آغاز گمانه زنی ها در مورد ریاست آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ رئیس بعد از دورن مجمع است یا بیرون/یک غیر روحانی می تواند رئیس مجمع شود؟

هورنیوز – آیت الله سید محمود شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت و گمانه زنی های در مورد گزینه جایگزین وی آغاز شده است. وضعیت جسمانی وخیم و غیبت های وی در جلسات اخیر مجمع البته موجب شده بود که این گمانه زنی ها از چندی قبل نیز به گوش برسد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در واقع نهادی است که ابتدا با عنوان شورای تشخیص مصلحت و در دوران امام خمینی تشکیل شد تا نظریه « مصلحت» را در موارد اختلاف «قانون» و «شرع» به اجرا گذارد.
پس از آن که شورای نگهبان قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی را رد کرد چون در فقه سنتی رابطه کار در قالب «اجیر – موجر» است و ضلع سوم «‌دولت» در آن لحاظ نشده امام(ره) ایده مصلحت را در قالب یک نهاد تازه به اجرا گذاشت.
پیش از آن در مواردی از این دست تصویب دو سوم آرای نمایندگان به عنوان راهکار در نظر گرفته شد اما چون جنبه عرفی آن بیشتر بود  شورای نگهبان ناراضی بود و کار به جایی رسید که آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی دبیر وقت شورا استعفا کرد و از شورای نگهبان خارج شد.
اولین رییس شورای مصلحت آیت الله خامنه ای بود چون رییس جمهوری به صورت طبیعی رییس هر شورایی است که عضو آن باشد.
در قانون اساسی ۱۳۵۸ نهاد مجمع پیش بینی نشده بود اما در بازنگری ودر سال ۶۸ که به قانون اساسی اضافه شد نیز هر چند اشاره نشده که ریاست آن با رییس جمهور است اما درباره شوراهای دیگر آمده که رییس جمهور رییس آنهاست و مقررات به آیین نامه سپرده شده است.
در آیین نامه خود مجمع اما تصریح شده که در محل ریاست جمهوری تشکیل می شود (‌ماده یک) و ریاست مجمع با رییس جمهوری و البته با حکم رهبری است ( ماده ۳) و بر همین اساس در سال ۶۸ هاشمی رفسنجانی که رییس جمهور شده بود رییس مجمع هم شد.
در پایان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و در اسفند ۱۳۷۵ اما او برای دوره ۵ ساله بعد رییس مجمع شد و می توان احتمال داد که آیین نامه تغییر کرده باشد.
حالا که رییس بعدی مجمع یعنی آیت الله سید محمود شاهرودی فوت کرده نام هایی متعددی به میان آمده است. به عنوان مثال نام آیت الله موحدی کرمانی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای برعهده گرفتن این مسئولیت خطیر مطرح است.
گزینه احتمالی دیگر آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان است که در آخرین جلسه مجمع تشخیص بر کرسی ریاست تکیه زده بود. برخی نیز از محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست مجمع نام می برند.  واگذار نشدن این کرسی به یک غیر روحانی طی سال های گذشته اما این احتمال را تا حد بسیاری به حاشیه می برد. در برخی محافل هم گمانه زنی می شود که شاید حسن روحانی برای این سمت برگزیده شود . در این میان برخی رسانه ها در شبکه های مجازی نام هایی مانند علی اکبر ولایتی و ناطق نوری را هم به میان می آورند.
گمانه زنی در مورد رئیس بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام اما بدون توجه به زمزمه هایی که در مورد تغییر رئیس قوه قضاییه به گوش می رسد، مقدور نیست. خبر انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس بعدی قوه قضاییه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و فعلا در حد شایعه است و به تعبیر دادستان کل کشور تا خبر از فضای مجازی به فضای حقیقی برسد، طول می کشد.  اما همین شایعه موجب شده برخی بگویند شاید آیت الله آملی لاریجانی نیز در فهرست گزینه ها برای ریاست مجمع باشند اما نکته این است که تا پایان دوره ایشان در قوه فعلا زمان قابل توجهی باقی مانده است.
آنچه مسلم است، تکلیف این جا به جایی ها را تنها حکم مقام معظم رهبری روشن می کند لذا باید منتظر ماند و دید که تدبیر و تصمیم ایشان چه خواهد بود.
https://hoorkhabar.ir/677338کپی شد!
160