پیراهن اهواز بوی فاضلاب می‌دهد

هورنیوز – مسؤولان خوزستانی دغدغه‌مند جلو می‌روند و تمام روزهای شهروندان را با معضلات قابل توجه برایشان پر می‌کنند تا در این روزهای سرد‌ پاییزی که گردوخاک‌ها مزاحممان نیست لااقل با آبگرفتگی معابر و سرریز فاضلاب‌ها سرگرم شویم!

یک کارشناس حوزه مدیریت‌شهری و عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با علت آبگرفتگی‌های سطح شهر، اظهار کرد: علت اصلی و اولیه‌ آبگرفتگی، بحث آب‌های سطحی و عدم برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران طرح‌های توسعه شهری است؛ در روزهای آفتابی یا ایام تابستان در اکثر نقاط شهر مشکل آبگرفتگی نداریم و بحث مکان‌هایی که  شبکه‌های فاضلاب خراب است، جدا است، اما در رابطه با معضل آبگرفتگی ناشی از بارندگی‌ها باید گفت به دلیل نداشتن شبکه آب‌های سطحی در اهواز است.

فکری برای حل بحران نشده

حمیدرضا هلاکویی با اشاره به برخی مناطق اهواز، عنوان کرد: محلاتی مانند نیوساید که ۵۰سال پیش ساخته شده‌اند حتی باوجود شدیدترین بارندگی‌ها نیز نمی‌توان تجمع حتی قطره‌ای آب بر روی آسفالتشان را مشاهده کرد که این به دلیل برنامه‌ریزی‌هایی است که ارائه و کار شده است؛ اما در بقیه نقاط اهواز با وجود توسعه‌ای که پیدا کرده، هیچ مسؤولی به این موضوع فکر نکرده است چه برسد به اینکه توقع اجرایی کردن را داشته باشیم.

وی افزود: راه حل‌های زیادی برای حل این مشکل می‌توان ارائه داد؛ تا حدودی که در جریان هستم ظاهرا حدود ۱۵سال پیش طرحی به صورت محدود و منطقه‌ای برای محلات مختلف تهیه شده بود که اجرایی نشد!

هلاکویی، بیان کرد: در حال حاضر رودخانه کارون را به عنوان بزرگترین زهکش در وسط شهراهواز داریم و شاید حتی خیلی ساده بتوان با برنامه‌ای کوتاه‌مدت یا درازمدت به صورت مرحله‌ای این معضل را برای محلات مختلف حل کرد؛ رودخانه کارون می‌تواند به مثابه یک زهکش خدادادی عمل کند، تنها کافی است با مقداری تفکر، برنامه‌ریزی صورت بگیرد و طرحی ارائه شود که طبق آن با کوتاه‌ترین مسیرهای انتقال، محلات را با شبکه‌های کانال به این زهکش وصل کرد.

وی در رابطه با فاضلاب‌ها، اظهار کرد: کاملا طبیعی است که شبکه فاضلاب اهواز مشکل داشته باشد؛ با توجه به توسعه شهری که اتفاق افتاده است و همچنین افزایش آپارتمان‌ها،این شبکه فاضلاب پیش‌بینی شده، گنجایش این ظرفیت و حجم انبوه فاضلاب را نداشته در نتیجه این مشکلات بروز کرده است.

هلاکویی افزود: طبیعتا متناسب با توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف صورت میگیرد، سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی موظف‌اند که برنامه‌های توسعه‌شان را پیاده کنند و هنگامی که این اقدامات عملی نشود، نتیجه‌ای جز همین مشکلات گرفتگی لوله‌های فاضلاب را نخواهیم داشت.

سیستم آب‌وفاضلاب اهواز متناسب با  جمعیت، توسعه پیدا نکرد

در تماس تلفنی با یکی از اساتید دانشگاه نظرات وی را در رابطه با موضوع دفع آب‌های سطحی جویا شدیم، وی اظهار کرد: در سالیان گذشته، تراکم مسکن و جمعیت افزایش پیدا کرده است و باید متناسب با این توسعه، سیستم شبکه‌آب‌وفاضلاب توسعه پیدا میکرد که متاسفانه این اتفاق عملی نشد.

منصور سلیمانی‌فر، افزود: هنگامی که یک واحدمسکونی برای مثال ۴نفره تخریب شده و به یک آپارتمان تبدیل می‌شود در واقع ۱۰برابر ظرفیت بالا می‌رود؛ برحسب اطلاعاتی که در اختیار دارم، آب‌وفاضلاب، بودجه‌ها و عوارضی را جهت این ساخت‌وسازها و شبکه برق و آب‌وفاضلاب از مردم گرفته‌اند اما آنطور که باید هزینه نشده است؛ اینکه چرا هزینه نشده است من اطلاعی ندارم اما به‌هرحال این عوارض هنگام ساخت‌وساز و پروانه‌ ساختمان از مردم گرفته شده است، حالا اینکه آیا این بودجه کافی بوده و یا خیر، بحثی است که باید در ارزیابی اقتصادی شبکه‌های‌آب‌و‌فاضلاب شکل میگرفت و این استخوان همچنان لای زخم مانده است.

وی،با اشاره به شروع ساخت‌وسازها از ۲۵سال گذشته، بیان کرد: با مجوزی که دولت داد و ۷هزارمیلیارد تومانی که در بحث ریزگردها، آب‌وفاضلاب و طرح‌های زیربنایی به استان اختصاص داده شد و استاندار نیز پیگیری کرد، در شرق رودخانه کارون در شهرستان کارون، پمپ‌هایی برای حل مشکلات آب نصب شده است که طبیعتا به موازات آن باید برای فاضلاب هم اتفاقاتی بیفتد.

سلیمانی‌فر، افزود: این کارها باید در ۲۰الی ۲۵سال گذشته انجام می‌شد و اینکه الآن انتظار داشته باشیم در عرض ۲الی ۳سال انجام شود، منطقی نیست؛ پیشنهاد من این است که یک منشور در استان تهیه شود که حتی در صورت تغیر مدیران، مسؤولان و یا هر مجری دیگری، این طرح دچار تغییر، خلل و توقف نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، از شرکت‌آبفا توقعی نداریم، چون وقتی خیابان‌های مقابل در سازمان در آب‌های پس از بارندگی فرورفته و مدیریت و کارمندان، بی‌توجه و با پاچه‌های بالازده وارد اداره می‌شوند؛ رسیدگی به محله‌های غرق در فاضلاب جای خود دارد.

این روزها، هر خانه‌ای یک شرکت‌آبفا خصوصی است که به مشکلات آب‌وفاضلابش رسیدگی می‌کند! پیراهن‌اهواز، شهری با تاریخی دور و کهن، بوی فاضلاب می‌دهد و مردم با دست‌های خالی، در حد توان ناتوانشان، سرریز آب‌ها را کنترل می‌کنند،  آب‌های اضافی را پارو می‌زنند و بوی ناخوشایند فاضلاب را به قیمت رنجور شدنشان تحمل می‌کنند، تجمع حشرات و حیوانات موذی هم اختتامیه حال خوش این روزهای شهراهواز است؛ هزینه‌های هنگفت تامین اعتبارات، دلیل قانع کننده‌ای نیست؛ چه کسی خواسته کل شبکه فاضلاب اهواز به یکباره اصلاح شود؟ حالا که بودجه کم و فرسودگی شبکه، زیاد است، به قول سعدی  «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم».

فارس

https://hoorkhabar.ir/677003کپی شد!
42