برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری تصریح کردند ایده ما احیای دو میلیون هکتار در خوزستان است اما این رقم در نهایت به ۵۵۰ هزار هکتار که ۵۰ هکتار آن مربوط به استان ایلام است، کاهش یافت؛ تنها ۲۵ درصد از ایده مقام معظم رهبری در حال عملیاتی شدن است و ۵۰ درصد از این میزان نیز تاکنون اجرا شده و مابقی به مرحله اجرا نرسیده و با مشکل جدی کم آبی مواجه است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ایجاد زمینه خطرناک برای امنیت در استان خوزستان از دیگر تبعات انتقال آب است. وقتی امنیت در این استان دچار مشکل شود، آثار آن همه کشور را در بر خواهد گرفت چراکه خوزستان قلب تبنده ایران است و عکس العمل اتفاق ها در آن در همه کشور نمایان می شود.

مخالف انتقال آب برای مصرف شرب نیستیم

وی با بیان اینکه ما مخالف انتقال آب برای مصرف شرب نیستیم، گفت: باید توجه داشت که طبق نظریه کارشناسان بر اساس محاسبات علمی چهار استان قم، اصفهان، کرمان و یزد در سال نیازمند ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب هستند که باید از سرشاخه های کارون یا دز تأمین شود اما در حال حاضر طرح های مورد بهره برداری قرار گرفته و یا در حال اجرا در زمینه انتقال آب حدود دو میلیارد و ۸۰۶ میلیون مترمکعب است.

آیت الله حیدری ادامه داد: این میزان انتقال تنها برای آب شرب نیست و برای صنایع آب بر و فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت:طبق آمار موجود سرانه فضای سبز در کشور ۱۱.۵ مترمربع است که این میزان در اصفهان ۲۸ مترمربع است و می خواهند این سرانه را به ۳۲ مترمربع برسانند. با این احتساب هر شهروند اصفهانی سه برابر کل معدل جمعیت ایران از سرانه فضای سبز برخوردار است. اگر این استان با کمبود آب مواجه است، آب فضای سبز آن از کجا و چگونه تأمین می شود؟

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه راه اندازی صنایعی که به آب نیاز دارند در استان های فلات مرکزی ممنوع است، اظهار کرد: علی رغم این موضوع، شاهد راه اندازی شرکت های مختلف صنایع فولاد و پتروشیمی در اصفهان هستیم.

لزوم متوقف شدن طرح های غیرقانونی

آیت الله حیدری تأکید کرد: با توجه به این واقعیت ها و آثار و تبعات انتقال آب بر استان خوزستان، تقاضا جدی داریم که هرگونه انتقال آب فراتر از قانون متوقف و ممنوعیت انتقال آن عملیاتی شود.

وی گفت: در این جلسه از رئیس مجلست خواسته شد طبق ماده ۲۳ قانون برنامه ششم توسعه با انتقال آب برخورد و صنایعی که به آب نیاز دارند در این استان ها تعطیل و مسئولان جلوی این اجحاف ها و رعایت نکردن قانون را بگیرند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اجرای طرح هایی که در وزارت نیرو در خصوص انتقال آب از خوزستان وجود دارد باید لغو شوند، بیان کرد: از جمله این مصوبات خطرناک تصویب شده در این وزارت خانه این است که از ۱۸ میلیارد مترمکعب آب تولیدی رودخانه های کارون و دز در سال و مورد نیاز خوزستان، تنها ۸ میلیارد به این استان به تصویب رسیده و ۶۰ درصد آب مورد نیاز آن حذف شده است.

آیت الله حیدری ادامه داد: از رودخانه کرخه سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال مورد نیاز خوزستان، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تصویب رسیده و با توجه به ساخت ۳۰ سد در بالا دست این رودخانه در دیگر استان ها، تنها ۶۰۰ میلیون مترمکعب سهم خوزستان از کرخه خواهد بود؛ در حوزه هندیجان نیز وزارت نیرو از یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون مترمکعب تنها ۵۶۵ میلیون مترمکعب را برای خوزستان تخصیص داده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خود را در این خصوص اعلام کرد، گفت: آقای لاریجانی قول داد بحث انتقال صنایع نیازمند آب در این استان ها به حاشیه خلیج فارس و به تصویب رساندن عدم اجرای انتقال آب در شورای عالی کشور با توجه به مستندات ارائه شده را پیگیری کند.

وی بیان کرد: گفته می شود در این دولت هیچ گونه برداشت آبی صورت نگرفته است اما در شورای عالی امنیت ملی با مستندات گفتیم انتقال آب جدید در حال انجام است.

آیت الله حیدری اظهار کرد: طبق درخواست رئیس جمهور و دستور مقام معظم رهبری، در این دولت برای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و فاز  اول تکمیل شد که باید از دولت تشکر کنیم و امیدواریم با این عزم فاز دوم هم تکمیل شود؛ مسئولان مربوطه به دنبال تأمین اعتبار این فاز هستند واز رئیس جمهور درخواست شد در این دولت فاز دوم اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز تکمیل شود.

تخصیص بودجه انتقال آب مغایر برنامه ششم توسعه است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص بازگشت بودجه انتقال آب در بودجه پیشنهادی دولت گفت: هنوز مطلع نشدیم که دولت بودجه برای انتقال آب در نظر گرفته یا خیر اما اگر اینگونه باشد امیدواریم رد شود. اگر این مصوبه در مجلس تصویب شد با توجه به اینکه خلاف برنامه ششم است شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان اصفهان پیش تر کارها را به صورت لابی و مخفیانه انجام می دادند اما وقتی با موانعی برخورد کردند، مساله استعفا را مطرح کردند؛ بیشتر اعضای مجلس با هرگونه انتقال آب مخالف هستند و حتی حاضر شدند این استعفا را قبول کنند اما رئیس مجلس کاری کرد این مساله از دستور خارج شود.

آیت الله حیدری گفت: با رئیس قوه قضائیه مطرح شد و وی گفت آمادگی داریم در مساله انتقال آب خوزستان ورود کنیم؛ رئیس جمهور هم قول داده آب فلات مرکزی از خلیج فارس تامین و شیرین شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نباید تنها سیاه نمایی کرد، اظهار کرد: اعتماد مردم به نظام باید تقویت شود و نباید اعتماد به مسئولان را کم کنیم چون دود آن به چشم نظام می رود؛ جوانان انقلابی و روحانیون  باید با حفظ همدلی  و وحدت در مقام رونشگری و مطالبه گری پیش روند.

مهر

https://hoorkhabar.ir/677516کپی شد!
42