سلطان جاده ها روزت مبارک!

هورنیوز – احتمالا برای خیلی از ما پیش نیامده که به کار راننده ها و نقش مهمی که آنها در چرخه اقتصاد ایفا می کنند توجه کنیم. به طور  مثال چند نفر از مسافرانی که سوار اتوبوس هستند در طول جاده به راننده ها توجه می کنند و یا چند بار پیش آمده که وقتی کالایی را از بازار خرید می کنیم به این موضوع فکر کنیم آن کالا چگونه و از چه راه هایی به دست ما رسیده است؟!

در تقویم ۲۶ آذر ماه به نام “حمل و نقل و رانندگان” نامگذاری شده است هرچند که تب و تاب چله زمستان و  خرید شب یلدا مجال چندانی نمی دهند که به این روز آنچنان که شایسته است توجه شود.

جاده، اولین مشکل راننده ها

راننده ها خواسته ها و دغدغه هایی دارند که اگر بخواهیم به اولین و مهم ترین آنها اشاره کنیم زیرساخت های جاده ای در صدر قرار می گیرد چرا که به واسطه کیفیت پایین جاده ها  سالانه صدمه های جانی و مالی زیادی به بار می آید.

کرایه بار 

اگر از مقوله جاده ها که البته نیازمند یک تحول اساسی هستند، گذر کنیم باید به موضوع دیگری که دامان صنعت حمل و نقل و البته رانندگان را گرفته است اشاره کنیم و آن چیزی جز کرایه بار نخواهد بود؛ کم بودن کرایه حمل و نقل  (البته افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است) که با توجه به هزینه های بالای نگهداری وسائل نقلیه سنگین، طبعاً نمی تواند پاسخگوی دخل و خرج آنها باشد از دیگر دلمشغولی های رانندگان است.

موضوع کرایه بار برای رانندگان به همین جا ختم نمی شود چرا که تاخیر در پرداخت کرایه و قیمت های توافقی نیز چالش های دیگری هستند که آنها باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

انعام زورکی

یکی دیگر از مشکلات رانندگان (ماشین های سنگین باربری) به چالش های بین آنها و باربرهای بر می گردد چرا که رانندگان مجبورند در هنگام تخلیه و بارگیری علاوه بر پولی که به شرکت باربری و پایانه باری می دهند، مبلغی را تحت عنوان “انعام تخلیه و بارگیری” به نیروهای حاضر در پایانه ها پرداخت کنند که در واقع اسم آن انعام است چرا که مبلغ آن بسیار بالا می باشد و چنانچه راننده ای انعام تخلیه بار را نپردازد، بعضاً پایانه مقصد از پذیرش آن ممانعت می کند!

لاستیک 

تامین لاستیک مناسب و با کیفیت برای خودروهای سنگین یکی دیگر از نیازهای شبکه حمل و نقل بخصوص در استان خوزستان است. برای یک تریلی با انبوهی از بار یا یک خودرو مسافربر، لاستیک بی کیفیت و نامناسب می تواند پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته باشد.

شاید مشکلات راننده ها بیشتر از مواردی باشد که به آن اشاره شد اما آنها علی رغم همه این مشکلات نگذاشته اند چرخ های صنعت حمل و نقل از حرکت بایستد.

در هر حال امیدواریم مشکلات صنعت حمل و نقل در سراسر کشور برطرف شود چرا که راننده های با معرفت در طول دفاع مقدس و دوران پس از آن نیز همواره با فداکاری و از جان گذشتگی های زیادی را از خود به یادگار گذاشته اند.

کیماس نوروزی پور

https://hoorkhabar.ir/677190کپی شد!
194